Novi Slovenski biografski leksikon
Univerzitetni študij filozofije je končal v Padovi, študij moderne književnosti v Trstu. Kratek čas je bil srednješolski profesor, med drugo svetovno vojno tudi v Pazinu. Postal je docent in profesor na tržaški univerzi, kjer je do upokojitve poučeval sodobno zgodovino.
Med drugo svetovno vojno je bil sodelavec tržaškega komiteja za nacionalno osvoboditev (Comitato di Liberazione Nazionale), avgusta 1944 ga je nemška okupacijska oblast deportirala v Mühldorf , podružnico koncentracijskega taborišča Dachau. 1947 se je vključil v Združenje italijanskih protifašističnih političnih izgnancev (Associazione Deportati Perseguitati Politici Italiani Antifascisti). Po vojni je bil aktiven v tržaškem tajništvu Italijanske socialistične stranke (PSI), 1958 je postal njen tajnik, od 1966−69 je bil podsekretar tržaškega tajništva te stranke. V letih 1966−68 je bil podpredsednik tržaške pokrajinske uprave. Ob koncu sedemdesetih let 20. stoletja je postal sodelavec Središča za zgodovinska raziskovanja Rovinj (Centro di ricerche storiche di Rovigno). 1980−2004 je bil član uredniških odborov revije Atti in 1983−86 zbirke Fonti. V začetku osemdesetih let je Apih postal sodelavec inštituta za zgodovino osvobodilnega gibanja Furlanije Julijske krajine (Istituto regionale per la storia del movimento di liberazione nel Friuli Venezia Giulia). Aktiven je bil na ljudski univerzi v Trstu-. Bil je član muzejskega odbora muzeja v Rižarni (Museo délia Risiera di San Saba). 1993–99 je bil član slovensko-italijanske kulturne komisije (delovala 1993−2000), ki je izdala publikacijo Slovensko-italijanski odnosi 1880–1956: poročilo slovensko-italijanske zgodovinsko-kulturne komisije, Koper, 2000.
Apih je bil učenec zgodovinarja in politika Gaetana Salveminija, ki je sodil v generacijo italijanskih oz. tržaških zgodovinarjev, za katere je značilno, da so v svojih delih nastopali zoper nacionalizem starejših italijanskih zgodovinarjev. Apihovo delo je bilo osredotočeno na zgodovino Trsta in ozemlja, ki mu je Trst gospodarsko in politično središče. Pozornost je posvetil 18. in prvi polovici 19. stoletja ter zgodovinskima fenomenoma nacionalizma in fašizma ter zgodovini socializma, s posebnim poudarkom na avstromarksizmu (1984 je pripravil kritično izdajo dela Angela Vivanteja, Irredentismo adriatico). Obravnavo zgodovine Trsta je Apih dvignil nad lokalno filološko-poučno tradicijo ter jo postavil na raven evropskega razsvetljenskega in reformističnega zgodovinopisja. Dela o fašizmu v Julijski krajini so bila tudi Apihova etična oddolžitev za raznarodovalni pritisk, ki ga je fašizem izvajal nad slovenskim in hrvaškim prebivalstvom v času med obema vojnama.
V prvih razpravah je obravnaval historiografske probleme o risorgimentu v Trstu. 1957 je izdal v Torinu prvo monografijo o tržaški zgodovini v času merkantilizma La societá triestina nel secolo XVII. V kasnejših razpravah je obdeloval začetke tržaškega liberalizma, zgodovino tržaškega pristanišča in predvsem zgodovino 20. stoletja. Že ob koncu 50-ih let 20. stoletja je objavil prve krajše članke o problematiki Julijske krajine (v periodičnem tisku Pagine istriane in Trieste). 1960 je izdal monografijo Dal regime alia resistenza: Venezia Giulia 1922−1943. Poleg geneze odporniškega gibanja v Italiji je v knjigi obravnaval tudi razmere pri Slovencih. Tematiko je kasneje poglobil in predstavil v knjigi Italia, fascismo e antifascismo nella Venezia Giulia, 1918−1943. 1973 je v Trstu izdal knjigo La formazione culturàle di Gian Rinaldo Carli. S prispevki je sodeloval pri revijah Atti, II Ponte, Nuova rivista storica, II movimento di liberazione in Italia, Qualestoria. Štiri razprave so izšle v slovenskem prevodu v Prispevkih za zgodovino delavskega gibanja (1977, 1981), Zgodovinskem časopisu (1979) in Prispevkih za novejšo zgodovino (1997).
Apih je priznaval problem nacionalnega vprašanja v večkulturnem in večetničnem okolju Trsta, vendar njegovo stališče do Slovencev in Hrvatov ter njihove dejanske vloge v gospodarskem, družbenem in kulturnem življenju Trsta slovensko zgodovinopisje ocenjuje kot premalo kritično in historično objektivno.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine