ZIDAR Pavle (ps. za Slamnik Zdravko),
pesnik, pisatelj, r. 6. jan. 1932 na Javorniku pri Jesenicah kot sin delavca
Jožeta in Barbke Valentar, u. 13. avg. 1992 (op. ur.: 12. avg. 1992) v bolnišnici v Lj. (Nevrol. klin.). Šolal se je na Kor. Beli (1938–44),
na Jesenicah (1945–49), v Lj. (1949–50), Kranju (1950–51) in v Lj. (1952–53), kjer
je tudi končal učiteljišče. Kot učitelj je služboval v več krajih na Dolenjskem,
med drugim na Trebelnem, v Mokronogu, Karteljevem, Orehovici, Zagradcu, kasneje v
Piranu. Od 1965 je pisal kot svobodni književni umetnik; z družino je živel v
Luciji pri Portorožu. – Z. se je sprva posvetil liriki. Svojo prvo pesem Veter, naš prijatelj je objavil v MR (1949–50), v naslednjih
letih je svoje izpovedne impresije objavljal v listih Beseda, Bori, DL, Dol.
prosveta, Dol. študent, Mlada pota, Obzorja, Rodna gruda. Po 1956 je pisal pesmi v
svobodnem verzu. Prva Z-jeva pesniška zbirka je izšla 1960 pod naslovom Kaplje ognjene, v središču katere je »izredno boleča in
pristna muka, ki mora imeti svoje poreklo v tragičnem mladostnem srečanju z
radikalnimi vojnimi doživetji« (Kmecl), doživetji krvi in zla. V tej zbirki lahko
beremo tudi stih »Večna je le žena, glas teme in zemlje«, ki je izredno pomemben
za razumevanje celotnega Z-jevega opusa in prav okoli teh miselnih pojmov se suče
vse Z-jevo pripovedništvo, ki se mu je Z. po prvi zbirki v celoti predal. – Z-jeva
tematika je pogosto avtobiografska, v njegovih delih zaživi življenje na
Dolenjskem, Gorenjskem in Primorskem, njegovi liki so kmetje, delavci in
izobraženci, stalno v eksistencialno napetih in mučnih položajih. Z. sugestivno
prikazuje kmečko življenje po vojni, se spopada z učiteljstvom, rešuje nacionalno
vprašanje, posveča se ženski in erotični ter zakonski problematiki. Z-jeva
poglavitna pripovedna težnja je, da se njegova leposlovna struktura novelističnega
ali romanesknega tipa neprestano drobi v več različnih pripovednih prvin
(Zadravec), njegove novele so fragmentarne in kompozicijsko natrgane, medtem ko se
romaneskna zasnova praviloma drobi na posamezne novelistične enote. – Prvo Z-jevo
prozno delo je zbirka 4 novel Soha z oltarja domovine (CZ
1962), ki je sicer zamišljeno kot roman in avtobiografsko obravnava mladost med
vojno in učiteljsko službovanje v prvih letih po osvoboditvi. »Glas teme« se
izraža v pisateljevem občutljivem reagiranju na dve doživetji iz lastnega
življenja – diverzantska akcija na Dolenjskem in očetova smrt, oba dogodka pa sta
vir travme in eksistencialne muke. V delu je sicer še ne tako poudarjen kot
kasneje prisoten spomin na otroštvo in tipična Z-jeva tema - učiteljstvo in
učiteljev spopad z okoljem, pri čemer je konflikt dveh bivanjskih ravnin
neizbrisno boleč, hkrati pa tudi že socialno zaznamovan. – Knjiga S konji in sam (1963) vsebuje noveli Odhod in Konji, v
katerih Z. razvija psihonevrotično in travmatično plat človeške duševnosti. Prva
novela opisuje opite rekrute na poti v vojsko, v drugi pa se Z. loteva razmerja
med človekom in živaljo, pri čemer daje pisatelj prednost živali zaradi njene
elementarnosti in moralnosti. Vendar je v tem delu že prisotna težnja po izhodu iz
psihologije krivde in kazni, ki se potem konkretizira v delu Jem
njegovo telo in pijem njegovo kri (DZS 1966), sestavljenem iz dveh proznih
besedil. V Jutru pisatelj raziskuje prvinsko človečnost in prabitno moralo, ki
označuje ves človeški rod, kar mu predstavlja pozitivno življenjsko gonilno silo.
Druga novela, ki daje naslov celotni knjigi, je pisatelju dala možnost, da
razkrije svojo bivanjsko podlago. Zdaj mu je odločilno iskanje resnice, ki pa se
lahko udejanja le v senci smrti. V tematski kompleks omenjenih del nedvomno spada
tudi Izlet v mrak (Lipa 1969), novela o bivšem
likvidatorju, ki ga razmišljanje o lastnem življenju in storjenih dejanjih
pripeljeta do samomora. – Temeljna prvina Z-jeve proze je avtobiografija. Prisotna
je bila že v novelah S konji in sam in v romanu Barakarji (Obzorja 1968), povsem pa je zaživela v romanu Dim (ki diši po sestri Juli) (1970). Značilno je tudi to
Z-jevo delo oblikovno in vsebinsko dvodelno. V prvem spremljamo mladostnikovo
dozorevanje skozi njegovo srečanje z žensko in individualno smrtjo, v drugem pa
pisatelj, vselej z močnimi avtobiografskimi elementi, opisuje doživetje vojske in
smrti, ki posega tudi v življenje skupnosti. V prvem delu govori s pomočjo otroške
optike, ki je obogatena s prisotnostjo sanj, pri čemer je težišče skoraj
postavljeno v iracionalni svet, v drugem delu je opaziti pisateljevo hotenje, da
vsem zaznavam podeli neki višji smisel in pomen. Spoznanje o nemoči, ki je človek
nikoli ne more premagati, je pisatelju nadalje odprla nova vprašanja
trascendentalne narave, zaradi česar je bilo rečeno, da si Z-jeva proza ustvarja
novo metaforiko, s tem pa zadobiva povsem drugačne temelje. V takem kontekstu je
pisatelj tudi predrugačil temo ženske in smrti, ki je tako prisotna v Dimu.
»Spolnost in smrt sta poglavitni eksistencialiji človeka kot vrste, da sta po
svoji naravi ekstatični, njihovo naravno veličino pa povečujejo še otroške oči, ki
jima dodeljujejo groteskne razsežnosti« (Zadravec); gre za razmerje med bitjo in
ničem, pri čemer sta življenje (spolnost) in smrt samo stalno ciklično kroženje,
ki se podreja večnim zakonom narave. – S tem pa se že dotikamo druge velike
tematske plasti Z-jevega pripovedništva: ženske in spolnosti, ki je z njo
neločljivo povezana. Elementarna, nagonska spolnost, ki je prisotna v številnih
Z-jevih delih, je v avtorjevem zavestnem hotenju negativna človeška sila, družbeni
»tumor«, prevelikokrat pa sama dela dokazujejo, da zna ali zmore pisatelj ženske
like razčlenjevati predvsem skozi vprašanje razgaljenja seksa. Nekateri kritiki
trdijo, da pisatelj-moški žensko opazuje enostransko, zgolj biološko, da jo
zaznava le preko njene telesnosti. Osrednji deli te vrste sta nedvomno roman Marija Magdalena (Obzorja 1968) in njegov drugi del Tumor (Lipa 1970). Pisatelju je bilo s tem v zvezi očitano,
da so opisi aktov sami sebi namen, ki da nimajo višje izpovedne vrednosti ali
hotenja, kar je očitno tudi pri nekaterih manjših delih, kot so nekatere novele iz
zbirk Stanja (CZ 1969) in Nova stanja
(CZ 1970). Tudi v središče romana Sveta Barbara (obj.
pod psevdonimom Timotej Noč, Lipa 1972) je Z. postavil žensiki lik, tokrat mater,
ki pa ga pisatelj obravnava povsem svojsko, skoraj anticankarjansko. – Tretji
tematski kompleks je povezan z zemljo, ki je pogosto sinonim za domovino. Ta tema
se je pri Z. izoblikovala razmeroma takoj na začetku. V potopisu z naslovom Karantanija (MK 1966), v katerem Z. razčlenjuje sodobno
koroško vprašanje, je že prisotna temeljna pisateljeva misel, ki domovinsko čustvo
neločljivo povezuje z etičnim substratom slehernega človeka. Zemlja pa se tudi
povezuje z drugo veliko Z-jevo temo – s slovensko vasjo po drugi svetovni vojni,
ki je pisatelju vlila snov za dve njegovi morda najuspešnejši deli, romana Sveti Pavel (Obzorja 1965) in Oče naš
(Obzorja 1967), ki sta po krajevni določenosti in prisotnosti nekaterih likov
pravzaprav pripovedna celota. Gre za prikaz dolenjskega kmeta v prvih povojnih
revolucijskih letih, za njegov spopad z oblastjo ob zakonih nasilne
kolektivizacije, ob kateri oblastni birokrati ne kažejo nikakršnega posluha za
kmečko vaško skupnost. V tako socialno-politično prizorišče, ki Z. samo od sebe
ponuja nič koliko kritičnih in obsojajočih razmišljanj o slovenskem povojnem
življenju, se uvršča zgodba o domačinu domobrancu, ki ga celotna soseska
konspirativno skriva pred novo oblastjo, a je pri tem seveda poražena. V teh dveh
delih Z. načenja tudi temo trpljenja malega človeka, ne le kmečkega, ki jo je
kasneje razširil in razvil (novele Stanja in Nova stanja). V Z-jevi tragični
podobi povojne dolenjske vasi pa najde svoje mesto tudi zgodba kmeta, ki uniči
učitelja, kar pisatelju ponudi razmišljanje o razmerju med vasjo in
prosvetljevalno institucijo, pri čemer prihaja Z. do spoznanja, da oblast ne mara
nobenih žarišč prosvetljevanja, ki niso ideološko pobarvana. To je tudi osrednji
motiv romana Jugo (Obzorja 1969). Učiteljski sloj je
nadalje tudi tema, ki je morda bolj od vseh ostalih Z. dopuščala, da se je do
kraja izpovedal preko zanj značilne ostre, pikre, uničujoče ironije, ki ji mestoma
ne najdemo enake v slovenskem slovstvu, tako v prej omenjenih delih kot tudi v
romanih Učiteljice (Obzorja 1971) in Jakobove sanje (Lipa 1979). – Z. velja za enega najplodnejših slov.
pisateljev. Do danes je objavil več kot 60 proznih del, število le-teh pa gre
nemalokrat na račun njihove estetske dovršenosti in izpovedne moči. Poleg
omenjenih je Z. izdal še naslednja dela: Jaz sem ti
(novele, DZS 1971), Moji besi (Prosto po Daliju)
(roman, CZ 1972), Vid. Korenine moje (novele,
Mohorjeva družba 1972), Romeo in Julija (roman, DZS 1973),
Sizif meče out (Obzorja 1973), Legenda
(roman, Slov. matica 1974), Kože (novele, CZ 1974),
Blaženi med ženami (roman, Lipa 1975), Harem (roman, Lipa 1975), Živim (roman, MK 1976),
Dolenjski Hamlet (novele, Lipa 1976), Jezus iz pekla (roman, CZ 1977), Črn trn (novele,
Lipa 1977), Pasjansa (roman, Lipa 1978), Mahatma Pandit (DZS 1978), Večno življenje
(novele: Vrnitev v Kalifornijo, Glasba Gustava Mahlerja, Noge, MK 1979), Pandorine sence (roman, MK 1979), Roman o
Hanibalu (roman, Obzorja 1979), Jakobove sanje
(roman, Lipa 1979), Njene oči (novele, Borec 1980),
Odklenjeni človek (roman Lipa 1980), Čudeži (Lipa 1981), Razoroženi prerok (povest, DZS
1981), Solveigina pesem (CZ 1982), Hrastov med (Lipa 1983), Dve postelji (CZ 1983),
Matkurja (Lj. 1983), Okupacija
Javornika (Borec 1984), Jezus v času: potovanje po
Palestini (Mohorjeva družba 1984), Kužni Anton
(roman + štiri novele – Etiopska cesarica, Golobčka, Povečevalnica, Tri dni
po smrti, Lipa 1984), Koliko morja je v zrnu soli
(Prešernova družba 1985), Oljčnik Juda Tadeja
(Pomurska založba 1985), Slovo (roman z dodatnimi
novelami, Lipa 1986), Otožni rob vaze (DZS 1987), Medeni teden (Prešernova družba 1987), Medžugorska legenda (Mohorjeva družba 1988), Elijev
oblak plodnosti (CZ 1988), Telegram (Prešernova
družba 1989), Menetekel (Lipa 1989), Mlaj: ognji gotovosti (CZ 1990). Zadnje delo Spokorno
romanje (Mihelač, Lj. 1992). – Z. je znan tudi v slov. mladinski knjiž. Od
1953 je izdal vrsto pesmi za otroke, predvsem v mlad. listih Barčica, Ciciban,
Mali Veseljak, Najdihojca, Pionirski list. Iz 1955 je pesniška pripovedka Tončkove sanje, 1959 pa je v Lj. skupaj s slikarjem Jožetom
Ciuho izdal slikanico Konjički. Sodeloval je v zborniku
pripovedk Čudežni studenec (Mrb. 1960). Vendar je Z. tudi v
mlad. knjiž. veliko pomembnejši kot prozaist; Z. – mlad. pisatelja označuje
izjemen fantazijski polet, ki mlade rešuje skopih okovov sveta, le-to pa mu je
nemalokrat pretveza za izjemen ironični pogled na svet odraslih, ki je svet šole,
laži, hinavstva in zla, tako da bi bilo marsikatero Z-jevo mlad. delo lahko
namenjeno odraslemu občinstvu. Med pomembnejša njegova mlad. dela spadajo povest
Pišem knjigo (Prešernova družba 1970, ponat. 1974), Kukavičji Mihec (Obzorja 1972, po tej povesti so naredili
tudi istoimenski film), Glavne osebe na potepu (1975), Mulci (1975), Moja družina (1981). –
Z-jeva pripovedna dela so bila dramatizirana tudi za radijski medij, omenimo naj
roman Romeo in Julija (dram. Jaša Zlobec, v oddaji na Radio Lj. 12. apr. 1974,
rež. Aleš Jan), Kukavičji Mihec (dram. Marjana Prepeluh, v odd. Radio Trst A od
25. apr. do 23. maja 1976, rež. Lojzka Lombar), Dim (dram. Zora Tavčar, v odd.
Radio Trst A od 24. jan. do 29. jan. 1977, rež. Mirko Mahnič), Glavne osebe na
potepu (dram. Matejka Maver, v odd. Radio Trst A od 14. jun. do 28. jun. 1981,
rež. Glavko Turk), Sveta Barbara (dram. Zora Tavčar, v odd. Radio Trst A od 12.
okt. do 23. okt. 1981, rež. Marjana Prepeluh). Poleg tega je Z. sam avtor nekaj
izvirnih radij. iger, omenimo naj Nadaljevanje trupla (20.
febr. 1979 Radio Lj., rež. Dušan Mauser), Humoreska naša
vsakdanja, obložena z zelenim mahom (12. apr. 1983 Radio Trst A, rež.
Sergej Verč), božično legendo Karkoli ste storili enemu teh
ubogih (24. dec. 1985, Radio Trst A, rež. Marjana Prepeluh). Z. je napisal
scenarij za kratkometražni film Razpis (1961), poskušal se
je tudi v prevodih (slov. prevod poezije F. G. Lorce Pesem hoče biti luč, NRazgl
1959, 38). Pisal in sodel. je v več slov. časopisih in revijah, pred leti (1964)
je bil med drugim tudi član ured. odbora revije Sodobnost. – Za svoja dela je Z.
prejel številne nagrade in priznanja, omenimo naj nagrado Prešernovega sklada 1963
za delo Soha z oltarja domovine, številne nagrade tako za
prozo kot za poezijo na liter. natečaju tržaške revije Mladika in druge. L. 1987
je dobil najvišje slov. kulturno priznanje: Prešernovo nagrado. V utemeljitvi je
med drugim zapisano: »Nosil in vodil ga je tok žive pripovedi in tako je lahko
ostal zvest življenju, ki je pljuskalo v njem in okrog njega.«
Prim.: J. Pogačnik, F. Zadravec, Zgod. slov. slovstva,
Obzorja Mrb. 1973, 550–56; B. Paternu, H. Glušič, M. Kmecl, Slov. knjiž. 45–65, 1.
knjiga, SM, Lj. 1967, 202–03; SBL III, 344–45; Leksikon Cankarjeve založbe – Slov.
književnost, CZ, Lj. 1983, 401–02; B. Stih, P. Z., Soha z oltarja domovine, Sdb
1963; J. Milič, P. Z. posebej in na splošno, PiČ 1971; T. Kermauner, Zgodba o živi
zdajšnjosti, Mrb. 1975; A. Inkret, Spomini na branje, Mrb. 1977; Isti, Novi
spomini na branje, Lj. 1980; osebni podatki; P. Zidar, Sv. Pavel, MK 1988; Spremna
beseda B. Paternu, biograf, in bibliograf. podatke pripravila D. Sedej; s sl.
mlp
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine