SANCIN Modest, dramski igralec, pevec, režiser, kulturni
delavec, r. 15. jun. 1902 v Škednju pri Trstu, u. 8. nov. 1964 v Vipavi (Jsl.),
pokopan v Škednju. Oče Ivan, gostilničar in manjši kmet, navdušen pevec pri pev.
društvu Velesila, mati Ivana Godina, gospodinja. Osn. š. v Škednju, 1911 je stopil
v pripravnico za sred. šole v Trstu, se 1913 vpisal na poljansko gimn. v Lj., 1914
pa zaradi vojne na nem. gimn. v Trstu. 1916 je nadaljeval šolanje na Zaposlovalnem
tečaju gor. učiteljišča, ki se je umaknilo v Trst zavoljo fronte v Gor. Po prvi
svet. vojni je nadaljeval učiteljišče v Mrbu, a se zaradi bolezni 1920 vrnil
domov. Doma je zelo zgodaj sodeloval pri raznih kult. prireditvah, saj je njegova
učit. Ivanka Godina že v otroku vzbudila veselje do igralstva. To se je še
stopnjevalo po povratku iz Mrba, ko je njegov mentor pesnik Karel Širok v Škednju
1920 organiziral pravo dramsko šolo, v katero se je prijavilo okr. 15 fantov in
deklet, med njimi tudi S. 1921 je skupno s prijatelji ustanovil mladinski Dramski
odsek in v njem pridno igral. Za kako resnejše poklicno igralsko delo pa v Trstu
ni bilo takrat nobenih možnosti. Narodni dom so fašisti že jul. 1920 požgali in
igralci so se v veliki meri razkropili po Jsli. Zaradi polit. zaostrovanja je tudi
S. 1922 emigriral v Lj., kjer se je vpisal v dramsko šolo Avguste Danilove. Kot
njen gojenec je še isto leto (14. jun. 1922) nastopil v vlogi Manfreda v Sem
Benellijevi igri Ljubezen treh kraljev. Obenem je isto sezono igral tudi v
Šentjakobskem gledališču. V sez. 1922/23 je obiskoval Dramatično šolo Udruženja
gled. igralcev SHS, obenem pa bil redno honorarno zaposlen v gled. »Večernem
zboru«, kar je pomenilo statiranje in igranje manjših vlog; teh se je v eni sezoni
nabralo kar 20. S sez. 1923/24 je postal redni član lj. Drame, obenem je obiskoval
2. letnik igral, šole, ki jo je tisto leto vodil Fran Lipah. Po opravljenem drugem
let. je 1924 prejel spričevalo, na katerem so podpisani njegovi učitelji Julij
Betetto, Adolf Robida, Fr. Koblar, slikar Ivan Vavpotič. - Kljub nesporni
nadarjenosti, ki so mu jo že od začetka vsi priznavali, pa se S. prva leta ni
mogel igralsko razvijati, kakor bi si želel. Igral je sicer veliko, toda vloge so
bile majhne ali srednje, do velikih kljub vrsti zelo dobrih kritik ni prišel. V
sez. 1927/28 so ga prvič zaposlili tudi v opereti, kjer je kmalu dosegel zaradi
svojih specifičnih igralskih sposobnosti precejšen uspeh. Medtem je prišel v Lj.
režiser dr. Branko Gavella, ki je S. tako rekoč »odkril«. Zasedel ga je kot viteza
Bledico v Kar hočete, kot Lenbacha v Krleževi Agoniji in Matička v Linhartovem
Matičku. S temi nosilnimi vlogami je S. prodrl in dosegel tolikšen uspeh, da je
dobival velike vloge tudi pri drugih režiserjih. Kreft mu je zaupal prof. Ekvipaža
v komediji Milijon težav in naslovno vlogo v Karieri kanclista Winziga. Pomembne
vloge iz tiste dobe so še Langer v Konjeniški patroli, Dromio v Komediji zmešnjav,
Senečka v igri Tuje dete, Kari v Pesmi s ceste idr. S. se je izkazal kot odličen
interpret tako resnobnih kot lahkotnih odrskih likov, hkrati pa je pokazal velik
dar tudi za oblikovanje intimnih, tudi bridkih potez malega človeka. O njegovem
Silviju Lombardiju v Goldonijevi komediji Sluga dveh gospodov je v Debevčevi
režiji v sicer manjši vlogi dosegel tak uspeh, da so o njegovi figuri, ki jo je
zasnoval s pristno mediteransko okretnostjo, največ pisali. Tako se je v
tridesetih letih uspešno prebil v prve vrste lj. Drame. Težke gmotne razmere
zaradi gled. finančne krize pa so ga še vedno silile tudi v Opero, in sicer
predvsem v opereto. Po enem letu študijska dopusta 1938/39 se je sicer začasno še
vrnil v Dramo, a obenem pridno študiral solopetje in občasno nastopal v Operi. V
sezoni 1940/41 pa je že podpisal angažma samo za Opero, kjer je ostal pet sezon do
1944/45, v katerih je požel največ odličnih uspehov kot plačil, natakar Leopold v
opereti Pri belem konjičku, Eisenstein v Netopirju, brivec Scalza v Boccacciu,
Bobil v Sneguročki. Vsi ocenjevalci so hvalili njegovo izredno in učinkovito
komiko, temperament in igralske sposobnosti, prijeten in prodoren glas. Kot buffo
tenor je v teh letih dosegel izjemen uspeh, saj je opereta že dolgo pogrešala tako
temperamentnega in igralsko izkušenega pevca. - Po zadnji vojni se je že 25. jun.
vrnil v Trst in pripravljal z Justom Košuto in Danilom Turkom, ki je bil takrat
načelnik Ljudske prosvete pri PNOO, temelje za poklicno dramsko gledališče. Do
formiranja gled. uprave je bil S. načelnik igralske skupine pri PNOO. S to
skupino, v kateri so bili večinoma bivši igralci iz trž. Narod. doma, ki so se po
zatrtju poklic. gledališča odločili za druge službe (nekaj pa je bilo povratnikov
iz Jsle, ki so v emigraciji ostali poklic, igralci), je nastopal s skeči in
recitacijami na priložnostnih prireditvah v mestu in okoliških vaseh, obenem pa od
vsega začetka tudi na trž. radij, postaji. Obenem je v tem času tudi zbiral
igralce za bodoči ansambel poklicnega SNG za Trst in Slov. Prim., ki se je
formiralo jeseni, ko je prišel v Trst tudi Ferdo Delak. Temu SNG je ostal S. zvest
od otvoritvene predstave 2. dec. 1945 pa vse do smrti, zadnjo sezono kot honorarni
član, saj je stopil jeseni 1963 v pokoj. - V sezoni 1946/47 je po odhodu Fer.
Delaka postal uprav. SNG in v tistem letu skupaj s tajn. Justom Košuto opravil od
nov. 1946 do 4. jun. 1947 kar 104 intervencije pri Angl., Amer. in It., vse zaradi
dodelitve dvoran, ker SNG ni razpolagalo z lastnim sedežem in odrom. Igrali so
povsod, kjer se je dalo postaviti vsaj zasilni oder, saj so le redkokdaj dobili
dovoljenje za nastop v dostojni dvorani. Kljub težkim razmeram je S. v teh letih
izoblikoval celo galerijo odličnih stvaritev, ki pričajo o umet. univerzalnosti
njegovega gled. izražanja in poustvarjanja. V Trstu je bil vsa leta med prvaki
tega gledališča. V anale so se zapisale njegove vloge, kot so Dolef v Desetem
bratu, Grozd v Cankarjevem Narodovem blagru, Glembaj v Glembajevih, Osip v
Revizorju, Harpagon v Skopuhu, s katerim je slavil svojo 25-letnico igralstva,
Prohor v Vasi Zeleznovi, Berden v Poti do zločina, Zois v Kranjskih komedijantih,
Cabot v Strasti pod bresti, Domenico v Filumeni Marturano, Pop Čira v Sremčevem
Pop Čira in pop Spira idr., še prav posebno pa Lipe v Primorskih zdrahah in Loman
v Smrti trgovskega potnika, s katero je slavil svojo igralsko štiridesetletnico. -
Za vlogo Dussela v Dnevniku Ane Frank je prejel 1961 Prvomajsko nagrado ZDU Sje,
drugič je bil deležen te nagrade za vlogo Willyja Lomana v drami Smrt trgov,
potnika. Te nagrade so pomenile predvsem moralno spodbudo in so bile edine slov.
nagrade, ki so segle tudi v zamejstvo. Prešernove so se v tistih letih ustavile na
meji. S. je že v Lj. prehodil vso dolgo pot od situacijske, karakterne in idejno
zaostrene komike do oblikovanja resnih karakternih figur, v Trstu je samo še
dopolnjeval svoj igral. register in se razvil v odličnega vsestransko uporabnega
igralca, ki je obvladal vse od komike, burleske, cinizma in satire do resnih
dramskih in tragičnih likov. S sproščeno igro in izjemno sugestivnostjo je z
lahkoto našel stik s publiko, jo pritegnil in osvojil. Njegovega Lipeta v
Primorskih zdrahah so prišli ljudje tudi po desetkrat gledat, posebno ko so bile
predstave na velikem odru na stadionu 1. maj, in vsaka predstava je pomenila novo
doživetje. V povojnih letih se je S. ukvarjal tudi z režijo, pri čemer je treba
omeniti postavitev Primor. zdrah in Kobilic. Režiral je tudi v gledališču, ki je
nastajalo v Novi Gor., in mu pomagal pri prvih korakih med poklicne odre. - V
dolgi igralski karieri je S. odigral preko 400 vlog v 379 premierah, kar pomeni
skupno s ponovitvami preko 4300 nastopov. Poleg tega je prestavil v trž. okolje in
domače narečke Držič-Rabadanovo komedijo Tripče de Utolče,
ki je dobila novo ime Lazar sp'd Klanca. Tik pred
smrtjo pa je presadil v trž. narečje še Ruzzantejevo Moscheto.
Nastopil je tudi v treh filmih, to so Galetov Kekec, Še bo
kdaj pomlad in Svet na Kajžarju. Vsa povojna leta
je režiral, prirejal dramske tekste in tudi sam nastopal na trž. rad. postaji
(zdaj TrstA), nekaj let pa tudi na koprskem Radiu. V Trstu je prišlo na Radiu do
prekinitve od začetka 1950 do mar. 1954, ko je SNG odpovedalo sodelovanje. 1954 je
začel S. ponovno nastopati na Radiu TrstA s svojo skupino, neodvisno od SNG,
uradno sodelovanje gled. se je začelo šele nekaj let pozneje. Na Radiu je S.
nastopal v številnih vlogah od komedije do tragedije, pa tudi v komičnih tekstih v
narečju in knjižnem jeziku, od katerih je nekatere sam pripravil in napisal.
Nastopal pa je tudi v priložnostnih in liter. oddajah. Obenem je pripravil za
Radio TrstA ciklus oddaj iz naše preteklosti, v katerih je obravnaval zgod. trž.
predmestij in okoliških vasi ter nekdanje življenje v njih, vse povezano z
direktnimi pričevanji takratnih najstarejših vaščanov. Na žalost trakovi teh oddaj
niso ohranjeni in je od vsega ostalo le nekaj drobcev. Prav tako je zelo malo
ohranjenega od izredno obsežnega in bogatega S-ovega igral. repertoarja, saj za
snemanje in hranjenje trakov ni v Trstu nihče skrbel. - V Trstu si je S. od vsega
začetka prizadeval, da bi si gledališče vzgojilo svoj lastni kader. V ta namen je
že prvo leto organiziral gledal, dramsko šolo, ki je potem s presledki živela še
več let. V tej šoli je z mnogimi drugimi kolegi poučeval dramsko igro in vzgojil
nekaj mladih igralcev, ki so stopili na poklicne deske, med njimi sta bila tudi
Silvij Kobal in Julij Guštin. Pri vodenju gled. je S. sodeloval vsa leta tudi kot
član umet. sveta. Zunaj gledališča je v prvih povojnih letih večkrat režiral tudi
po raznih društvih po trž. okolici ali pa predaval, za učitelje je imel tudi vrsto
predavanj o slov. pravorečju. Zunaj gled. dejavnosti je bil aktiven tudi v trž.
OF, kjer je bil dlje časa član glav. odb. (v Lj. vključen v OF od 1941). Obenem je
bil S. večkratni odb. SHPZ, sindikatov, Kult. sklada, Dramat. društva in društva
Slov. gledališče. Trikrat je kandidiral pri volitvah za trž. obč. svet. Zadnja
leta je bil tudi tajn. Odbora za zgraditev Kult. doma v Trstu, katerega otvoritve
pa ni dočakal. Pri objavah je uporabljal tudi kratico Samo.
Prim.: SBL III, 200–01; SGL III, 611–13; osebni arhiv, ki
ga hrani žena Lelja Rehar v Trstu; Gled. arh. SSG v Trstu; Gled. listi Lj. in Trst
1922–1964; D. Moravec, Slov. gledališče od vojne do vojne, CZ Lj. 1980, 307–08; F.
Koblar, Dvajset let slov. Drame, SM Lj. 1964; Fr. Albrecht, Odsevi časa, CZ 1961;
MP 1934/35, 215 (F. Kalan); Repertoar slov. gledališč; LdTd 3. jun. 1948; PDk 26.
in 29. maja 1948; 7. apr. in 8. maja 1963; 10. in 13. nov. 1964; Gosp 13. apr.
1963; ob 25-letnici umet. ustvarjanja sta bili št. 4 in 5 GL Slov. gled. v Trstu
posvečeni njemu (sez. 1947/48).
LRS
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine