SOUVAN Nada, roj. LAMPRET,
kostumografka, modna risarka, plavalka, r. 4. maja 1914 v Postojni, živi v Lj. Oče
Anton, veterinar, mati Berta Meglič, učiteljica. Osn. š. je obiskovala v Lj.
(Mladika) 1920–24, nižjo realko 1924–28, Mest. žen. real. gimn. 1928–32, vse v Lj.
Po maturi 1932 se je vpisala na Filoz. fak. (romanistika) U v Lj. (1932–34), a je
ni dokončala. Vzporedno je študirala na Dunaju kot slušateljica Kunstgewerbeschule
(Viš. š. za kostumografijo, ornamentiko in obdelovanje dragih kamnov) 1933, takoj
zatem v ateljejih za modo v Parizu in Berlinu (1933–34), kjer se je izpopolnjevala
tudi še pozneje. 1935 je obiskovala v Lj. slikarsko š. »Akti in portreti«, ki jo
je organiziralo društvo »Probuda«, vodil pa slikar Saša Šantel. - S-ova se je
začela uveljavljati že zelo zgodaj. Še kot gimnazijka (1930–32) je risala
ilustracije za mlad. reviji Zvonček in Vrtec, na U (od 1934 naprej) pa tudi že
tekstilne vzorce za tovarno Jugočeška v Kranju, kjer je bila potem v letih 1936,
1937 zaposlena kot slikarka tekstilnih vzorcev. To dejavnost je nadaljevala tudi
še v letih 1947–50. Medtem je zgodaj sodelovala tudi kot modna risarka pri ŽS
(1933–36), pozneje pri NŽ (1938), Moda AFŽ (1946–47), Maneken (1959). Bila je
kreator in umetniški vodja pri 10 modnih revijah v Lj. (1938–40, 1954–64). Leta
1950–51 se je zaposlila pri Triglav filmu v Lj. kot kostumografka. Naslednje leto
se je odločila za poklic svobodne umetnice-kostumografke in mu ostala zvesta do
upokojitve 1964, pa tudi potem se kostumografiji ni odpovedala. V svoji dolgi
kostumografski karieri (1950–68) si je zamislila in narisala osnutke kostumov za
28 domačih in 11 tujih filmov (slov., jsl., koprodukcija, nem.), pomembnejši med
njimi so Jara gospoda (1952), Trenutki
odločitve (1955), Dobro morje (1957), Kala (1958), Ograda (1960), Balada o trobenti in oblaku (1960–61), Družinski dnevnik (1961), Ples v dežju (1962), Pesem in pevci (1962), Zarota
(1963–64), Ne joči, Peter (1964), Amandus (1965), Zgodba, ki je ni (1966, produkcija
Triglav film in Viba). V letih 1956 do 1965 je delala kot kostumografka pri 7
filmih v Nemčiji. Za RTV Lj. si je zamislila in narisala opremo za razne programe
in TV igre: Jan. Bleiweis, Bob iz Kranja; Celestin, Roža; Kersnik-Jurčič, Berite Novice;
Ogrinec, Kje je meja?; Tomšič, Ravni
pot; Vilhar, Jamska Ivanka (vse 1966); Rozman, Blaž prekrščevalec; Rupel, Zrna jutrišnjih
pridelkov, Ingolič Tajno društvo PGC (1968), Niso samo rože rdeče (1968), Neznana Talija: Nušić, Krleža,
Molière, Cankar (vse 1968) in šest igric ob stoletnici slov. gl. - S-ova je kot
kostumografka delala tudi v vseh slov. gl., v D in O SNG v Lj. in Mrbu, v MGlj, v
Mladin. gl. v Lj., v Eksperimentalnem gl. v Lj., pri Odru 57, Ljudski prosveti in
Šentjakobskem gl. v Lj., v SLG v Celju, v Prešernovem gl. v Kranju, v SNG v Trstu
in v gl. v Zgbu (1955–66 47 predstav). Med pomembnejše ali izredne kostumografske
uspehe lahko štejemo predstave v D SNG Lj: Bruckner, Elizabeta
Angleška (1955); Shakespeare, Henrik IV. (1955); O
SNG Lj.: Švara, Prešeren (1954); Smetana, Prodana nevesta (1955); Wolf-Ferrari, Štirje grobijani
(1955); O SNG Mrb.: Cilea, Adriana Lecouvreur (1954);
Rimskij-Korsakov, Šeherezada (1955); Baranović, Srce iz lecta (balet, 1955); Gershwin, Rapsodija v modrem (1955); MGlj: Anouilh, Colomba
(1955); Tagore, Poštni urad (1958); Sartre, Zaprti v Altoni (1960); Bor, Pajčolan iz
mesečine (1960); Werfel, Jacobowsky in polkovnik
(1965); Oder 57: Smole, Antigona (1961); SNG Trst:
Salacroux, Zgodba za smeh (1957); Šentjakob. gl. Lj.:
Wilde, Idealni soprog (1956); Cankar, Za
narodov blagor (1957); Mladin. gl. Lj.: Djokić, Carja
Trojana kozja ušesa (1956); Kent, Vodnjak želja
(šest igric - 1958); Ljudska prosveta Lj.: Levstik-Kreft, Tugomer (1956); Eksperimentalno gl. Lj.: Platon, Poslednji dnevi Sokrata (1957). - Gled. kritike niso mogle mimo
koreografsko najuspešnejših predstav. Pri Brucknerjevi Elizabeti Angleški je V.
Predan pohvalil veliko stilno invencijo in estetski okus, za Jamarja so bili isti
kostumi svojevrstno doživetje, M. Dolžan poudarja, da so vzbujali pozornost
kostumi, izbrani z nenavadnim okusom in dobrim poznanjem barvnih vtisov.
Domiselnost, domiselna stiliziranost, stilna vernost in enotnost so najpogostejše
oznake za kostume S-ove. Vl. Golob v oceni opere Adriana Lecouvreur ugotavlja, da
so kostumi S-ove in scena F. Franza sijajni in v dovoljni meri podpirajo
poslušalčevo fantazijo, in dodaja, da bi brez njih opera nujno propadla. Nedeljeno
priznanje so dosegli tudi kostumi v filmih Jara gospoda, Ples v dežju in Amandus.
- S-ova je poleg tega tudi dobitnica I. nagrade na natečaju za kroje tekmovalcev
FLRJ na XVI. olimpijskih igrah 1956. Olimpijski komite v Bgdu je sprejel njen kroj
in barve za moško in žensko smučarsko obleko, pulover, naušnike in rokavice. V
letih 1930–39 se je S-ova (še z dekliškim priimkom Lampret) aktivno posvečala
športu, predvsem plavanju in na tem področju dosegala vidne uspehe. Od 1932–36 je
bila rekorderka in drž. prvakinja v plavanju (crawl na 50, 100, 400 m in
hrbtno).
Prim.: Osebni podatki; SBL III, 413; SGL III, 659–60; Ekran
1966, 545; Delo 1967, št. 26, pril. RTV s sl.; Repertoar slov. gled.
1867–1967.
LRS
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine