Novi Slovenski biografski leksikon
PAHOR, Miroslav (rojstno ime Miro Pahor, psevdonim Pavle Martinc, P. V. Vesel – skupaj s Srečkom Vilharjem), zgodovinar, muzejski delavec (r. 5. 11. 1922, Novelo; u. 25. 4. 1981, Ankaran, pokopan v Piranu). Oče Srečko Pahor, kmet, mati Frančiška Pahor, r. Rogelja. Sin Ivan Pahor, pomorščak, hčere Jezerka Pahor Beškovnik, anglistka, publicistka, predsednica KUD Mirta Izola, Špela Pahor, etnologinja, bibliotekarka, publicistka, pravljičarka, in Mojca Pahor, arheologinja.
Kot desetletni deček je ob nabiranju starega železa naletel na bombo, ob njeni eksploziji je izgubil desno nogo in mezinec na desni roki ter postal invalid. Po končani osnovni šoli, ki jo je obiskoval v Temnici in v Komnu, je v Gorici najprej obiskoval Alojzijevišče, nato pa še dve leti in pol malo semenišče. Od tam je pobegnil in bil kasneje po posredovanju invalidske organizacije iz Gorice kot gojenec sprejet v goriški zavod Dante Alighieri, kjer je obiskoval državno klasično gimnazijo in 1943 maturiral. Marca 1944 se je kljub invalidnosti vključil v NOB. Bil je borec in pomočnik kulturnega referenta III. bataljona Kosovelove brigade, potem pa tajnik terenskega narodnoosvobodilnega odbora in referent za ljudsko prosveto. Kmalu po osvoboditvi so ga julija 1945 zaradi slabega zdravstvenega stanja kot učitelja poslali v invalidski dom v Ljubljano, kjer je ostal vse do demobilizacije aprila 1946. Potem je krajši čas živel v Celju, kjer je bil upravnik dijaškega doma. Septembra 1946 se je vpisal na Filozofsko fakulteto v Ljubljani, kjer je študiral zgodovino, septembra 1950 diplomiral, opravil še bibliotekarski tečaj in se nato zaposlil v Kopru. Najprej je bil urednik na Radiu cone B Svobodnega tržaškega ozemlja (STO), nato 1951–54 upravnik Študijske knjižnice v Kopru.
V coni B STO so vladale specifične razmere, ko je v Italijo odhajalo avtohtono domače italijansko prebivalstvo. Občinskemu vodstvu v Piranu se je 1952 zdelo primerno, da z namenom zbiranja in ohranjanja kulturne dediščine Pirana, ki se je ponašalo z bogato zgodovinsko in kulturno preteklostjo, ustanovi muzej in organizira spomeniškovarstveno službo. Poleg nepremične dediščine so želeli zaščititi zlasti premično kulturno dediščino, ki so jo Pirančani po izselitvi pustili v zapuščenih stanovanjih. 1954 so v prostorih palače Gabrielli na Cankarjevem nabrežju ustanovili Mestni muzej Piran in Komisijo za spomeniško varstvo, tja pa preselili še staro Mestno knjižnico (Biblioteca civica) in Mestni arhiv (Archivio civico antico), ki sta bila organizacijsko združena vse od 1891. Pahor je bil imenovan za upravitelja vseh služb in prvega ravnatelja Mestnega muzeja.
1954 se je zaradi službe preselil v Piran, kjer je potem živel in delal vse do svoje smrti. Sprva je strokovno delo opravljal sam, nakar se mu je pridružilo nekaj sodelavcev. Takoj se je lotil zbiranja predmetov po mestu in vzpostavljanja mestnega muzeja, urejanja stare mestne knjižnice in mestnega arhiva ter izpolnjevanja nalog spomeniškovarstvene službe. Ker je v začetni fazi vodil tudi Komisijo za spomeniško varstvo, je bil zadolžen za pregled starin. Zaradi dobrega pregleda nad materialno dediščino je s hitrim posredovanjem preprečil, da se predmeti, ki jih je še imelo ali zapustilo italijansko prebivalstvo, niso v celoti izvozili (kar brez njegovega soglasja ni bilo mogoče storiti), popolnoma porazgubili ali celo uničili. Iz teh predmetov so postopoma nastajale prve muzejske zbirke.
Na pobudo Kluba pomorščakov LR Slovenije in njegovega predsednika Antona Lenarčiča sta se Ferdo Gestrin in Pahor lotila raziskovanja pomorskih vsebin: ob zbiranju gradiva za Mestni muzej in plodnih razpravah o usmeritvi v pomorstvo, ki so bile posledica Gestrinovih arhivskih odkritij, je Pahor takoj začel tudi z zgodovinskimi raziskavami v arhivih in na terenu ter z zbiranjem in evidentiranjem vsega dosegljivega pomorskega gradiva. Rezultat vseh teh prizadevanj je bila ustanovitev pomorskega oddelka v Mestnem muzeju.
Pahor in Gestrin sta postala tesna strokovna sodelavca in dejavnost muzeja iz občinske preusmerjala v specialno pomorsko.
Najprej sta se naslonila na preučevanje pomorske zgodovine obalnih mest. Zaradi razširitve strokovnega dela so na podlagi temeljitih strokovnih poročil in utemeljenih vsebinskih obrazložitev začeli pridobivati republiška finančna sredstva, ki so jih namenjali zbiranju gradiva in raziskovalnemu delu. S sistematično pomorsko topografijo je Pahor s sodelavci začel 1963, sprva z zbiranjem gradiva v okoliških krajih in postopoma po vsej Sloveniji. Obenem so pomorsko topografijo zbirali tudi na ozemlju Hrvaške in Črne gore, kjer so živeli nekateri upokojeni slovenski pomorščaki in njihovi svojci. Na terenu so dobili pomembno pomorsko zbirko fotografij, dokumentov in različnih predmetov. 1967 se je muzej preimenoval v Pomorski muzej »Sergej Mašera« Piran. K sodelovanju je s svojo pomorsko zasnovo pritegnil tudi druge slovenske muzeje, ki so piranskemu posodili ali odstopili svoje pomorske predmete. V sklopu muzejskega dela je Pahor svoja dognanja in pridobljeno gradivo predstavljal s številnimi občasnimi in stalnimi razstavami, razpravami, publikacijami, predavanji, knjigami, enciklopedičnimi gesli itd. Obravnaval je vsebine, kot so zgodovina pomorstva od najstarejših časov do najnovejšega obdobja, ribištvo, solinarstvo, življenje pomorščakov in pomorska umetnost.
Na ljubljanski Filozofski fakulteti je 1965 doktoriral z disertacijo Socialni boji v občini Piran od XV. do XVIII. stoletja. 1971 je pridobil naziv znanstvenega, 1978 pa višjega znanstvenega sodelavca.
Pomorski muzej si je v končni organizacijski obliki zamislil kot osrednjo ustanovo s posameznimi dislociranimi oddelki. Stroka ocenjuje, da je bil s svojo idejo o postavitvi muzejev na prostem vizionar. Sam je uspel postaviti le prvo dislocirano enoto, to je zbirko Splošne plovbe v Portorožu, odprto ob petindvajseti obletnici Splošne plovbe 1979. Vloga muzealca Pahorja, aktivnega, domiselnega, naprednega, doslednega in profesionalnega muzejskega strokovnega delavca, se je vso njegovo kariero prepletala z njegovo vlogo zgodovinarja in obratno.
V raziskovalnem delu se je sprva usmerjal v starejšo zgodovino obalnih mest od Pirana do Trsta, kasneje pa se je spuščal na druga neraziskana področja. Objavil je številne krajše in daljše prispevke o slovenskih mornarjih v avstrijski mornarici, odmevna pa je bila tudi razstava Slovenski mornarji v obrambi Dalmacije in Istre 1849–1917 s spremljajočim katalogom.
Sprva skromna vedenja o pomorski preteklosti je kmalu začel povezovati in pridobivati znanja o splošni pomorski zgodovini. Povezal je severnojadranski prostor s slovenskim zaledjem. Spoznaval je pomen pomorstva kot gospodarske panoge in povezave morja s človekom, pomen posameznika kot nosilca vseh pomorskih dogodkov, razvoja in miselnosti. Človeka, povezanega z morjem, je predstavil kot ladjedelca, mornarja, gospodarja, ladjarja, vojaka, študenta itd.
Bil je izjemno ploden pisec, razprave in strokovne članke je objavljal v tedanjih osrednjih časopisih (Istrski tednik, Slovenski Jadran, Primorski dnevnik), lokalnih revijah (Obala, Informator – glasilo Splošne plovbe Portorož, Pomorstvo), zbornikih (Zgodovinski zbornik STO, Slovensko morje in zaledje, Dvajset let Splošne plovbe, 10 let Višje pomorske šole Piran, 15 let Višje pomorske šole Piran, Goriški letnik, Slovenski pomorski zbornik, Naši razgledi, Spomeniško varstvo), osrednjih slovenskih zgodovinopisnih revijah (Kronika in Zgodovinski časopis) ter drugih strokovnih publikacijah v Sloveniji in Jugoslaviji (Acta historico-oeconomica Iugoslaviae). Nekatere zbornike je sourejal, nekateri pa so nastajali celo na njegovo pobudo. Z Janezom Šumrado je kot zunanji sodelavec Inštituta za občo in narodno zgodovino SAZU (danes Zgodovinski inštitut Milka Kosa ZRC SAZU) v okviru načrtnega izdajanja virov za slovensko zgodovino pripravljal izdajo piranskega statuta. To znanstveno delo je izšlo šele 1987, šest let po njegovi smrti. Med krajšimi biografskimi članki velja omeniti zlasti serijo prispevkov o slovenskih mornarjih, oficirjih, zdravnikih, dijakih in študentih, ki jih je objavljal v glasilu Splošne plovbe Informator v rubriki Naša pomorska preteklost.
Pahor je 1974 za življenjsko muzejsko delo in postavitev pomorskega muzeja dobil Valvasorjevo nagrado. 1987 so mu v Pomorskem muzeju »Sergej Mašera« Piran odkrili spominsko obeležje. Občina Piran ga je 2001 imenovala za zaslužnega občana. Ob petdeseti obletnici Pomorskega muzeja (2005) je bil izdan njemu posvečen zbornik Odprti k morju.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine