TRUHLAR Karel Vladimir, jezuit, univ. prof., teolog, pesnik,
r. 3. sept. 1912 v Gor., u. 4. jan. 1977 v Lengmoosu na Južnem Tirolskem. Oče
France, železničar, češkega rodu, mati Marija Malnerčič iz ugledne županove
družine v Divači. Bil je zadnji izmed osmih otrok. Osn. in mešč. š. je obiskoval
na Jesenicah (1918–26), kamor se je morala družina umakniti zaradi soške fronte;
klas. gimn. v Ljubljani z maturo (1926–33). Leta 1933 je vstopil v lj. bogoslovje.
Naslednje leto je na pobudo Al. Ušeničnika odšel v Rim. Kot gojenec Germanicuma je
študiral na Gregorijanski U filoz. in teol. V Rimu je bil posvečen za duhovnika
lj. škofije 29. okt. 1939. Leta 1941 je doktoriral iz teol. z disertacijo v nem.
jeziku Der Vergöttlichungsprocess bei Vladimir Solovjev. Še
isto leto se je vrnil v Lj. Resno je mislil, da bi vstopil v kartuzijo. Ko pa je
spoznal, da to ni njegova pot, je sprejel mesto duh. voditelja lj. bogoslovcev.
1945 se je z bogoslovci umaknil v Celovec, kasneje v Praglio pri Padovi in v
Brixen. - Po nasvetu znanega jezuita kard. Avguština Bea je preštudiral
konstitucije Družbe Jezusove in ugotovil, da bi mogel v tem redu najlepše
združevati kontemplacijo z akcijo, o čemer je že dalj časa razmišljal. 1946 je
vstopil v južnonemško provinco Družbe Jezusove. Po noviciatu je bil zaradi
razgledanosti na področju t.i. duhovne teologije, na katero so opozarjali članki,
ki jih je T. objavil v priznanih teol. revijah, 1949 povabljen za predavatelja na
papeško Gregorijansko U v Rimu. 1956 je postal redni univ. prof. stolice »za
askezo in mistiko«. V letih 1950–58 je bil pobudnik in ustanovitelj samostojnega
Inštituta za duhovno teologijo na isti Greg. U, čeprav je sam ostal prof. duh.
teologije na Teol. fak. do dec. 1974, ko je stopil v pokoj in se iz Rima vrnil v
Lj. Vračal se je z iskreno željo, da bi mogel neposredno nuditi rojakom tisto
duhovno bogastvo, ki si ga je pridobil z nenehnim kult. snovanjem in ga do tedaj v
glavnem razdajal kozmopolitski publiki študentov Gregoriane. Ko pa je po dobrem
letu in pol bivanja na domačih tleh začutil, da pogoji za prenovitveno delo v
slov. duhovnem prostoru polagoma odpovedujejo in njegove zamisli in načrti
izgubljajo razumevanje in podporo celo pri prijateljih, s katerimi je do tedaj
sodeloval, je poleti 1976 z bolečino v srcu spet zapustil domačo zemljo in tiho
odšel v prostovoljno izgnanstvo v vasico Lengmoos nad Bocnom, kamor je svoj čas o
počitnicah zahajal. Tam je, zadet od možganske kapi, umrl. Pokopan je bil na lj.
Žalah 10. jan. 1977. Z nadškofom J. Pogačnikom, ki je vodil pogrebno bogoslužje,
je pokojnika na zadnji poti spremljala množica prijateljev in občudovalcev,
duhovnih sobratov in laikov, iz domovine in zamejstva. Odmevna je bila beseda, ki
so mu jo izgovorili v slovo zlasti M. Šef, predstojnik slov. province DJ,
podrektor Gregorijanske U P. Rabikauskas, F. Perko, dekan lj. Teol. fak.
1. Truhlar teolog: Inovatorski pomen T-jeve snovalne, pedagoške in mentorske
dejavnosti pri vodenju dokt. disertacij in njegove zapisanosti v misel svetovne
teologije lahko primerno izmerimo le, če poznamo nekdanjo vsebinsko in metodološko
strukturo traktata o askezi in mistiki in njegovo obrobno kolokacijo v sklopu
teol. študijev. Šlo je za sicer sistematično, a precej abstraktno obravnavanje
stopenj in sredstev t.i. krščanske popolnosti, ki je bilo namenjeno predvsem
duhovniškemu in redovniškemu življenju. To je bila vsekakor stvarna dediščina, ki
jo je T. našel, ko je pričel profesuro na Greg. U. - T. je idejno izhajal iz klas.
tomističnega pojmovanja človeka kot bitja skrivnosti oz. odprtega vprašanja, ki z
vsem dinamizmom svojega nemira presežnostno teži v Absolutno, a to je znal spojiti
v svojstveno teol. bivanjsko sintezo. Pri tem mu je pomagala dokaj ostra
eksistenčno naravnana občutljivost. Značilna v tem smislu je že njegova dipl.
naloga za dosego licence (oz. magisterija) v filoz.. ki nosi naslov Spoznanje eksistence. Pri intelektualnem in duhovnem
dozorevanju je bil T. posebno ubran na svetovno znana nemška misleca, s katerima
si je dopisoval, to je, na Karla Rahnerja (1904–1984), pospeševatelja antropološke
smeri v teologiji, in Romana Guardinija (1885–1968), genialnega proučevalca verske
fenomenologije in verskega izkustva ter priznanega voditelja nemške katol.
inteligence. - Novost T-jeve refleksije se razodeva zlasti v njegovem izvirnem
celostno gnoseološkem pristopu svetu, še posebej človeku. Sam T. ta pristop
imenuje »racionalno-bivanjsko-izkustveno spoznanje«. Po njegovem, kadar človek »z
osebnega dna« ali »osebne srede« z vso bivanjsko celostjo, v kateri so zajete kot
v jedru vse spoznavne zmožnosti, to je, um, domišljija, čuti in čustva, »zre« na
oz. v neko stvarnost, tedaj znotraj nje zasluti, dojame in doživi prisotnost
Absolutnega, ki se samo-razodeva kot počelo in obzorje, ki stvarnosti daje bivanje
in smisel ter jo povezuje v metafizično-bivanjsko skladnost in v celoto z vsem
stvarstvom. Takšno spoznavno dejanje, ki ni diskurzivno-racionalno pa niti ne
iracionalno, marveč racionalno akategorialno, se da težko izraziti s pojmi.
Primernejša govorica za razodevanje takšnega spoznavnega izkustva je govorica
znamenj in simbolov. Zato je razumljivo, da je dobršen del T-jeve refleksije in
pedagoške dejavnosti sestavljala prav problematika govorice oz. izkustvenega
besedila. - Eksistencialno-izkustveni pristop združuje vse razsežnosti človekovega
duh. življenja v celostno življenjsko izkustvo tako, da ni mogoče bivanjsko deliti
v človeku človeško od krščanskega, estetsko od filozofskega, znanstveno od
pesniškega, poklicno od moralnega itd. V eksistenci se duh. razsežnosti člov.
biti, čeprav epistemološko ločljive in razdeljive, združujejo oz. z neko notranjo
dialektiko vsklajajo, kajti človeški duh težko prenaša razbitost. - V takšni
duhovni naravnanosti sta se T. tematsko področje duh. teologije pa tudi sam pojem
duhovnosti in njene intimne povezanosti z izkustvom Absolutnega, kar za kristjana
pomeni izkustvo Boga v Kristusu, širila in zadobivala vedno nove razsežnosti. Tako
je prof. T. 25 let na Greg. U ubiral, brez kakšnega vnaprejšnjega vzorca, svojo
pot in najprej študentom in nato, z objavo svojih razprav, širšemu krogu ljudi
nudil teol. analizo mističnega izkustva (De experientia
mystica, 1951), mesta Kristusa v mističnem izkustvu (Christuserfahrung, 1964), antinomije oz. polarnosti člov. duh. življenja
(Antinomiae vitae spiritualis, 1958), vprašanj
redovniškega in svetnega življenja (De vita religiosorum et
laicorum, 1960), bega pred svetom in današnje kršč. zavesti (Fuite du monde et la conscience chrètienne d'aujourd'hui ,
1965), trenutka laikov (L'ora dei laici, 1966), krščansko
pojmovanega dela (Labor christianus. Initiatio in theologiam
spiritualem systematicam de labore, 1961), razmerja med verskim in
estetskim oz. pesniškim izkustvom (Teilhard und Solowjew,
Dichtung und religiöse Erfahrung, 1966). To je le nekaj značilnih naslovov
T-jevega snovanja. Izčrpen bibliografski prikaz T-jevega obširnega opusa je
sestavil dr. Marijan Smolik v BV (leto 1977, št. 2, str. 232–40). Velja se s tem
prikazom seznaniti. Strok. razprave je T. pisal najprej v lat., pozneje tudi v
nem. in it. Sicer so bili njegovi glavni spisi kaj kmalu prevedeni v večje evrop.
jezike. - Nekak obračun svojega zorenja v osnovno teol. gledanje in obračun
razvoja duhovne teol. kot stroke o izkustvu Absolutnega, Boga v Kristusu ter o
bivanjskih temah člov. življenja znotraj izkustvene razsežnosti je T. očrtal
najprej v razmeroma drobni knjigi Concetti fondamentali della
teologia spirituale oz. Osnovni pojmi duhovne teologije
(1971), nato pa v širokopotezno zasnovanem delu Lessico
della spiritualità (1973) in njegovi slov. priredbi Leksikon duhovnosti (1974). Bralca tega svojstvenega leksikona prijetno
preseneča neobičajno pojmovno razčlenjevanje široke bivanjske tematike, pri
katerem se avtor poslužuje izkustvenega besedila ne le Sv. pisma, filozofov in
teologov, marveč tudi domačih in tujih pesnikov in pisateljev. Avtorju je pri
srcu, kot je zapisal v uvodu, da bi verni in neverni bralci, ki spričo današnje
duhovne razcepljenosti iščejo v svoji eksistenci vsebine, trdnosti in poštenja,
mogli v njegovih sestavkih doživeti in »okusiti« odgovor na lastna življenjska
vprašanja. - čeprav je v petdesetih in deloma šestdesetih letih T. objavil v slov.
argentinski reviji Meddobje marsikatero teol. razpravo v slov. jeziku in pri SKA
zbirki pesmi Nova zemlja (1958) in Rdeče
bivanje (1961), so le redki Slov. vedeli za njegove pesmi, še manj pa za
njegov izvirni teol. opus. Knjigi, v založbi celjske MD, ki sta ponesli T-jevo ime
v slednji kot slov. prostora, sta bili Pokoncilski etos
(1967) in Katolicizem v poglobitvenem procesu (1971).
Z njima sta nenadoma pljusknila v dokaj mirne vode slov. cerkv. prostora nova
koncilska obzorja, pa tudi pokoncilsko vrenje in nemir. Zlasti druga knjiga je
precej razburila duhove. Nekakšna demitizacija sicer častitljivih, a zgod.
pogojenih oblik in izročil cerkv. krščanstva, čeprav združena z iskrenim
zasledovanjem in nakazovanjem novih poti oz. podobe Cerkve, da bi mogla biti
prepričljivo znamenje za naš čas in našemu času primerno vršiti odrešenjsko
poslanstvo, je sama po sebi precej izzivalna tvarina. Žal pa ob treznih kritičnih
ocenah ni manjkalo negativno-emotivnih reagiranj, ki so avtorja precej prizadela.
- Na ozadju njemu lastno pojmovane antropologije je T. v zadnjem obdobju profesure
na Greg. U pričel razklepati tekste nekaterih svetovno priznanih osebnosti, kot so
Rabindranath Tagore, Giuseppe Ungaretti, Ignazio Silone, Dag Hammarskjöld, Simone
Weil, Antoine de Saint Exupéry itd. Razpoloženega bralca je uvajal v doživljajsko
branje tekstov in podoživljanje Absolutnega skupaj z njihovimi avtorji. V takšni
delavni naravnanosti je bil prehod k slov. pesnikom in pisateljem sam po sebi
umeven. Začel je pri Prešernu in prišel do Gregorja Strniše. Eseji so se mu
polagoma nabirali in rasli v poglavja knjige. Nekatere je priobčil, predvsem v
celjskem Znamenju, večina pa je ostala v rokopisu. Sam je eseje uredil v knjigo,
ki pa je izšla šele po njegovi smrti v založbi župn. urada Dravlje pri Lj. z
naslovom Doživljanje Absolutnega v slovenskem leposlovju
(1977) in prinaša 22 esejev in razprav o nekaterih vidnejših predstavnikih
slov. leposlovja, ki jih analizira, čeprav so različni po ideološki opredelitvi,
po isti metodi. Osebno je bil prepričan, da umetnina zadobiva svojo najglobljo
lepoto, ko izžareva neko obliko absolutnega, in da imajo resnične pesmi vrata, ki
vodijo v brezbrežnost in brezmejnost. V tem T. prerašča koordinate tradicionalne
slovstvene kritike in, naslanjajoč se na lastno nedvomno estetsko tenikočutnost in
na svojo izkustveno-racionalno metodo, želi uvajati bralca v doživljanje te
najgloblje umetnikove razsežnosti. - Bralec lahko tovrstno T-jevo analizo odkloni
kot metodološko sporno ali vsaj ne povsem izdelano, ali pa jo sprejme kot osnovno
veljavno in avtorju sledi kljub nekaterim nedorečenostim, ki so značilne za vsako
pionirsko delo. Zaradi jasnosti pa velja poudariti, da gre za doživljanje slov.
slovstva v luči Absolutnega, ki ga človek v sebi doživlja, pa naj ga interpretira
tako ali drugače, in ne za kako nasilno ideološko pokristjanjevanje slov. pesnikov
in pisateljev. To je tuje in se upira celotnemu obzorju T-jeve refleksije. Idejno
odprt bralec bo gotovo hvaležen prof. T. za takšno »okno«, ki ga je odprl v svet
slov. slovstva. Takšen pogled ničesar ne jemlje drugim kritično-estetskim
pristopom, če niso preveč ideološko zaprti, marveč jim utegne celo pomagati pri
izpostavljanju estetskih vrednot.
2. Truhlar pesnik: T. sam je v svoji rokopisni bibliografiji iz leta 1974 ob
seznamu svojih del zapisal, da se je njegova ustvarjalnost začela utelešati
najprej v pesmi, šele pozneje hkrati tudi v znanosti. Pesmi segajo v gimn. in prva
bogoslovna leta. Objavljene so bile v nekaterih tedanjih revijah, kot so Mentor (v
letih 1930–32), Žar (1930–32), Mladika (1931–34), Naša Zvezda (1931–32), DS (1934,
1939). Značilna je zaznamba nekega tedanjega slovstvenega kritika, ki pravi, da je
čutiti v T-jevi poeziji »nekaj mističnega«. - Po dokaj dolgem premoru se je T-jeva
poezija ponovno in nepričakovano pojavila 1958 z zbirko Nova
zemlja v založbi SKA v Buenos Airesu. 1961 je pri isti založbi izšla
zbirka Rdeče bivanje. 1970 je T. omenjeni zbirki združil v
eno in ponovno objavil pri celjski MD pod naslovom V dnevih šumi
Ocean. Spremno besedo, ki želi približati bralcu obzorja T-jeve lirike, je
zbirki na pot zapisal E. Kocbek. Že sam naslov te najotoširnejše in tematsko
razpete med tihožitjem in svetopisemskimi vzgibi T-jeve pesniške izpovedi nudi
pozornemu bralcu ključ, da lahko doživi pesnikovo izkustveno sporočilo: v
vsakdanjem »dotiku« stvari in dogodkov se lahko razodeva Absolutno in v njegovi
luči odvija zgodovina človekovega odrešenja. - 1973 je bila objavljena ravno tako
pri celjski MD zbirka Luč iz črne prsti. V ubranosti na
običajno duhovno izhodišče pesnik s simboliko izjav krajev, rastlin, živali in
ljudi izpoveduje upanje o novih razmerjih na relaciji človek-priroda, Cerkev-svet,
zemlja in njihova eshatološka izpolnitev v moči Kristusovega odrešenja in
delovanja božjega Duha v svetu; upanje o novem doživljanju kršč. praznovanj in
oblik kršč. eksistence ter o novem slogu služb in služenj v Cerkvi. Te pesmi so
nastajale, tako pravi avtor, 1970 kot pesniško-oporečniški odmev na dokaj kritičen
in zadržan sprejem njegove knjige »Katolicizem v poglobitvenem procesu« v slov.
cerkvenem prostoru. - Iz T-jeve pesniške zapuščine sta bili po njegovi smrti 1979
izdani v samozaložbi njegove sestre Zore Langus-Truhlar in z uvodno besedo Lojzeta
Bratine dve različni zbirki v istem zvezku pod naslovom Kri
in Motnordeči glas. V zbirki Kri se v drobnih in
prefinjenih pesniških enotah izpoveduje stiska človeka sodobnega sveta, razpetega
med duhovnost in kri, rahločutnega zapisovalca občutij in vzgibov na poti vase v
svetu, ki se mu umika, a ga vseskozi mika in vznemirja. Motnordeči glas pa je
močno soroden zbirki V dnevih šumi Ocean, skoraj himnično nastrojen v izraziti
pesniško-krščanski kontemplaciji. - T-jega poezija je, ob širini izrazov in
tematike, v sebi enotna ter po najglobljem bistvu izrazito lirično religiozno
izkustvo v pravcu, ki je bil v tem sestavku že prikazan. Res je, da kvaliteta
liter. stvaritve ni odvisna niti od poklica niti od nazora. Dejstvo pa je, da je
teolog T. čutil v sebi milost pesniške nadarjenosti in njegove oblikovalne moči
ter je hotel iz obeh poklicev, teološkega in pesniškega, govoriti kot iz ene same
osebne bivanjske usode. Saj neizčrpno in neizčrpljivo bogastvo Absolutnega, ki ga
je dojemal in razklepal kot filozof in teolog, je obenem v bivanjski enosti in po
pesniškem daru doživljal kot večno davno in večno novo, zdaj pomirljivo, zdaj
vznemirljivo Lepoto, ki sveti in se razodeva v stvarstvu in zgod. ljudi. Na videz
se zdi T-jeva poezija naravnana na pojavnost. Vendar pojav ni drugo kot vidni
obraz Absolutnega, ki deluje v stvarstvu in zgod. in je edina sila, ki ju lahko
spremeni-poveliča. Kdor bi se pri pristopu k T-jevi poeziji ustavil le pri
nedvomni lepoti oblike in tako domačega ter obenem izbranega jezika, v katerem je
čutiti, da si podajajo složno roke življenje, kultura in umetnost, bi bil
prikrajšan za tisti vidik, ki omogoča pristno dojetje T-jevega pesniškega
sporočila in v katerem se šele osvestijo vse razsežnosti T-jeve poezije. E. Kocbek
je v spremni besedi zbirki V dnevih šumi Ocean med drugim zapisal, da verski
simboli niso za T. »samo simboli, ampak del resničnosti. Verski simboli so mu že
prav tako prabesede, kakor so prabesede morje, velemesto, zemlja, kruh, mavrica,
žalost, služba. ... Prabeseda pomeni stvar samo na celostni in nerazdeljeni način.
Zdi se, da hoče T. s takšno rabo premagati ne samo simbolnost, ampak tudi današnjo
osamelost besed. To je proces, ki se je začel in bo dolgo traljal...« - Kolikor mi
je znano, v slov. kult. prostoru T-jeva poezija še čaka primernega celostnega
dojetja in ovrednotenja. Ob tem pa velja zabeležiti razveseljivo dejstvo, da se je
sluh za novost T-jeve poezije pojavil tudi izven slov. kult. prostora. Na
padovanski U je pod vodstvom prof. M. Jevnikarja Marina Brusamolin napisala
prodorno disertacijo Absolutno. Svet in razodetje v pesniškem
sporočilu Vladimirja Truhlarja (1976). Prof. Luigi Michieletto pa je
prevedel in z izrazitim pesniškim posluhom prelil v it. jezik T-jevo zbirko V
dnevih šumi Ocean (Nei giorni sussurra l'Oceano», editrice
Istituto Propaganda Libraria, Milano 1979). Zbirko spremlja dober zapis o avtorju
in njegovi dejavnosti, ki sta ga sestavila Marina Brusamolin in Luigi Michieletto.
Uvodno besedo je napisal Giovanni Cristini. Med dragim pravi, da je T. nedvomno
eden izmed najbolj čistih in zapletenih verskih duhov našega časa. Ni mu bilo
lahko družiti v središču človeškega in verskega izkustva nasprotujoče si osnove,
ki so se vanj stekale: glasove svoje zemlje in svojih dedov ter skoraj panični čut
narave s strogo katoliško vzgojo in Husserlovo fenomenologijo ... in vendar iz
takšnega izkustva žubori njegova poezija, ki vse te kontraste preliva v čudovito
bivanjsko enost in po besedi, ki je postala glasba in slika, dojema bistvo stvari
v kontemplaciji sveta in prozornosti Bitja, ki v svetu proseva in se sveti. - L.
Michieletto je 1990 prevedel vse T-jeve pesmi v it. in jih pripravil za natis z
izčrpnim uvodom (rkp. čaka založnika). - Prof. T. smo Slovenci dolžni čut
hvaležnosti za čast, ki jo je prinesel slov. imenu v svetu, zlasti pa za
neprecenljivo kult. dediščino, ki nam jo je zapustil, oz. za neslutena duhovna
obzorja, ki nam jih je odprl.
Prim.: Krstna knjiga župn. Sv. Vida in Modesta v Gor., zv.
VII, str. 170, št. 121/1912. Krščen je bil na ime Karel Vladimir. V zadnjem
obdobju življenja se je podpisoval samo z drugim imenom Vladimir; M. Smolik,
Bibliografija teoloških spisov dr. Vl. Truhlarja, BV XXXVII/ 1977, 232–39.
Bibliografiji T-jevih teol. del (izpostavljenih je 179 enot) je dodana
bibliografija njegovih pesmi, intervjuvov o pesniškem in teol. ustvarjanju, ocen v
raznih revijah o njegovem teol. pisanju, vse do začetka 1977. Smolikov bibliogr.
pregled v kronološkem zaporedju je skrben in izčrpen, pa tudi lahko dosegljiv,
zato ne kaže tu ponavljati, kar je tam zapisano. Smolik je napisal tudi članek o
Truhlarju v SBL IV, 225–26 z liter. - In memoriam, študije, ocene ipd.: M.
Brusamolin, L'Assoluto. Mondo e rivelazione nel messaggio poetico di Vladimir
Truhlar. Dokt. disertacija pod vodstvom prof. M. Jevnikarja, Padova 1976; D.
Klemenčič, Pok. Vl. Truhlar, Družina 16. jan. 1977; G. Dumeige, Def. P. K. V.
Truhlar, Informazioni P. U. Greg., Rim 61/1977, 11-12; A. Rebula, Vl. Truhlar v
krajini Absolutnega, M(Trst) 1977, 4–5; O. Simčič, Dr.Vl. Truhlar, in memoriam,
M(Trst) 1977, 5–6 s sl.; Isti, L'Assoluto nel pensiero e nell'esperienza di Vl.
Truhlar, InizI, Gor. 1977, 61–64; Isti, Vl. Truhlar, KolGMD 1978, 128-29 s sl.; M.
Šef, Prof. dr. Vl. Truhlar, BV XXXVII/1977, 229–31; J. Fuchs, P. K. V. Truhlar,
Korrespondenzblatt, Collegium Germanicum et Hungaricum, 12/1977, Rim 1977; M.
Jevnikar, Vl. Truhlar, M(Trst) 1974, 59–60 (o prvih pesn. zbirkah); Isti, Vl.
Truhlar, Kri in Motnordeči glas, ibid. 1979, 143–44; Isti, Truhlarjeva pesn.
zbirka v ital., ibid., 1979, 165 (ocena Michielettovega prevoda V dnevih šumi
Ocean); L. Michieletto, Il culto della forma e l'esplorazione dell'inconscio nella
lirica di K. V. Truhlar, Ragguaglio librario, Milano dic. 1978, n. 12, 379–81; L.
Bratina, Dr. Vl. Truhlar, Doživljanje Absolutnega v slov. leposlovju, NRazgl 20.
jan. 1978, 44; Isti, In memoriam Vl. Truhlar, KMD Celje 1978; I. Korošec, Glosa ob
Truhlarjevi knjigi, NRazgl 20. jan. 1978, 44; V. Vettori, K. Truhlar: un filosofo
e un poeta, Messaggero del lunedì, Udine 19. mar. 1980; J. Kejžar, Vl. Truhlar
(1912-1977), Celovški zvon V/15, 1987, 55–57; F. Horvat, Vedno isto osebno dno,
samo sobe osvetljujoče dno. Človekova osebnost, Delo (Lj.) 4. jan. 1990.
Smč
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine