TOMŠIČ Jack (Jakob), pesnik in kulturni delavec, r. 9. jul.
1897 na Baču blizu Knežaka na Notranjskem, živi v Clevelandu (Ohio), ZDA. Oče
Anton, mali kmet in tesar; mati Helena Žele. V Knežaku je obiskoval štirirazredno
osn. š. Že zelo zgodaj je v njem »tlela skrita želja« po učenju, ki pa je ni mogel
uresničiti zaradi težkih gospodarskih razmer. Moral je delati najprej na domači
kmetiji. Še niti petnajstleten se je oprijel dela v gozdu med delavci, ki so
gradili cesto za prevažanje lesa. »To je bila za malega ukaželjnega fanta dokaj
težka preizkušnja. Kasneje jih je doživljal še več in ob spominu na to prvo je vse
laže prenašal« (Marička Žnidaršič). Še preden je dopolnil 18 let, so ga 1915
poklicale avstr. oblasti k vojakom in ga poslale najprej v vas Pekre na
Štajerskem, nato na bojišča na it. fronti in končno na Tirolsko, kjer je ostal tri
leta. Tedaj so ga ujeli It.; leto dni je preživel v ujetništvu. Med vojno se je
srečal z ruskimi ujetniki in se seznanil z življenjskimi razmerami v Rusiji ter se
zanje navdušil. Vojne grozote so se mu tako močno zarezale v srce, da se še
pozneje z grenkobo spominja nanje, ko pravi: »Vojna pesem, godba in ples, / puške
so pele visok tenor, / topovi so peli močan bas, / strojnice so pa žvižgale vmes /
in prevrtale mnogo mladih teles.« Po vojni se je vrnil iz ujetništva domov izčrpan
in močno bolan ter se znašel pred dejstvom, da je It. zasedla Primorsko in njegovo
ožjo domovino pod Snežnikom Po petih mesecih se mu je vrnilo zdravje in z njim
večje hrepenenje po novih življenjskih spoznanjih. Zato se je sept. 1922 vkrcal na
ladjo v Trstu in odpotoval V ZDA ter se naselil v Clevelandu (Ohio), ki ga ni več
zapustil. Tam se ga je oprijelo ime Jack. Zaposlil se je v raznih tovarnah,
najprej v žičarni American Steel & Wire Co., nato pri Ford Motor Co., pri
General Motors (Fisher Body), od 1928 dalje 36 let do upokojitve pri Eaton Axle.
Kljub prenapornemu delu je obiskoval večerne tečaje za angleški jezik in se
vključil v razna napredna, kulturna, delavska društva ter bil izredno aktiven.
Postal je član Slov. nar. podporne jednote (SNPJ). Po 8 letih se je vrnil v
rojstni kraj. V Knežaku si je izbral življenjsko družico, Mery po imenu, in še
bolj utrdil zavest, da je treba okrepiti kult. prisotnost slov. življa v
Clevelandu. Po vrnitvi v ZDA je po njegovi zaslugi kult. dejavnost močneje
zaživela. Z vsemi sredstvi in močmi je pripomogel k postavitvi Slov. nar. doma v
Clevelandu, kjer živi veliko Starih slov. naseljencev izpred 1. svet. vojne in po
njej. »Tako je zrastel košček domovine na tujih tleh« (M. Žnidaršič). Še prej je
pristopil k delavskemu društvu in zboru Zarja, ki še danes obstaja; T. je njegov
podporni član. Dolgo je sodeloval tudi pri Mladinskem pev. zboru v okviru Slov.
delavskega doma. Pozneje so zgradili 9 narodnih domov in 4 cerkve, dvorane ter
zabavišča za mladino itd. Danes je v Clevelandu še 5 Slov. nar. domov. T. je
pomemben, ker je pritegoval nove člane, zlasti mlade, v društva in jih navduševal
za petje ter druge dejavnosti. Kot človek je bil skromen, zmeraj je odklanjal
vodilna mesta, vendar je bil odločen in vztrajen pri vsakem delu v korist rojakov
in domovine. Med 2. svet. vojno je vneto zagovarjal pomoč novi Jsli. Sam je
»pomagal tudi s pisano besedo«. Na njegovo pobudo in z denarnimi sredstvi Slov. v
ZDA je bil postavljen 1969 spomenik v Knežaku (ob 100-letnici pivškega tabora na
Kalcu) trem možem: Tonetu Tomšiču (Jakobovemu sorodniku), Alojzu Valenčiču in
Miroslavu Vilharju (delo Zdenka Kalina, postavitev arh. Žive Baraga; gl. PrimN
1969, št. 38). Po vojni je veliko potoval, predvsem po Ameriki in Evropi, pot ga
je vodila tudi v SZ (1966), kamor ga je vleklo že med 1. svet. vojno. Povsod »je
iskal obe plati življenja in resnice«. - Pesmi je začel pisati že v otroški dobi,
a le na skrivaj. Večja želja po pesnjenju se mu je zbudila med 1. svet. vojno; o
tem priča tudi pesem Vojak, v kateri izraža ogorčenost
proti nesmiselnemu ubijanju. Sam pravi, da je več pesmi tedaj zavrgel. V Ameriki
se je še z večjo vnemo posvečal pisanju, tako da se mu je v nekaj letih nabralo
veliko pesmi različne vsebine, od izpovednih, domoljubnih, razmišljujočih do
socialnih. Prve pesmi je objavil v delavskem listu Enakopravnost pod uredništvom
V. Grilla. Kratko prozo in članke s socialno tematiko je priobčil v drugih
izseljenskih listih v Clevelandu, kot so Prosveta (še danes), Proletarec, Glas
naroda, Jugoslovanski otozor, Slovene Diary. Nekatere pesmi so bile natisnjene v
Slov. izselj. koledarju (SIK) v Lj. in v drugih listih tudi v Kanadi. Napisal je
tudi več igric s kmečko tematiko za Mlad. pev. zbor Slov. delav. doma in kuplet
Črnomeljski škric za zbor Zarja. Pel je v zborih in
nastopal v igralski družini. Nekatere pesmi (npr. Od vzhoda do
zahoda in Na jezeru), ki jih je uglasbil John
Ivanusch, še danes prepevajo Zarjani. V dobi NOB je nastalo več zanimivih pesmi:
Partizanovo slovo, Padlim borcem,
Kako vam je, bratje in sestre idr. - Prva pesniška
knjižna zbirka je izšla ob sodelovanju SIM 1968 v Lj. v samozaložbi pod naslovom
Pognale so na tujih tleh (Izbor 43 pesmi, ki jih je
uredila Marička Žnidaršič). V večini kaže T. ljubezen do domovine in naroda, npr.
Domača beseda, Pomladna, Slovo, Očetu na grob, Naš klic, M. Vilharju v spomin, Slovenci, Za narod ste se
bojevali, Materi v spomin itd. Nekaj je izrazito
izseljenskih, domotožnih, npr. Ljudje, na naših tleh
rojeni, Želja, Slovenke v
tujini, Kdaj? V slednji pravi: «Kdaj najmilejša je
beseda / materinega jezika? / Vprašajte tega, ki v tujini sam v trpljenju se
potika.« Med ljubezenske spadajo: Zimska pomlad, Zadnja prošnja, Rad bi ti pisal, Ljubezen greje, Vse je minilo, Sem te našel. Socialne pesmi o težavah proletarskega
življenja pa so: Tesar, Zima, Etbinu Kristanu, Brezposelni.
Pomembne so tudi pesmi o naravi (Gozdni vir, Umetnik mraza, Ustreljeni srnjak), o
nadležni starosti (Starčkova žalost) in priložnostne (Prijatelju J. Lokarju, Slov. delavski
dom, Novoletno voščilo,
Kam?, Juriju Trunku ob stoletnici (v Prosveti
1971), Ob desetletnici euclidskih upokojencev (v Prosveti
1971), Ob 50-letnici SNPJ v ClevelanduS. IM (Slov. izselj.
matica) hrani okr. 300 pesmi v tipkopisu. - T. je pesnik samouk, saj ni obiskoval
slov. šol. Za zgled so mu slov. ljudske in Gregorčičeve pesmi. »Izraz ni bogat, a
je pristen in doživet« (SBL IV, 131). Vsako razmišljanje se mu z lahkoto spremeni
v pesem. T. ljubi rimo, verzi so po starem rimani in preprosti. - 1989 je izšla v
Lj. v samozal. po zaslugi in ob sodelovanju časnikarke Mete Vajgl, Jackove
sorodnice Vide Tomšič ter pesnika Jožeta Šmita druga pesniška zbirka Človeku pojem. Šmit je pesmi razvrstil v več sklopov: Zemlja in možje, Narodna reka, Pravi prijatelji, Čemu bi
samoval, Pa je tu mladina naša in Sunek v rebra. Uvodna pesem je Povsod te iščem,
sklepna pa Kako me sodiš. Tudi v tej zbirki prevladuje
domoljubje, npr. v pesimi Obisk pravi: »Zemlja domača, /
rodna vasica, / jezik slovenski pozabljen še ni.« Rad se spominja domačih krajev
(Pivška dolina, Grad Kale)in
uglednih mož (Louis Adamič, Ivanu
Zormanu, Francu Grozniku, Juriju
Trunku). V Kraški zemlji, ki jo je napisal med
dvema vojnama, je zapel hvalnico Krasu: »Mi ljubimo te, kraška zemlja kamnita, /
čeprav si trda, pusta, vsa izpita, / ker nam kot siromašna, vendar dobra mati /
več daješ, kakor more kdo dajati.« V sklopu Narodna reka se
vrstijo pesmi z izrazito domoljubno vsebino. T. se veseli ob kult. rasti slov.
izseljenstva, zato pravi: »Je kliko in raslo, cvetelo lepó / prav kakor vsajeno v
domačo zemljó. / ... / So društva podporna rasla povsod, / si časniki novi utirali
pot. / .../ Tu cerkev slovenska, tam narodni dom, / vse zdravo in trdno...« A
obenem zaskrbljeno gleda na usodo slov. rodu v tujini zaradi spreminjajočih se
razmer. Domoljubne pesmi so še: Vasica pod goro, Obletnica, Dom in svojci, kako vam je?
in Slovenski nagelj. Domoljubno-socialna je Naše zavetišče (posvečena Slov. domu za ostarele v
Clevelandu). Pesmi s socialno vsebino o težavah proletarskega življenja so: Za delom, Berač,
Težka pot do učenosti itd. V sklopu Pravi prijatelji
kritično nastopa proti zablodam (Dobičkarji, Zgagar, Lenuh), nato izraža zahvalo
padlim v boju za svobodo in spodbuja k združitvi in prebujenju, ko zaskrbljeno
gleda na stiske in bolečine revnih ljudi (Trpinovo
premišljevanje). V Noči spomina razodeva hrepenenje
po miru in bratstvu med narodi. V sklopu Čemu bi samoval so
zbrane ljubezenske pesmi (Hišico si gradim, Kmetico bom vzel, Ljubezen greje
itd.). Polne upanja in vere v boljše življenje so pesmi iz sklopa Pa je tu mladina naša (V novo
leto, Pojoča mladina, Nismo še za
v grob). Nekatere iz zadnjega sklopa so humoristične (Ženitni oglas, Tiskarski škrat,
Kričač idr.). Šmit takole pravi o zbirki pesmi: »Vse razodevajo spretnega
oblikovalca, predvsem pa venomer presenečajo kot izpoved izkušenega, v trpljenju
poplemenitenega človeka.« T. je eden najvidnejiših slov. izseljencev in
»predstavlja izumirajočo generacijo, ki še vedno ni pozabila prve domovine« (J.
Šmit). Sam pravi: »Počasi stari red umira, / nov red bujno raste in prodira, / oba
pa imata še moči, / da drug drugega umori. / Med njima se že ogenj kreše.« V pesmi
se stalno vrača domov, kjer so ga že v mladih letih močno prevzele ideje nar.
buditeljev ob koncu 19. in v začetku 20. stol., ko mu je bil za vzor Miroslav
Vilhar. V njem se je trdno izoblikovala predanost ideji slovenstva in povezovalne
moči slovanstva, saj pravi: »Sem zvest Slovenec in Slovan, / je srca čut sleherni
dan, / to je dolžnost Slovanov vseh, / kar živi nas na zemlje tleh. / ... / Nova
zemlja, val Egeja / ter Kamčatka, val Jadrana, / tam je narodnostna meja, / širna
zemlja, dom Slovana.« »Slovenščina mu teče gladko,« čeprav je opaziti »nekaj
tistega prizvoka, ki izdaja več-desetletno pomanjkanje živega stika s književno
slovenščino« (J. Koren). Kljub številnim letom se T. od časa do časa prepušča
navdihu in v preprostih verzih izpoveduje misli o človekoljubju, enakosti ljudi,
sožitju, poštenosti, ogorčenosti proti tiranstvu, odporu proti krivicam in trdni
veri v zmago pravice in napredka. Takole trdi: »Kar se v možganih je rodilo, / v
življenje večno bo vodilo. / Tiranstvo, zlo bo pokopano, / pravici bo pa žezlo
dano!« V drugi pa: »Če narod je v napredku na pohodu, / čeprav je majhen, bo ostal
na brodu, / na brodu domovine in ponosa / ter zdrav in svež, kot jutranja je
rosa.« T-eve pesmi so sad truda in talenta. V njih se zrcali vse njegovo življenje
v obeh domovinah. Odlika njegovega dela je v tem, da je v Clevelandu, »zibelki
slov. izseljenstva«, v veliki meri prispeval h krepitvi kult. življenja in
ohranjanju slovenstva. Pesnica Marička Žnidaršič je o njem zapisala: »Delavec,
pesnik, borec za pravice malega človeka, zagovornik: poštenosti in dobrote,
ljubitelj miru in vsega lepega na svetu – to je Jack Tomšič.«
Prim.: Osebni podatki; M. Kravos, PDk 1969, št. 63; SIK
1976, 245–46; SBL IV, 131; Naši na tujih tleh, Cankar, zal. v sodelovanju s SIM,
Lj. 1982, 226, 462; J. Koren, JKol 1989, 173–75; Isti, PDk 23. jun. 1989; J.
Tomšič je spet zapel, Prosveta, Cleveland (Ohio) 28. febr. 1990.
E. D.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine