SIGULIN Anton, kipar in šolnik, r. 13. sept. 1917 v Trstu,
živi v Dravljah pri Lj. Oče Anton, železniški delavec, mati Helena Počkaj. Družina
se je 1920 zaradi fašizma preselila v Mrb., tu je obiskoval osn. š. (1925–30) in
tri razr. realke (1930–33). Od 1933–36 se je v Mrbu učil črkoslikarstva, nato se
je vpisal na TSŠ v Lj., oddelek za kiparstvo, kjer sta ga učila F. Kralj in G. A.
Kos. Od 1937-41 je študiral na bgd. akad. likovnih umetnosti pri prof. S.
Stojanoviću in T. Rosandiću. Že 1941 je šel k partizanom, se 1942 zdravil v Lj.,
kjer so ga It. odkrili in zaprli ter poslali v internacija v južno It. Po
kapitulaciji It. je bil med pobudniki ustanovitve Prve prekomorske brigade in v
njej postal politkomisar čete, ki je odšla na Vis. Avg. 1944 je odšel v Moskvo in
bil določen za napovedovalca slov. oddaj na radiu Svobodna Jsla. V SZ se je
seznanil s kiparjema M. I. Epsteinom in Merkurovim ter bil imenovan za častnega
člana društva likovnih umetnikov SZ. Po vojni je postal odgov. ur. slov. oddaj na
radiu Moskva, po resolucija Informbiroja 1948 pa se je vrnil v domovino. Zaposlil
se je najprej na bgd. radiu v ured. ruskih oddaj. 1949 pa se je vrnil v Lj., kjer
je opravil izpit iz umetnostne zgod. na AUU, bgd. akad. pa mu je priznala diplomo.
Krajši čas je bil kustos za kiparstvo v ModG v Lj., od 1949–50 referent za likovno
umetnost pri ministrstvu za prosveto in kulturo LRS, 1950–51 prof. likovnega pouka
na VI. gimn. v Lj., 1951–58 na XII. gimn., zatem na II. osn. š. Šentvid - Lj. Pred
upokojitvijo je bil tudi ravn. osn. š. Rih. Jakopiča v Lj. - Kipar S. je poleg
male plastike intimnega značaja ustvarjal predvsem številne spomenike na temo NOB
in doprsne kipe pomembnih oseb, zlasti narodnih herojev. Izdelal je spomenik
Svobode na Celovški cesti v Lj., 1951 spomenik padlim borcem Zgornje Šiške (z inž.
arh. V. Glanzom), 1952 spomenik padlim borcem in žrtvam faš. nasilja v Pivki na
Krasu ter bronasta portreta I. M. in kiparja Zajca, 1953 spomenik Izvidnika na
Vranskem, 1956 spomenik v Dornberku, 1958 bronast portret Toneta Čufarja in
skupino Delavec in kmet na Jesenicah ter doprsno podobo Vojke Šmuc v Izoli, 1959
kamnit kip heroja A. Kebeta in bronasto fontano Deček in delfin v Šentvidu, 1963
bronast doprsni kip heroja M. Pečarja v Črnučah, 1970 spomenik generalu Rudolfu
Maistru v Kamniku in narodnemu heroju Antonu Šibelji-Stjenku v Svetem (1977
prenesen v Komen), 1977 portret Danile Kumar v Kosezah, 1978 portret Poldeta
Mačka-Boruta v Zadobrovi in doprsni kip Karla Štreklja v Sesljanu (postavljen
1979), 1982 doprsna kipa Marije Draksler-Marjane in Milana Mravljeta. O. S-ovem
kiparskem opusu je I. Sedej zapisal: »Kamen in kiparski material mu pomenita izziv
in hkrati materijo, v kateri lahko uresniči svoje videnje. Tako so nastale lepe in
nežne ženske figurine, ki so kot v kamnu, bronu ali v žgani glini izpeti soneti,
polni nežnosti in občudovanja. Mehki lirizem njegovih potez, ki ne izhaja iz
poudarjanja detajlov, marveč iz oblikovanja celote, pa je tako močna komponenta v
njegovem kiparstvu, da je bistveni sestavni del kiparskega izraza tudi pri
monumentalni, spomeniški plastiki.« S. je razst. v Lj., Kranju, Mrbu, Kopru, Bgdu.
Ob razst. 1961 v Domu JLA v Lj. je J. Mesesnel zapisal: »V trinajstih plastikah v
kamnu, bronu, aluminiju in žgani glini poskuša izoblikovati svoj intimni odnos do
realistično pojmovane ženske figure. V teh malih in srednjih plastikah je precej
čustva, dekorativnega občutka in apartnosti. Posamezne neuglajenosti in
disproporci gredo najbrž na račun trdega boja za obvladanje precizno
individualizirane anatomije v sklopu celega stoletnega obdobja podobnih teženj.«
Realističnemu izhodišču ostaja S. zvest tudi pri ustvarjanju spomeniške plastike v
zvezi z NOB, o čemer je sam izjavil: »Mislim, da je treba ta boj in življenje
prikazati na način, ki je blizu ljudem, katerim je namenjen. Seveda ne v neki
naturalistični obliki. Prilagajati se je treba sodobnim tokovom v površinski
obdelavi...« V zadnjih letih je S. razst. v podjetju Elektrovod v Šiški in v gradu
v Goričanah. Amaterskemu Odru treh herojev v Zgornjih Pirničah je daroval večje
število svojih del v patiniranem mavcu, ki so sedaj razst. v tamkajšnjem kult.
domu, med njimi dva reliefa na temo NOB in več doprsnih portretov znanih kult.
delavcev. Nosilec je part. spomenice 1941 in drugih odlikovanj.
Prim.: Osebni podatki; Slovenska umetnost po osvoboditvi
1945–55, Lj. ModG, apr.-maj 1955; SBL III, 307–08; Stelè, Umetnost 1960, 132; Delo
13. dec. 1961; Šijanec, 375; Delo 25. mar. 1962; Srečko Vilhar - Albert Klun, Prva
in Druga prekomorska brigada, Nova Gor. 1967, 247, 372 (s prilogo Abecedni seznam
preživelih borcev Prve in Druge prekomorske brigade, 22); TV-15 23. jan. 1975;
Komunist 27. jan. 1975; Albert Klun, Prekomorci v narodnoosvobodilni vojni, Koper
1976, 664 in pass.; Dr. Karel Štrekelj. Ob poimenovanju slov. osn. šole v
Sesljanu, Sesljan 1979, 7, 30, 31; Silič-Nemec, Javni spomeniki, 26 in pass.;
TV-15 25. avg. 1982; Delo 30. maja 1986; Albert Klun, Domovina je ena, Lj. 1986,
125; katalog s spremno besedo I. Sedeja (ob razst. v Goričanah).
M. V.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine