PIRNAT Nikolaj, kipar, grafik, časnikar, profesor akademije,
roj. 10. dec. 1903 v Idriji, u. 9. jan. 1948 v Lj.; oče Makso, prof. (gl. čl),
mati Ana Lapajne, učiteljica. Oče je bil 1905 prestavljen na gimn. v Kranj, kamor
se je kasneje preselila družina. Nikolaj (tudi Niko) vstopi 1910 v osn. š. v
Kranju, 1914 pa v gimn., vendar že po petem razr. gre na idrijsko realko in na
njej maturira 1921 (bil je namreč navezan na rod svoje matere in na mesto). Še
isto leto se vpiše na umetn. akad. v Zgbu in najprej študira slikarstvo in večerni
akt (pri Lj. Babiću); po dveh letih se prepiše na kiparski odd. in 1923 prvič
samost. razst. v Mrbu, kamor se je bila družina preselila jeseni 1921. Leta 1925
konča akad. s študijem v Meštrovićevi specialki ter se naseli v Mrbu. Iz tega časa
je njegov kip kiparja Vanje Radauša. 1927 obišče za nekaj mesecev Pariz (verjetno
od apr. do dec.), kjer v gal. Carmine razstavlja skupaj z Antejem Trstenjakom; še
isto leto pa skupaj z Janezom Mežanom tudi v Mestni hranilnici v Celju. 1928
nastopi službo ilustratorja pri liberalnem dnevniku J v Lj. Sept. 1928 z O.
Globočnikom, M. Malešem, J. Mežanom, M. Pregljevo in F. Pavlovcem razstavlja v
Jakop. pav. v Lj. Skupina si nadene ime Četrta generacija. Naslednje leto se
udeleži natečaja za Cankarjev spomenik na Vrhniki. 1931 izstopi iz Cerkve in se
poroči z Nado Kraigher; 1932 se jima rodi sin Janez, poznejši kipar in slikar.
1938 opravlja formalnosti za ustanovitev Kluba slov. neodv. lik. umetn. Avg. 1940
mu prekinejo službeno razmerje pri J. 1941 ga operirajo na ušesih. Ob izbruhu
vojne se pridruži prostovoljcem, ki jih v Zgbu zajamejo Nem. in ustaši; P. pobegne
in se nekaj časa skriva v Iškem Vintgarju. Febr. 1942 ga zapro It., mar. pa ga
pošljejo v taborišče v Gonars; vrne se maja 1943 v Lj., avg. pa odide v part.,
kjer ga dodelijo glavnemu štabu in mu poverijo delo na področju likovne propag.
Pozneje ga pošljejo v XVIII. div., gre na pohod v Gorski Kotar, naložijo mu skrb
za izdajo graf. map; 1944 se udeleži kongresa kulturnikov v Semiču in postane šef
slik. sekcije pri propag. odd. glavnega štaba Sje; dobi čin kapetana in konec nov.
odide prek Barija v osvobojeni Bgd, kjer dela kot polit. ilustrator Borbe; avg.
1945 se preseli iz Bgda v Lj., kjer 5. nov. postane redni prof. na
novoustanovljeni Akad. za upodabljajočo umetn., za LdP pa prispeva polit.
karikature. Odlikovan je bil z redom bratstva in enotnosti II. stop. in z redom za
zasluge za narod II. stop. Umrl je zaradi tumorja v možganih. V rojstni Idriji mu
je posvečena ulica, na mestni hiši (kjer se je rodil) ima spominsko ploščo, po
njem se imenuje tudi Dom učencev v Idriji, kjer imajo njegovo bronasto doprsno
plastiko (po očetovem osnutku ga je izdelal in dal uliti sin Janez). Kot umetnik
se je Pirnat uveljavljal v kiparstvu in slikarstvu, zlasti risbi in grafiki,
največkrat pa so mu življenjske ali bolj službene in pozneje vojne razmere
določale poleg vsebine tudi zvrst in tehniko. S svojimi deli je nastopal razen na
že omenjenih razst. še na drugih pomembnejših, kot so npr. Razst. sodobne grafike
(Lj. 1930), IV. razst. umetnin na lj. velesejmu (1931), Razst. slik in kipov slov.
umetnikov v Jakop. pav. (1933), II. pomladanska razst. Društva slov. likovnih
umetnikov v Jakop. pav., I. razst. Kluba neodv. slov. likovnih umetnikov (obe Lj.
1937), VIII. razst. Kluba neodv. slov. likovnih umetnikov v Jakop. pav. (1940),
Razst. slov. umetnikov par. v Jakop. pav. (1945), Razst. slov. prim. umetnikov
(Trst-Gorica, avg. 1945). Vseh razstav (tudi istih v več krajih), na katerih je
Pirnat sodeloval in ki imajo vse tudi večje ali manjše kataloge, pa je od 1924 do
1982 več kot 80. Največja P-ova razst. po njegovi smrti je bila nedvomno
retrospektivna razst. (1925–1946), ki jo je z lj. sodelavci 1984 pripravila Gal.
Idrija (Mestni muzej) v sodelovanju z Likovnim razstaviščem R. Jakopič v Lj.,
Umetn. gal. v Mrbu in Gal. Veno Pilon v Ajdovščini. Razst. katalog Nikolaj Pirnat,
Retrospektivna razst. (1925–1946) vsebuje uvodni študiji I. Sedeja in Izt. Durjave
in bogato bibl. in drugo dokumentacijo, ki jo je zbrala Florijana Jesenko. Bibl.
obsega okr. 300 enot. Likovna kritika se je bolj kot kiparstvu posvečala njegovemu
slikarstvu, zlasti risbam, akvarelom in grafiki, vendar je P. ustvaril tudi več
dobrih manjših in večjih kipov, med temi so: Janez Krstnik
za trnovski most, Kralj Matjaž, Anton Aškerc (1932); Idrijski rudar, Harmonikar, Portret igralca Danila, Portret žene,
Portret Josipa Prunka (1933); Josip Jurčič, Deček,
Polonca (1935); Spomenik kralju Aleksandru (skupaj
z arh. Spinčičem prejel drugo nagrado), Maksim Gorki
(1936), A. S. Puškin (1937), kip Ivana
Laha za pokopališče v Lj. (1939), doprsje dr. Pavla
Grošlja za pokopališče v Lj. Obvladal je več likovnih zvrsti, najbolj znan
pa je bil vsekakor kot odličen risar in ilustrator. Kritiki so ga uvrščali
najpogosteje v vmesno Četrto generacijo (tudi ta namreč ni bila enotna), vendar I.
Sedej meni, da spada drugam, in trdi, da P-ova likovnost korenini v poglobljenem
študiju Picassovega slikarstva in grafike. Delo pri J je terjalo hitrega in
sprotnega »beleženja«, kar je sicer škodilo umetniški dodelanosti, vendarle pa je
tudi »urilo« slikarja, ki je bil sposoben »čiste, nesenčne risbe, s krepkimi
potezami peresa ali redkeje svinčnika«. Iztok Durjava pravi: »P-ova nenehna
aktualnost in prisotnost izhaja iz dejstva, da je znal kot umetnik v svojih delih
tenkočutno prisluhniti času in njegovim potrebam. ... Bil je torej
umetnik-humanist in revolucionar in to je postalo še zlasti očitno v njegovem
vojnem opusu.« Glede P-ovega taboriščnega opusa Durjava meni, da to »presega po
likovni kvaliteti in globini sporočila vse, kar so v taborišču ustvarili drugi
slikarji. In celo več, ta P-ova dela dosegajo vrhove slov. likovne umetn.
nasploh.« V zgoščenem pregledu Pirnatovega slikarstva je omeniti vrsto karikatur z
epigrami na slov. kult. delavce, ki so izhajale v J 1930, in knjige, ki jih je
ilustriral, to so Župančičev Ciciban (1932), Cervantesov Don Kihot (v prevodu
Stanka Lebna, 1935–37), Bevkovi Pastirci (1935), Kačev Moloh (1936), Lipahove
Gledališke zgodbe (1938), Robov Deseti brat (travestija, 1938), Torkar-Pirnatov
Blazni Kronos 1940 (1940), Finžgarjev Gospod Hudournik (1941). Sem lahko štejemo
še grafične mape iz časa NOB: Naša borba, 12 linorezov.
Nikolaj Pirnat-France Mihelič. Izdal Glavni štab NOV in PO Sje 1944; Domovi, ječe, gozdovi. Izdal Glavni štab NOV in PO Sje 1944;
Gdje je Hitler? Karikature Milorada Ćiririća, Nikolaja
Pirnata i Vlade Kristla. Bgd, »Borba« 1945, in seveda Torkarjevega Kurenta 1946.
Mimo tega je 1941 naredil serijo risanih portretov iz družinskega kroga, 1941–42
je zasnoval ilustracije za Borovo part. pesn. zbirko, ki pa so se izgubile, iz
življenja v taborišču Gonars je najlepši cikel risb z naslovom Dekla Ančka. Pirnat je veliko skiciral in naredil tudi mnogo študij. Imel
je tudi satirično liter. žilico, tako je 1933 za Bravničarjevo muzikalno satiro
Stoji, stoji Ljubljanca napisal libreto v verzih. Bibliografija njegovih slikovnih
ali pisnih prispevkov šteje okr. 90 enot (od 1922 do 1941).
Prim.: SBL II, 362–63; U Lj. Bio-Bibliografije III,
1232–34; N. Pirnat 1984 (razst. katal., tu zbrana vsa bibliografija); J. Kavčič,
Retrospektiva N. P., PrimN 3. apr. 1984; J. Mesesnel, Neprizanesljiv in svojski
portret družbe, Delo 14. apr. 1984.
Pšč.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine