Novi Slovenski biografski leksikon
Rodil se je v družini brez verske tradicije. Osnovno šolo je obiskoval v Trstu, ob stiku s kapucini samostana na Montuzzi je pri njem dozorela odločitev za duhovništvo. Ob spodbudi p. Arcangela da Camerina je 1898 vstopil v kapucinsko semenišče v Veroni, kjer je obiskoval tudi gimnazijo. Filozofske in bogoslovne vede je obiskoval v Vidmu, Padovi in Benetkah. V noviciat je vstopil 1902 v kraju Bassano del Grappa in si izbral ime Giacinto, krstno ime kapucinskega brata Andrea Longhina, ki je bil takrat škof v Trevisu. 1903 je položil začasne zaobljube, pet let kasneje večne. V duhovnika ga je 1909 v Benetkah posvetil patriarh, kardinal Aristide Cavallari. Predstojniki so ga usmerili najprej v profesuro: od 1910 je bil profesor v kapucinskem semenišču v Veroni, profesor logike na frančiškanskem inštitutu v Thienah, končno ravnatelj in profesor filozofije na inštitutih v Thienah, Padovi in Vidmu (1912–20). Od 1919 je prejemal čedalje zahtevnejše zadolžitve: bil je definitor (svetovalec) in zatem prvi definitor (1931) kapucinske beneške redovne province in provincialni predstojnik (1932–35). Kot glavni vizitator misijonov v Braziliji (Sao Paolo in Rio Grande do Sul) je nadzoroval reorganizacijo tamkajšnjih samostanov, ki so skrbeli za duhovno in kulturno rast mladine. Julija 1924 mu je škof Adrie, mons. Anselmo Rizzi, zaupal župnijo Marije Device vnebovzete v Adrii. Kot župnik je poskrbel za povečanje župnijske cerkve, predvsem pa je zastavil široko pastoralno delo: od Katoliške akcije do verouka, od župnijske šole do kinodvorane in gledališča, vse do moškega patronata in oratorija. Decembra 1937 ga je papež Pij XI. imenoval za škofa v škofiji Chioggia, kar izpričuje ugled, ki ga je Ambrosi užival pri samem vrhu cerkvene hierarhije. Škofovsko posvečenje je prejel februarja naslednje leti. V Chioggi je pod geslom Iustitia et pax (Pravičnost in mir) škofoval skoraj štirinajst let. Po kapitulaciji Italije si prizadeval omiliti posledice nemške zasedbe, v povojnem obdobju se je zavzemal za zapostavljene družbene razrede, predvsem delavce. Pod njegovim vodstvom je duhovščina odigrala pomembno vlogo pri obnovi demokratičnega javnega življenja: organizirala je Društva italijanskih krščanskih delavcev (Associazioni cristiane lavoratori Previtaliani), t. i. mestne odbore (Comitati Civici), Papeško komisijo za oskrbo. Z enako vnemo je Ambrosi skrbel za izobrazbo duhovščine, zidavo cerkva, vrtcev in mladinskih domov, spodbujal pobožnost vernikov z romanji, obhajanjem jubilejev in evharističnih kongresov. Izkazal se je tudi med poplavo Polesina novembra 1951. Ob smrti goriškega nadškofa Carla Margottija, ga je Sveti sedež imenoval najprej za apostolskega administratorja (julij 1951), nato za rednega goriškega nadškofa (november 1951). Ambrosi je bil slovesno ustoličen na dan goriških zavetnikov sv. Hilarija in Tacijana, marca 1952, ko so bile simbolno razgrnjene tudi oglejske relikvije. V prvem pastoralnem pismu (februar 1952) je predstavil program in za izhodišče izbral oglejsko dediščino ter geslo Ut omnes unum sint (Da bi bili vsi eno). Klic k enotnosti je bil potreben za škofijo, v katero so zarezale meja in nasprotujoče si ideologije, ki so Evropo delile na dva bloka. Prvi konkreten korak k enotnosti se je ponudil ob praznovanju dvestoletnice nadškofije (1952–53), ki je doseglo vrh z dekanijskimi evharističnimi kongresi in škofijskim evharističnim kongresom (junij 1953), katerega se je udeležil tudi tedaj pomemben član rimske kurije, kardinal Eugène Tisserant. Goriška škofija se je odzvala na vabilo papeža Pija XII. in obhajala Marijino leto (1953–54). Enako pobožnost je škofija izkazala tudi julija 1959, ko je gostila podobo Fatimske Matere božje – imenovali so jo »romarska Marija« – in privabila številne slovenske vernike z onstran meje. Ambrosi je dal postaviti nove cerkve (Rojce, Fossalon, Jazbine, Terranova pri Isoli Morosini, Tržič), pospeševal zidanje župnijskih domov in stavbo mladinske počitniške kolonije (Forni di Sopra); podpiral je tudi misijonsko dejavnost, ki se je razcvetela z delom njegovih naslednikov. Spodbujal je duhovne poklice in sledil razvoju semenišča; veliko pozornost je posvečal laikom, podpiral je po župnijah razvejano Katoliško akcijo in Društva italijanskih krščanskih delavcev, saj je prepričano zagovarjal katoliško prisotnost v delavskem okolju. Na pobudo mons. Oliviera Foschiana, župnika v Tržiču (Monfalcone), je ustanovil apostolat za delavce tamkajšnje ladjedelnice. Na politični ravni je obsodil materializem marksističnega porekla in podpiral t. i. mestne odbore, ki so si prizadevali povezovati katoličane v okviru Krščanske demokracije (Democrazia Cristiana) ne glede na narodne in programske razlike in brez kompromisov s strankami, ki so zagovarjale tudi blage oblike marksizma. Pozoren je bil tudi do medijev in je ponovno ustanovil katoliški tednik Voce Diocesana, ki je v začetku izhajal s tednikom Familia Cristiana. V odnosih do slovenskih vernikov, teh naj bi bilo približno 25.000, je Ambrosiju uspešno pomagal kancler mons. Rudolf Klinec, ki ga je nadškof cenil zaradi duhovnih in človeških vrlin. Čeprav ni govoril slovensko, si je prizadeval spoznati, spoštovati in spodbujati stvarnost, običaje in verske navade slovenske narodne skupnosti: udeležil se je evharističnega kongresa Štandreške dekanije, na Jazbinah ustanovljeno dušnopastirsko središče je zaupal slovenskim duhovnikom, predsedoval je nabirki denarja in gradnji Katoliškega doma v Gorici, ki ga je blagoslovil februarja 1962. Ambrosi je bil tudi dovzeten za prošnje, ki so mu jih naslavljali duhovniki in verniki tistih dekanij, ki so po razmejitvi pripadali Jugoslaviji. V poslovilnem pastoralnem pismu (april 1962) je slovenske vernike spodbudil »naj ohranijo in okrepijo zgledno strnjenost slovenskih družin, ki naj postanejo templji Sv. Duha po zgledu Sv. Družine«. Zaradi napora, ki ga je terjalo apostolsko delo, je večkrat ponudil svoj odstop, ki ga je Sv. sedež naposled sprejel februarja 1962 in Ambrosija prestavilo na naslovno škofijo Anhialos. V Gorici je ostal kot apostolski administrator do meseca maja, nato se je vrnil v samostan v Thiene. Udeležil se je prvih treh zasedanj II. vatikanskega ekumenskega zbora. Vzdrževal je tudi stike z bivšimi goriškimi verniki, dopisoval se je z mons. R. Klincem in bil tudi pokopan v goriški stolni cerkvi. Pred smrtjo je ponovno pozval slovenske in italijanske vernike k skupnemu delu za dobrobit škofije. Bil je bistrega uma, krotkega in dobrega značaja in se je zato takoj priljubil tistim, ki so ga spoznali. Viri so si složni v oceni, da je njegovo življenje potekalo v duhu frančiškanske karizme.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine