PRIMOŽIČ Robert, operni pevec in režiser, r. 20. febr. 1893
(v SBL nepravilno 11. mar. 1893) v Trstu (Rojan), u. 16. dec. 1943 v Lj. Oče
Franc, kamnosek, mati Ana Višnovec. V Trstu je obiskoval šolo, a se je že v mladih
letih popolnoma posvetil petju. Študiral je pri Escherju in De Filippiju in pri 19
letih nastopil v Narodnem domu v operi Nikola Šubić Zrinjski (sezona 1912/13). Med
prvo svet. vojno je nekajkrat pel z it. opernimi skupinami v Trstu in na Reki.
1916 je odšel v Osijek, se nato izpopolnjeval v Milanu in 1918 podpisal pogodbo z
zagrebško Opero za baritonske vloge. V Zagrebu je ostal 11 sezon in se povzpel med
prve pevce hrv. Opere. V tem času je kot gost nastopil v Lj., Pragi, Bratislavi,
Budimpešti in v Trstu v gledališču Rossetti v operi Krišpin in njegova botra (F.
in L. Ricci). Na njegovo pobudo so kasneje to opero uprizorili tudi v Lj. 1927 je
sprejel angažma v Budimpešti, kjer je ostal le eno leto. Bil je na višku kariere
in je imel v repertoarju približno 90 vlog. V tej dobi se je začel ukvarjati tudi
z operno režijo. 1928 ga je Mirko Polič poklical v Lj. in postal je član lj.
Opere. Tu je pel v baritonskih vlogah, režiral in za nekatere predstave pripravil
scenografski osnutek. Nastopil je v vlogi Borisa Godunova v Politeama Rossetti ob
drugem gostovanju lj. Opere v Trstu jul. 1939. Dvorano so tisti večer skoro v
celoti zasedli fašisti, ker se je prvo gostovanje 1937 spremenilo v navdušeno
manifestacijo slov. občinstva. Medtem ko se je P. zahvaljeval občinstvu za
aplavze, je dvignil roko v rimski pozdrav, kar je izzvalo ogorčenje pri trž.
Slovencih in tudi pri dirigentu Mirku Poliču, ki je na predstavi vodil orkester.
Polič potem dolgo ni govoril s P., vendar je to gesto takole komentiral: »Primožič
je res pozdravil po rimsko, in sicer po svoji veliki ariji, s katero je vzbudil
velik aplavz. To je naredil izključno iz nekakšne zanesenosti spričo navdušenja
občinstva, nikakor iz kakega političnega vzroka, ker se ni nikoli navduševal za
fašizem.« (Ustna pričevanja). Na predlog Prosv. ministrstva je bil P. 31. jan.
1941 predčasno upokojen. Odlok je bil preklican z odredbo Civilnega komisarja za
zasedeno ozemlje maja 1941. P. je bil ponovno sprejet v službo NG v Lj. kot operni
pevec in glavni režiser Opere, posvetil pa se je predvsem režiji. 16. dec. 1943 je
po vaji in vodstveni seji v Operi stopil v gostilno, kjer ga je vinjen nemški
vojak nepričakovano ustrelil. - P. je bil pevec velikega formata z lepim in
obsežnim glasom ter odličen igralec. V njegovem baritonskem in bas-baritonskem
repertoarju so bile najvažnejše vloge: Rigoletto, Scarpia (Tosca), Figaro
(Seviljski brivec), Grof Luna (Trubadur), Zrinjski, Knez Igor, Wotan (Valkira),
Mefisto (Faust), Boris Godunov, Johanaan (Saloma), Jago (Othello), Evgenij Onjegin
in Arcezij (Mrtve oči). Nastopil je tudi v Bravničarjevem Hlapcu Jerneju in bil
prvi Lorenzo v Kogojevih Črnih maskah. Kot interpret si je izoblikoval oseben
stil, ki bi ga lahko imenovali naturalistično-romantičnega, pri katerem je razvil
celo paleto čustev. V režiji je skušal usklajevati odrsko igro z izvajanjem
orkestra. V tedanjem gledal. snovanju je predstavljal zmernejšo smer (J. Sivec).
Med režiranimi deli velja omeniti Borisa Godunova, Kneza Igorja, Othella Tosco, La
Boheme in Sneguročko, ki je bila njegova zadnja dokončana režija.
Prim.: Ž. urad Rojan (Trst); SBL II, 584 in tam navedena
liter.; L. Rehar, Liki iz naše preteklosti, RAITrstA 19. maja 1971; J. Sivec,
Dvesto let slov. opere, 25; SGL II, 552; Rojan skozi čas, 91 (tu priimek Primož
namesto Primožič); Sardoč, 111, 271; dokumenti v Gled. muzeju v Lj.
ldt
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine