PILON Veno, slikar in grafik, r. 22. sept. 1896 v Ajdovščini
(v krstnem listu zabeležen kot Venceslav Pillon), u. 23. sept. 1970 prav tam. Oče
Dominik, doma iz Mosse v Furlaniji, po poklicu pek, mati Urška Trošt iz Podrage
pri Vipavi. Ko je bil star približno petnajst let, si je spremenil priimek Pillon
v Pilon, ki je obveljal tudi za družino; namesto imena Venceslav si je prisvojil
obliko Veno. 1907 se je po štirih letih osn. š. v Ajdovščini in enoletni
pripravnici vpisal na realko v Gor., kjer je opravil zrelostni izpit 1915. Med
počitnicami 1907 je opazoval slikarja Antona Gvajca, ko slika pokrajino, in
vzpostavil prvi neposredni stik z lutkarjem M. Klemenčičem, prvim P. mentorjem. V
Gor. se je v času šolanja družil z L. Spazzapanom, M. Kogojem in N. Batageljem, s
S. Kosovelom, A. Širokom, K. Pahorjem in M. Bravničarjem. Sodeloval je v dijaškem
lističu z razglabljanjem o futurizmu. V družini C. Medvedove je prvič videl slike
R. Jakopiča, z deli drugih impresionistov se je seznanil na domu dr. Koršiča. V
zadnjih letih sr. š. se je že poskušal v oljnem slik. Kot praporščak je 1915 odšel
s 27. domobranskim pešpolkom na bojišče, bil jeseni 1915 na Krnu, naslednjo pomlad
pa se je udeležil bojev na Tirolskem. Pri Stanislavovu v Galiciji je bil zajet in
odpeljan v Rusijo. Tam je kot vojni ujetnik ostal dve leti in v Lipecku pri
Tambovu (v Doneckem bazenu) dočakal razpad carske Rusije in boljševiško
revolucijo. Po revoluciji je bil zadolžen za propagando umetnosti, kot član
krajevnega umetniškega odbora v Lipecku pa je poučeval risanje v otroških vrtcih
in š. zavodih. Tu je naslikal vrsto akvarelov. Proti koncu 1918 se je vrnil v
domovino. V Lj. in pozneje na Koroškem je bil do pozne jeseni 1919 pri 2.
strelskem polku. 1919 je odšel na umetnostno akad. v Prago, kjer je v enem letu
dovršil dva letnika. V Pragi se je družil z B. Jakcem, F. Mesesnelom, F. Kozakom
in J. Vidmarjem. 1920 je opravil sprejemne izpite in bil sprejet v četrti letnik
akademije v Firencah. Pri prof. C. Celestiniju je obiskoval grafični tečaj za
bakrorez. 1921 je na Dunaju obiskoval grafično š. in tečaj večernega akta v Muzeju
za umetno obrt. Iz te dobe se je ohranilo lepo število litografij, linorezov in
jedkanic [Certosa (1920), Lakota
(1921), Amour simple (1921), Avtoportret (1921)]. V tem letu potuje z Dunaja v München, nato v Berlin
in v Dresden. Od 1919 že sodeluje na skupinskih razstavah (Lj., Zgb, Bgd...). 1922
se je naselil v Ajdovščini, kjer je prevzel po očetovi smrti domačo pekarno.
Hkrati je opravljal še druge posle: bil je kazenski zagovornik, vodil je gradnjo
hidrocentrale, ocenjeval vojno škodo, bil honorarni inšpektor za varstvo kult.
spomenikov, poučeval slov. in it. jezik. Doma si je uredil atelje, kjer je
ustvaril svoja najboljša slikarska dela v oljni tehniki. V »ajdovskem obdobju« so
nastale skoraj vse najpomembnejše slike: Romarska cerkev Log pri
Vipavi (1922), Tihožitje s hruško in litrom (1922),
Ajdovščina (1923), Moj oče
(1923), Čipkarica (1923), Kovačeva
žaga (1923), Milka (1923), Portret slikarja L. Spazzapana (1923), Portret
skladatelja M. Kogoja (1923), Portret Ivana Čarga
(1924). V tem času je prijateljeval s pisateljem in zdravnikom dr. D.
Lokarjem, v Gor. se je družil z dr. A. Morassijem, L. Spazzapanom, M. Kogojem, I.
Čargom in Viko Podgorsko. 1924 se je vključil v umetnostno skupino Kluba mladih in
razstavljal kot prvi Slov. na XXIV. beneškem bienalu (grafika Amour simple). 1926 je prvič v študijske namene potoval v Pariz, kjer se
je po očetovi smrti za stalno naselil. 1928 mu je Pariz postal drugi dom. Tu se je
poskušal preživljati z novimi dejavnostmi, tako je kot družabnik Doreta Ogrizka
sodeloval pri novem sredstvu »Nicotless« za denikotizacijo cigaret, vendar je po
nekaj mesečnem poslovnem trudu doživel finančni neuspeh. Na Montparnassu je še
dobrih pet let ustvarjal kot slikar, deloma kot grafik in risar, dokler ni okr.
1933 za dolgo dobo likovno udejstvovanje skoraj docela opustil. Posvetil se je
umetniški fotografiji, kjer je dosegel lepe uspehe, in filmu. Svoje fotografske
študije je 1935 in 1936 z uspehom razstavil v Parizu. Po drugi svet. vojni se je
ponovno pričel ukvarjati z likovno dejavnostjo, udejstvoval pa se je tudi kot
publicist in urednik. 1945 je uredil dokumentarni album Boj jugoslovanskih narodov
za svobodo, ki je izšel v Parizu, urejal je glasilo izseljencev Bratstvo i
jedinstvo. 1947 se je prvič po vojni vrnil v domovino in na povabilo Triglav filma
1948 sodeloval pri prvem slov. filmu Na svoji zemlji kot šef scenske opreme ter
kot igralec igral vlogo part. kuharja. Po vrnitvi v Pariz 1949 se je z vso
resnostjo lotil prevajanja del slov. pesnikov v franc. za antol. slov. poezije.
Poleg teh prevodov, ki jim strok. kritika priznava umet. višino, je sam pisal
verze v franc. jeziku (L'oracle des peinters a Paris, 1968,
Pariz, prevod z dopolnilom za slov. bralce Orakelj slikarjev,
Ajdovščina 1968) ter 1965 napisal in izdal knjigo spominov (Na robu, Lj. 1965). 1950 se je kot tajn. razstave jsl. srednjev. umet. v
kopijah in odlitkih angažiral pri pripravah za to razst. v Parizu. Od 1954 do 1963
je vodil pariško zastopstvo graf. zal. L'Ouvre Gravée iz Züricha, ki jo je
ustanovil njegov prijatelj in kritik Nesto Jacometti. 1954 priredi Moderna gal. iz
Lj. prvo umetnikovo retrospektivno razst. Ker pa je P. imel vselej skicirko pri
rokah, je lahko zajel na papir že v Pragi, na Dunaju in v nem. velemestih, pozneje
tudi v Parizu, nešteto bežnih, živih in neposredno osvajajočih prizorov. Tako so
kot registracije hipnih vtisov nastale mnoge skice iz življenja pariške bohème na
Montparnassu (ciklus Montparnasse, 1950–51, suha igla). P.
je v Parizu poleg drugih del opravljal tudi častni posel slov. kult. predstavnika
in posrednika ter dragocenega um. mentorja. 1955 je ilustriral A. Daudetovega Tartarina iz Taraskona (MK, Lj.). Po 1960 se je pogosteje
vračal v Ajdovščino in domačijo obiskal 1960, 1962 in 1963. Konec 1963 mu je umrla
žena in čedalje bolj si je želel vrnitve domov. 1967 se je za stalno vrnil v
Ajdovščino. 1970 je prejel Prešernovo nagrado za življenjsko delo. V Ajdovščini so
1973 odprli po njem imenovano galerijo in 1978 v njej razstavljeno zbirko njegovih
del. – P. ustvarjalni opus obsega dela v olju, akvarelu, pasteli, dela v grafičnih
tehnikah (linorez, jedkanica, suha igla). Njegov opus obsega tudi risbe (rdeča
kreda, oglje, grafit, svinčnik), perorisbe in dva kipa (I.
Cankar in Notar Lokar). P-ovo delo delimo v tri
skupine: tihožitje, portreti in krajine. Odraščajoč v specifičnem prim. prostoru,
narodn. mešanim staršem in zatorej po lastnem prepričanju prav zaradi tega
dovzeten za protislovja, je P. znal absorbirati številne vplive in pobude tako it.
kot nemške umetnosti. Tako ni svojih iskanj stopnjeval samo v smislu severnjaškega
ekspresion. izraza, ki ga je odkrival na šolanju v Pragi in na Dunaju, pač pa je
zanj postala tudi zanimiva konstrukcijsko jasna, primitivistična it. sodobna
umetnost, pa tudi dela tre- in quattrocentistov z njihovo telesnostjo in široko
formo. To dojemljivost za tektoniko in plastičnost, pogojena v kraškem okolju, ki
jo je P. za slov. slikarstvo pravzaprav šele odkril, je preusmerila njegova
iskanja, ki so ga postavila ob Jakcu in bratih Kralj v sam vrh slov.
ekspresionizma, in ga naravnala na samosvojo pot. Svojim realizacijam je, ob
upoštevanju plastičnosti in formalne poenostavitve ter severnjaškega
ekspresionističnega izraza, ki ga je kasneje pripeljal v plastični realizem nove
stvarnosti, vdihnil enkratno individualnost in neposrednost. Prav tako kot njegova
oljna dela iz tega P. »klasičnega« obdobja je tudi njegov grafični opus izredno
homogen in v tehnikah jedkanice in suhe igle predstavlja vsebinsko najizrazitejša
dela slov. ekspresionistične grafike. P. so med drugim upodobili R. Baerwind,
Bankoff, Dolinar, Globočnik, Jakac, Mihelič, Stupica, Spazzapan, o njegovem delu
pa so pisali Karel Dobida, Fr. Stelè, Fr. in J. Mesesnel, ki je temeljiteje
analiziral delo v diplomski nalogi, Lj. Menaše, J. Mikuž in M. Komelj. P. ni
veliko samostojno razstavljal: 1924 v Rimu, 1954 v Lj., 1966/67 v Moderni gal. v
Lj. (retrospektiva), v Ajdovščini (1962), Novi Gorici (1967), 1967 v Mrb.,
posmrtne razstave pa 1970 v Kopru, 1974 v Murski Soboti, 1975 in 1977 v Celju,
1983 v Kanalu. Sodeloval je na skupinskih razst. doma in v tujini, med drugim:
XVI., XVII., XVIII. umetn. razst. v Jakop. pavilj. v Lj. (1919, 1920, 1923),
razst. jsl. umetn. v Parizu (1919), XII. izložba Proljetnog salona v Zabu (1921),
V. jsl. umetnička izložba v Bgdu (1922), V. umetn. razst. Kluba mladih v Lj.
(1924), Prima esposizione goriziana di Belle Arti v Gor. (1924), Regionalna razst.
v Trstu (1924), XXIV Biennale v Benetkah (1924), 15a
Mostra d'Arte di Ca' Pesaro v Benetkah (1924), Razst. slov. umetnosti v Hodoninu
(1924), Razst. portretnega slik. na Slov. od XVI. stol. do danes v Lj. (1925),
Razst. slov. slik. najnovejše dobe v Splitu (1925), IV Esposizione semestrale del
Circolo artistico v Trstu (1926), Razst. slov. umetnosti najnovejše dobe v Berlinu
in Pragi (1926), Slovinske moderni malirstvi v Pragi (1927), Prima esposizione del
Sindacato delle Belle Arti e Circolo Artistico v Trstu (1927), razst. jsl. grafike
v Lvovu (1927). Slov. moderna umet. v Lj. (1928), Salon des Indépendants v Parizu
(1931), Ecole de Paris v Bruslju (1934), Salon des Tuileries v Parizu (1941),
Razst. sodobne slov. grafike v Trstu (1945), Sodobna jsl. grafika v Lj. (1950,
1951), Incisione slovena contemporanea v Milanu (1951), XI Salon Populiste v
Parizu (1953), Petdeset let jsl. slikarstva 1900-1950 v Zgbu, Lj. in Skopju
(1953), Slowenische Graphik der Gegenwart v Celovcu (1954) in Berlinu (1955),
Sodobna slov. umetnost v Lj. (1958), Avtoportret na Slov. v Lj. (1958), Umjctnost
u revoluciji v Zgbu (1959), Grafika in risba s socialno tematiko v Lj. (1959), I.
trijenale likovnih umetnosti v Bgdu (1961), Zeitgenössische slowenische Malerei
und Bildhauerei v Celovcu (1961). Po smrti so njegova dela vključena v različne
skupinske študijske predstavitve.
Prim.: Biografijo in bibl. primerjaj v katal.
retrospektivne razstave v Lj., Moderna gal., dec. 1966, uvodne predstavitve Zoran
Kržišnik in Ljerka Menaše, bibl. do sept. 1966; M. Tršar, Več kot desetletna
zamuda, NRazgl 19. dec. 1966; D. Željeznov, Čudovite, ustvarjalne človeške roke,
Ned. dnevnik 11. dec. 1966; J. Mesesnel, Osrednja osebnost našega ekspresionizma,
Delo 17. dec. 1966; bp, »Sem amater v slikarstvu in poeziji«, Delo 6. jan. 1967;
Ljerka Menaše, Veno Pilon, NRazgl 14. jan. 1967; Slikar Veno Pilon med nami, PDk
12. mar. 1967; S. Sitar,»Zanima me življenje v vseh svojih pojavih«, PrimN 21.
dec. 1968; M. Tršar, Veno Pilon, Delo 16. avg. 1969; SaS, Slikar Veno Pilon in
njegov »orakelj«, PrimN 22. jan. 1970; B. Borko, Pilonov »Orakelj slikarjev«, Delo
29. jan. 1970; J. Snoj, Veno Pilon, Delo 7. febr. 1970; S. Sitar, Prešernov
nagrajenec Veno Pilon, PrimN 14. febr. 1970; M. Tršar, Pilonov »Orakelj« v
slovenščini, NRazgl 3. apr. 1970; Umrl Veno Pilon, Delo 24. sept. 1970; j.:k.,
Umrl je .umetnik V. P... PDk 24. sept. 1970; Lojze Kante, Slovo v Ajdovščini, Delo
29. sept. 1970; J. Leban, Veno Pilon, PrimN 2. okt. 1970; D. Lokar, Veno Pilon,
NRazgl 9. okt. 1970; J. Mesesnel, uvod v katalog osebne razst., Koper, gal. Loža,
maj–junij 1970; J. Mikuž, Veno Pilon, Obala, okt. 1970; Z. A., Zadnje srečanje s
Pilonom, Obala št. 5–6, 1970; J. Mesesnel, Vena Pilona ni več, Obala, št. 5–6,
1970; Lj. Menaše, Veno Pilon 1896–1970,Sinteza št. 18–19, 1970/71; P. Žagar, Mož z
lastnim soncem, Rodna gruda št. 7–8, 1970; P. Žagar, Slikar v preiskavi, Problemi
št. 95–96, 1970; C. Zlobec, Pilon v Žagarjevi preiskavi, Sodobnost, št. 2, 1971;
B. Barušič, Pilon v domači Ajdovščini, Delo 29. sept. 1973; D. Lokar, Zavzet od
barvitosti sveta, NRazgl 12. okt. 1973; L. Bizjak, Pilon v domači hiši, PrimN 12.
okt. 1973; J. Mesesnel, Socialni motivi v grafikah Vena Pilona, Komunist 4. mar.
1974; M. Bambič, Po sledovih Vena Pilona, PDk 30. mar. 1975; Fr. Zalar, Umetnost –
orožje resnice, Dnevnik 9.okt. 1977; M. Bambič, Moja srečanja z Venom P., PDk 25.
sept. 1977; Isti, Po sledovih življenja V. Pilona med slavnimi pariškimi
»monparnoji«, PDk 30. dec. 1979; M. Kornelij, Slovensko ekspresionistično
slikarstvo in grafika, Part. knjiga, Lj. 1979; Prijateljski spomin..., PDk 20.
febr. 1983; N. Silič Nemec, Pilonove grafike in risbe v kanalski galeriji, PrimN
28. jun. 1983; J. Mikuž, Podoba roke, DDU Univerzum, Lj. 1983; Mar. Brecelj,
Pilonova galerija v Ajdovščini, Kulturni in naravni spomeniki Slovenije, zbirka
vodnikov, št. 135, 1985; D.N., Veno Pilon, Album prim. ustvarjalcev, Pčk št. 1,
1985.
Nsn.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine