ROJEC Ivan, duhovnik, narodno-socialni delavec, r. 26. mar.
1866 v Trstu uslužbencu tržaškega Lloyda, kovaču-mehaniku v ladjedelnici Francu in
Katarini Bertulin, u. 2. sept. 1928 v Tolminu, zadet od srčne kapi, pokopan v
Tolminu 4. sept. istega leta. Kmalu po Ivanovem rojstvu se je družina R. preselila
v Sovodnje pri Gor., kjer se je Ivan čutil domačina. Osn. š. je dovršil v domačem
kraju. Gimn. je obiskoval v Gor. (1879–1887), od II. r. dalje (1880/81) kot
gojenec gor. Malega semenišča. Po maturi je vstopil v gor. bogosl. semenišče
(1887) ter bil po III. letniku bogosl. 8. sept. 1890 v Gor. posvečen v duhovnika.
Kot semeniški duhovnik je nato dokončal IV. letnik bogosl. (1890/91). Revo prvo
službeno mesto je bilo v Solkanu, kjer je bil kpl. od 1. sept. 1891 do 14. mar.
1894, nato se je kot kurat preselil v Bilje, kjer je ostal do 14. mar. 1907, ko je
prišel za žpka v Miren pri Gor., končno je 18. apr. 1915 postal žpk in dekan v
Tolminu. - Bil je mož širokega obzorja, odkritega, vedrega in duhovitega značaja,
odločne možatosti, velikopotezen in neutruden delavec. Že kot dijak in bogoslovec
se je zelo zanimal za prosvetna, zlasti pa za socialna in gosp. vprašanja. Duhovno
je rasel iz šole dr. A. Mahniča, ki je imel nanj globok vpliv. Kot bogosl. je
pričel sodelovati pri Mahničevem Rimskem katoliku, bil njegov korektor in
prispeval članek Nekaj misli o socialnem vprašanji (RK
1892, 154–61, 353–56). Poleg Mahniča je na R. odločilno vplival tudi dr. J. E
Krek, s katerim ga je vezalo tovarištvo in prijateljstvo. Širokopotezno
socialno-gospod. delo na zadružni osnovi je pričel kot kurat v Biljah. S pogumom
in trudom je 1898 ustanovil v Biljah Zadružno opekarno, s katero ni samo položil
temeljev opekarski industriji, ampak je hkrati vzgajal delavce k zadružni zavesti.
Zgradil in uspešno uredil je tudi nadškofijsko opekarno v Dombravi pri Prvačini.
Biljencem je oskrbel še Posojilnico ter z dr. Ličanom (PSBL II, 285–86) pripomogel
k nastanku Kmetijskega društva v Šempetru pri Gor. Svoja najplodnejša leta je
preživel v Mirnu, kjer je skozi osem let najintenzivneje deloval tako duhovniško,
kakor prosv. in gosp.-socialno. Da bi odpomogel bednemu položaju mirenskih
čevljarjev, je kmalu po svojem prihodu v ta kraj z vztrajnostjo brez primere
ustvaril imenitno Čevljarsko zadrugo, sezidal zadružno delavnico z nad sto
delavci; med prvo svet. vojno se je njih število povečalo na 300 in, dasi so se
zaradi bližine fronte morali preseliti v Nazarje-Vrbovec v Savinjski dolini, jih
je tudi tjakaj spremljala ljubeča skrb njih ustanovitelja. Delavsko razredno
zavest je hotel dvigniti in delavčeve pravice zaščititi z ustanovitvijo podružnice
Jugosl. strok. zveze v Mirnu že 1910, tako da je postala prva tovrstna
organizacija na Gor. V Mirnu je tudi postavil vzoren prosv. dom. Prevzet od
krščansko socialnih idej se je vključil v narodno preporodno gibanje na Gor., v
sporu med mlado in staro strujo v Gor. je bil od vsega začetka (1908) na stališču
mladih in za glasilo Novi čas. Na shodu zaupnikov novostrujarske SLS, ki se je
odcepila od dr. A. Gregorčiča (PSBL I, 378–82), je 1913 postal njen preds. za Gor.
Pri volitvah jul. 1913 so ga kmetiške občine kot novostrujarja izvolile za svojega
poslanca v gor. dežel. zbor, kjer je več let deloval v korist dežele. – Kmalu po
nastopu na Tolminskem 1915 se je znašel sredi vojnega meteža. Vojna vihra ga je iz
Tolmina pregnala v vasico Ljubinj, nato v senčne grape Zadlaščice v Zadlaz, kjer
je deloval pod ognjem granat, je 1916 še vedno nekajkrat na teden hodil maševat h
kapelici sv. Antona v Tolminu, dober streljaj od strelskih jarkov, posredoval pri
avstrijskem poveljstvu, da je ljudstvo po tolminskih grapah ostalo doma in mu je
bil tako prihranjen grenki kruh begunstva. Socialno-karitativno dejavnost je kmalu
razširil prav na begunce. Nadšk. Sedej ga je 1916 imenoval za škof. komisarja in
vizitatorja begunskih taborišč. Neprestano je krožil po notranjeavstrijskih
taboriščih tja do Prage, tolažil, posredoval in delil podporo tako slovenskim
kakor italijanskim in furlanskim primorskim beguncem. Bil je eden najaktivnejših
članov Hilfskomiteja für Süden na Dunaju, opisal je tudi njegov ustroj in hkrati
bedno stanje v posameznih taboriščih (S 30. nov. 1916). Nekaj časa je 1917
preživel kot begunski kurat v Moritzu na Štajerskem, a se je po kobariškem zlomu
takoj vrnil v porušeni Tolmin. Tu ga je čakalo dvojno delo. Najprej skrb za
stotine italijanskih vojnih ujetnikov: skupaj s sosedom J. Abramom (PSBL I, 4–5)
in J. Kokošarjem (PSBL II, 100–01) je zbiral njihove naslove in sporočila, jih
urejal in pošiljal naravnost v Vatikan, da bi svojci zanje zvedeli, obenem je za
ujetnike duhovno in materialno skrbel in jim lajšal gorje. Po koncu vojne se je
nesebično lotil obnove porušene Tolminske z intervencijami po številnih
italijanskih uradih, načrtoval zadrugo za pletenje soškega bičja ali kaj
podobnega, vendar zaradi težav z novimi oblastniki ni in ni šlo. Grenki so postali
časi, grenka in trpka njegova domača beseda, vendar je do konca ostal izredno
gostoljuben, vedno odprtega srca za potrebe revežev. - Vzorno je bilo Revo
duhovniško delovanje. Širšega pomena je bila obnovitev in poživitev Marijinega
romarskega svetišča na Mirenskem Gradu. Poskrbel je, da so se 1913 na Grad
naselili lazaristi, ki so ob cerkvi zgradili samostan in hkrati dom duhovnih vaj
(1914). V Tolminu je 7. in 8. sept. 1924 organiziral veličasten evharistični
kongres (KolGMD 1925, 58–59), ustanovil je v povojnih letih Mar. družbo za dekleta
in žene-matere, neustrašeno oznanjal božje in narodove pravice tako v cerkvi,
kakor v javnosti, saj je kot član Tolm. š. sveta in škof. nadzor, verouka na tolm.
učiteljišču skrbel za reden pouk verouka v materinem jeziku, dec. 1919 je v
zaupnem pismu tolm. duhovnikom postavil zahtevo po narodni in cerkveni avtonomiji
na po It. zasedenem ozemlju. Kmalu se je zameril it. oblastnikom, ki jim je ob
priključitvi Primorske k Italiji odklonil zahvalno pesem v cerkvi (ZbGMD, 21) in
tako postal ponovna tarča fašistov, ki so ga napadali in ovirali v njegovi osebni
svobodi. - Bil je viden član gor. duhovniških združenj: 8. sept. 1908 je postal
odb. novoustanovljenega KTD v Gor., na prvem povojnem zasedanju ZbsvP v Sežani 8.
jan. 1920 je bil kot tolminski delegat izvoljen za podpreds. duh. društva, 14.
jul. 1920 je bil izbran za rektorja konference presv. Srca Jezusovega za
Tolminsko. Zaradi številnih zaslug je 1921 postal častni kanonik gor. kapitlja,
prejel naslov monsinjorja, imenovan je bil tudi za nadškof, častnega svetnika, a v
svojem bistvu je ostal tihi in skromni kaplan solkanski, sotrpin biljenskega
opekarja, mirenski čevljarski župnik, hribovec med tolminskimi hribovci, vedno v
službi domačega ljudstva. - Izdal je knjige: I. Rojec, Necrologium cleri saecularis et regularis archidioeceseos goritiensis ab anno
1823, Gor. 1914; I. Rojec, Index sacerdotum
archidioeceseos goritiensis qui ab anno 1850 presbyteri ordinati sunt,
Gor. 1914; Svetišče Matere božje na Gradu pri Mirnu, Gor.
1907.
Prim.: Dokumenti v NAG - oddelek semenišča, 1887–91;
goriški nadškof. šematizmi 1881–91; FPG 1891, 256; Druž. knjiga Sovodnje 1909;
ZbsvP L, 17, 139; IL, 207; Mihelčič F., čevljarska zadruga v Mirnu, JAlm 1923,
73–74; Gor. nadšk. šematizem 1924; Mali list 1928, St. 37; E 1928, št. 210, 2;
Goriška straža 1928, št. 67, 1–2; št. 68, 1–2, 4; Mostar (J. Abram), Mons. Ivan
Rojec, KGMD 1930, 127–29 s sl.; Erjavec F., Zgod. katol. gib. na Slov., 291, 293;
Gabršček II, 293, 421, 423, 508, 512–13, 532; Klinec, Zgod. GMD, 71–72; Prim.
duhovščina pod fašizmom, 19, 24, 40 (fotokopija pisma), 41 (slika); Družina 1984,
št. 5.
Kralj
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine