SILA Mario, igralec, režiser, r. 7. sept. 1889 v Trstu, u.
tam 28. okt. 1957. Oče Franc, voznik, mati Helena Žele. Očeta je izgubil še kot
otrok. Po osn. š. so ga vpisali na gimn., a je bil izključen in so ga domači s 16
leti zaposlili kot vajenca v pekarni, nato v špediterskem podjetju. Tu je hitro
napredoval, se izpopolnjeval in se naučil še srbohrv., nem. in angl. ter ohranil
mesto špediterja za vse življenje, saj ni imel možnosti, da bi se popolnoma
posvetil gledališču. Uradniško kariero je sklenil po drugi svet. vojni kot
ustanovitelj in ravn. (1947–57) podjetja Centralsped. Ko mu je bilo 16 let, ga je
amaterski igralec Bukovnik predstavil Jaku Štoki, ta mu je dal vlogo v igri Mlinar
in njegova hči. Odtlej je redno nastopal v Čitalnici in kot član Dramatičnega
društva v Nar. domu, potem kot pogodbeno angažiran igralec v stalnem slov. gled.
najprej z Dragutinovićem, nato z A. Verovškom in A. Danilovo. Tedaj je »naglo
zorel v glavnega interpreta vseh zahtevnejših vlog tedanjega repertoarja« (J.
Babič). Po Verovškovem odhodu je postal njegov igralski naslednik in uspeval v
popularnih vlogah (Krjavelj v Desetem bratu, naslovna vloga v Revčku Andrejčku,
Jež v Legionarjih), nastopal je tudi v operetah z Mirkom Poličem in usmeril v
petje Roberta Primožiča. Za gledališče je pridobil več mladih igralcev. Po prvi
svet. vojni je igral pod vodstvom Milana Skrbniška predvsem v Cankarjevih delih
(župnik v Kralju na Betajnovi, Zlodej v Pohujšanju v dolini šentflorjanski,
Kalander v Hlapcih). Po Skrbinškovem odhodu je veliko režiral in prevzel z E.
Kraljem organizacijo gledališča do požiga Narodnega doma 1920. Medtem je nastopil
tudi v drugi trž. izvedbi Cankarjevega Kralja na Betajnovi (1919 v Skednju) in
režiral ter igral glavno vlogo v krstni uprizoritvi Novačanove Veleje, ki je bila
zadnja predstava v Nar. domu. Odločil se je, da ostane v Trstu, čeprav bi lahko z
ženo Valerijo (gl. čl.) nadaljeval igralsko kariero v Sji. Od 1920 do 1926 je
režiral in nastopal predvsem v Šentjakobski čitalnici v Trstu, sodeloval pri
predstavah Mlad. društva Prosveta pri Sv. Jakobu in pri Ljudskem odru. Pri Sv.
Jakobu je skupaj z A. Černigojem, L. Čermeljem, A. Širokom, I. Grbcem in drugimi
predaval na tečaju za režiserje, ki ga je priredila Čitalnica. Kot gost je
nastopil v Kralju na Betajnovi (Kantor) v Gor. Gostoval je v raznih krajih
Primorske in postal zelo priljubljen. Nastopil je kot Kantor tudi v tretji trž.
izvedbi Kralja na Betajnovi pri Sv. Jakobu 3. jul. 1926. S to predstavo, ki je
imela izreden uspeh in ki jo je odlikovala tudi moderna scenografija A. Černigoja,
se je končalo »celotno organizirano prosvetno delo na Tržaškem« (R. Nakrst).
Prekinila se je tudi S-ova umetniška pot. V naslednjih dvajsetih letih je
sodeloval kot režiser in organizator pri nekaterih ilegalnih predstavah predvsem v
okviru šentjakobske skupine (v Grljanu, v gostilni pri Sv. Ivanu, v ul. sv.
Frančiška). Leta 1940 so ga s hčerkama Mileno in Danilo aretirali. Naslednjega
leta je bil ponovno aretiran, nato konfiniran v San Chirico Nuovo (Potenza), kjer
je preživel nekaj mesecev. Proti koncu apr. 1945 so S. in vso družino aretirali
Nemci. Izpuščen je bil ob osvoboditvi (30. apr. 1945). Na odrske deske je stopil
spet po letu 1945, ko je odigral v okviru obnovljenega slov. gled. v Trstu manjšo
vlogo, vendar je že bolan odklonil vlogo Kantorja, ki mu jo je ponudil Jože Babič
v tretji povojni gled. sezoni, verjetno tudi v zavesti, da je dvajsetletni molk
pregloboko zarezal v umetniško pot igralca, ki je v prvi povojni dobi slov. gled.
v Trstu izzval za vlogo Kantorja od strani Lojza Kraigherja večjo pohvalo kot sam
Borštnik. Nastopal je na trž. radiu v okviru rad. skupine SG, pomagal pri obuditvi
gledališča in napisal za GL 1945–46 dolg članek Slovensko
gledališče na Tržaškem. Druge vloge poleg omenjenih: Damjan (Smrt matere
Jugovićev), naslovna vloga v Kristanovem Samosvojem, Artemij-Zemljanik (Gogoljev
Revizor), Tonček (Rokovnjači), Strindbergov Pelikan.
Prim.: Podatki hčera Milene in Danile; SGL in tam navedena
liter.; SBL III, 308 in tam navedena liter.; GL SNG Trst 1945/46; J. Košuta,
Cankarjev Kralj na Betajnovi na Prim., GL SNG Trst 1947/48; A. Budal, M. S., GL
SSG 1957/58, 26–27; J. Kosovel, Mario Sila, PDk 29. okt. 1957; Prosv. zbornik
1868–1968, 93–107; J. Babič, Liki iz naše preteklosti, RAITrstA 4. dec. 1968;
slika: Slov. gled. portret, Lj. 1960, 86 (Jože Cesar); SG v Trstu, Lj. 1986,
22.
ldt
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine