Novi Slovenski biografski leksikon
CANKAR, Ivan (psevdonimi Trošan, Ivan Saveljev, Ivan Gradar, Iv. Gradar, Saveljev, Evstahij, Prepiračev, Julijan Mak, I. C. Trošan, Mot, Mrazov, Grahar, Traven, Štefan Smuk, Alojzij Grad, Feliks Vran, Karol Staral, Anton Kramar, Anton L., Gradar, Alojzij Benda, I. C. Evstahij, Ivan Mot, Vazilij, Ivan Dob, Ivan Mlakar; šifre T., I. G., J. G., I. C., C. I., Iv. C-r, S. G., P. Ž., P. R., F. G.), pisatelj, dramatik, esejist, pesnik, politik (r. 10. 5. 1876, Vrhnika; u. 11. 12. 1918, Ljubljana). Oče Jože Cankar, krojaški mojster, mati Neža Cankar, r. Pivk. Brat Karel Cankar, duhovnik, politik, publicist, bratranec Izidor Cankar, pisatelj, umetnostni zgodovinar, kritik, diplomat.
Rodil se je v obrtniško-proletarski družini kot osmi od dvanajstih otrok, štiri sestre so v mladosti umrle. Oče, ki je 1870 začel delati na Vrhniki kot krojaški mojster, je že 1867 ustanovil bralno društvo, iz katerega je nastala vrhniška čitalnica. Po gospodarskem polomu z manufakturno trgovino na Vasi, ki jo je oče 1877 prevzel od vrhniškega trgovca Karla Mayerja, in po požaru 1879, v katerem je zgorela njihova domača hiša na Klancu, je družina postala najemniška in se je selila po Vrhniki. Oče je 1890 zapustil družino in se 1893 začasno vrnil, 1898‒1904 je živel v Pulju pri sorodnikih, potem pa do smrti 1914 znova na Vrhniki. Skrb za številne otroke je v celoti padla na mater, ki se je šele od otrok naučila pisati. Umrla je jeseni 1897, pisatelj pa je s honorarjem za prvo pesniško zbirko Erotika plačal njen pogreb.
Šestletno ljudsko šolo (1882‒88) je Cankar obiskoval na Vrhniki, življenjske izkušnje pa si je nabiral v »enajsti šoli pod mostom«, tj. na plitvinah Ljubljanice pod mostom, čez katerega vodi cesta Vrhnika‒Borovnica. Nekoč ga je pred utopitvijo v tolmunu Ljubljanice rešil Jurčev hlapec, kakor piše v Mojem življenju. V zadnjih dveh letih je bil najboljši vrhniški učenec, pokazal je risarski talent in se na šolskih slovesnostih izkazal kot odličen deklamator. Po končani ljudski šoli je obiskoval nemško realko (1888‒95) v Ljubljani in že kot tretješolec pisal pesmi. V času šolanja na realki je sprva stanoval pri stricu Šimnu, očetovem polbratu, ki je bil uradni sluga pri okrajnem glavarstvu, na Vodnikovem trgu, vendar ta z njim ni lepo ravnal in ga je 1889 tudi odslovil. Lik strica Šimna je pisatelj pozneje opisal v črtici Stric Šimen, noveli Na pragu in povesti Življenje in smrt Petra Novljana. Od strica je odšel domov na Vrhniko s sklepom, da se ne vrne več v Ljubljano. Toda mati je verjela vanj in pri vrhniški gospodi izprosila podporo, da se je lahko ponovno vrnil v šolo. Naslednja tri leta je kot t. i. posteljaš (z najeto posteljo brez hrane) stanoval pri strogi dijaški gospodinji Ani Merjašič na Poljanskem nasipu, 1892/93 pa se je z bratom Karlom nastanil pri novem gospodarju Antonu Repovšu na Florjanski ulici in tam ostal do 1895. V prvih treh letih šolanja se je prehranjeval v Ljudski kuhinji, od 1892 je hodil na kosilo v hišo Ivana Tavčarja na Breg, vendar mu je Tavčar v zadnjem letu šolanja prepovedal vstop v hišo zaradi predrznega vedenja in nevračanja tam izposojenih knjig. Pozneje je med njima prišlo tudi do literarnega nasprotovanja, ki je pri Tavčarju trajalo še po Cankarjevi smrti. Pisatelj je iz Ljubljane na Vrhniko hodil peš po »cesarski cesti«, ki mu je postala simbol za večno romanje in popotništvo ter ga navdala z občutkom brezdomstva. Podobno je opisoval tudi materino romanje, ko mu je v Ljubljano vsaj enkrat na mesec prinašala perilo in občasno tudi denar.
1892/93 je vstopil v skrivno dijaško literarno društvo Zadruga, kjer je prebiral pesmi, prozne sestavke, prevode, kritike in se seznanil z Dragotinom Kettejem. V društvo je pritegnil Otona Župančiča, 1895 je postal član četverice mladih pesnikov tudi Josip Murn. Fran Levec, Cankarjev učitelj slovenščine na realki (4.‒7. razred, zadnje leto tudi razrednik), je prepoznal pisateljev literarni talent, 1893 postal njegov literarni mentor in mu tudi pozneje kot urednik pri Slovenski matici izposloval plačila honorarjev. Pisatelj se ga je spominjal kot odličnega učitelja slovenščine, ki je dijake uvajal v domačo in svetovno književnost. 1893 je Cankarja literatura že povsem prevzela, Levec mu je v Ljubljanskem zvonu objavil pesmi Ivan Kacijanar in Ljubezen, časopis Slovenec črtico Dobrotnik. 1895 zaradi neopravljenega popravnega izpita iz fizike ni mogel maturirati, maturo je opravil poleti 1896. 1895/96 je živel v velikem pomanjkanju, poleti 1895 se je na Vrhniki seznanil s Heleno Pehani in ji posvetil cikel pesmi Helena, spoprijateljil se je s Kettejem in nekaj časa bival z njim na Ledini v eni od zasilnih barak, ki so jih po ljubljanskem potresu (1895) postavili za brezdomce.
Oktobra 1896 se je vpisal na stavbni oddelek tehniške visoke šole na Dunaju (Technische Hochschule Wien), vendar ga študij ni zanimal, zato ga je po nekaj predavanjih opustil in s tem izgubil štipendijo kranjskega deželnega odbora. Pridružil se je Literarnemu klubu, ki ga je konec 1896 ustanovil Fran Govekar z namenom pospešitve slovenske literature v smeri realizma in naturalizma. Člani kluba, med katerimi je bil tudi Župančič, so se sestajali ob četrtkih v gostilni Eder na Ottakringerstrasse v 17. dunajskem okrožju, prebirali svoje pesmi in prozo ter drug drugega kritično ocenjevali. Dunaj kot središče moderne kulture je na Cankarja sprva naredil izjemen vtis, Cankar je tam intenzivno spoznaval nove literarne smeri in tokove ter se usmerjal v dekadenco, simbolizem in impresionizem, vendar je kmalu spoznal tudi trdoto in krutost dunajskega življenja. Marca 1897 je odšel domov. Po materini smrti jeseni 1897 je večkrat prenočeval v Cukrarni, od julija do oktobra 1898 je prebival v Pulju pri sorodnikih, od koder je pošiljal ljubezenska pisma Ani Lušin, ki jo je maja 1898 spoznal v Ljubljani in je v njegovem literarnem delu pustila opazne sledi. Novembra 1898 se je ponovno vrnil na Dunaj, da bi študiral moderne slovanske in romanske jezike, vendar se na filozofsko fakulteto ni vpisal. Stanoval je v različnih sobah v bližini univerze in živel precej boemsko življenje. V kavarni Wien nasproti univerze je občasno tudi pisal, pogosto je zahajal v kavarno Beethoven v 1. dunajskem okrožju, ki je bila v devetdesetih letih 19. stoletja zbirališče slovenskih študentov na Dunaju. Poleti 1899 je ostal brez stanovanja in trpel hudo pomanjkanje. Iz stiske ga je rešil Jakob Pukel, ki ga je vzel k sebi na stanovanje (od septembra do oktobra) v Maria Enzersdorf. Priskrbel mu je tudi delo pri časopisih Der Süden (1899‒1901) in Die Information (1899‒1905), za katera je poročal o jugoslovanskih kulturnih in političnih zadevah. Sredi novembra 1899 se je nastanil pri družini Löffler na Lindauergasse 26 v 16. dunajskem okrožju Ottakring, kjer je s presledki prebival do novembra 1909. Sredi proletarskega naselja in trdnjave avstrijske socialne demokracije je napisal glavnino svojih literarnih del, njegov glavni založnik je bil Lavoslav Schwentner. Albina Löffler je ob pisateljevem prihodu živela sama s štirimi otroki in se preživljala s šivanjem kravat za neko podjetje, pri tem so ji pomagali vsi člani družine in še nekaj deklet iz soseščine. Pisatelj se je vživel v družino in se z najstarejšo hčerko Štefko (Steffi) zaročil, ji obljubljal poroko, a do nje ni prišlo. Zelo je bil navezan na Štefkino mlajšo sestro Malči, ki je bila neozdravljivo bolna, in mdr. poskrbel, da so jo sprejeli v bolnišnico za neozdravljivo bolne otroke, kjer je 1902 umrla. Literarni spomenik ji je postavil z romanom Hiša Marije Pomočnice (1904). Marca 1907 je prišel v Ljubljano in tam ostal do jeseni. Sprejel je kandidaturo za državnega poslanca na listi Jugoslovanske socialdemokratske stranke v volilnem okraju Litija - Višnja Gora - Radeče, a je bil 14. maja izvoljen njegov nasprotnik Fran Povše. V tistem času je napisal novelo Hlapec Jernej in njegova pravica ter se zaljubil v Mici Kessler, ki jo je literarno upodobil v romanu Novo življenje. V drugi polovici decembra 1907 je prišel v Ljubljano na premiero Pohujšanja v dolini šentflorjanski in ostal do srede januarja 1908, vnovič je bil v Ljubljani od maja do decembra 1908, ko je predaval v Trstu in večkrat obiskal Bled. V Ottakringu se je seznanil z avstrijsko socialno demokracijo in spoznaval težko življenje proletarskih družin, med katerimi je bilo veliko čeških priseljencev z Moravske, o katerih je pisal v zbirki Za križem (1909). Svojo odločitev za socializem je opisal v članku Kako sem postal socialist (1913). Po navedbah Štefkinega brata Vilija je pri njih redno prebiral Arbeiter Zeitung in sprejemal obiske slovenskih prijateljev Alojza Kraigherja, Otona Župančiča, Antona Kristana, Vide Jeraj, Ivana Groharja, Hinka Smrekarja idr.
V začetku septembra 1909 je zapustil Dunaj in na povabilo nadškofa Josipa Stadlerja do 10. novembra prebival pri bratu Karlu v Sarajevu, kjer je napisal sonete h Kurentu in dramo Hlapci. Njegov odhod z Dunaja je bil beg od dunajske neveste Štefke. Po vrnitvi iz Sarajeva se je naselil v hotelu Tivoli in se družil z ljubljanskimi boemi Vladimirjem Levstikom, Cvetkom Golarjem, Hinkom Smrekarjem idr. Konec marca 1910 se je preselil na Rožnik in si v zatišju narave do 1911, dokler sta bila lastnika gostilne Štefanija in Karel Bergman, našel pravi dom. Tam je postal prava atrakcija za obiskovalce gostilne, na Rožnik so prihajali prijatelji, znanci, občudovalci idr. Rožnik je občasno tudi zapuščal, z Rohrmanovimi dekleti je rad hodil na Bled, od novembra 1910 do maja 1911 je prebival pri Alojzu Kraigherju pri Sv. Trojici v Slovenskih goricah, kjer je napisal dramo Lepa Vida. Konec avgusta 1911 je z Izidorjem Cankarjem obiskal njegove sorodnike v Šidu in Sremski Mitrovici, poleti 1912 je potoval po Krasu in Primorski ter ves avgust prebil v Kranjski Gori, kamor so ga povabili primorski prijatelji, da bi si zdravstveno opomogel, povzpel se je tudi na Vršič. V tistem obdobju je imel več predavanj, v katerih je izražal jasna stališča o prihodnosti slovenskega jezika in naroda ter verjel v napredek slovenske kulture. V predavanju Slovenci in Jugoslovani, ki ga je imel 12. aprila 1913 v ljubljanskem Mestnem domu, je vizionarno napovedal politično združitev jugoslovanskih narodov in se zavzel za izstop jugoslovanskih narodov iz monarhije, s čimer si je prislužil enotedensko pridržanje v sodnih zaporih (12.‒18. septembra 1913). Zaradi ovadbe neke Vrhničanke, da je izražal simpatije do Srbov, je bil naslednje leto še enkrat zaprt na ljubljanskem gradu (23. avgusta‒9. oktobra 1914). Konec avgusta 1914 mu je umrl oče, vendar ni smel na pogreb. Sredi novembra 1915 je moral k vojakom v Judenburg. Zaradi telesne šibkosti so ga okrog božiča 1915 odpustili, prek Bleda se je vrnil na Rožnik. Konec 1915 je pogosto zahajal v kavarno hotela Union in se družil z umetniki. Konec avgusta 1917 je zaradi zapletov z novimi lastniki zapustil Rožnik in se preselil v Ljubljano k Josipu Puntarju v Škofjo ulico, pri katerem je ostal mesec dni. Zdravstveno je bil že zelo šibek, spet se je zbližal z mlado učiteljico Mileno Rohrmann. Nazadnje je imel sobo na Kongresnem trgu, kjer je konec oktobra padel po stopnicah in se udaril v zatilje. Zaradi hudih poškodb so ga v oskrbo sprejeli Rohrmannovi. Umrl je na internem oddelku ljubljanske bolnišnice. Do pogreba je ležal v preddverju Narodnega doma (zdajšnje Narodne galerije). Pokopan je bil na ljubljanskih Žalah, v grobnico Rohrmannovih, njegovi posmrtni ostanki so bili 1923 skupaj s Kettejevimi in Murnovimi preneseni v grobnico slovenske moderne, ki jo je na lastne stroške dala izdelati Milena Rohrmann.
Literarno je začel ustvarjati že v dijaških letih, okrog 1891, najprej pesmi po vzoru Franceta Prešerna, Frana Levstika, Simona Gregorčiča, Simona Jenka, Antona Aškerca, Heinricha Heineja idr. 1893 je bila v Ljubljanskem zvonu objavljena prva njegova pesem Ivan Kacijanar. Ob stiku z evropsko moderno je spoznaval Paula Verlaina, Charlesa Baudelaira, Mauricea Maeterlincka, Richarda Dehmla, Detleva von Liliencrona idr. ter 1897 v eseju Naša lirika napovedal prodor čiste lirske poezije in preroditev slovenskega pesniškega sloga. Pesništvu se je intenzivno posvečal do izida prve pesniške zbirke Erotika (1899), a je že poleti 1898 v pismu Župančiču napovedal, da se bo odpovedal pesništvu v korist pripovedništva in dramatike. 1902 je kot odgovor na požig večjega dela Erotike (škof Anton Bonaventura Jeglič je zasegel okrog 700 od 1.000 izvodov) izdal drugo, novo izdajo Erotike, nato je pesnil le še občasno, liričnost pa prenesel v pripovedništvo in dramatiko. Prvi objavljeni črtici po vzoru domače realistične tradicije sta Dobrotnik v Slovencu 1893 in Morála v Ljubljanskem zvonu 1894, intenzivnejše objave kratke proze se pojavijo 1896. Najvidnejši značilnosti njegove zgodnje kratke proze sta avtobiografska tema in trško okolje. Ob prihodu na Dunaj jeseni 1896 je bil sprva še pod vplivom naturalizma, nato se je v stiku z modernimi literarnimi smermi in stili počasi preusmeril v dekadenco, simbolizem in impresionizem ter ustvaril lirsko črtico. V prvi zbirki kratke proze Vinjete (1899) prevladujejo dekadenčno erotične črtice in literarne satire, v strukturi se prepletata tradicionalni in lirski model kratke proze. 1897 je napisal dramo Romantične duše, ki je bila objavljena šele 1922, in 1898 dramo Jakob Ruda (objava 1900) pod vplivom Henrika Ibsena z motivi greha, krivde in etičnega očiščenja. V Epilogu (1899) se je odpovedal naturalizmu in napovedal »veliki tekst«, 1900 je v pismu Zofki Kveder zavrnil dekadenco ter napovedal družbenokritično in etično psihološko literaturo.
V Cankarjevi dunajski dobi (1900‒09) prevladujeta srednje dolga in dolga proza, ves čas je pisal tudi črtice in novele, ki so bile sproti revijalno objavljene ali/in natisnjene v knjižnih zbirkah (Knjiga za lahkomiselne ljudi, 1901; Ob zori, 1903; Krpanova kobila, 1907; Zgodbe iz doline šentflorjanske, 1908; Za križem, 1909). 1904 za natis pripravljena zbirka kratke proze Mimo življenja je izšla šele 1920. V zbirki novel Knjiga za lahkomiselne ljudi (1901), nastali pod vplivom filozofije Friedricha Nietzscheja o močnem človeku, beremo ostro kritiko meščanske družbe in krščanske morale, motivno posega tudi v socialno in erotično življenje predmestnega Dunaja. S simbolističnim romanom Na klancu (1902) je nadaljeval avtobiografsko temo iz zgodnjega obdobja, pisal je o usodi družine s socialnega dna in postavil umetniški »spomenik« materi. V pripovedništvu dunajske dobe je v ospredje stopila problematika slovenskega umetnika ‒ njegova bivanjska in ustvarjalna kriza, odtujenost, razpetost med domovino in tujino (roman Tujci, 1901), ljubezen do ženske in domovine (roman Križ na gori, 1904), boemska preteklost, ljubezenska razočaranja in iskanje novega življenja (roman Novo življenje, 1908, novela Poslednji dnevi Štefana Poljanca, 1906) idr. V različnih pojavnih oblikah je tematiziral hrepenenje: hrepenenje na smrt bolnih deklet po drugem življenju onkraj smrti v impresionistično-simbolističnem romanu Hiša Marije Pomočnice (1904), ki je doživel ostro kritiko zaradi opisov različnih oblik velemestne erotike, hrepenenje po smrti v najmodernejšem impresionističnem romanu Nina (1906), ogoljufano erotično hrepenenje revnih deklet iz slovenske vasi ali dunajskega predmestja v zbirki kratke proze Ob zori (1903), družbeno pogojeno hrepenenje v navzkrižju z življenjem in stvarnostjo v dekadenčno erotičnem romanu Gospa Judit (1904), tudi zanikanje hrepenenja in približevanje uresničevanju človekove biti v povesti s folklorno simboliko Potepuh Marko in kralj Matjaž (1905). V dunajskem času se je iz zgodnjega obdobja razrasla satirična proza, v kateri je bil kritičen do moralnih napak posameznika (Polikarp, Ljubljanski zvon, 1905; Aleš iz Razora, 1907) in družbe. Pogosto je bičal nemoralnost, lažno rodoljubje, filistrstvo in hinavščino predstavnikov meščanske družbe (Zgodbe iz doline šentflorjanske, 1908). V socialni prozi je tematiziral »življenjepis idealista«, boj in poraz intelektualca za boljše razmere v imenu naprednega socialnega nazora (roman Martin Kačur, 1906), v osrednji parabolični noveli Hlapec Jernej in njegova pravica (1907) upor in tragični propad moralno tenkočutnega iskalca socialne pravice, individualno dramo kmečkega človeka in usodo brezpravnega delavca v kapitalistični družbi hkrati, v zbirki kratke proze Za križem (1909) pretresljive socialne in eksistencialne stiske delavskih družin, zlasti otrok in doraščajočih deklet v domačem okolju in Ottakringu, kamor se je priselilo tudi veliko slovanskih, zlasti čeških proletarcev, v simbolistični povesti Kurent (1909) propadanje slovenske vasi, slabosti narodnega značaja, izseljenstvo in strah pred izgubo slovenstva idr. Zaradi pisateljevega poseganja v socialno stvarnost se je v tem obdobju pri njem mestoma okrepil realistični način pripovedovanja, v družbeno stvarnost obrnjeni simboli pa so prehajali v parabolične in alegorične podobe, opazno je poseganje po folklornih simbolih, njihovo spreminjanje in dograjevanje. Vrh Cankarjeve družbene kritike in satirične dramatike v dunajski dobi predstavljata komedija Za narodov blagor (1901) in kmečko-socialna drama Kralj na Betajnovi (1902); v prvi pisatelj s sredstvi ironije in groteske obsodi lažno rodoljubje meščanskih strank in napove njihov propad, v drugi se študent upre kapitalističnemu veljaku v podeželskem trgu, ki sicer zmaga, vendar je njegovo hudodelstvo razkrito. Farsa Pohujšanje v dolini šentflorjanski (1908) razkriva moralno pokvarjenost predstavnikov malomeščanske družbe in njihovo nerazumevanje čiste umetnosti. V drami Hlapci (1910), napisani 1909 v Sarajevu, protagonist kljubuje ideološkemu nasilju vladajoče katoliške stranke, nastopi kot upornik proti socialni in duhovni zaostalosti, vendar se na vrhuncu svojega uporništva zlomi in na koncu ob materinem blagoslovu zase najde »novo življenje«. Uprizoritev Hlapcev je deželna vlada prepovedala, drama je bila prvič uprizorjena šele 1919.
Prehod iz družbenokritične literature v etično psihološko prozo zadnjega obdobja (1910‒18) je tekel prek kritično-esejistične knjige Bela krizantema (1910), zbirke novel Volja in moč (1911) in novelističnega cikla Naša dolina z motivi šentflorjanstva iz zbirke Moja njiva, ki je bila pripravljena že 1914, izšla pa je 1935. Od daljših pripovednih besedil spadata v ta čas simbolistični roman Milan in Milena (1913) s temo duhovno-telesnega razkola in avtobiografska povest Grešnik Lenart, napisana 1915 z vidika individualne etične zavesti in vere v vseodpuščajočo materinsko ljubezen (izšla 1921). Drama Lepa Vida (1912) predstavlja vrh duhovnega hrepenenja, povezanega z etično utemeljenim trpljenjem, in zaključuje Cankarjevo temo hrepenenja. Vodilna oblika pisateljeve ustvarjalnosti znova postane črtica. 1910‒14 prevladujejo etično-psihološke črtice z avtobiografsko temo in samoobtoževanjem prvoosebnega pripovedovalca ali glavne osebe za krivice, ki jih je storil svojim najbližjim. Med temi zavzemajo posebno mesto materinske črtice (cikel Ob svetem grobu v zbirki Moja njiva) in črtice iz cikla Moje življenje (Slovenski narod, 1914, v knjigi 1920), v katerih z moralno-etičnega vidika presoja svoje otroštvo. V zavetju rožniške narave pred prvo svetovno vojno je nastal tudi cikel živalskih črtic Iz tujega življenja (v zbirki Moja njiva), v katerih je pisatelj razmišljal o iracionalnih plasteh človekove duše, obsojal človekovo nasilno ravnanje z živalmi in izražal posebno empatijo do njih. Z zadnjo zbirko črtic Podobe iz sanj (1917) se je vrnil k družbeni stvarnosti in s simbolno-alegoričnimi, tudi grotesknimi podobami ubesedil grozote in nesmisel prve svetovne vojne, različne pojavne oblike individualnih in kolektivnih smrti, iskal odrešitev onstran trpljenja, nesmisla in smrti ter v sklepni podobi (Konec) svojo umetnost osmislil s triado vrednot ‒ Mati, Domovina, Bog. Na slogovni in tematski ravni je opazen premik iz simbolizma v ekspresionizem. Cankarjev umetniški opus dopolnjujejo eseji (npr. Slovenski umetniki na Dunaju, 1904), kritični in polemični spisi (Krpanova kobila, 1907; Bela krizantema, 1910) kakor tudi predavanja in govori (Slovensko ljudstvo in slovenska kultura, 1907; Slovenci in Jugoslovani, 1913; Očiščenje in pomlajenje, 1918, idr.). Obsežna je tudi njegova korespondenca v slovenskem in nemškem jeziku, nekatera pisma imajo ob dokumentarni tudi literarno vrednost. Cankarjeva literatura je povezana z zgodovino Slovencev, vendar je tudi evropska, nadčasovna in s tem aktualna. Cankar je bil pred prvo svetovno vojno največkrat preveden v češčino. Prvi knjižni prevodi njegovih pripovednih del v druge jezike so nastali po njegovi smrti, največkrat je šlo za prevod povesti Hlapec Jernej in njegova pravica. Ti prevodi so nastali v naslednjem zaporedju: češki (1910), italijanski (1925), srbohrvaški (1925), francoski (1926), ruski (1927), romunski (1929), nemški (revijalni 1926, knjižni 1929), v esperanto (1929), angleški (1930), beloruski (1930), madžarski (1937) idr. Prve uprizoritve Cankarjevih dram so si sledile tako: Jakob Ruda na ljubljanskem odru 1900 v režiji Rudolfa Inemanna, Za narodov blagor na Češkem 1905 v režiji Jana Pištěka, Kralj na Betajnovi 1904 v Ljubljani v režiji Františka Liera, Pohujšanje v dolini šentflorjanski 1907 v Ljubljani (režiser Vilém Táborský), Hlapci 1919 v Trstu, Zagrebu in Ljubljani ter Lepa Vida 1912 v Ljubljani.
Cankarjeva dela so navdihnila številne ustvarjalce tudi na drugih področjih umetnosti, zlasti v glasbi, filmu, baletu, likovni umetnosti in celo stripu. Po njem so poimenovane ulice (v večini slovenskih mest in tudi na Dunaju), Cankarjev vrh na ljubljanskem Rožniku, šole (po Sloveniji in tudi v Trstu), društva, ustanove (npr. Cankarjev dom v Ljubljani, Zavod Ivana Cankarja za kulturo, šport in turizem na Vrhniki, Cankarjeva založba idr.), njegovo podobo najdemo na tolarskem bankovcu, poštni znamki, spominskih izdelkih, v kulinariki idr., spomeniki so postavljeni na Vrhniki (kipar Ivan Jurkovič, 1930), ljubljanskem Rožniku (kipar Frančišek Smerdu, 1948), pred Cankarjevim domom v Ljubljani (kipar Slavko Tihec, 1982) idr.. Na Vrhniki je bila urejena Cankarjeva spominska (rojstna) hiša, na ljubljanskem Rožniku je urejena spominska soba, Slavistično društvo Slovenije vsako leto organizira tekmovanje v znanju slovenščine za Cankarjevo priznanje. 2019 so Slovenski center PEN, SAZU, Univerza v Ljubljani in ZRC SAZU ustanovili Cankarjevo nagrado, priznanje za najboljše izvirno literarno delo v slovenskem jeziku.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine