PAHOR Karol, glasbenik, skladatelj, r. 6. jul. 1896 v Trstu
pri Sv. Ivanu, u. 27. nov. 1974 v Lj. Oče je bil vrtnar. V družini je bilo pet
otrok. P. je v Trstu dovršil osn. š. in dva razr. realke, v Gor. učiteljišče, kjer
je 1915 maturiral, točneje, priznana mu je bila matura brez izpitov, ker je bila
Gor. na bojni fronti. Tudi P. je moral v vojsko, v Galicijo, Romunijo, Tirole, k
Soči in Piavi. Že med študijem se je učil violine pri A. Vramu, teorijo pri A.
Illesbergu v Trstu in J. Michlu v Gor. Z učenjem je nadaljeval tudi po vojni. Da
bi se spopolnil v kompoziciji, je odšel na Dunaj, a gmotne razmere mu niso
dopustile, da bi študij dokončal. V zameno je študiral violino v Bologni, kjer je
1923 diplomiral. Vmes je bil učitelj na Katinari in v Gropadi. 1924 so ga it.
oblasti izgnale iz Idrije, kjer je pomagal ustanoviti glasb. š. V Lj. je bil
violinist v oper. ork.; nato je dve leti učil glasbo na gimn. in učiteljišču v
Banjaluki. Štiri leta je bil ravn. GM v Ptuju in nato do 6. jun. 1941 prof. glasbe
na učiteljišču in na š. GM v Mrbu, ko se je pred Nemci umaknil v Lj. Po
kapitulaciji It. se je vključil v OF. Partizanstvo je bilo njegovo najplodnejše
ustvarjalno obdobje. Znan je postal s svojimi borbenimi zbori: Na juriš, Komandant Stane, V boj itd. in s samospevi, kot sta Lirična koračnica, Pozimi pod snegom in drugi. Organiziral
in vodil je invalidski part. zbor. Po vojni, od 1945 do 1966, je bil prof. na AG.
Zadnja leta je preživel odmaknjeno. Ko je bil na Štajerskem, je spopolnjeval svoje
znanje pri SI. Ostercu s pomočjo nekake dopisne š. Pisma govore o Ostercu kot
strogem pedagogu in vnetem zagovorniku sodobnih estetskih pogledov. Med vojnama je
bil pod Osterčevim vplivom modernist. Pozneje postane njegov izraz vedno bolj
umirjen in se pogosto naslanja na ljud. melos, zlasti istrski, belokranjski in
prekmurski. Njegovo tretje razvojno obdobje je povojni čas, ko zloži 1948 svoj
znameniti Oče naš in razvije bogato instrumentalno
dejavnost. Sem spadajo Slov. suita za klavir, Istrijanka za pihala, trobila in tolkala in koncertne etude.
V vokalni glasbi je prehodil pot od atonalnega preko partiz. do zmernega
ustvarjanja, naslonjenega na ljudske prvine. Pisal je za vse zborovske zvrsti.
Uspel je tudi kot avtor otroških pesmi. Njegova vokalna glasba obsega okoli 400
skladb. Tudi instrumentalne je dosti. Poleg že omenjene: Simfonija v slogu diatonike (1966), simfonična pesnitev Tuje življenje (1939), Žalostinka žrtvam na temo
skladateljeve Partizanske žalostinke (1953), Istrske predigre za klavir in ork., temelječe na istrski
tonski lestvici (1958), več skladb za mali ali godalni ork., 15 miniatur za
pihalni ork. (1950). Od komorne glasbe velja omeniti 2 godalna kvarteta (1937–38),
Pihalni trio (1939), Štiri pesmi za
glas in godala (1953), skladbe za 2 violini in klavir, violo in klavir, za
različna pihala in klavir. Med klavirskimi deli so Tri arabeske
(1936), Slov. suita (1941–45), Tri
etude (1948), Tri prekmurske narodne (1955), Otroške pesmi in 50 ugank (1950), 30 belokranjskih otroških
iger (1953), okoli 70 miniatur. Značilno za P. je, da je mnogo svojih del predelal
tudi za drugačne instrumentalne ali vokalne instrumentalne zasedbe.
Prim.: MuzE III, 25; L. M. Škerjanc, Od Bacha do
Šostakoviča, 362–64; Šavli, PDk 18. nov. 1977; Leksikon jsle muzike II, 137–38;
MiSE III, 10; Jelerčič, 126, 128–29, 133, 152–54, 197, 198; D. Cvetko, Stol. slov.
glasbe, 285–86; Trobina, 141; Priročni leksikon, 504; KolGMD 1976.
Har.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine