TERČELJ Filip, duhovnik, prosvetni delavec, organizator,
pisatelj, r. 2. febr. 1892 v Grivčah pri Šturjah na Vipavskem kmetu Filipu
(Lipetu) in Mariji Rustja iz Skrilj, u. ustreljen 7. jan. 1946 v gozdu pod DavČo.
Osn. š. v r. kraju. Ker je bil Lipče – tako so mu pravili – posebno nadarjen, je
domači župnik Arko svetoval staršem, da ga dajo študirat. Škof. klas. gimn. je
obiskoval v Šentvidu nad Lj. (1905–13) in nato lj. bogoslovje. Posvečen je bil 8.
jan. 1917. Novo mašo je pel v Lj., ker je imel doma hudo bolno mater. Službo je
dobil v Škofji Loki (1917–21), a predstojniki so mu svetovali nadaljnji študij.
Študiral je v Kölnu na Soc.-pedag. fak. in dosegel naslov prof. teologije. Nato se
je udeležil študijskih tečajev v Münchnu-Gladbachu, kjer je pri Kolpingovih
ljudsko prosv. ustanovah preučeval načine prosv. dela in se seznanjal z novejšimi
idejnimi tokovi, predvsem kar zadeva krščanstvo. Vrnil se je v Gor. kot
pripravljen prosv. organizator, veroučitelj in voditelj dijaške mladine. V gor.
Alojzijevišču je postal duhovni vodja in katehet. Zaslovel je kot govornik, da so
na njegove sestanke, shode in pridige prihajali mnogi, tudi iz bolj oddaljenih
krajev. Sistematično je organiziral prosvetno delo na Goriškem, da je Prosvetna
zveza, ki jo je pomagal ustanoviti 1922 in je bil njen tajnik, imela 1925
vključenih že 162 prosv. društev. Zanje je T. izdajal in večidel pisal mesečnik
Naš čolnič (1922–28). Od 1924-29 je bil član ožjega
književnega odseka GMD. Pri njej je 1927 izdal knjigo Za domačim
ognjiščem, katere izhodišče je misel, da se mora narod za svoj narodni in
verski obstoj naslanjati predvsem na družino. Da bi se najmlajši učili brati,
pisati in moliti, je pri isti založbi izdal 1930 knjigo Mati uči
otroka moliti, kjer razlaga verske resnice s kratkimi zgodbami, vprašanji
in ilustracijami. S takim podajanjem verskih resnic je ubral moderno in privlačno
pot in prehitel čase. 2. del knjige vsebuje pripravo na prejem sv. zakramentov in
najvažnejše molitve. Sodeloval je z Jožkom Bratužem in Vinkom Vodopivcem pri
pripravi in izdaji Mohorjevih cerkv. pesmaric. T. jim je napisal liturgične uvode
in številna besedila skladbam. V Božjih spevih (1929) jih
je 48, v Gospodovem dnevu (1930) 41, v Zdravi Mariji (1933) 25. Pomagal je tudi pri ljud. pesmarici Svete pesmice, ki je izšla 1932 s ponatisi 1940 in 1955. Za
25-letnico posvečenja nadšk. Sedeja je pripravil 1931 brošuro Našemu nadpastirju za srebrn jubilej. V razpravi o narodu in Cerkvi v Socialni čitanki, ki jo je 1926 ur. J. Kralj, piše T. o
manifestih Leona XIII. in Marxa, dokumentih o krščanskem in materialističnem
naziranju o družbi. Pri GMD sta izšli pod psevdonimom Grivški še zbirka črtic Ogorki (1935) in povest Vozniki
(1940) o življenju ljudi v Vipavski dolini v polpretekli dobi, ki jo je
Ferdinand Kolednik prevedel v franc. (1953 v knjigi - tri knjižne izdaje in
dvakrat kot podlistek, v nem., München 1971, in v hrv.). V času, ko je bil hišni
duhovnik lj. umobolnice (1934–45), je napisal kroniko v obliki povesti o domačem
kraju, ki pa je zaradi vojnih razmer ni mogel izdati. V rkp. je ostal tudi njegov
spis, ki vsebuje spoznanja in opažanja o ljudeh v umobolnici. Na straneh KolGMD
zasledimo T-eve članke, črtice in pesmi. 6. sept. 1931, na prvo obletnico
ustrelitve bazoviških junakov, so v Brdih zaplapolale slov. zastave. Zaprli so
veliko ljudi. Naslednjega 30. dec. so zaprli F. Terčelja, Loj. Bratuža in nekaj
briških fantov. T. so očitali, da je imel stike z briškimi panslavisti, z
emigrantskimi in iredentističnimi organizacijami v Jsli. in da je pripravljal
atentat na kojščanskega podeštata Baiardija. Prestal je mučna zaslišanja v gor. in
koprskih zaporih, ki so ga živčno in telesno strla. Na samo Novo leto so mu
premetali dom v Šturjah. 6. jan. 1932 so ga konfinirali v Campobasso v Molise. A
obsodili so ga zaradi delovanja med mladino, ker so se ostale obtožbe izkazale
brez podlage. Tu je veliko trpel zavoljo vsestranskega pomanjkanja, zapuščenosti
in ponižanj, da se mu je zdelo boljše življenje v zaporu. Njegova pisma so izraz
duhovno in telesno trpečega človeka in polna domotožja. S pomočjo gor. cerkv.
krogov in na posredovanje p. Tacchi-Venturija so ga po enem letu izpustili. A ni
dobil službe v slov. delu škofije. Ponujali so mu mesto na it. ozemlju, predvsem v
Benetkah, a je odklonil. Ni hotel zapustiti svojih ljudi v težavah. Tudi ko ga je
zaradi ustrahovanj in groženj oboleli ajdovski župnik Josip Fon naprosil, da ga
nadomestuje, je prefektura prepovedala, kakor mu je prepovedala kakršnokoli
dušnopastirsko delovanje v Ajdovščini. Administrator msgr. Sirotti mu je
predlagal, naj prosi za potni list in se izseli v Sjo. Razumljivo, da tudi tega ni
hotel. Febr. 1934 ga je gor. škofija predlagala za Borjano, a tudi tokrat se je
prefektura uprla. Živel je na očetovem domu v stalnem strahu in večkrat se je
moral pred faš. skriti: tako na Fužinah pri Hublju, v Ajdovščini in na Colu. Neko
njegovo pridigo so režimski privrženci razlagali kot napad na prefekta in
svetokriške kapucine. Odločena je bila nova aretacija. T. je bil pravočasno
obveščen, da se je mogel, čeprav s težkim srcem, umakniti v Jslo. V Lj., kjer se
je ustavil, je moral premagati veliko težav, preden si je mogel za silo urediti
življenje. Postal je katehet na gimn. in prof. za nem. Stanoval je na Poljanskem
nasipu v bivši šentpetrski vojašnici, ki so jo spremenili v umobolnico. Tu je bil
hišni duhovnik. Nastopal je tudi na shodih in taborih in opozarjal na položaj
prim. Slov. Ni mu šlo dobro. Čutil se je tujega in odveč. Silno ga je prizadelo,
ko je bil od jul. do sept. zaprt: kar ga ni faš. moralno in telesno strl, so to
naredili bratje Slovenci, za katere je delal in živel. Ko je prišel iz zapora, je
ostal brez stanovanja in njegovo skromno imetje so spravili na podstrešje Zavoda
sv. Jožefa. Za božične praznike 1945 je odšel k prijatelju Francu Krašni, župniku
v Sorici, oskrboval pa je tudi Davčo. Tam so okrog 21. dec. 1945 izselili nekaj
kmetov, češ da so njihovi priimki nem. izvora (Gartner, Gaser, Šmid itd.). Župnik
Krašna je oznanil v cerkvi, da bo šel takoj po praznikih v Lj. in posredoval pri
prijateljih, da se bodo vrnili izseljeni kmetje. Ker so domove izseljenih
oplenili, je bilo nerodno za tiste, ki so si prisvojili stvari. Ko sta šla Krašna
in Terčelj, ki se mu je pridružil, 7. jan. 1946 peš proti Železnikom, od koder je
vozil v Lj. avtobus, sta ju v gozdu pod Sorico prestregla dva terenca, člana KP.
Odpeljala sta ju v nasprotno smer, proti Podbrdu, v Štulcovi grapi pod Davčo sta
ju izročila članom KNOJ-a (Korpus narodne odbrane Jsle), ki so bili nastanjeni na
meji; ti so ju ustrelili in zakopali. Čez čas so našli v gozdu brevir, dokaz za
grob, čeprav so uradno govorili, da sta zbežala v cono B. Ko je 1947 prišel ukaz
OLO Kranj, naj prekopljejo vse neznane mrliče, so Davčani, ki so ves čas vedeli za
groba, oba prekopali na pokopališče v Davči. V mrliški knjigi Žup. Davča 1947 je
vpisano: »Prof. Filip Terčelj, r. 2.2.1892, u. 7.1.1946, zahrbtno napaden in ubit.
Pokopal žpk Ivan Skvarča.« Oba imata v Davči na pokopališču urejena grobova z
vsemi podatki, pod zvonikom žup. c. v Davči pa je na marmornati plošči napis: »Tu
počivata župnik Krašna, roj. ... in prof. Filip Terčelj, roj. ...«, s pripisom:
»Oba zahrbtno umorjena.« Ploščo je oskrbei žpk Fr. Gačnik.
Prim.: V. Novak, SBL IV, 58 in tam navedena liter.; Klinec,
GMD, zlasti 46, 121–22, 189–92; Isti, Prim. duhovščina, zlasti 26, 41-42, 111-12,
125; Zbornik ob 50-letnici GMD 76–77, 88–89, 90, 95, 107; Trobina, 191; Jelerčič,
123, 202; podatki Iva Česnika, podatki polsestre Marinke Terčelj Černigoj; pismo
F. T. iz Campobassa na šmaren dan 1932; SlovPrim 20. avg. 1946; KatG 30. jan.
1986; arhiv PSBL; M. Jevnikar, Finžgarjeva pisma Ferd. Koledniku, MD Clc 1971, 147
(o prevodih Voznikov).
Har.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine