Novi Slovenski biografski leksikon
BERGANT, Fortunat (Fortunat Wergant / Wergand / Vergant / Bergandt, Fortunato Wergant, Fortunatus Wergant), slikar (r. 6. 7. 1721, Mekinje, Kamnik; u. 31. 3. 1769, Ljubljana). Oče Jožef Wergant, umetni mizar, mati Marija, r. Borštnar.
O najzgodnejšem Bergantovem šolanju ne vemo nič zanesljivega, tudi sicer so arhivski viri o njem zelo skromni (za SBL jih je povzela Anica Cevc v geslu Wergant). Družina se je najkasneje 1724 preselila iz Mekinj v Kamnik, prvi stik z umetnostjo pa je Fortunatu nedvomno predstavljala očetova delavnica in umetnost na Kamniškem. Zgodnji Bergantov podpornik je bil morda kamniški operoz Maksimilijan Leopold Rasp, za katerega so delali vodilni umetniki na Kranjskem, med njimi Franc Jelovšek v župnijski cerkvi na Šutni v Kamniku, in Valentin Metzinger, ki je Raspa tudi portretiral. Kasneje je Bergant pripravil risarsko predlogo za Raspov bakrorezni portret, ki ga je v Augsburgu izdelal Gustav Andreas Wolfgang.
18. januarja 1743 je Bergant dvignil izpisek iz matične knjige, bržkone za prvo študijsko potovanje. Kam natančno ga je vodila pot, ni dokumentirano, glede na vplive, ki se kažejo tudi že v njegovih zgodnjih delih, bi se lahko za nekaj časa ustavil v Benetkah, kjer je bil takrat vodilni umetnik Giovanni Battista Tiepolo. Za Bergantovo najstarejše delo velja neohranjena banderska slika iz 1746 za podružnično cerkev na Grebenu, nad Gradiščem v Tuhinju, za katero je po navedbi župnika Franca Mihaela Paglovca iz 1757 dobil 10,40 florintov. 1751 je naslikal serijo cerkvenih podob za hrvaško Liko (Otočac, Lešće in Sinac), pri naročilu je domnevno posredoval Bergantov vrstnik, duhovnik Peter Pavel Glavar iz Komende, ki je nekaj časa bival v Senju in bil v tesnih stikih s tamkajšnjo Cerkvijo, Jernej Basaj, sin iz Glavarjeve rejniške družine, pa je bil tam vojaški general. Do 1756, ko je na akademiji s sedežem na rimskem Kapitolu (Accademia del Nudo) dobil za študijo sedečega moškega akta (signirana Fortunatus Wergant Carniolus) prvo nagrado, je njegova življenjska pot povsem zavita v temo. Na Accademii del Nudo, ki jo je upravljala Accademia di San Luca, je bil nagrajen tudi novembra 1758, in sicer za risbo stoječega akta, ki ga je podpisal s Fortunato Wergant Tedesco. Bergantovo bivanje je v Rimu dokumentirano tudi 1759 in 1760. Ob vrnitvi na Kranjsko je slikar dobival pomembna naročila ključnih cerkvenih in posvetnih intelektualcev, ki so skozi likovno umetnost v šestdesetih letih 18. stoletja gradili svojo reprezentančno podobo. Med njimi so bili Jožef Anton baron Codelli, Volbenk Danijel baron Erberg, stiški opat Frančišek Ksaver baron Taufferer, kostanjeviški opat Leopold pl. Busset idr.
Podoba Berganta kot osebnosti ostaja prikrita oziroma jo kaže predvsem umetnikovo neobičajno postopanje: čeprav je deloval v Ljubljani, ni bil ljubljanski meščan in ni bil včlanjen v slikarski ceh, ostal je neporočen in ni ga mogoče najti kot pričo ali botra v matičnih knjigah, kar kaže, da se ni veliko povezoval s stanovskimi kolegi. Umrl je v hiši enega od mecenov oziroma glavnih naročnikov njegovih del, barona Erberga. Po Metzingerjevi smrti 1759 je na Kranjskem nastala vrzel, ki jo je Bergant uspešno, a le za kratek čas zapolnil, saj je umrl star še ne oseminštirideset let in bil pokopan pri frančiškanih (na današnjem Vodnikovem trgu).
Bergant je bil izjemno močna slikarska osebnost. V njegovem delu opažamo reminiscence na italijansko in francosko slikarstvo 17. stoletja in številne vplive evropske umetnosti 18. stoletja, ki pa jih je slikar prepričljivo pregnetel v izrazito osebni slog, prepoznaven po nelepih in sugestivnih, pogosto s trpljenjem, ki meji na karikaturo, zaznamovanih svetniških likih. Figure praviloma zavzemajo celotno površino slike, ekstatičnost, ponotranjena molitev in bolečina se med sabo prepletejo in učinkovito nagovarjajo vernika. K ekspresivnosti upodobitev pomembno prispevajo močne in žareče barve. Bergantovo paleto praviloma sestavlja nekaj osnovnih barv, npr. črna in bela, rjava, modra in bela ali rdeča in modra, s katerimi so poslikane velike površine platna. Svoja dela je slikar pogosto signiral in datiral na mestih, ki nosijo pomembno sporočilo, in tako poudaril svojo povezanost z upodobljenim. Bergantovi podpisi izpričujejo njegovo pripadnost in zavezanost različnim prostorom in jezikom, glagoljaškemu, nemškemu, francoskemu in italijanskemu oziroma latinskemu, česar zaenkrat ne moremo v celoti arhivsko podkrepiti in razložiti.
Številni umetniki in umetnostni zgodovinarji so v Bergantovih podobah prepoznavali slovenskost (in kmetskost), njega pa dojemali kot začetnika nacionalnega sloga, ki se je dokončno izoblikoval z impresionizmom. Oblačila z značilno lomljenimi gubami, pa tudi z natančno izdelanimi detajli in prepričljivostjo materialov, krzna, tkanin z vzorci, vezenin in čipk, imajo samostojno prostorsko funkcijo. V obrazih mladih svetnikov je France Stele videl umetnikov avtoportret. Bergantovi portreti naročnikov in mecenov predstavljajo vrhunec portretnega slikarstva 18. stoletja na Slovenskem. V koloritu in gubanju je Bergant sledil zlasti beneškemu slikarstvu settecenta, Tiepolu in Giovanniju Battisti Piazzetti, pa tudi starejšim slikarjem, npr. Paolu Veroneseju, blizu so mu bili francoski klasicisti in rimski barok, veliko paralel najdemo tudi pri angleških in bavarskih slikarjih sredine 18. stoletja, ki so se šolali oziroma ustvarjali v Rimu. V literaturi se ob Bergantu naštevajo številni umetniki, ki so delovali v Benetkah in Rimu (zlasti Nicola Grassi, Carlo Maratta, Pompeo Batoni, Anton Raphael Mengs) in srednjeevropski umetniki (Paul Troger, Franz Anton Maulbertsch), prvi naj bi nanj vplivali, pri drugih so bile ugotovljene slogovne sorodnosti zaradi skupnih izhodišč v predalpskem prostoru. Med umetniki, ki so ustvarjali na Kranjskem, je Bergant zagotovo dobro poznal dela freskanta Franca Jelovška in vodilnega štafelajnega slikarja svoje dobe Valentina Metzingerja, pri »klesanju« naslikanih figur pa ga je bržkone inspiriralo baročno kiparstvo, mdr. dela frančiškanske delavnice in skulpture Francesca Robbe.
Na prvo študijsko popotovanje je Bergant domnevno šel 1743, še preden je naslikal prvo v arhivskih virih navedeno, a izgubljeno delo, bandersko sliko za podružnično cerkev sv. Miklavža na Grebenu, ki jo je pri njem naročil Franc Mihael Paglovec, župnik v Šmartnem v Tuhinju. Bržkone je študijsko potoval vsaj pred koncem štiridesetih let 18. stoletja, preden je naslikal dela za Liko, od katerih je Sv. Elija, za glavni oltar župnijske cerkve v Sincu, signiran in datiran z letnico 1751. Za isto cerkev je naslikal tudi Škapulirsko Mater božjo (zdaj v Narodni galeriji, Ljubljana), istočasno je delal tudi za župnijsko cerkev Rožnovenske Marije v Lešću in župnijsko cerkev Svete Trojice v Otočcu. Kmalu po tem večjem naročilu je odšel na študijsko popotovanje in (nadaljnje) šolanje v Rim. Od začetka petdesetih let 18. stoletja pa do prve od dveh nagrajenih študijskih risb akta iz 1756 na Accademii del nudo (arhiv Accademie Nazionale di San Lucca, Rim) Bergantova dela niso znana. Leto pred vrnitvijo na Kranjsko je naslikal Marijo z Jezusom, ki jo je podpisal v francoskem jeziku s Peint par Wergant à Rome 1759 (zadnje znano hranišče Zagreb, zasebna last).
Od okoli sto znanih Bergantovih del jih je velika večina nastala za Kranjsko po umetnikovi vrnitvi iz Italije v zadnjih osmih letih njegovega ustvarjanja (med 1760 in 1768), nekaj naročil je v tem času dobil tudi na Štajerskem in Koroškem. Bergant je največ slikal za uršulinke, kapucine in diskalceate, posebno pomembno mesto v njegovem opusu pa zavzemajo naročila za cistercijanska samostana v Stični in Kostanjevici na Krki ter za ljubljansko plemstvo.
Prva znana (datirana) Bergantova slika po vrnitvi iz Rima je Marija z Detetom iz 1760 (zdaj Sv. Duh, Škofja Loka), ena od več variant milostne podobe, ki so jo naročile uršulinke. Slika ima vse značilnosti Bergantovega zrelega sloga, oblikovanega po dolgih letih študijskega izpopolnjevanja. Gre za Marijino podobo, pri kateri prepoznavamo nelepi »bergantovski« obrazni tip.
Bergantove ekspresivne slike s tematiko Kristusovega trpljenja ter svetniških mučeništev in zamaknjenj so v cerkvenih notranjščinah učinkovito prispevale k krepitvi baročne pobožnosti z likovnimi sredstvi. Skupina osmih podob za romarsko cerkev sv. Križa na Križni gori pri Ložu iz 1763 je najobsežnejše tovrstno naročilo.
Bergantovi portreti kranjskega plemstva, na podlagi katerih ga označujemo kot prvega portretista v slovenskem prostoru, ki je suvereno obvladal to likovno zvrst in plemiče upodabljal ne le kot predstavnike svojega stanu, temveč predvsem kot posameznike (zlasti Jožef Anton Codelli, 1762, in Volbenk Daniel Erberg), imajo jasno izhodišče v internacionalnem rimskem portretnem slikarstvu, ki so ga ob italijanskih ustvarjali francoski, angleški in nemški umetniki. Portreta opata Leopolda Bussetha, predstavljenega kot graditelja baročnega kostanjeviškega samostana, in stiškega opata Frančiška Ksaverija Tauffererja (po 1764), največjega Bergantovega naročnika sakralnih del v zadnjih letih življenja, upodobljenega kot duhovnega intelektualca, sodita med izjemne portrete 18. stoletja tudi v evropskem merilu. Kot portreta predstavnikov najnižjega stanu sta bili zasnovani žanrski sliki Ptičar in Prestar (po eni od interpretacij naj bi predstavljali Sluh in Okus), ki v slovenskem baročnem slikarstvu nimata vzporednic (do konca druge svetovne vojne last družine Hudovernik, danes nahajališče neznano).
1766 je Bergant naslikal za cistercijansko cerkev v Stični štirinajstih postaj križevega pota, ki so tako po likovni kot izrazni moči prepoznane kot posebej pomembna dela Berganta in hkrati slovenskega baroka. Čeprav je Bergantova via crucis kompozicijsko blizu starejšim upodobitvam, jo osredotočenost na Kristusovo trpljenje in likovna kvaliteta postavlja ob bok posameznim izjemnim primerom te vrste, kot je npr. križev pot Domenica Tiepola za beneško cerkev Santa Maria dei Frari. Eno zadnjih Bergantovih del je Vizija blaženega Bernarda Korleonskega za ljubljanski kapucinski samostan. Podoba zamaknjenega starca v zakrpanih oblačilih, ki je bil šele 1768 razglašen za blaženega, kaže, da je bil Bergant tik pred smrtjo še vedno na višku ustvarjalne moči. Sugestivnost mistične podobe za uboštveni pridigarski red izziva številne umetnostnozgodovinske interpretacije vse do danes.
Bergant domnevno ni imel niti pomočnikov niti učencev, njegov opus pa je odmeval pri drugih umetnikih na Kranjskem in Štajerskem, npr. pri Antonu Cebeju, Janezu Potočniku, Jožefu Antonu Lerchingerju in Janezu Andreju Straussu, več del je bilo v drugi polovici 18. in v 19. stoletju tudi kopiranih, pri čemer se ni noben posnetek približal Bergantovi slikarski prepričljivosti in kvaliteti.
Enega prvih poskusov identifikacije Bergantovega opusa predstavlja Kukuljevićev leksikon Slovnik umjetnikah jugoslavenskih (1858), Viktor Steska je preučevanje umetnika temeljito poglobil in pripravil trdno podlago za nadaljnje raziskovalce, med njimi so bili vodilni Marijan Marolt, Anica Cevc, France Stele in Ksenija Rozman. Postavljena je bila ena sama pregledna razstava Bergantovega opusa, in sicer 1951 v Narodni galeriji.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine