SULČIČ Viktor, arhitekt, slikar, pisatelj, kult. delavec v
argentinski slov. in jsl. skupnosti, r. 2. avg. 1895 v Sv. Križu pri Trstu, u. 9.
sept. 1973 v Buenos Airesu (Arg.). Oče Jožef, kmet, mati Marija Bogatec. It. osn.
š. je končal v domačem kraju, 1914 pa Še obrtno š. v Trstu in bil takoj vpoklican
k vojakom. Po prvi svet. vojni je študiral kiparstvo pri prof. Domenicu
Trentacosti na Akad. lepih umetnosti v Firencah. Po prvem letniku se je prepisal
na arhitekturo, kot sam razlaga v pismu Venu Pitonu sept. 1920. S Pilonom sta
skupaj stanovala v Firencah 1921, naslednje leto je odšel na Akad. v Bologno in
tam diplomiral 1922. Najprej je poskusil srečo v Rivi ob Gardskem jezeru, a se je
kmalu odločil za Zgb in tam 1923 sodeloval z arh. Haroldom Bilinićem pri prenovi
Meštrovićeve hiše na Mletački ulici. V tem času je dobival iz Argentine pisma
starega kolega inž. Luisa Migonija, ki ga je navduševal za mlado obetajočo deželo.
Konec 1924 je odpotoval v Argentino in se najprej zaposlil kot risar pri neki
projektantski organizaciji, kjer je ostal 8 mesecev in spoznal kasnejšega
družabnika geometra Besa. Skupaj z inž. Migonijem sta sodelovala pri natečaju za
občinsko hišo v mestu Bragadu in dobila drugo nagrado. V mar. 1926 je S. prepričal
Besa, da sta začela delati na natečaju za osrednjo stavbo Hipotekarne banke, ki
naj bi še zgradila v samem središču mesta. Natečaj je bil najpomembnejši tistih
let in so se ga udeležili najvidnejši predstavniki arhit. in gradb. inženirštva v
Arg. Ko je bil načrt že končan, sta S. in Bes ugotovila, da ne moreta sodelovati v
natečaju, ker nista imela nostrificiranih diplom. Poiskala sta mladega inž.
Delpinija in mu predlagala, naj on podpiše načrt. Delpini je pristal s pogojem, da
vsi trije napravijo še eno varianto. Tako je Delpini podpisal obe varianti, ICATU
in IMPROBUS. 31. dec. je žirija podelila prvo nagrado projektu ICATU. Vsi trije so
takoj osnovali projektantsko firmo Delpini, Sulcic. Bes - Ingenieros, arquitectos.
Sprememba argent. vlade 1928 je preprečila graditev banke, ko so imeli avtorji že
končane vse potrebne načrte. Po sodni izterjavi honorarjev so dobili znatno
odškodnino. Ta projekt je S. omogočil vstop v najvišje strok. kroge. Firma je
potem projektirala več stanovanjskih, industr. in drugih objektov, med njimi
monumentalen vhod na pokopališče v Lujanu, knjižnico Ftorentino Ameghino v istem
kraju, tržnico Velez Sarsfield itd. 1929 so dobili privatno naročilo za
rekonstrukcijo največje pokrite tržnice v Buenos Airesu. S. je napravil idejno
skico, ki jo je investitor, družba Mercado de Abasto Proveedor S. A., navdušeno
sprejel. Prvo fazo zgradbe so slovesno odprli 26. maja 1934 – dan prej je sam arg.
preds. general Agustín P. Justo obiskal zgradbo –, naslednje leto pa še drugo
fazo. Zgradba je ob znameniti aveniji Corrientes v slikoviti okolici, kjer se je
razvil značilen buenosaireški ples, tango. Tržnica združuje grosistično in drobno
trgovino vseh vrst živil, od mesa do sadja z vseh koncev države. Objekt upošteva
razporeditev stare tržnice s širokimi notranjimi ulicami, ki v višino tvorijo
paviljone. Osrednja polkrožna ladja je široka 20,60 m, štiri stranske ladje pa
14,50 m. Teh pet vzporednih ladij tvori 115 m široko fasado. Osrednja ladja je
tudi najvišja, 30 m. Druga faza je dodala tri prečne ladje istih dimenzij kot
stranske vzdolžne. Tretja – nedokončana faza – bi vključila še dve prečni ladji in
podaljšek petih vzdolžnih. Kompleks bi bil resnično monumentalen, celotna površina
zemljišča je 21.259 kv. m, zgrajeni fazi pa pokrivata 12.161 kv. m. Stavba ima dve
podzemski in dve višji etaži. V najnižji podzemski etaži je železniška postaja. V
prvo nadstropje, kjer poteka trgovina na drobno, se pride po trojih tekočih
stopnicah, prvih z zmogljivostjo 6.000 oseb na uro v Južni Ameriki. Stavba je bila
tudi prva na tej celini zgrajena iz surovega armiranega betona, brez ometov.
Polkrožni oboki imajo v kasetonih vgrajene steklake, ki omogočajo osvetlitev
ogromne notranjosti. Tržnica je harmonična sinteza zgod. spomina in modernih
materialov in funkcij. Fasada je dobila prvo občinsko nagrado za 1937. Bližajoča
se druga svet. vojna z gosp. posledicami za investitorja je onemogočila dograditev
tretje faze. - 1937 je firma dobila naročilo za nogom. stadion najpopularnejšega
kluba v Arg., Boca Juniors. 1940 so odprli prvo fazo in naslednje leto dokončali
drzno rešitev, ki je na tesnem zemljišču omogočala gradnjo stadiona in
spremljajočih prostorov za 100.000 gledalcev. - S. je bil od prihoda v Arg.
aktiven član slov. skupnosti, v kateri je deloval z različnimi funkcijami: med
njimi je vredno poudariti večletno predsedovanje Jugoslovanski narodni zaščiti,
dobrodelni ustanovi, ki je skrbela za rojake v primeru bolezni, pri iskanju službe
ipd. 1933 je bil na čelu konzorcija, ki je začel izdajati tednik Novi list (izh. 1933–36). Deloval je v Sokolu, kjer je bil podstarosta. S
prihodom dr. Iz. Cankarja kot veleposlanika kraljevine Jugoslavije ob koncu 1936
je bila dana glavna pobuda za ureditev šolskega vprašanja. V osrednjem šol. odb.
je bil tudi arh. S. Med številnimi nalogami lahko omenimo še tečaj španščine za
rojake v Jsl. društvu medsebojne pomoči v predelu Boca v Buenos Airesu. Dr. Cankar
je S. naročil načrt za Jugoslovanski dom v Dock Sudu, južnem delu Velikega Buenos
Airesa. 1939 je S. predstavil načrt v člankih v časopisu Naša sloga. Dom je bil v
okrnjeni obliki odprt 1943. Med arhitektovimi deli za slov. skupnost je treba
omeniti še projekt za Sred. š., ki so jo odprle slov. Šolske sestre v Formosi,
glavnem mestu province ob meji s Paragvajem (1940), in še nagrobni spomenik (1942)
prvemu izseljenskemu duhovniku Jož. Kastelicu, ki se je ponesrečil med vzponom na
najvišji vrh Amerike, Aconcaguo. Po vojni je napravil tudi idejno skico za sedež
povojne slov. skupnosti v Buenos Airesu. Med pisanimi prispevki je treba poudariti
serijo člankov Priseljenčeva hiša. Serija je izšla v
tedniku Novi list (1933–34) in je S. v njej temeljito proučil zidanje zasebnih
hiš, ki so jih takrat že začeli postavljati slov. priseljenci. Članki so
opremljeni s številnima praktičnimi nasveti in z načrti. Za njegovo delo v jsli
skupnosti je S-u dr. Iz. Cankar 1939 izročil odlikovanje sv. Save pete stopnje. -
Vrh S-evega arhit. opusa je cerkev Srca Jezusovega pri domu za ostarele
Italijanske bolnišnice v kraju San Justo. Zgrajena je bila 1941–42. Gre za
dovršeno interpretacijo gotskega duha višin v sodobni obliki. S. je tudi oblikoval
celotno notranjo opremo, kjer je ustvaril posebno »nadzemsko« atmosfero mirnega in
zatemnjenega okolja, ustreznega za meditativno poglobljenost. - 1953 je S.
zapustil aktivno vlogo projektanta in se povsem posvetil slikarstvu in literaturi.
Že 1929 je sodeloval v vsakoletnem arg. salonu. S. je predvsem dovršen akvarelist,
upodabljalec značilnih arg. pokrajin. Veliko je potoval, predvsem po južnem delu
Arg. in Čila. 1954 in 1959 je samostojno razstavljal v znani gal. Witcomb v Buenos
Airesu. 1955 je svoje akvarele predstavil v mestu Punta Arenas v Čilu. 1956 je
obiskal staro domovino in tudi razstavljal v Beogradu. Sodeloval je tudi na raznih
skupinskih razstavah, tudi v slov. skupnosti. Po smrti so organizirali veliko
retrospektivo njegovih del v dvorani občinske palače v Buenos Airesu. - Kot
pisatelj je S. 1965 izdal pesniško zbirko Luces y sombras,
ki vključuje tudi tri pesmi v slov., 1968 pa zbirko povesti La
olla. Obe knjigi je tudi ilustriral. Med svojimi potovanji je 1943 obiskal
znamenitega slov. antropologa Janeza Benigarja v Aluminéju v provinci Neuquén, ob
čilski meji. Na nekem prejšnjem potovanju mu je bil o Benigarju govoril
salezijanec Ludvik Pernišek. Benigarja je S. izčrpno predstavil v knjigi Ivan Benigar el sabio che murió sentado, ki je izšla 1970 v
Buenos Airesu. Vse tri S-eve knjige so izšle v samozaložbi. Po upokojitvi se je
ukvarjal tudi s projektom montažnih hiš, negorljivih in protipotresno grajenih. S
tem je hotel prispevati k reševanju stanovanjskega vprašanja najrevnejših plasti
prebivalstva. Projekt je objavljen v biltenu Asociación Sarmientina v Buenos
Airesu, avtor pa ga je poklonil občini Buenos Aires. - S. ima pomembno mesto v
arg. arhitekturi, poleg tega pa je bil viden soustvarjalec v kult. razvoju slov.
skupnosti v Arg. Zaveden Slovenec, globoko veren, široko razgledan, skromen po
značaju, se ni rad postavljal na vidne položaje. Da bi ga kar najbolj opisali,
citiramo besede dr. Viktorja Kjudra, ur. tednika Novi list, iz razprave ob odprtju
tržnice: »Ko smo sprožili misel, da bi nekaj napisali o Mercado, je (Sulčič) po
raznih premislekih (končno privolil, ker smo ga prepričali, da je vendar dolžnost
našega lista, ki takšnega dogodka ne sme prezreti. In nam je tudi postregel z
nekaterimi podatki, le to si je izgovoril, da ne bomo njega "vlačili po stolpcih".
Mnogo opreznosti je bilo treba z naše strani, preden smo mu ob raznih prilikah
ukradli nekaj prav skromnih osebnih podatkov. Takšna skromnost je morda tudi lepa
čednost, a ni vedno umestna. In po našem mnenju ni umestna v primeru Mercada, ker
tu ne gre samo za arhitekta Sulčiča, marveč za vso našo skupnost. Naše
izseljenstvo, posebno pa slovensko izseljenstvo v Južni Ameriki, je v svoji
ogromni večini delavsko, tiho in skromno dela in ustvarja na poljih, v tvornicah,
pri zgradbah in v delavnicah ter tako tudi s svoje strani pomaga deželi, v kateri
smo gostje, do vsak dan lepšega napredka, do vedno lepšega razmaha. To delo pa
vkljub vsej svoji važnosti ne vzbuja posebne pozornosti in pri širši javnosti ne
najde onega priznanja, kot ga zasluži in ki bi mu po vsej pravici šlo. Nekaj čisto
drugega je s takšno ogromno in tako originalno zamišljeno tržnico, kakršna je
Mercado, ki pritegne nase pozornost stotisočev. Zakaj bi ne smeli pokazati s
prstom nanjo ter povedati, da je vzrastla po zamisli našega človeka, po načrtih
Slovenca, Jugoslovana?!« - Goriški muzej hrani zbirko S-evih akvarelov in drugih
dokumentov. Do sedaj je bila zbirka dvakrat razstavljena, v Kanalu in Tolminu. V
Pilonovi galeriji v Ajdovščini so odprli retrospektivno razstavo življenja in dela
arh. Sulčiča (febr. 1989).
Prim.: Veliki uspeh slov. arhitekta, E 5. mar. 1927;
Revista de Arquitectura, Buenos Aires 1927, III, št. 28; Novi list, B. Aires, 30.
dec. 1933, 13. jan., 3. febr., 26. maja 1934; Nuestra Arquitectura, B. Aires, jan.
1934, febr. 1939; Slov. tednik, B. Aires, št. 7. in 11. maja 1929; El Gráfico, B.
Aires, 25. maja 1940; Duh. življenje, B. Aires, febr. in sept. 1942, št. 169 in
176; Arh. V. S., Medd., B. Aires, XII/1972, 77 s prilogami fotografij cerkve Srca
Jezusovega, Tržnice, Stadiona in Tržnice Mercado Velez Sarsfield; Glas SKA
okt.-nov. 1973, jan. 1974; SIK 1967, 223–26; 1970, 250–58; 1972, 199–202; M.
Mušič, SBL III, 545-46; M. Jevnikar, V. S., KolGMD 1974, 126–27; Sandor Tence,
Posmrtna oddolžitev Križanov svojemu zaslužnemu rojaku, PDk 2. okt. 1981 s sl.;
Berjman-Fiszelew, El Mercado de Abasto de Buenos Aires, B. Aires 1984; Irene
Mislej, Prispevek slov. arhitektov k razvoju mesta Buenos Aires, Lj. 1987
(doktorska disertacija); podatki iz Inštituta za zgod. arhitekture v Buenos
Airesu; Br. Marušič, Z zlatimi črkami, Trst 1987, 206–08 s sl. in sliko Tržnice;
Ir. Mislej, Arh. V. S., predstavitvena študija in dokumentacija, Lj. 1989, v slov.
in it.
Ir. Mislej
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine