Primorski slovenski biografski leksikon
ŠČUKA Viljem, zdravnik – specialist šolske medicine in psihoterapevt, r. 7. jun. 1938 v Dutovljah na Krasu. Oče Anton, avtomehanik, mati Ljudmila Štok, gospodinja. Živi v Novi Gor. Osn. š. je obiskoval pri Šolskih sestrah v Tomaju, nižjo gimn. (po razpustu samostana) prav tam, maturiral na gimn. v Postojni 1957; ves čas šolanja (10 let) tudi študij klavirja. Diplomiral je na Medic. fak. v Lj. 1966, opravil specialistični izpit iz šol. medicine 1975 in končal podiplomski študij ter diplomiral v zdravstvenem varstvu otrok in mladine (1974), pedopsihiatriji (1978) in psihoterapiji (1986), vse v Lj., kjer je dobil 1988 tudi naziv »psihoterapevt« pri Psihoterapevtski sekciji Slov. zdravn. društva (licenciat). Sedaj se podiplomsko izobražuje iz geštalt-psihoterapevtske tehnike. Vsa leta študija je deloval kot glasb. pedagog in pevovodja mladinskega pev. zbora slov. esperantistov ter z njim nastopal na številnih koncertih doma in po svetu (pribl. 45 koncertov oz. nastopov). Zdravn. poklic opravlja najprej v Dispanzerju za žene in otroke v Ajdovščini (1967–73), nato v Dispanzerju za šol. mladino v Novi Gor. (1975–82) kot šol. zdravnik in v Ambulanti za motnje v razvoju v Novi Gor. (od 1982 dalje) kot zdravnik in psihoterapevt ter kot vodja terapevtskega tima Ambulante. Medtem je v letih 1973–81 honorarni predavatelj otroškega zdravstva (pediatrije) na Sred. zdravstv. š. v Novi Gor. Kot šol. zdravnik se posebej ukvarja z organizacijo dispanzerske zdravstv. službe ter raziskuje problematiko utrujenosti šol. mladine ter vplivov šol. sistemov na zdravje šolarjev in pedagogov, sodeluje pri organizaciji šol. pouka in sestavi urnikov, organizira in vodi preko 50 strok. seminarjev za pedagoške delavce po Sji (deloma tudi v zamejstvu) o sindromu utrujenosti otrok in izgorelosti pedagogov ter se posveča z veliko zavzetostjo številnim predavanjem, razgovorom s starši, intervjujem in radijskim oddajam (Lj., Koper, Trst) s področja telesnega in duševnega zdravja otrok in mladine. Od 1990 dalje je stalni strok. sodelavec Sklada »Mitja Čuk« na Opčinah pri Trstu, kjer vodi posvetovalnico za otroke, starše in pedagoge s področja učnih in vedenjskih problemov in kjer je tudi redni sodelavec revije (mesečnika) »Škrat«. – Izsledke svojega izpopolnjevalnega študija, raziskovanja in bogate izkušnje je napisal in posredoval drugim z razpravami in članki, ki jih je objavil v raznih strok. revijah: Nastopanje menarhe pri deklicah na Goriškem ter primerjava z nekaterimi področji v Sloveniji (Glasnik antropološkog društva Jugoslavije, sveska 13, Beograd 1976); Možnosti detekcije in spremljanja motenj telesnega razvoja pri šol. mladini (Zbornik radova, Savez fizioterapeuta i radnih terapeuta Jugoslavije, Nova Gorica 1981); Gibalna neokretnost šol. otrok (Drugačnost otrok v šoli, Zbornik, Cankarjev dom, Lj. 1986); Motorna retardacija učenika (Bilten Udruženja liječnika školske medicine Jugoslavije, št. 5, Zagreb 1987); Duševno zdravje našega šolarja – izziv mlade generacije (Zdravstveno varstvo XXIV, št. 11–12, Lj. 1985); Šolski zdravnik v dinamiki odnosov z mladostnikom (Pedopsihiatrija 5, Katedra za psihiatrijo Medic. fak., Lj. 1983); Akutna anksioznost – zapis terapevtskega razgovora (Pedopsihiatrija 7, Katedra za psihiatrijo Medic. fak., Lj. 1986); Psihiatrična problematika v ambulanti šol. zdravnika (Medicinski razgledi XXII., supl. 1, Lj. 1983); Vloga šol. zdravnika pri obravnavanju vedenjskih odklonov šol. mladine (Inštitut za kriminologijo pri Pravni fak., Gradivo seminarja, Lj. 1986); Dejavnost šol. zdravnika pri obravnavi otrok z umsko manjrazvitostjo (Zdravstveno varstvo, posebna publ. št. 3/85, Lj. 1985); Dopustne obremenitve učencev v usmerjenem izobraževanju glede na učenčeve biološke ritme (Vzgoja in izobraževanje, XX., št. 4, Lj. 1989); Genetske značilnosti mladine v Goriških Brdih (Zbornik tabora v Goriških Brdih, 14. 5. 1989, Slov. kmečka zveza, Lj. 1990); O bioloških in šolskih ritmih (Pedagoški delavec, Lj. sept. 1990). – Članki, objavljeni v reviji Škrat: Več gibanja otrokom (Škrat, začetna št., avg. 1991); O obveznem cepljenju otrok (1/91); Nekaj besed o prehladu (2/91); Vse sladkosti tega sveta (3/91); Zloraba drog, igra s smrtjo (štirje članki: Škrat 1., 2., 3., in 4./92); Utrujenost ob koncu pouka (5/92); Spanje je vir zdravja (6/92); Biološki ritmi in naše zdravje (9/92); Biološki ritmi in delovni ritmi (10/92); Biološki ritmi ponovno (11–12/92); Ali šola spoštuje biološke ritme? (1–2/93); Spati, morda sanjati... (3–4/93); Zdravstveni pogoji učenja (5/93); Ali je sončenje škodljivo? (6/93); Izgorelost delavcev v službah pomoči (8/93); Nova šola za nove čase (9–10/93); Pomembno zavezništvo (11–12/93); Novi učitelj za novo šolo (1/94); Novi šolar za novo šolo (2–3/94); Kakšni starši za novega šolarja (4/94); Stres naš vsakdanji (5–6/94). – Zadnja leta se izraziteje posveča geštaltističnemu načinu dela, uveljavlja fenomenološki in eksistencialistični pristop v psihoterapevtskem delu ter pripravlja obširnejše strok. gradivo za samostojno publikacijo z delovnim naslovom: »Geštalt kot nova možnost in način razmišljanja ter dela v psihoterapiji.« (Izide predvidoma maja 1995). – Za dosedanjo dejavnost, opravljeno na področju šolske medicine in psihoterapije, je bil v letu 1992 izbran kot »dobitnik priznanja mesta Nove Gorice«.
Prim.: Osebni podatki (pismo z dne 25. avg. 1994); Večer (Mrb.) 24. jan. 1989 (Marsikaj v šoli je proti naravi); Slovenec (Lj.) 30. jan. 1992 (Travo kadi več tisoč Slovencev) idr.
E. D.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine