Novi Slovenski biografski leksikon
Osnovno šolo je obiskoval v domačem kraju Gorje. Ko je bil oče ob začetku prve svetovne vojne mobiliziran in ob koncu vojne razglašen za pogrešanega, je mati ostala sama s petimi otroki, ki so ji pomagali pri vzdrževanju družine. Ker ni imel možnosti nadaljnjega izobraževanja, se je izučil za mizarja in opravljal ta poklic; bil je tudi aktiven v raznih kulturno-izobraževalnih združenjih v Gorjah. V času vojaške službe se je navdušil za delo med katoličani vzhodnega obreda, predvsem v Makedoniji. 1926 je odšel v Torino, kjer je v salezijanskem zavodu Foglizzo Canavese začel nižjo gimnazijo, nadaljeval jo je v salezijanskem zavodu Veržej in opravljal izpite na državni gimnaziji v Mariboru. Že kot odrasel je vstopil v frančiškanski red v Benetkah (1930), naredil preproste redovne obljube v S. Pancrazio di Barbarano (1931) in slovesne obljube v Rimu (1935). Višjo gimnazijo in filozofijo je študiral v frančiškanskih šolah v Benetkah, Padovi in Kopru. Da bi se pripravil na delo v misijonih, je odšel v Rim, kjer je na frančiškanski fakulteti Antonianum obiskoval študij teologije (1933–35). Ker so takrat frančiškani iskali prostovoljce za delo na nemirnem Bližnjem Vzhodu, se je Ambrožič javil. 1935 je odšel v Palestino, tam nadaljeval teološki študij (1935–37) in bil ordiniran 1937 v Nazaretu. Do smrti je bil član beneške frančiškanske province. Kot duhovnik je vse življenje deloval v kustodiji Svete dežele, na več frančiškanskih postojankah v Palestini in v Egiptu. Najprej je bil krajši čas v samostanu pri Božjem grobu v Jeruzalemu (1937–38) in nato odšel v Egipt, kjer je deloval med slovenskimi izseljenkami. Živel je v mestih Aleksandrija (1938–42) in pri sv. Jožefu v Kairu (1943–62), kjer je nasledil frančiškana Evgena Stanéta (umrl 2. februarja 1942). Ob sodelovanju s slovenskimi šolskimi sestrami, ki so imele v Egiptu skupnosti v Aleksandriji (od 1908) in v Kairu (od 1928), so bili slovenski frančiškani nosilci pastoralnega dela med slovenskimi rojaki in rojakinjami. V frančiškanski skupnosti v Kairu je Ambrožič skrbel za slovenska dekleta, ki so delala kot kuharice, pestunje in gospodinjske pomočnice v premožnejših družinah. Aleksandrinke, kot so jih imenovali, so prihajale zlasti s Primorske. Zbirale so se pri slovenskih šolskih sestrah v Garden City blizu Kaira. Znanje jezikov je Ambrožiču omogočilo, da je pastoralno deloval tudi med hrvaškimi in italijanskimi priseljenci. Pomagal jim je pri uveljavljanju njihovih pravic, sodeloval pri skupnih prireditvah in organiziral družabna srečanja. Ob posebnih priložnostih se je zbralo tudi do 500 Slovencev (takrat je slovenska kolonija štela nad tisoč ljudi). Pogosto je reševal velike stiske, v katerih so se znašla dekleta. Ohranil je natančne popise vseh sredstev, ki jih je razdelil mednje. Takšno delo je opravljal do 1941. Po zlomu Jugoslavije je v Egiptu nastala večja skupnost slovenskih beguncev in vojakov; med vojno je posebno pozornost namenjal organiziranju pastoralnega dela med primorskimi fanti in možmi, ki so bili mobilizirani v italijansko vojsko in po njeni kapitulaciji prišli pod oblast zaveznikov. Krajši čas je opravljal naloge vojaškega kurata jugoslovanskega kraljevega gardnega bataljona, ki je bil v sestavu VIII. armade. Med vojaki je deloval tudi ob koncu vojne. S poznanstvi je mnogim pomagal, da so lažje dobili vstopna dovoljenja za naselitev v Argentini. Po vojni je bil predstojnik frančiškanskega samostana in župnik v kraju Muska, starem predelu Kaira, kjer v okviru samostana deluje frančiškanski biblični inštitut. Tu se je posebej zanimal za stara koptska besedila. Gradivo je zbiral še v arhivih iste Cerkve v Nitri, Tebaidi, Assuanu, pri Sv. Katarini pod Sinajem in na Sinaju. Ko se mu je 1963 začelo slabšati zdravje, je razmišljal o vrnitvi v domovino, vendar je vodstvo frančiškanske skupnosti sprejelo drugačno odločitev. V Palestini je po vrnitvi deloval v frančiškanski skupnosti Tiberija ob Genezareškem jezeru (1965–70), kjer je bil župnik, zadnje leto je preživel v Betfagi na Oljski gori.
Življenje med versko in etnično različnimi prebivalci mu je omogočalo, da je v frančiškanskem duhu deloval na področju medverskega dialoga in iskal nove možnosti sodelovanja. Posebno pozornost je namenjal raziskovanju krajev, povezanih z bibličnimi dogodki. Bil je dober poznavalec Vzhoda; že v času teološkega študija je našel in izkopal starokrščansko podzemeljsko svetišče pri vasi Beit Bahur na Pastirskem polju pri Betlehemu. Različne skupine romarjev in drugih obiskovalcev so ga cenile kot razgledanega vodnika. Za slovenske in druge slovanske romarske skupine si je vedno vzel čas, bil jim je zanimiv in zanesljiv vodnik. Čeprav je bil velik del življenja daleč od doma, je ohranjal stike z domačimi in s slovenskimi frančiškani. V domačo župnijo je prišel za srebrno mašo 1962. 1970 je zadnjič obiskal domači kraj.
Zgodovinske odlomke o domači župniji Gorje je objavil v knjigi Gorje (Kairo, 1958). V času delovanja v Kairu mu je patriarh sirsko-katoliške Cerkve, kardinal Ignacij Gabriel Tappouni, podelil naslov kornega škofa (1947) – doslej je edini Slovenec, ki je dobil takšno odlikovanje. Gre za odlikovanje, ki ga vzhodne Cerkve podeljujejo neškofom; posameznikom daje določene pravice v cerkvenih občestvih, med drugim da nosijo slovesni naprsni križ in posebno pokrivalo. Za delo med slovenskimi izseljenkami mu je jugoslovanska država 1939 podelila viteško medaljo jugoslovanske krone, 1944 pa ga je kralj Peter II. odlikoval z izredno medaljo za delo na dobrodelnem področju. Z namenom, da bi pripravil knjigo Slovenci v Sveti deželi, je začel zbirati gradivo o navzočnosti Slovencev v Palestini, predvsem v redovnih skupnostih, o slovenskih rektorjih avstro-ogrskega romarskega hospica in o vseh Slovencih, ki so kdaj poromali na Sinajsko goro.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine