Legat Jernej, tržaško-koprski škof, r. 16. avg. 1807 v Naklem
na Gorenjskem, u. 12. febr. 1875 v Trstu. Oče je bil organist in cerkovnik in je
učil mladino branja in pisanja; mati Agnes Gogalla, polsestra goriškega nadškofa
Jožefa Balanta. Po dovršeni gimn. v Lj. 1826 je odšel na Dunaj študirat pravo, a
se je kmalu vrnil in stopil v gor. bogoslovje. Mašniško posvečenje je prejel v
Gor. 19. sept. 1830. Spomladi 1831 je šel v Augustineum na Dunaj in v jeseni 1833
postal doktor teologije. Po končanih študijih v Gor. postal dvorni kpl. pri
nadškofu, svojem stricu, in nekaj časa poučeval dogmatiko v gor. bogoslovju. Po
smrti svojega strica nadškofa je 1834 prestopil v tržaško-koprsko škofijo in
sprejel službo škof. notarja in kanclerja škofa Matevža Ravnikarja. 1838 je postal
žpk v mestni župniji sv. Marije Velike (S. Maria Maggiore), 11. jan. 1844 pa
gubernijski svetnik v Benetkah. Cesar Ferdinand ga je 7. okt. 1846 imenoval za
tržaško-koprskega škofa. Imenovanje je 21. dec. 1846 potrdil papež Pij IX.
Škofovsko posvečenje je prejel v Gor. 11. apr. 1847 in kmalu za tem v 40. letu
starosti sprejel vodstvo obeh škofij. – Škof L. je vodil škofiji 28 let in si s
svojo bistroumnostjo in krepostjo postavil najlepši spomenik v zgod. trž. Cerkve.
Bil je zelo delaven, odločen in neutrudljiv in je v vsakem pogledu užival občno
spoštovanje. Pri svojem delu se je previdno in smotrno oziral na včasih zamotane
in svojevrstne razmere v Trstu in obširni škofiji; te so bile vedno tudi viden
odsvit razmer, ki jih je preživljala tedanja Avstrija. Narodna zavest se je vedno
bolj oživljala – tako pri Italijanih kakor pri Slovencih; pojavljala se je vedno
večja odtujenost zlasti mestnih ljudi verskemu življenju; liberalna miselnost, ki
ni bila nikoli naklonjena Cerkvi in njenemu nauku, zlasti cerkvenemu poseganju v
šole in šolsko versko vzgojo, je prihajala do vedno večje veljave, kar se je v
določenih trenutkih pokazalo zlasti pri občinskih oblasteh, med pripadniki it.
narodnosti. Kljub vsem težavam si je škof prizadeval za katol. prisotnost v mestni
družbi in življenju, za ublažitev nasprotij in napetosti ter za razumno in
sprejemljivo sodelovanje. Trudil se je za preprečitev vsake možnosti in
priložnosti za spore, kar se mu je tudi velikokrat posrečilo, v kolikor mu je
tedanji socialni razvoj dopuščal. Ko je prišel v Trst, so bile v mestu samo štiri
važnejše cerkve: Sv. Just, sv. Marija Velika, Stari sv. Anton in Novi sv. Anton.
Njegova prva skrb je bila, da je povečal v mestu in v škofiji število župnij: Sv.
Just (1847), Stari sv. Anton (1847), Rojan (1862), Sv. Ivan (1859–60), Sv. Jakob
(1855), Škedenj (1851), Sv. Križ (1847), Prosek (1850), Repentabor (1857), Sežana
(1862), Bazovica (1875). Povečal je število kaplanij: Boljunec (1852), Podgorje
(1848), Sv. Elija (1864), Kontovel (1847, župnija 1875). V njegovem času so bile
zgrajene ali dograjene ter posvečene razne cerkve: Bazovica (1862), Boršt (1847),
Sv. Ivan (1858), cerkev rožnega venca za občinsko palačo (1871), Novi sv. Anton
(1849), Rojan (1862), Sv. Jakob (1854), Sv. Karel Boromejski v ubožnici v sedanji
ulici Pascoli (1862), cerkev v vili Revoltella (1867), Kubed (1861), Trebče
(1865), kapucinska c. na Montuzzi, katero je škof posvetil 1870 in v kateri so ga
pokopali in mu postavili doprsen spomenik. 1849 je odprl semenišče za bogoslovce
četrtega letnika, ki so do tedaj študirali v gor. osrednjem bogoslovju, ki je pa
prenehalo po njegovi smrti. V jun. 1862 je blagoslovil novo ubožnico (v vhodu je
njegov spomenik). Trudil se je, da bi odprl dijaško semenišče v Kopru, a ni uspel.
V Trst je poklical kapucine, katerim je izročil dušnopastirsko skrb v mestni
bolnišnici. Veliko skrbi je posvetil duhovščini. Skušal je povečati število
duhovnikov, utrditi njihovo znanje in prizadevnost za oznanjevanje božje besede (v
mestu seveda tudi v slov. jeziku), izboljšati njihovo ekonomsko stanje. 1863 je za
duhovnike vpeljal dekanijske konference, ki naj bi služile za poglabljanje
verskega nauka in usmerjanje pastoralnega dela; 1865 je začel izdajati škof.
uradni list – Folium diocesanum, ki pa je prenehal izhajati pod L-ovim naslednikom
škofom Dobrilo. Skrbel je za povezanost med slov. in hrv. duhovščino, sam je
veliko pridigal, pridno izdajal pastirska pisma, pri srcu so mu bila razna verska
udruženja in verske družbe, pospeševal je ljudsko šolstvo, zvesto opravljal
pastirske vizitacije v škofiji, bil je član istrskega sabora v Poreču. 1869–70 se
je udeležil prvega vatikanskega koncila in z drugimi avstr. škofi vred držal s
koncilsko manjšino, a je končno sprejel koncilske odločbe. Vse priče njegovega
življenja in delovanja soglašajo v prepričanju in trditvah, da je bil škof Legat
pravi pastir, škof za vse in vsem odprt.
Prim.: ŠkATrst; ŠkALj; Folium diocesanum, Trst 1865–1875;
Prospetto delle diocesi di Trieste e Capodistria, Tr. 1940; Annuario della diocesi
di Trieste, Tr. 1982; SBL I, 631; Matija Sila, Trst in okolica, Tr. 1882; Božo
Milanović, Hrvatski narodni preporod u Istri I, Pazin 1966, 67; Giampaolo
Valdevit, Chiesa e lotte nazionali: il caso di Trieste (1850–1919), Udine 1979 (z
bogato navedbo virov).
Škerl
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine