VRABEC Ubald, skladatelj, glasbeni pedagog in zborovodja, r.
11. dec. 1905 v Trstu, živi v Bazovici pri Trstu. Oče Karel, čevljar, mati Uršula
Brešan iz Tolmina. V Trstu je obiskoval slov. osn. š., nemško pripravnico in it.
nižjo sred. šolo. S sedmimi leti se je začel učiti mandolino, z dvanajstimi se je
vpisal v šolo GM in se učil violino pri A. Ivančiču, klavir pri V. Šoncu in
harmonijo pri V. Mirku. Na konservatoriju G. Verdi je v letih 1924–27 nadaljeval
študij violine pri prof. Bediniju, pri V. Leviju pa je študiral kompozicijo. V teh
letih je vodil trž. zbor Kolo. Glasbeni študij je dopolnjeval v Bologni in
diplomiral 1929. V istem letu se je izselil v Argentino in tam v Buenos Airesu
deloval pri kult. društvu Ljudski oder in nato v Cordobi vodil pev. zbor
tamkajšnje Slov. čitalnice. 1931 se je vrnil v domače kraje in se nastanil v Mrbu,
kjer sta tedaj delovala V. Mirk in K. Pahor. Prevzel je vodstvo zbora tiskarjev
Grafika, 1934 pa zbora primor. izseljencev Jadran (pozneje Jadran-Nanos). Pri mrb.
GM je poučeval violino (1931–41) ter se vmes še izpopolnjeval v violini pri F.
Brandl in v pevski tehniki pri Z. Ropas. Iz mrb. dobe so skladbe Kralj Matjaž, Kresno jutro, Udar
na udar, Trbovlje, Mi
kujemo, Prihod idr. Ob nemški zasedbi Mrba se je 1941
umaknil najprej v Lj., že maja pa je odšel v Trst. Do konca vojne je bil v službi
pri Casa musicale italiana. 1942 je pristopil k OF. 1944–45 je vodil mladinski
zbor v Gropadi, zanj priredil nekaj ljudskih in umetnih pesmi ter zložil lažjo
mašo. Po koncu vojne je ustanovil Komorni zbor, 1945–48 je vodil meš. zbor v
Rojanu in Barkovljah. V-eva zborovska dejavnost in skladateljska ustvarjalnost sta
bili že tedaj zelo živahni. S Komornim zborom je sodeloval na trž. radiu (do 1949
s tedenskimi oddajami, pozneje občasno), od 1949 tudi na koprskem. Za raznovrstne
priložnosti (proslave, koncerte, radijske nastope itn.) je sproti komponiral
izvirne pesmi. V tem času so nastale skladbe kot Slovenska
pesem, Veter, priredba Bilečanke
in druge harmonizacije. Tudi za ženski kvartet Večernica, ki ga je vodil
nekaj let, je V. priredil več ljudskih pesmi. Od 1949 do upokojitve 1961 je
poučeval violino pri GM v Trstu. Po upokojitvi je velik del svojih moči posvetil
trž. zboru J. Gallus, ki je s tem imenom nastal 1959 kot nadaljevanje Komornega
zbora. Svoje zborovodsko delo je V. opisal v Zborovodjevih
spominih (Zaliv 1–4/1989, 18–35). Že na začetku svojega delovanja je
Gallus na zborovskem tekmovanju v Vidmu, ki ga je razpisala trž. radijska postaja
RAI, zasedel prvo mesto. Z njim je V. pozneje žel še veliko uspehov, saj je zbor
prejemal priznanja in nagrade (zlato plaketo na reviji Naša pesem v Mrbu 1970,
prvo mesto na zaključnem nastopu najboljših zborov Primorska poje 1974, večkrat
drugo mesto na mednar. tekmovanju C. A. Seghizzi v Gor.). Pod V-evim vodstvom je
Gallus izdal tudi ploščo ljudskih pesmi. Zbor je V. vodil do 1975, ko je prenehal
z delovanjem. Zraven Gallusa je vodil še druge zbore na Tržaškem, med njimi po dve
leti zbor S. Škamperle pri Sv. Ivanu in moški zbor v Bazovici, nekaj časa tudi
zbor v Nabrežini, v srbski pravoslavni cerkvi v Trstu in cerkveni zbor na Opčinah.
V. je opravljal tudi organizatorske in vodilne funkcije v prosveti. Takoj po drugi
svet. vojni je bil nekaj časa referent za glasbo pri PNOO, v začetku 60. let
preds. Slov. prosvetne zveze, prej in potem pa njen referent za pevske zbore. Bil
je član raznih žirij na glasbenih tekmovanjih, predavatelj in mentor. Vseskozi je
bil glasbeni kritik in publicist. V duhoviti rubriki Mihec in Jakec v Novem listu
je s kritično ostrino spremljal sočasne razmere in dogodke. V 60. in 70. letih je
posegel na politično področje in se pridružil Slovenski levici. 1968 je v njenem
imenu kandidiral na dežel. volitvah na listi SSk in se uvrstil kot prvi
neizvoljeni kandidat. Zavzemal se je za samostojni slov. polit. nastop. Ob njegovi
85–letnici je B. Pahor (na skupni proslavi 80-letnice L. Šorli in 85–letnice M.
Bambiča v DSI v Trstu) orisal njegovo polit. delo. – V-ev glasbeni opus obsega na
desetine izvirnih zborovskih skladb za različne vokalne sestave, skladbe za
otroške in mladinske zbore, okoli 90 priredb ljudskih pesmi za zbore, nekaj tudi
za ženski duet s spremljavo, več slovenskih maš, simfonična dela, kantate,
komorne, instrumentalne skladbe in opero. V. se je že zgodaj oprijel zbora in
njemu je posvetil glavni del svojega bogatega opusa. Prve tri skladbe (za maš.
zbor Sinoči me dekle je vprašalo, za meš. Trbovlje in Kresno jutro) je objavil v zbirki 22
pesmi 1940. Po 1945 je objavljal v Naših zborih izvirne skladbe in priredbe za
mešani, moški in ženski zbor (prim. Katalog NZb, NZb 1979) in Notnih mapah (od
1974). 1973 so v Lj. izšli njegovi Izbrani zbori za moški
in mešani zbor, med njimi so nekatere znane V-eve skladbe in dve ljudski priredbi.
1975 je v samozaložbi izšlo osem pesmi za moški zbor. Razen dveh (v originalu za
moš. zbor komponirana Kralj Matjaž in Lector et auditor, ki so jo 1968 izvajali kot obvezno pesem na tekmovanju
Seghizzi) so skoraj vse druge izšle v Izbranih zborih za
meš. zbor. V istem letu je v zbirki Petnajst beneških za
meš. in moš. zbor izšlo poleg Merkujevih in Špekonjevih priredb tudi pet V-evih,
med njimi Oj božime in Konjička imam prav
bistrega. Med V-evimi zbori so nekatere skladbe še posebno znane in
priljubljene pri pev. zborih in pri ljubiteljih zborovskega petja. Taka je npr.
Zdravljica, mogočno izklesana skladba za moški zbor s
svežo melodiko in ritmiko, Prihod na Gradnikovo besedilo,
epsko zasnovana pesem s polifono gradnjo, kakor tudi veličastna Samo miljon (Slovenska pesem) na Kajuhov tekst z bogato, delno polifono
delno monofono gradnjo, ali Bilečanka z udarno epsko
zasnovo, ki je nastala po napevu in besedilu M. Apiha. Nekatere skladbe so
obdelane elegično lirsko, npr. Veter na Kosovelovo
besedilo. Med novejšimi skladbami je Na goriškem Travniku
na besedilo L. Šorli, ki z značilnimi stilnimi prijemi nadaljuje V-evo puntarsko
tradicijo iz niza zgodovinskih tekstov, kot sta Gradnikovi besedili Tolmin in Naša zemlja. Tudi kraški
motiv, obdelan v krepko zgrajeni skladbi Komen, je
Gradnikov. Med najbolj znanimi priredbami sta Polka je ukazana
in Bratci veseli vsi. V-eve skladbe se redno
pojavljajo v repertoarjih slov. zborov na koncertih in velikih pevskih
prireditvah. – V. je uglasbil vrsto skladb nabožne vsebine, že 1943 je zložil dva
moteta, Oro supplex in Confitemini
Domino. Iz novejšega časa so nekatere božične pesmi kot Bila je noč in kantata Slovenski božič, oboje na
besedilo V. Beličiča. V-eve slov. maše (prva 1948, naslednje tri 1963–65, peta
izšla 1974) so namenjene splošni uporabi in tudi ljudskemu petju. Uglasbene so na
liturgično besedilo, ena na prosto besedilo Z. Saksida. Poleg izvirnih kompozicij
ima V. v tej skupini še vrsto zborovskih priredb starih ljudskih pesmi, ki so
izšle v zbirki Ljudske nabožne pesmi (Trst 1974). Za to
zbirko in za mašo št. 5 so V-u podelili 1974 v Trstu nagrado Vstajenje. V-eve
vokalno-instrumentalne skladbe so Kastavska balada (1954),
Punt, obe za meš. zbor in orkester, Dve sestri za žen. zbor in orkester in Črv za bas,
klarinet, fagot in klavir. Za Punt je V. uporabil dva
Gradnikova soneta iz cikla Podobe tolminskega punta. Na
začetku 80. let se je lotil opere Tolminski punt na libreto
J. Dolenca (po zgod. virih in motivih iz Pregljevih Tolmincev) in jo dokončal 1986. Opera v treh dejanjih je doživela krstno
izvedbo v koncertni obliki v Gorici 1989. Njena glasbena govorica je moderna,
solistični deli se enakomerno prepletajo z orkestrom. Vsako dejanje je sestavljeno
iz treh slik, ki jih povezuje glasbena medigra. V čisto instrumentalnih delih je
skladatelj uporabil ljudske motive. Za nekatere solistične nastope je na
wagnerjanski način uporabil svečan, originalen motiv. Skozi celo opero se ponavlja
začetni motiv Le vkup, le vkup, uboga gmajna. – Orkestralna dela je V. komponiral
že pred vojno v Mrbu, med vojno v Trstu in pozneje. Simfonično pesnitev Tri dobe (nasilje nad slov. narodom, narodovo trpljenje in
njegov odpor z željo po osvoboditvi) so prvič izvajali v trž. Avditoriju 1954. Za
Kratko simfonijo je 1967 prejel tretjo nagrado na
natečaju Premio Trieste. Iz 70. let sta Koncert za orkester
(1972) in Ritmična impresija (1977). K instrumentalnim
kompozicijam spadajo še štiri simfonične slike Divertimento, Le vkup, uboga gmajna, Škocjanske jame, Vesela simfonija.
Glavne komorne instrumentalne skladbe so Mala suita za flavto in
čembalo (1968), Suita za godalni orkester (1969) in
Ostinato za orgle (1970), vse v rkp. in izvedene ali
posnete na RTV Lj. V okviru slov. zborovske produkcije je V-eva glasba stilno
originalna. Zanjo je značilna bogata melodika, izvirna harmonija, pogostna in
sproščena raba polifonske tehnike, predvsem v zahtevnejših zborovskih skladbah.
Prav tako je zanjo značilna naslonitev na slov. ljudsko motiviko. V-eva smer je
novoromantična, skladatelj pa uporablja tudi modernejšo kompozicijsko tehniko,
toda v njegovi glasbi ni avantgardnih izrazov. D. Cvetko (Stoletja slovenske
glasbe) omenja skupino, ki se je v 30. letih usmerila v nove stilne ideje in
postala nosilka druge slov. moderne generacije. Ti skladatelji so delno izšli iz
Osterčeve šole, se izpopolnjevali pri sodobnih čeških skladateljih, pozneje pa so
se teh vplivov osvobodili in prečistili svoja oblikovanja ter iskali vsak zase
svoj izraz. V to skupino (Kozina, Lipovšek, Pahor, Ramovš idr.) prišteva tudi V-a.
V. velja za »izrazitega ustvarjalca in glasbenega delavca, ki se je boril vse
življenje za zadnji košček slov. zemlje z vsemi njenimi značilnostmi« (R.
Simoniti). – V. je za svoje glasbeno delo prejel številna priznanja in nagrade,
tako npr. II. nagrado Zveze kult. umetniških društev FLRJ 1959, Gallusovo plaketo
ZKPO, skupno priznanje SPZ in Združenja pev. zborov Primorske, spominsko kolajno
GM in Zveze cerkv. pev. zborov v Trstu.
Prim.: SBL IV, 599; rho, Za simfonično pesnitvijo
pričakujemo še drugih njegovih del (Kratek razgovor z U. Vrabcem), PDk 31. jan.
1954 s sl.; J. Grilc, NZb 1959, 25 s sl.; J. Koren, Vrabčevo delo je dragocen
prispevek k celotni slov. kulturni tvornosti, PDk 12. dec. 1965; Isti, NZb 1966, 4
s sl.; M. Zlobec, Skladatelj prime poslušalca in ga popelje do viška, TT 26. sept.
1973 (intervju s karikaturo); J. Silič, Vrabčevi Izbrani zbori v redakciji R.
Simonitija, PDk 16. dec. 1973; Isti, Osem Vrabčevih pesmi v zbirki za moške zbore,
PDk 8. jun. 1975; U. Vrabec 70-letnik, Delo 16. dec. 1975 s sl.; J. Koren, Ubald
Vrabec sedemdesetletnik, PDk 11. dec. 1975 s sl.; M., Sedemdeset let Ubalda
Vrabca, Družina 41, 1976; J. Silič, Neposredno učinkujoča lepota Vrabčeve
»Ritmične impresije«, PDk 24. dec. 1977 s sl.; Z. Harej, KolGMD 1977, 78–84 s sl.;
Leksikon jsl. muzike, Zgb 1984; Praznik slov. kulture v znamenju U. Vrabca, PDk
12. febr. 1984; 75 let GM, Trst 1985, 41–43 s sl.; B. Pogačnik, Ubald Vrabec
osemdesetletnik, Delo 11. dec. 1985 s sl.; D. Kalc, Ubaldu Vrabcu za 80. rojstni
dan, PDk 11. dec. 1985 s sl.; Isti, Človek – to ni sinonim za dobro, Delo 28. dec.
1985 s sl.; M. Grgič, Plodno mariborsko obdobje skladatelja U. Vrabca, PDk 12.
dec. 1985; T. Pavšič, Skladateljev jubilej, Družina, št. 49–50, 1985 s sl.; V.
Cuder, Vrabčevih 80 let, PrimN 20. dec. 1985 s karikaturo; Dnevnik 1986, št. 15
(intervju s sl.); J. Koren, U. Vrabec o Zdravljici in operi Tolminski punt, PDk
24. sept. 1988 s sl.; hj, Izražena hvaležnost trem starostam zamejskih umetniških
ustvarjalcev, PDk 12. dec. 1990; Počastitev treh odličnih primorskih kulturnih
delavcev, NL 20. dec. 1990.
A. B.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine