Novi Slovenski biografski leksikon
CEBEJ, Anton (Ant. Zebey, Ant. Cebey, Ant. Zebey hayd'sis, Antonij Zubey, Antonius Zebey, Vipacensis, Anton Čibej, Zebey), slikar (r. 23. 5. 1722, Ajdovščina; u. neznano). Oče Matija Čibej/Zebey, kmet, mati Marina Čibej/Zebey.
Iz skromnih arhivskih zapisov Cebejevega življenja ni mogoče v celoti rekonstruirati. Le na podlagi signiranih del lahko sklepamo, da je samostojno deloval že v začetku petdesetih let 18. stoletja, njegovo bivanje pa lahko lociramo v osrednjo Slovenijo. Prva naročila so vezana na kamniške frančiškane in bosonoge avguštince v Ljubljani. Na bivanje v Ljubljani opozarja zapis, da ga je 1756 k sebi povabil ljubljanski baron Franc Rakovec, o bivanju v tem mestu pa priča tudi podpis 1759 na sliki v Kutjevu s pripisom »pinx: Lab:«. 1764 so se slikarji ljubljanskega ceha pritožili na deželno glavarstvo zaradi konkurence nevčlanjenih slikarjev, vendar je bil Cebej skupaj s Fortunatom Bergantom izvzet, ker sta se oba predhodno že izkazala. 1766 se je včlanil v Marijino kongregacijo pri ljubljanskih jezuitih. Edini namig iz zasebnega življenja je iz 1767, ko ga je na ljubljanskem Magistratu dvakrat tožila Barbara Fischerin zaradi poravnave zaostalih obresti glede »sponsali«. Ni znano, kje in kdaj je umrl. Zadnja njegova dela so datirana 1774 v Ajdovščini in Žužemberku.
Slikarjevo dejavnost lahko ob skopih pisnih virih sestavimo le s pomočjo njegovih signiranih del. Prvo datirano delo je oltarna slika Povišanje sv. Križa v Vinici (1750), ki je grobo preslikana, vendar potrjuje njegovo samostojno dejavnost. Pri kamniških frančiškanih je 1752 poslikal oltarček in naslikal podobo Brezmadežna (izgubljeno), ohranjene pa so tudi poslikave na stopnišču samostana. Freske, ki jih je naslikal v treh poljih obednice ljubljanskega samostana bosonogih avguštincev leto zatem, so uničene. 1759 je za tedanjo jezuitsko cerkev v Kutjevu pri Slavonski Požegi signiral sliko Sv. Frančišek Regis s pripisom »pinx: Lab:«. Naslednje leto je za ljubljanski magistrat sprejel dve nalogi: naslikal je Mestno svetovalnico (skupinski portret?), ki je bila poslana v Gradec, in poslikal gledališko dvorano na Rotovžu. Obseg teh del se zrcali v izplačani vsoti petdeset goldinarjev, kar potrjuje, da je bil sredi 18. stoletja v Ljubljani že uveljavljen slikar. Skoraj gotovo je deloval v slikarski delavnici Valentina Metzingerja, saj je po mojstrovi smrti ohranil delavniške zveze z naročniki. V tem času je navezal stike z moravškim župnikom Ferdinandom baronom Erbergom in 1758 za tamkajšnjo cerkev naslikal okoli 250 cm visoko, danes izgubljeno Marijino vnebovzetje. Opis te podobe se lepo ujema z njegovo ohranjeno sliko v Vinjah pri Moravčah. Tudi za Erbergovega naslednika Henrika plemenitega De Wertha oziroma za moravško župnijo je slikal vse do 1772, ko je signiral izgubljeno bratovščinsko sliko Rožnovenska Marija, ki se je »odlikovala po milem izrazu obličja in po lepih ubranih barvah«. V moravški cerkvi sta njegovi tudi sliki Sv. Anton Padovanski in Sv. Lenart priprošnjik jetnikov na stranskih oltarjih iz 1761, vendar sta bili žrtev ponesrečenega restavriranja. V tamkajšnjem župnišču hranijo še oltarno sliko Sv. Boštjan (1769), v bližnji Drtiji pa veliko platno Marija kraljica angelov (1765).
Največ datiranih del je iz 1761: poleg že omenjenih še Krst v Jordanu v Letušu pri Braslovčah in figuralno najobsežnejše delo Vsi svetniki v Marijini romarski cerkvi na štajerski Sladki Gori.
Če sledimo datiranim delom, velja oltarna slika Sv. Boštjan in Rok z Materjo božjo v cerkvi sv. Roka v Cerknici (1763) za stilni prag, po katerem se v njegovem ustvarjanju močneje zaznavajo beneški zgledi. Naročilo je bilo opravljeno s posredovanjem kartuzijanov v Bistri pri Vrhniki, ki so imeli v posesti Cerknico in Planino nad Ajdovščino. Za župnijsko cerkev na Planini je naslikal več oltarnih slik, ohranjene pa so le slika Sv. Bruno v stranski kapeli ter sliki Sv. Magdalena in Sv. Katarina Sienska v atikah stranskih oltarjev v cerkveni ladji. V zgodnja šestdeseta leta kaže uvrstiti tudi poslikavo štukiranega stropa Jožefove kapele v kartuzijanski Bistri pri Vrhniki; v temenu plitvega oboka je freska Poveličanje sv. Jožefa, v štirih poljih okoli nje pa so še Jožefova zaroka z Marijo, Počitek na begu v Egipt, Sv. Družina in Smrt sv. Jožefa. Bržčas je bila v tej kapeli tudi slikarjeva, po drugi vojni izgubljena velika oltarna slika Sv. Jožef z detetom v naročju. Njegova je tudi že zelo načeta freska oltarne kuliserije z danes prazno nišo na vzhodni steni samostanskega dvorišča. Podobni oltarni kompoziciji je 1764 naslikal za stranska oltarja v Ihanu pri Domžalah. Za veliki oltar nekdanje pokopališke cerkve sv. Krištofa v ljubljanskem Bežigradu je naslikal oltarno sliko Sv. Krištof (1765), ki je danes v bližnji cerkvi sv. Cirila in Metoda. Po lastnih osnutkih je 1767 poslikal kapelo in obednico ljubljanskega Semenišča; o obsegu opravljenega danes neohranjenega dela priča le plačilo 450 goldinarjev. Povsem ohranjene pa so freske iz naslednjega leta, ko je na Vipavskem, v podružnici sv. Petra v Dobravljah, poslikal prezbiterij (kjer se je s ponosom podpisal, da je po rodu iz bližnje Ajdovščine: Haydoviae natum), tri polja na zrcalnem oboku ladje s prizori Sv. Peter, Marijino kronanje in Sv. Pavel, na južno steno ladje pa je za domačo bratovščino sv. Janeza Nepomuka naslikal še njihovega zavetnika. Hkrati je za stranska lesena oltarja, za katera je najbrž pripravil tudi načrte, naslikal oltarni podobi Sv. Apolonija z veduto Vipavske doline (1768) ter Sv. Janez in Pavel. Skoraj tri metre visoka slika Marijino vnebovzetje iz 1769 v Kopanju pri Grosupljem je bila uničena 1944. Slika je bila neločljivo povezana z bakrorezno podobo ljubljanske jezuitske kongregacije Marijinega vnebovzetja, katere član je bil od 1766. Po utečenih stikih obrtnikov in umetnikov med Ljubljano in Zagrebom je za cerkev Na dolcu v Zagrebu naslikal tri oltarne podobe, Poklon sv. Treh kraljev (in situ), Sv. Magdalena (obe 1770) in Smrt sv. Jožefa (1773); zadnji dve sta v Muzeju za umetnost in obrt v Zagrebu. Zgodnja sedemdeseta leta 18. stoletja so bila vrhunec v njegovi ustvarjalnosti, kar potrjuje tudi oltarna slika Marijina zaroka (1773) v župnijski cerkvi v Planini pri Rakeku, takrat inkorporirani kartuzijanski samostan v Bistri, ali slika Sv. Ana (1772, s pripisom vipacensis) pri Razgurih nad Vrabčami. Zadnja datirana dela so iz 1774: oltarni sliki Sv. Družina v župnijski cerkvi (ž. c.) v Žužemberku (uničena 1944) in Smrt sv. Jožefa v župnijski cerkvi v Ajdovščini (signirano hay'dsis) s sliko Sv. Marjeta v atiki oltarja. Za isto cerkev so po 1770 nastali Križev pot, narejen po grafični predlogi Giuseppeja Fivizanija iz 1732, in freske v treh poljih na zrcalnem oboku: Elizabeta z malim Janezom na obisku pri sv. Družini, Sv. Janez Krstnik v nebeški slavi in Zaharijeva zavrnitev v Templju (uničena 1917), za župnijsko cerkev v Lokavcu pa je za veliki oltar naslikal še sliko Sv. Lovrenc (1772). Cebej je tudi avtor risbe, po kateri je grafik Johann Veit Kauperz vrezal podobico Marije iz Einsiedelna pri ljubljanskih diskalceatih.
Večina njegovih kakovostnih del ni signiranih in šele z njimi vred se da prepoznati slikarjev umetnostni značaj. Iz poznih petdesetih let 18. stoletja je oltarna podoba Vsi svetniki v Malovšah pri Črničah, Štirinajst priprošnjikov v Dvorjah pri Cerkljah na Gorenjskem, Sv. Florijan in Donat v Tomačevem pri Ljubljani ter Sv. Janez in Pavel v Narodni galeriji v Ljubljani. V šestdeseta leta sodijo Sv. Anton Puščavnik v Verdu pri Vrhniki, Sv. Boštjan v Logu pod Mangartom, Škapulirska Mati božja pri ljubljanskih frančiškanih in velika slika Mati božja s sv. Frančiškom Asiškim in sv. Hieronimom v furlanskem kraju Castello pri Porpettu. Med njegova najboljša dela sodijo slike, hranjene v ljubljanski Narodni galeriji: evharistično bandero, dva para slik Sv. Ahac in Sv. Boštjan ter Sv. Leopold in Sv. Florijan, Sv. Urh in Sv. Valburga. Pri kamniških frančiškanih hranijo sliki Marija z detetom in Sv. Peter Alkantarski. Iz poznih šestdesetih let so slike Sv. Vincenc Ferrerski in Sv. Jurij na ljubljanskem Rudniku, Poveličanje sv. Miklavža v Bizoviku, Sv. Neža v Zgornjem Kašlju in Smrt sv. Rozalije na Otočcu pri Novem mestu. Iz zadnjih let slikarjevega delovanja so freske na oboku kapele sv. Frančiška Asiškega v smledniškem dvorcu, kjer se je v shemi naslonil na fresko Giulia Quaglia v Semeniški knjižnici v Ljubljani.
Njegovi slikarski začetki so neznani; v drugi polovici petdesetih let, ko je dokazano njegovo bivanje v Ljubljani, je zelo zaznavna podobnost z deli Valentina Metzingerja, kar govori v prid tesnemu sodelovanju s tem mojstrom, vendar le na področju tabelnega slikarstva, kjer se na nekaterih delih težko razloči njun čopič. Zagovarjanje vplivov s strani Fortunata Berganta pa ne zdrži kritične presoje. Izhodišča za njegovo kakovostno obvladanje freske niso zaznavna. Med vsemi ljubljanskimi slikarji je bil edini, ki je enakovredno obvladal tabelno in fresko slikarstvo ter bil po smrti Valentina Metzingerja in Franca Jelovška že uveljavljen kot najpomembnejši domači slikar. Njegove freske so tako nastajale po Jelovškovi smrti. V začetku šestdesetih let se v slikarjevem delu zaznajo vplivi beneškega slikarstva, pri čemer ne gre le za citate po grafičnih predlogah, ampak se tej smeri približa tudi v dojemanju barvnih in svetlobnih razpoloženj rokokojske pretanjenosti, ki ga najdemo v delih njegovih sodobnikov Giambattista Tiepola, Nicoloja Grassija in Francesca Fontebassa, zaslutijo pa se tudi vtisi del goriškega slikarja Antonia Parolija. Med vsemi domačimi slikarji se izraža najbolj rokokojsko in z njim se zaokroži polstoletna dejavnost osrednje četverice ljubljanskih slikarjev (Valentin Metzinger, Franc Jelovšek, Fortunat Bergant), ki jo zaradi likovne profilacije in z ozirom na njihov geografsko širok vplivni radius lahko opredelimo za jedro, ki je oblikovalo prepoznavni izraz ljubljanskemu baročnemu slikarstvu.
Tudi o Cebejevih morebitnih pomočnikih ni nič zapisanega. Zgodnja dela Janeza Potočnika govore v prid domnevi, da se je učil v Cebejevi delavnici, saj njegova dela močno odražajo podobnosti s Cebejevim slikarstvom (npr. Sv. Lenart v podružnični cerkvi (p. c.) sv. Lenarta na Vrhniki, 1793). Na sorodnosti s slikarstvom Cebeja velja opozoriti še v primeru ljubljanskega slikarja Antona Mihaela Fayenza in loškega slikarja Janeza Antona Tuška.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine