Slovenski biografski leksikon
Šuštaršič Marko, slikar, r. 13. nov. 1927 v Cerknici učitelju Jožetu in Pavli r. Lavrič, živi v Lj. Gimn. je obiskoval v Lj., Celju, Zaječaru (pregnan z vso družino) in zopet v Celju, 1947 mat. V Srbiji se je priključil partizanom (I. krajiška brigada); 1947–51 študiral na AUU v Lj. (prof. G. Stupica) in 1951–3 tri semestre na specialki za zidno slikarstvo (S. Pengov), bil nato prof. risanja na gimn. v Kranju 1953–5, in Lj.: 1955–62 na osn. šoli Prule, 1962–7 na Šoli za oblikovanje, od okt. 1967 dalje je na Pedag. akad. Strok. se je izpopolnjeval 1956–7 in 1962 v Parizu (2-mesečna franc. štipendija; 5 mesecev kot nagrada Bienala mladih v grafičn. ateljeju J. Friedlaenderja); 1958 v Amsterdamu in Den Haagu (6 mesecev, holand. štipendija).
Š. slika predvsem v olju, zadnja leta se je ukvarjal tudi z grafiko (15 akvatint). Olja na platno: 1953: Gasilski dom (zas. last); Primor. hiše (Savet za kult. i prosv., Bgd); Primor. cerkev (pri avtorju), Rumene hiše (ib.); Zofa (ib.); 1954: Rdeče hiše (ib.); Šivilja (Sekr. za kult. in prosv. SRS); Zaroka (ModG, varianta 1955 pri avtorju); 1955: Interieur (Dom JNA, Bgd); Poplava (ModG); Tihožitje (pri avtorju); Večer (Gal. suvremene umjetn., Zgb); 1956: Borba (Zvonimir Golob, Zgb); Interieur v eksterieuru (Izvršni svet SRS) 1957: Južni hrib I. (Marga Popović, Bgd); Tihožitje (Savet za kult. i prosv., Zgb); Večerna pokrajina (Savezni sekr. za inostr. poslove, Bgd); Dvojna hiša (ModG); 1958: Rdeča hiša (ModG, Reka); Pokrajina in pohištvo II (Inst. za kult. zveze s tujino, Amsterdam); Rdeča miza (Umjetn. gal., Dubrovnik); Stopnice (Miljenko Stančić, Zgb); 1959: Cvetje (Rob. Pacquement, Pariz); Pokrajina (ModG, Reka); Pokrajina (Savet za kult. i prosv., Bgd); Stopnice (Dom JNA, Bgd); 1960: Interieur (Gal. M. Pavlović-Barilli, Požarevac); Interieur (ModG); Praznična pokrajina (ModG); Tihožitje (Gal. suvremene umjetn., Zgb); Tihožitje z avtoportretom (Savezno izvršno veće, Bgd); Tri svečane hiše (ing. Giov. Favaretto Fisca, Benetke); 1961: Dokument o pohor. bataljonu (Dom JNA, Bgd, velika varianta 1962 pri avtorju); Katastrofa (Savet za kult. i prosv., Zgb); Spomin na padlega tovariša (Muzej NOB Lj.); 1962: Gledalci (Flavio Shiro, Pariz); »Hommage au collectionneur« (pri avtorju); Mala kolekcija (Gal. Lambert, Pariz); Mali spomenik (Veno Pilon); Parada (ModG); »25 avtoportretov« (Musée d’ art moderne, Pariz); Poklon Ani Frank (Sekr. za kult. i prosv., Bgd); Predstava (Gal. suvremene umjetn., Zgb); Razgovor (Gal. savremene umetn. Bgd); Tihožitje (ib.); Zeleni interieur (Krsto Crvenkovski); 1963: Dogovor (pri avtorju); Gledalci (Gal. Lambert, Pariz); Kolekcija razglednic (pri avtorju); Mala kolekcija (ib.); Razglednice (ModG); Zelena hiša (pri avtorju); 1964: Nesporazum (ib.); 1965: Interieur (ib.); 1966: Kolekcija (ib.); Rdeča slika (ib.); Tihožitje z avtoportretom (M. Stančić, Zgb); 1967: Gledalci (pri avtorju); Interieur (ib.); Štiri razglednice (ib.); Zbirka (Gradski muzej, Sombor); stenski slikariji (tempera) v Počitn. domu Lj. kreditne banke v Strunjanu: Lepa Vida (1960) in Pomorska bitka pri Kopru (1967).
V zelo enotnem, ok. 1958 izoblikovanem slogu je Š. prispeval samosvojo, intimno, mehko erotično varianto sodobne surrealistične umetnosti s ponavljajočimi se rekviziti (kosi pohištva, vrata, svetilke) in človeškimi liki, predvsem žen. akti in moškimi, večkrat portretno učinkujočimi doprsji. Mikrokozmos, ki je vselej zavestno odmaknjen vsakdanji resničnosti, poudarjeno ograjen z obrisi razsvetljenih pročelij, izmišljenih zastav in igralskih kart, pa je s svojo negovano kulturo toplih, nasičenih, neprosojnih barv nedvomno povezan tudi s tradicionalnim slikarstvom. Nagrade: 1961, Salon 61, Reka; bienale mladih, Pariz; 1. nagr. za slikarstvo na razst. NOB v Bgdu; 1962: Prešern. sklada, Lj.; 1967: odkupna nagr. v Somboru. – Razstavljal je Š. prvič 1953 v ModG s skupino Sedem mladih, (Skupina 53), grafiko pa 1964 v Zgbu; samostojno: Koper 1959; Lj. 1959 (z M. Cetinom) Jp, 1962 MaG; Reka 1963 ModG (Mali salon); Bgd 1963 (Dom JNA); Zgb 1963 (Gal. suvremene umjetnosti); Pariz 1964 (Gal. Lambert); Graz 1964 (Galerie 16); Celje 1966 (Likovni salon). Skupinsko: doma: od 1953 do danes (z izjemo 1957, 1960, 1966) vsakoletno več razstav s Skupino 53 idr. v: Bgdu, Dubrovniku, Lj., Mrbu, Novem Sadu, na Reki, v Skopju, Somboru, Subotici, Škofji Loki; v tujini: 1956–7: Milano, Rim; 1957: Varšava; 1958: Bratislava, Livorno, Pistoia, Praga; 1959: Pariz; 1960: Kairo; 1961: Clc, Pariz (Bienale mladih), Tokio (Bienale), Ulm; 1962: Aleksandrija (Sredoz. bienale), Bari, Bagdad, Benetke, Gradec, Lausanne, Linz, Rim, Spittal a. D., Stockholm; 1963: Atene, Sao Paolo (VII. bienale); 1964: Kairo, Kassel (Documenta III), Sopot; 1965: Pesaro, San Marino (V. bienale – Premio Lissone), Verona; 1966: Buenos Aires, Krakov (I. mednar. graf. bienale), Praga; 1967: Montreal (sodobna slov. in jsl umetn.), New York; 1968: Schiedam (Hol.). – Prim.: ELU IV, 384; Z. Kržišnik, LDk 1953, št. 250; VI. Mušič, ib., št. 253; L. Menaše, LdP 1953, št. 266; A. Čelebonović, ib., št. 286; J. Mesesnel, NRazgl 1953, št. 21, 19; E. C(evc), SPor 1953, št. 255; J. Dokler, Beseda 1955, 678; L. Menaše, LdP 1955, št. 288; NSd 1955, 1098; D. Micacchi, L’Unità (Rim) 1956, 19. dec.; Haagse Courant 1958, 27. okt.; Haags Dagblad 1958, 29. okt.; Het Binnenhof 1958, 27. okt.; H. A. Gerretsen, Het Vrije Volk 1958, 25. okt.; Nieuwe Haagse Courant 1958, 23. okt.; J. Depolo, Vjesnik (Zgb) 1958, št. 4115; ist ( = J. Mesesnel), LdP 1959, št. 50; T. P(otokar), ib., št. 53; L. Menaše, NRazgl 1959, 86–7; bp ( = Bogdan Pogačnik), SPor 1959, št. 51; S. Ćelić, Komunist (Bgd) 1961, št. 243; Luc Menaše, Likovna revija 1961–3, 71–3; K. Ambrozić, ib., 81; Fr. Šijanec, Sodobna slov. likovna umetnost. 1961, 216–20; J. Mesesnel, Delo 1962, št. 349 (s sliko); A. Bassin, NRazgl 1962, 483; D. Djordjević, Borba (Zgb) 1963, št. 70 (s sliko); V. Djurović, »4. jul« (Bgd) 1963, št. 37; Dubrovački vjesnik 1963, št. 667; P. V., Politika (Bgd) 1963, št. 17758; Problemi 1963, 479–80; Luc Menaše, Rodna gruda 1963, 210–1; D. Horvatić, Telegram (Zgb) 1963, št. 159; E. C[evc], Večernji list (Zgb) 1963, št. 1172 (s sliko); J. Depolo, Vjesnik (Zgb) 1963, št. 5825; J.–J. L., Arts 1964, 3. nov.; De Groene (Amsterdam) 1964, 30. okt.; Le Figaro 1964, 6. nov.; Ješa Denegri, Izraz (Sarajevo) 1964, 704–9; J. Bouret, Les lettres françaises 1964, 22.–8. okt.; -rzb-, Kleine Volkszg 1965, 13. okt.; R. Rubinig, Neue Zeit 1965, 12. okt.; A. Čelebonović, Jsla 1965, XXXIII; R. List, Tagespost (Graz) 1965, 10. okt.; h. f., Wahrheit 1965, 13. okt.; Š. Čopič, Slov. slikarstvo. Lj. 1966, 212; M. Stelè-Možina, ib., 254–5; A. Bassin, Delo 1968, št. 170; J. Mesesnel, ib., št. 324; NRazgl 1969, 16. – Razst. katalogi: Biennale de Paris. Manifestation Biennale et Internationale des Jeunes Artistes, 1961 (K. Ambrozić); M. Š., Mala galerija. Lj. 1962 (Luc Menaše); Artistes Yougoslaves VIIe Biennale de São Paulo. 1963 (Luc Menaše); VII. Bienale v São Paulu. 1963 (Z. Kržišnik); M. Š., Dom JNA. Bgd 1963 (K. Ambrozić); 8 slikara. Umjetn. gal. Dubrovnik 1963 (Luc Menaše); M. Š., Galerie Lambert. Paris 1964 (Z. Kržišnik); ModG (Vodnik). Lj. 1964; Sodobno jsl slikarstvo. Kairo 1964 (V. Ostrić); M. Š.; Galerie 16. Graz 1965 (R. Rubinig); Muzej savremene umetnosti. Bgd 1965; Lj. MaG 1968 (Bassin Aleksander). L. Men.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine