SREBRNIČ Jože, slikar, r. 20. apr. 1902 v revni delavski
družini v Solkanu, kjer sta oče Franc, mizarski mojster in soustanovitelj
tamkajšnje prve mizarske zadruge, in mati Jožefa Škarabot, šivilja, težko
preživljala številno družino. V letih 1908–15 je obiskoval šest razr. osn. š. v
Solkanu. Kot otrok je izgubil sprva očeta, nato še mater. 1919 se je vpisal na
kiparski odd. Srednje tehn. š. v Lj., kjer ga je kiparstva poučeval Al. Repič,
slikarstva pa S. Šantel. 1921–22 je obiskoval privatno risarsko š. Probuda. Od
1927 je živel v Solkanu, kjer se je s slikarstvom sprva ukvarjal bolj
priložnostno, potlej pa je postal v Gor. sodelavec založb GMD, GorM in Adrije
(pozneje Sigme) ter revij in listov Obzor, Družina. Glavo glasila KPI Delo, 1924
prvo S-evo objavljeno delo, je list ohranil tudi pozneje v ilegali. Pri ileg. Delu
je še aktivneje sodeloval v letih 1927–28, ko so tiskanje prenesli v Solkan in so
prav S. zaupali ileg. tehniko ter vodstvo pri tiskanju in izdelovanju matric. Iz
teh let so tudi linorezi za tiskanje letakov ob trosilnih akcijah za 1. maj. Od
1929 do 1940 je bil S. reden sodelavec že prej omenjenih založb. Za revijo Družina
je v lesorezni tehniki izdelal ilustracije: »Sedela sta na klopci« k zgodbi M.
Zoščenka Srečni otroci (1930, 24); »Liska, je šepetal
Franček« k noveli B. Magajne Franček (1930.. 51); »Vasja se
je sezuval« k humoreski M. Zoščenka Pustna ljubezen
(1930/2, 59); 2 ilustr. k Rochopovi noveli Mati
(1930/5, 152). Za založbo Adrija je opremil knjižno zbirko Domače branje in naslovnico za knjigo humoresk Juheej!, knjigo Aleluja. Za GMD je opremil: J.
Verne, Rešeni in F. Terčelj, Mati uči
otroka moliti. Plodnejše je bilo njegovo sodelovanje z GorM, kjer je bil
ur. F. Bevk. Za to založbo je izdelal platnice za koledarje za leta 1938, 1939,
1940 ter zanje prispeval tudi nekaj ilustr. V zadnjem koledarju je izdelal tudi
zaglavja za mesece. Njegova je tudi oprema Čapkovega romana Hordubal (1939) ter oprema in ilustr. v Bevkovi knjigi Povesti o strahovih (1933). V tem času se je ukvarjal tudi z grafiko,
najraje v lesorezni tehniki, ki jo je tudi najčešče uporabljal za ilustracijo. V
letih 1924 do 1942, ko je ustvaril zadnji lesorez, je med drugim izdelal: Solkanski grad (1924), Kompozicijo
(1928), Pokopališče v Solkanu (1929), Moja mati (1929) itd. Po drugi svet. vojni se je v večji
meri opredelil za grafično oblikovanje, s katerim se je kot delavec v šempetrski
tiskarni, sprva še zelo primitivno opremljeni, imel možnost spopasti in razvijati
se. Poleg akvarelov se je vse povojno obdobje posvečal predvsem grafičnemu
oblikovanju plakatov in letakov, zaščitnih znakov, signet, grbov in značk. – Kot
pravi otrok razgibanega časa, časa, ko so se držale stare in dotaknile skoraj vse
aktualne smeri, je S., povzemajoč malo tu, malo tam, skušal poiskati in ustvariti
svoj lastni likovni jezik. Čeprav ni ustvaril niti količinsko izjemnega opusa,
niti ni dosegel kvalitativnih vrhov svojih sočasnih stanovskih kolegov, je kot
njihov sopotnik ujel nekaj tistega duha, ki je vel v gor. likovnih krogih,
oplemeniten z lj. in it. vplivi. Pri analizi S-evega likovnega opusa se opredelimo
za dve temeljni časovni obdobji: od 1924 (1929) – 1942 in od 1945 – danes. V obeh
obdobjih se je loteval tako istih likovnih tehnik in zvrsti ter se opredeljeval za
ista vsebinska izhodišča, vendar je prvo obdobje izpovedno močnejše in izvirnejše.
Tako se je v prvem obdobju loteval grafike (črno beli in barvni lesorez, linorez),
tuša, sepije in akvarela, oglja in krede.
Prim.: Bibliografijo J. Srebrniča glej, Nelida Silič-Nemec,
Likovni opus Jožeta Srebrniča, Gor-Ltk, Zbornik GorMuz 1983, 153–69, s povzetkom v
ital. jeziku.
Nsn.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine