Mesesnel France, umetnostni zgodovinar, kritik in
konservator, r. 25. nov. 1894 v Cervignanu, u. 4. maja 1945 pri Turjaku. Oče
Franc, železniški strojevodja, mati Amalija Birtič, gospodinja. M-ov oče je bil po
materini strani direktni potomec slik. Matevža Langusa, družine Kappus von
Pichelstein iz Kamne Gorice in baronov Schellenburgov. M. je najzgodnejša leta
preživel v Cervignanu, osn. š. in humanistično gimn. je obiskoval v Lj., ob
počitnicah pa je zahajal k sorodnikom v Vipavo, ki mu je postala drugi rojstni
kraj. Že zgodaj je pokazal slik. nadarjenost in kot gimnazijec obiskoval
Jakopičevo slik. š. v Lj. 1913 je z njo razst. v Jakopičevem paviljonu pod
psevdonimom Martin Burja. Istega leta je maturiral in se vpisal na dunajsko U; na
Filoz. fak. je kot glavni predmet poslušal umetnostno zgod., istočasno je
hospitiral slikarstvo na slik. oddelku tamkajšnje umetnostne akad. Idejno je nanj
najmočneje vplival Ivan Cankar, povezal se je s preporodovskim gibanjem. Med prvo
svet. vojno je bil vpoklican, študij je nadaljeval šele po njenem koncu in se v
študijskem letu 1919/20 vpisal na zagrebško, v letnem semestru 1920 na Karlovo U v
Pragi. Med študijem si je gmotno pomagal s štipendijo iz fonda baronov
Schellenburgov, namenjeno revnim sorodnikom te družine. Promoviral je 1922 v Pragi
z disertacijo o slik. Janezu Wolfu; tu se je zaradi strok. izpopolnjevanja zadržal
še v študijskem letu 1922/23 in se 1923 vrnil v domovino. Bil je med ustanovitelji
praške Dijaške zadruge. V Lj. je postal asistent Izidorja Cankarja v Seminarju za
umetnostno zgod. lj. U in od 1924 dalje z njim sour. ZUZ, istega leta je postal
tajn. Umetnostnozgod. in 1927 društva NarG. 1925 je bil imenovan za varuha in
pozneje za uprav. zbirk NarG. Razvil je plodno kritiško dejavnost, organiziral
umetnostnozgod. ekskurzije, predaval, pisal tudi gled. ocene, posebej se je
posvečal slov. slikarstvu od konca sred. veka dalje. Poglabljal se je v umetnost
SlovPrim, zlasti v delo Josipa Tominca. Pomembna je priprava Razstave portretnega
slikarstva na Slov. od XVI. stol. do danes (1925). 1927 je organiziral razst.
modernega slov. slikarstva v Pragi, 1928 retrospektivno razst. Ivane Kobilce v Lj.
1927 je bil skupaj z drugimi asistenti odpuščen z U in 1928 dobil mesto kustosa v
Muzeju Južne Srbije (današnja Makedonija) v Skopju. Sistematično je začel
preučevati umetnostno in arheološko preteklost Makedonije, prav tako sodobno
umetniško tvornost in tako pripomogel h kulturnemu dvigu zatiranega makedonskega
naroda. Postavil je arheološko-umetnostni muzej v Kuršumli-hanu, vodil izkopavanja
v Suvodolu pri Bitolju (1931–32), sodeloval pri izkopavanjih v Stobiju in
Caričinom gradu. O kult. spomenikih Makedonije je predaval doma in v tujini, tako
na III. bizantološkem kongresu v Atenah 1930 in IV. v Sofiji 1936. 1930 je postal
hon. predavatelj bizantinske umetnostne zgod. na Filoz. fak. v Skopju, 1933
docent, 1938 pa univ. prof. Po ustanovitvi Sodobnosti 1933 je postal eden najbolj
zvestih sodelavcev in tudi iz oddaljenega Skopja redno spremljal likovno dogajanje
na Slov. Končno se je vrnil v Lj. ter dobil službo spomeniškega konservatorja in
banovinskega spomeniškega referenta namesto Franceta Stelèta, ki je odšel na U.
1939 je bil tudi M. imenovan za hon. prof. umetnostne zgod. na lj. U. Po izbruhu
druge svet. vojne se je takoj vključil v OF ter bil ob začetku it. okupacije nekaj
časa zaprt in nato izpuščen. Ponovno je bil aretiran 29. sept. 1944, vendar se mu
je ob pomoči F. Stelèta in W. Frodla posrečilo umakniti se na grad Bruck pri
Lienzu. Po odkritju bunkerja Mare Kraljeve (PSBL II, 178) so ga domobranski
policisti odpeljali v Lj., umorjen je bil skupaj z Vitom Kraigherjem in drugimi 4.
maja 1945 pri Turjaku. 23. sept. mu je Umetnostnozgod. društvo za Sjo v
sodelovanju z Zavodom za varstvo kult. spomenikov LRS postavilo spominsko ploščo
na hiši v Vipavi, kjer je preživljal mlada leta (današnje župnišče). 1953 je Luc
Menaše pripravil izdajo izbranih spisov pod naslovom Umetnost in
kritika, ki je izšla pri DZS v Lj. M-ove strok. objave bi lahko strnili v
tri skupine: poročila in ocene o sodobni ustvarjalnosti, kjer se včasih dotakne
tudi primor. slik. dobe med obema vojnama, v drugo skupino sodijo članki in
razprave, v katerih je sistematično obdeloval zlasti slov. slikarstvo 19. stol.
1939 je pri NarG v Lj. (založba Ivan Grohar) izšla vzorna monografija Janez in Jurij Šubic, 1940 prav tako v Lj. knjižica Jožef Petkovšek. Slovenski slikar (Akademska založba). V
katalogu ob kulturni razst. Julijske krajine 1930 v Bgdu z naslovom Julijska Krajina. Nacionalno-kulturni pregled je prispeval
članek Slovenačka likovna umetnost u Julijskj Krajini. Med
vojno je še dalje raziskoval primor. umetnost in pripravljal razpravo, ki naj bi
podkrepila zahteve za priključitev Prim. k Jsli. Tretjo skupino člankov tvorijo
študije o arheoloških in umetnostnih spomenikih v Makedoniji. Menaše je o M-u
zapisal, da je »vnašal svežega duha v slov. umetnostno življenje. Umetnostna
zgodovina in umetnostna kritika sta postali v njegovem jasno pisanem delu
enakovredni, ko nam je umetnost preteklosti neprisiljeno približal, do sedanjosti
pa omogočil objektiven pristop, obenem živ in brez predsodkov.« M-ova monografija
Janez in Jurij Šubic je izšla v ponatisu 1977 v zbirki
Znameniti Slovenci pri Partizanski knjigi v Lj. s spremno besedo sina Janeza M-a
(gl. čl.).
Prim.: Sporočilo Janeza Mesesnela; F. Mesesnel, Umetnost in
kritika, Lj. 1953 (s podrobnim življenjepisom, seznamom biografskih prispevkov in
bibliografijo objav in prevodov od 1922–51): LdP 2. febr. 1952; PDk 15. nov. 1953;
Stelè, Umetnost 1960, 66; PDk 23.-25. jan. 1962; ELU III, 443; V. Pilon, Na robu,
Lj. 1965, 44 in pass.; L. Menaše, Evropski umetnostno zgodovinski leksikon, Lj.
1971, 1349–50; Sreč 1972, št. 35–36, 61; Slikar in lutkar Milan Klemenčič.
1875–1957 (razstavni katalog), Nova Gorica 1976, 2.
M. V.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine