SEDEJ Frančišek Borgia, 10. goriški nadškof, r. 10. okt. 1854
kot drugi od 6 otrok trdnemu kmetu Lovru (»Anžigovcu«) in Mariji Bevk v Cerknem na
Goriškem, u. 28. nov. 1931 v Gor., 3. dec. pokopan v baziliki na Sv. Gori. S. je
obiskoval dva razr. osn. š. v domačem Cerknem, zaradi nenavadne nadarjenosti so ga
na pobudo materinega brata vikarja Janeza Bevka in cerkljanskega dekana Jožefa
Jerama poslali jeseni 1863 na normalko v Gor. S šol. letom 1866/67 se je vpisal na
gor. drž. gimn. in bil hkrati sprejet v Malo semenišče. Kot gimn. dijak je bil
vedno odličnjak na prvem ali na drugem mestu in se v teh letih posebej
spoprijateljil z A. Primožičem (PSBL III, 107) ter K. Štrekljem (gl. čl.). Da bi
se izognil vojaškemu naboru, ki bi ga v primeru potrditve utegnil stati štiri
dragocena študijska leta, je nov. 1873 pričel kot eksternist študij teologije v
gor. osred. bogoslovnem semenišču in dovršil I. letnik, obenem je na frančiškanski
gimn. na Kostanjevici pri Gor. opravil 8. razr. gimn. in 22. avg. 1874 z odliko
maturiral. Tudi v bogoslovju je bil vseskozi »prva eminenca«. Po IV. letniku
bogoslovja je bil 26. avg. 1877 ordiniran in je naslednjega dne pel novo mašo v
rodnem Cerknem. Nato je bil nastavljen za kaplana (II.) v Cerknem, od koder je
pomagal tudi v Šebreljah. Gor. nadškof A. Gollmayer (PSBL I, 444–46) ga je po enem
letu poslal v Avguštinej na Dunaj, kjer je kot gojenec prebil 4 leta (23. sept.
1878 - 27. okt. 1882). Tu se je posvetil teološkim disciplinam, posebej bibličnim
vedam in orientalskim jezikom; s fakultetno štipendijo je potoval v Palestino na
specializacijo v orientalistiki. Po vrnitvi domov je bil najprej kpl. na gor.
Travniku, 1883 tudi katehet na dekliški šoli gor. uršulink in prefekt ter
knjižničar v osred. bogoslovnem semenišču. Kot licenciat teologije je 20. dec.
1883 opravil v Gor. habilitacijski izpit in na bogosl. učilišču sledil Š.
Kociančiču (PSBL II, 82–84) ter predaval biblične vede Stare zaveze in semitske
jezike do 1889, hkrati je poučeval cerkveno petje v Malem semenišču. 25. jun. 1884
je na Dunaju promoviral za dr. theol. z disertacijo: De
monumentis scripturae cuneatae impritnis relate ad Biblia Sacra (Knjižnica
kat. teol. fakultete na Dunaju, Schottering 21, disertacija št. 441). Nov. 1889 je
bil ponovno na Dunaju, kjer je bil do sept. 1898 dvorni kaplan, hkrati študijski
ravn. bibličnih ved, knjižničar in ekonom v Avguštineju in naslednik M. Napotnika
(SBL II, 190–92). V tem času je mnogo potoval po Balkanu, It., Franc, in Nemčiji,
spomladi 1895 je vodil avstrij. skupino romarjev v Palestino {DS 1896, 636 si.),
obenem pisal članke v razne revije in časopise. Na Dunaju je 1894 ustanovil akad.
društvo Danica, predsedoval dijaškemu podpornemu društvu in bil blagajnik
Ambrozijevega društva. - 1898 ga je kardinal J. Missia (PSBL II, 442–45) pozval v
Gor. in ga imenoval za kanonika teologa, stolnega župnika in gor. dekana,
naslednje leto, 1899, je postal prosinodalni izpraševalec, član dežel. šol. sveta
ter škof. nadzornik slov. in nem. šol; v osred. bogoslovnem semenišču je po J.
Pavlici (PSBL II, 589) predaval (1902–06) poleg Stare zaveze še Novo zavezo. Po
smrti A. Jordana (PSBL I, 595) je cesar jan. 1906 S. predlagal, febr. pa sv. Sedež
potrdil za gor. nadškofa in ilirskega metropolita, 25. mar. istega leta so ga v
gor. stolnici posvetili in umestili. Ko so v prvi svet. vojni granate padale na
škof. vrt, je S. 27. jul. 1915 zapustil Gor., se za mesec dni umaknil v Vipavo,
nato za dva meseca v Ravne pri Cerknem, nakar mu je s Faiduttijevo (PSBL I,
341–43) pomočjo uspelo odpeljati vodstvo, gojence in knjižnico bogosl. semenišča v
cistercijanski samostan Stična na Dol., kamor se je tudi sam odpravil. V Gor. se
je vrnil 17. mar. 1918. Po premirju in novi razmejitvi je ves čas upravljal tudi
It. pripadle dele bližnjih škofij: idrijski, postojnski, trnovski (do 1925) in
vipavski dekanat ter Trbiž s Kanalsko dolino in Belo Pečjo. 1927 je še slavil
zlatomašni jubilej, 1931 tudi srebrni jubilej škofovstva, potem se je zaradi
nevzdržnega pritiska ital. faš. oblasti umaknil: 23. okt. 1931 je bila njegova
odpoved v Rimu sprejeta, sam pa imenovan za naslov, škofa eginskega, čez dober
mesec nato je umrl. -S. je že od prednikov podedoval ljubezen do doma, domačega
kraja, družinsko povezanost in medsebojno pomoč, delavnost, skromnost in
hvaležnost. Bil je mirnega značaja in je kljub visoki izobrazbi (obvladal je nad
10 jezikov) ostal preprost, tesno povezan z življenjem, do skrajnosti dosleden,
kadar je šlo za načela, mehak do človeka. Z neustrašeno odkritostjo se je boril za
resnico, da je prisilil tudi nasprotnike do spoštovanja. - Sedejeva zanimanja in
delovanja zajemajo različna področja življenja. Kot pisec se je uveljavil z
raznimi članki, krajšimi in daljšimi razpravami, z ocenami. Njegova bibliografija
združuje nad 183 prispevkov raznim revijam, samostojnih izdaj, pastirskih pisem,
okrožnic in pridig v letih 1871–1931. S-evi slovenski spisi so napisani v za tisti
čas izjemno dobrem jeziku, stilno in besedno bogatem, prožnem in včasih liter.
oblikovanem, v nadvse kleni, čisti in izpiljeni slov. besedi. Že kot gimnazijec
(»Matic«, »Žigavčev študent«) je sodeloval in imel vodilno vlogo pri dom. listu
Lipa (npr. Non scholae, sed vitae discendum; Potovanje po
Gorenjskem o Preširnovi svečanosti 15. sept. 1872, idr.). V počitnicah se
je močno zanimal za slov. narodno blago in vneto zbiral ljudske pesmi, pripovedke,
uganke, rečenice in zanimivo jezikovno gradivo s Cerkljanskega; pesmim, ki jih je
zapela Pagonova Mica, je napisal napeve. Narečno gradivo svojega rojstnega kraja
je 1872–73 poslal Baudouinu de Courtenayu (PSBL I, 47–48), ki jih je objavil v Asl
Ph 7/1884 in 8/1885. Kot prof. bogoslovja je 1887 svojo zbirko 35 narodnih pesmi
in zbirke gor. stud. kolegov izročil prijatelju K. Štreklju (SNP I, XIV). S. je
bil iskren prijatelj S. Gregorčiča (gl. njegove pesmi ZbD II, 1948, 282–84,
312–13) in ga pregovoril, da je prepesnil biblične tekste (npr. Jeremijeve
Žalostinke - izšle šele 1944; Fr. Koblar, S. Gregorčič, 1962, 159). Napisal je
tudi Uvod v knjigo Job (S. Gregorčič, Job, Gor. 1904). Kot
gor. nadškof je večkrat posegel v slov. književnost. V skladu s prepričanjem, da
ima askeza prednost pred kulturo in da modernizem vodi v moralni razkroj, so bili
njegovi posegi dokaj subjektivni, ostri in brezprizivni (past. pismo 22. jan. 1907
in past. pismo 28. jan. 1912), posebej je bil enostranski in odklonilen do Ivana
Preglja (gl. Okrožnica duhov. št. 5367/1921, 17. nov.; A. Kacin, Petdeset let
lepega slovstva, Zbornik ob 50-letnici GMD 1924–1974, 73–75). - Iz svoje prave
stroke – biblične vede – je S. objavil več razprav. V njih kaže široko in
temeljito znanje novih in starih jezikov, hermenevtike, eksegeze, patrologije,
grške in rimske klasike, zgod. in arheologije. Ubiral je srednjo pot: hipotez, ki
jih drugi ali sam ni uspel uskladiti z obstoječim redom, ni sprejemal. Kot
študijski ravn. v Avguštineju je gojencem s predavanji dopolnjeval tvarino, ki so
jo poslušali na univerzi, in iz tega časa je več osnutkov predavanj iz biblikuma
(gl. arhiv in knjižnico Teol. fak. na Dunaju). Najpomembnejše njegove razprave in
članki so poleg disertacije (gl. zgoraj): O sedemletni lakoti za
časa Jožefa Egiptovskega (DS 1891, 420–23); Historia
Josephi Patriarchae comprobata monumentis aegyptiacis (Fol. Per. 1892, 129
sl. in 1893, 65 sl.); David Friderik Strass (RK 1893, 145
sl.; 1894, 42 sl.); Ernest Renan (RK 1894, 292 sl.); In SS. D. N. Leonis Papae XIII. litteras encyclicas »de studiis
Scripturae S. animadversationes« (Fol. Per. 1894, 1 sl.); Križev pot v Jeruzalemu (S 1896, 76–78, 80); Gora Vnebohoda Gospodovega (S 1896, 113, 115–16, 118); Sion (S 1896, 120, 123); K Jordanu in
Mrtvemu morju (DS 1896, 636 sl.); Klinopisni spomeniki
in sv. Pismo (DS 1897, 314 sl.); O nekaterih znova
najdenih spomenikih, tičočih se sv. Pisma (VBV 1898, 8 sl.). Ocenil je
Klofutarjev (SBL I, 464) Commentarius in Evangelium S. Matthaei
(Theol.-prakt. Ouartalschrift, Linz 1900, 667). V tem obdobju je napisal tudi
recenzijo knjige G. Heckneja Praktisches Handbuch der
kirchlichen Baukunst einschliesslich der Malerei und Plastik (Fol. Per.
1892, 91–94) in objavil zgodovinska spisa Die illyrische
Kirchenprovinz (Die kath. Kirche, herausgeg. v. d. Leogesell. in Wien,
Band: Deutschland, Oesterreich-Ungarn, 1900, 318–20) ter Das
Fürsterzbistum Görz (ib. 321–30). - Vedno ga je zelo zanimala cerkvena
glasba. Kot dober pevec in igralec na klavir, harmonij in orgle je bil S. vodilni
cecilijanec na Goriškem. Že 1883 se je trudil za ustanovitev Cecilijanskega
društva za gor. nadšk., bil je član glavnega odbora (od 1883 tajnik), pozneje (od
1901) preds. Kot nadškof je reformiral cerkv. glasbo in petje s tečaji za
duhovnike in zborovodje (zlasti 1907 v Gor.). S tega področja je v Folium
Periodicum a. Gor. objavil razprave: De decretis ecclesiasticis
circa musicam sacram (o tekstu in jeziku sakralne glasbe - FP 1883, 17
sl.); O gregorijanskem petju (FP 1884, 75 sl.); O Palestrinskem stilu cerkvene glasbe (FP 1884, 378 sl.);
O orglah in drugih glasbilih (FP 1885, 63 sl.); O posameznih delih liturgije (FP 1885, 147 sl.); sledijo
razprave v CG: O nekaterih dr. Wittovih mašah (CG 1886,
41–43); Glasba v vzhodnih deželah in njena zveza s koralom
(CG 1895, 25); Jožefu Bohmu v spomin (CG 1896, 3 sl.);
Imenitna odloka sv. zbora za cerkvene obrede (CG 1896,
25); Glasba pri zahodnoazijskih narodih: Babiloncih, Asircih,
Judih, Perzih in Arabcih (CG 1900, 19 sl.). Številni so S-evi dopisi v CG
bodisi z Goriškega (O cerkv. lat. petju v Gor., 1878, 43;
O ustanovitvi in delovanju Cecil. društva za gor. nadškofijo,
1883, 92; 1886, 79; 1898, 92; 1905, 60–61), bodisi o podobnih pojavih z
Dunaja (1880, 20, 37, 62, 87; 1881, 23, 39; 1890, 14, 23, 53; 1891, 4; 1898, 21,
31), o stanju cerkv. glasbe v Dalmaciji (1891, 95) idr. - Z bogatim, na Dunaju in
v svetovnih muzejih pridobljenim znanjem, se je S. zanimal tudi za cerkveno
likovno umetnost: 1906 je postal preds. novoustanovljenega Društva za ohranitev
oglejske bazilike; pridobil je umetnostna zgodovinarja dr. K. Drexlerja in dr. J.
Mantuanija (SBL II, 43–45), da sta predavala umet. zgod. v bogosl. semenišču.
Oskrbel je tudi dva tečaja za cerkv. umetnost (1908 in 1912), postavil (1912) in
skušal urediti na znanstveni podlagi škofijski muzej, ki pa je bil med vojno
uničen. V letih 1908–12 je zgradil pravi arhitektonski spomenik, gor. Malo
semenišče, kjer so se v cerkvenem in narodnem duhu vzgajali duhovniki in laiki. Po
vojni je pobudil zadrugo oz. urad za obnovo od vojne poškodovanih in porušenih
cerkva (v 11 letih 62 obnovljenih ali ponovno pozidanih) ter obnovo zaupal arh. M.
Fabianiju (PSBL I, 338–39) in slikarju C. Del Neriju (PSBL I, 272–73). Osnoval je
odbor za obnovo svetogorskega svetišča, kamor so 1921 prenesli medtem v Lj.
spravljeno sveto podobo (M 1920, 49–50). - Nadškof S. je nastopil v času, ko so se
razrasla ostra nasprotja med katoličani in liberalci, ko so vstajali nacionalni
spopadi, ko se je uveljavljala soc. demokracija; vse to je nedvoumno zaznamovalo
njegovo škofovanje. Na prvem mestu so mu vedno bila verska in versko-moralna
vprašanja in le v katolicizmu je iskal odgovor na socialne, kult. in
družbeno-polit. dileme. V svojih izbirah je ves predan Cerkvi, njenemu nauku in
disciplini brez notranje razdvojenosti. Temeljni vpogled v škofijsko dogajanje je
dobival pri vizitacijah. V času svojega 25-letnega pastirovanja je štirikrat
sistematično obiskal vse dušno-pastirske postojanke gor. nadškofije (drugo
vizitacijo je nasilno prekinila vojna), kjer je bil zlasti pozoren na katehezo,
liturgijo z zakramenti, vzgojo mladine, družino. Posebno skrb je ves čas namenil
duhovščini; od nje je pričakoval trdnost versko-moralnih načel, zato je uvedel
dvakrat na leto dekanijske konference. -Njegova pastirska pisma (napisal jih je
blizu 40) imajo v posameznih obdobjih različne poudarke. V predvojnem in medvojnem
času so v sozvočju z glavnimi smernicami tedanje avstrijske Cerkve, ki je videla v
habsburški monarhiji hraniteljico ravnotežja v Sred. Evropi in braniteljico
katolištva pred italijansko-francoskim laicizmom, pruskim protestantizmom,
rusko-srbskim pravoslavjem, judovsko-prostozidarskim liberalizmom,
socialdemokratskim materializmom. Avstrija in katoliška Cerkev sta dve
komplementarni instituciji, ki iz njune zveze rastejo in se krepijo obstoječi red
in trdnost, napredek, blaginja in vsestranski kult. razvoj. Odtod poudarjanje
načela legitimnosti in lojalnosti, zavračanje in obsojanje liberalizma,
indiferentizma, nemorale. - Že v stud. letih se je navdušil za dinamično krščansko
socialno gibanje, zato se je zavzel za reševanje socialnega vprašanja ter
problemov delavstva (gl. past. pismo 29. jan. 1910). Med vojno imajo njegova past.
pisma najprej vojaško-informativen in patriotičen značaj (v začetku še zagovarja
vojno kot »potrebno zlo«), kmalu pa se njegova razmišljanja posvetijo etičnim,
verskim in socialnim problemom. Sam begunec je duhovnikom ukazal, naj gredo s
svojimi župljani v pregnanstvo. Pobudil je odbore za pomoč beguncem ter
internirancem v notranjosti Avstrije tako v Lj. kakor na Dunaju in skušal pomagati
celo beguncem v Italiji. Prva povojna leta je svoje spodbude v glavnem usmeril v
duhovno, moralno in materialno obnovo od vojne prizadete škofije in v obrambo
cerkvenih in narodnih prvin. - S-eve pastoralne izbire in pobude (zaokroženo
podobo naj bi dobile z nameravano škofijsko sinodo avg.-sept. 1914, ki pa jo je
vojna preprečila) so uglašene s splošnim prenovitvenim procesom na Slovenskem,
kjer sta med pobožnostmi na prvem mestu Evharistija in Marijanski kult. 1908 je
ustanovil Sodaliteto Presv. Srca Jezusovega za duhovnike, 1911 je uvedel
celodnevno češčenje sv. R. T. (gl. past. pismo 18. febr. 1911), pospešil je
duhovniško družbo evharističnih častilcev, v povojnem času pa pobudil uspele
evhar. kongrese. Z veliko vnemo je razširjal Marijine družbe: 1911 je potrdil Pravila Mar. družb in napisal uvod, 1923 Pravila Mar. vrtcev; 1921 je z dekanijskimi voditelji načrtoval nadaljnjo
rast Mar. družb; organiziral je po podeželju Marijanske shode. Versko poglobitev
je načrtoval z ljudskimi misijoni. Njegova prizadevanja za ustanovitev Katoliške
akcije so naletela na ugoden odmev le v furl. in ital. delu škofije. Slovenci so
jo v bojazni pred italijanizacijo odklonili. Toliko bolj uspešna je bila
misijonska akcija (gl. past. pismo 18. maja 1922), ki je gor. škofijo uvrščala med
vodilne v It. (gl. pridigo na misijonsko nedeljo 1931). Uvedel je tudi nov
Cerkveni molitvenik (benedikcional) za slov. del škofije in posebej za furlanskega
(1931–32). - S. je bil narodnostno globoko zaveden že izza gimnazijskih let. Kot
virilist je bil sicer član dežel. zbora, toda na polit. področje ni rad posegal,
zvest prepričanju, da mora biti Cerkev nadnarodna in univerzalna ustanova. V
narodno-polit. zdrahe pred vojno je vendarle trikrat posegel (1908, 1912, 1913) in
obsodil »starostrujarje« z A. Gregorčičem (PSBL I, 478–82) in pozval k enotnemu
javnemu nastopu slov. in furl. katoličane. S strogo nepristranskim pristopom se je
trudil za sožitje, mir in spoštovanje med Slovenci, Furlani in Italijani, blažil
in zadrževal razgrete nacionalne strasti in bil tako ves čas deležen splošnega
priznanja. S-ev katoliški univerzalizem in nadnacionalnost se kažeta že 1909, ko
odklanja cerkvenoslovansko bogoslužje, 1917, ko ne pristane na podpis Majniške
deklaracije, 1920, ko zavrne spomenico k sv. Sedežu Memorandum
deri Jugoslavi territorii ab Italis occupati. Osebno je na slov. narodno
vprašanje vedno gledal z zavzetostjo, le da je njegovo rešitev dolgo časa videl
kot avstroslavist v okviru habsburške monarhije. V spopadu z ital. fašizmom je bil
zato deležen zmerljivke »avstrijakanta«, »Slovana«, »paladina in zaščitnika
svojega slov. ljudstva«, čeprav je dosledno razlikoval med polit. iredentizmom in
ljubeznijo do materinega jezika ter dokazoval, da je možno biti dober it.
državljan in hkrati slov. patriot. - Pod It. se je S. zavedal narodnoobrambnega
pomena Cerkve, zato so razne pobude imele verski in obenem narodni značaj. Ko so v
Istri in v Slov. Primorju fašisti divje preganjali ondotno slov. duhovščino, je v
dogovoru s tržaškojkoprskim škofom A. Bartolomasijem (PSBL I, 42) v njeno
zaščito dosegel 1921 posebno papeško okrožnico. Dosledno se je upiral nastavitvi
ital. duhovnikov v slov. kraje. Ko je ital. fašizem izrinil iz osn. šol
slovenščino, je 1929 izdal past. pismo, kjer poudarja važnost materinščine pri
kršč. nauku, in je z ustanovitvijo farnih šol omogočil duhovnikom poučevati otroke
tudi slov. branja in pisanja. Le nekaj mesecev pred smrtjo 1931 je s škofoma A.
Fogarjem (PSBL I, 373–77) in T. Pederzollijem izdal znamenite Normae, ki so urejale rabo materinega jezika pri verouku in bogoslužju.
Kljub sramotilnim demonstracijam, blatenju po časopisih in javnih napadih je za
Slovence pobudil in oživljal Zbor svečenikov sv. Pavla, Prosvetno zvezo, Zadružno
zvezo, KTD (nastalo že 1908) s Katoliško knjigarno, GMD (1923) z družinsko revijo
Mladiko.
Sedejeva obeležja: 1932 Goršetov doprsni kip v cerkljanski cerkvi, 1936
Valentinčič-Kalinova spominska plošča v stiski baziliki, 1954 spominska plošča na
med vojno porušeni, po vojni obnovljeni rojstni hiši (že iz leta 1655), 1969
kopija stiske plošče v števerjanskem žup. domu, 1970 B. Kunaverja doprsni kip v
cerkljanskem župnišču, 1986 F. Gostiševe slika-portret v rimskem Sloveniku.
Prim.: Kralj, Sedej F. B., SBL II, 259–61 z literaturo;
Klinec R., Marija v zgodovini Goriške, GMD 1955; Isti, Zgodovina GMD, 1967; Isti,
Primorska duhovščina pod fašizmom, GMD 1979; Sedej J., dr. Frančišek B. Sedej,
Zagreb 1971; Braini B., II pensiero e 1'azione pastorale del-1'arcivescovo F. B.
Sedej, Trieste 1978/1979 (teši di laurea); Tavano L., La Chiesa goriziana fra
autonomia e inserimento (1929–34) v I cattolici isontini nel XX sec, II, Gorizia
1982; Annuario-Letopis gor. nadškofije 1985; Sedejev simpozij v Rimu 1986 (izbor
referatov z bogato literaturo): Sedej A., Sedejev rod; Pavšič T., Cerkljansko -
domovina nadškofa Sedeja; Medvešček S., Sedej v slikah in dokumentih; Simčič T.,
Življenjska pot dr. F. B. Sedeja; Kravos M., Sedejeva bibliografija; Pirjevec J.,
Zgodovinski okvir Sedejevega škofovanja do prve svetovne vojne; Tavčar M., Sedej v
navzkrižju političnih in nacionalnih vrenj; Kacin-Wohinz M., Sedej v dokumentih
italijanskih oblasti; Rybaf M., Sedejevo dopisovanje z dr. A. Primožičem; Bizjak
J., Sedej in sv. Pismo; Tavano L., La dimensione e le attivita culturali
dell'arcivescovo F. B. Sedej; Braini M., Pogledi na vzgojo mladine v past. pismih
F. B. Sedeja; Ferluga-Petronio F., Sedej in slovenska ljudska pesem; Bratuž L., F.
B. Sedej in slovenska književnost; Kralj F., Sedej - nadpastir goriških Slovencev;
Malni P., L'attivita pastorale di Sedej attraverso le visite pastorali; Klemenčič
D., Časnikarji o Sedeju - Celje 1988.
Kralj
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine