ŠARF Luka, slikar-freskant in polihromator, krščen 17. okt.
1671 v Kobaridu kot nezakonski sin Janeza Šarfa in Ivane Perinčič, u. neznano kdaj
in kje (verjetno prav tam). Podpisal se je na hrbtu velikega oltarja pri sv.
Andreju na Kravarju (Cravero) v Benečiji »1695 / Lvcas Scharf« ter na vel. olt.
pri sv. Luciji na Kravarju »D. Binjit / Lucas Scarf«. Domneva, da bi utegnil biti
rezbar, ki je pognala v novejši domoznanski liter., nima nobene zgod. podlage, saj
se v arh. virih vedno omenja le kot »sp.(ec-tabilis) pictor«. Danes vemo, da sta
oba omenjena oltarja, tako kot tudi vrsta drugih v Posočju, Ben. Slov. Gor. Brdih,
delo kobariškega rezbarja Jerneja Vrtava (gl. čl.). Kaže, da je S. tesno sodeloval
z Vrtavom in polihromiral oz. pozlatil precej njegovih oltarjev. Podpis na
Kravarju je naslikan z bolusom, posebno podlago rdeče barve, ki jo pri svojem delu
uporablja polihromator; zato ga lahko povežemo s slikarjevim imenom. Tudi umetn.
zgod. so dolgo pripisovali rezbarski opus Jerneja Vrtava samemu Š. oz. domnevnemu
mojstru Turcutu iz Kobarida. T. Venuti je dokazal, da je bil slednji v resnici
Tomaso Tuscut, ključar cerkve v Malini (Forame d'Attimis). Ker je G. Marchetti
podpis na Kravarju napačno razumel kot »Schar f(ecit)«, se je v liter. prikradlo
tudi ime Šar oziroma Čar. - Predniki Šarfov naj bi prišli v Kobarid iz Škofje
Loke. V Manfredovi ul. 17 so postavili hišo, ki jo še danes imenujejo Pri malarju.
Po ljudskem izročilu je slikar Š. poslikal notranjščino cerkve sv. Antona nad
Kobaridom, ki je bila posvečena 1696. Zaradi grobnice padlih it. vojakov v prvi
svet. vojni so ob predelavi cerkve 1935 delno uničili, delno pa prebelili omenjene
freske. Ohranila se je le fotografija Zadnje sodbe, na podlagi katere lahko istemu
avtorju pripišemo tudi baročne stenske slikarije v p. c. sv. Treh kraljev v
Sužidu, v p. c. sv. Križa na Sedlu, v p. c. sv. Marije Snežne na Kladju pri
Breginju (dat. 1721), v p. c. sv. Petra na Peratih nad Livkom m v p. c. sv. Križa
nad Kojskim. Slogovno blizu so tudi fragmenti baročnih fresk v rom. c. na Viskorši
(Monteaperta). S svojim risarsko preprostim slogom in retardirano ikonografijo se
je Š. še močno spogledoval s tradicijo poznogotskih fresk, ki jih je marsikje
(npr. Sedlo) preslikal s svojimi, čas nastanka, tj. konec 17. stol. in zgodnje 18.
stol., opredeljujeta baročna dinamičnost kompozicij in izrazita, modno obarvana
dekorativnost, ki pride do izraza posebno ob naslikanih ornamentih, značilnih za
»zlate oltarje« (npr. Perata). Kot avtor tabelnih slik zaenkrat ni izpričan,
vsekakor pa je pričakovati, da se bo pomnožil njegov freskantski opus.
Prim.: Župn. arh. Kobarid; Giuseppe Marchetti - Guido
Nicoletti, La scultura lignea nel Friuli, Milano 1956, 112, 114, 134; SBL III, 213
(E. Cevc); Tarcisio Venuti, Le botteghe d'intaglio di Caporetto, Sot la nape, Udin
1981, št. 2–3, 27–37; F.(ranc R.(upnik), O cerkvi sv. Antona v Kobaridu, Dom,
Udine 1982, št. 10, 4; Bor. Uršič, Altari lignei della bottega d'intaglio di
Kobarid (Caporetto), La scultura lignea in Friuli, Udine 1985, 121–29; Isti,
Rezljani oltarji 17. stol. v Goriških Brdih, ZUZ, n. v. XX, 1984, 50–51; Isti,
Rezbar Jernej Vrtav in slikar Luka Šarf, TKol 1985, 58–71.
B. Ur.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine