Kosovel Stano, pesnik in publicist, r. 26. sept. 1895 v
Sežani, u. 12. febr. 1976 v Lj. Oče Anton, šolnik in pevovodja (gl. čl.), mati
Katarina Stres, brat Srečko pesnik, sestra Karmela pianistka (gl. čl.). Osn. š. v
Sežani in Pliskovici, pripravnica in 4 razr. nem. gimn. v Trstu, učit. v Gorici,
ker so ga doma mislili usmeriti na očetovo pot. V Gor. je sodeloval pri
litografiranem dij. listu Refleksi mladih, kakor piše V. Pilon: »Literati kakor
Stane, takrat zelo plodovit pesnik, so osnovali dijaški listič, razmnožen v več
kopijah... Listič je sicer že po nekaj številkah ovel« (Na robu, 16–17). Po maturi
pa se je odločil za časnikarski poklic. K temu so ga silili zgodnji uspehi v
poeziji in publicistiki, ki so mu obetali boljšo in dragocenejšo bodočnost: hotel
se je posvetiti časnikarstvu in se hkrati ukvarjati z literaturo. 1913 je stopil v
ur. lj. neodvisnega dnevnika Dan in vodil 1914 njegovo podružnico v Trstu do prve
svet. vojne. Od jeseni 1915 do jeseni 1918 je bil pri vojakih, večidel učitelj v
zasedeni Srbiji. Po vojni je bil sotrudnik pri trž. E s članki o gledališču, od
1919 ur. Jugoslavije v Lj. in sotrudnik SN, od 1921 področni ur. Jutra do jul.
1941, ko so ga it. zasedbene oblasti kot narodno zavednega primorskega Slov.
odpustile iz službe. V jeseni 1943 se je vrnil k Jutru, po vojni pa je delal pri
SPor, nato pri Tov do upokojitve 1956. – K. je začel z literarnim delom s
podlistki pri E in s pesmimi v dijaški Zori (liter, priloga Prvi cveti), od 1914
je sodeloval pri Sn, 1915–21 pri DS, 1918–35 pri LZ, pri gor. M, trž. Njivi
(1919), trž. mladinskem Novem rodu, zgb Novi Evropi, lj. NR, trž. UL, Pregarčevi
Maski, Vidmarjevi Kritiki, lj. ŽiS, Istri, NS idr. V liter. revije je pisal
predvsem pesmi in jih priobčil 130, prenehal pa je okr. 1938. Najbrž je nameraval
izdati svoje pesmi, saj mu Srečko v pismu z dne 11. avg. 1924 prigovarja: »Glej,
če bi ti zdaj ostal pri Jutru še vso zimo ter tačas uredil svojo 1. zbirko, ki si
jo prej namenil, bi jo lahko spomladi prodal založniku... V tem času (ko bi bil
prost) bi gotovo tudi kaj delal, poleg tega pa uredil svoje "biblične motive" in
"otroške pesmi".« Iz tega ni bilo nič, čeprav je bil Stano sam prepričan, da so
pesmi dobre, kakor piše Srečku 29. avg. 1925: »Nič se ne kesam, da nisem natisnil
svojih stvari, katere sem pisal s strastjo in žarom in ki so in bodo ostale nekaj
vredne.« Tudi Srečko je bil prepričan, da »so tvoje pesmi (čisto vse ne, ampak
večina) take, da bi bil nanje ponosen vsak, ne samo slov., ampak kateri koli
pesnik« (pismo 11. avg. 1924). V zapuščini so se ohranile štiri pesniške zbirke:
Brazde, ki je najbrž prva, in Otroške
je napisal z roko, Planete in Iz
zrcal je natipkal. Pretežno epski biblijski motivi so ostali neurejeni.
Pesmi so obležale v revijah in A. Ocvirk je v Kosovelovem ZbD zapisal, da je
Stanovo pesniško delo »spočetka mnogo obetalo in budilo upe, da se bo razmahnilo v
samosvoj svet«, toda zgledoval se je pri starejših slov. formalistih in si po teh
vzorih »izdelal svojo estetiko in verzno teorijo, ogreval se je za razumsko
pretehtano pesniško govorico, pravilno urejeno, a mrzlo, včasih prav negibno, brez
čustvenih primesi v sebi«. Za petletnico K-ove smrti je pripravi] Joža Mahnič
obširen izbor iz vseh štirih rkp. zbirk pod naslovom Zrcala
in ga opremil z izčrpnim uvodom (Lipa, Koper 1982). V prvem delu (Brazde) izraža pesnik voljo po možatem kljubovanju
življenjskim težavam, poje o stiskah in bridkostih svoje mladosti, o minevanju
življenja, a tudi o veličastnem vesolju in sočloveku. Pesmi druge zbirke (Planeti) so nastale vzporedno s prvo, vsebinsko nove so
pesmi o grozotah prve svet. vojne in cikel trpkih pisem domačih s Krasa sinu na
bojišče, ki so polna človeške prisrčnosti, navezanosti na dom in hrepenenja po
miru. Sveži so socialni motivi s podeželja in iz Trsta, ki kažejo na pesnikovo
prizadetost in izzvene v željo, naj se človek nesebično razdaja bližnjemu, naj
živi čist sredi lepe narave, dokler ne preide v svet transcendence. Iz tretje
zbirke (Iz zrcal) je vzel ur. skupino ljubezenskih pesmi,
ki čustveno valovijo od nemira in otožnosti preko hrepenenja in sreče do spominov
in osamljenosti, a tudi v njih se kaže pesnikova trezna narava: zahtevna duhovnost
in javna dejavnost moškega mu pomenita več kakor dvorjenje ženski. Sledijo
jesenske impresije, pesmi o razmerju do umetnosti, ljudi, časa in smrti, ki mu je
včasih neznanka, najpogosteje pa religiozno onstranstvo. Zadnje pesmi govore o
Krasu, običajih, osamljenosti, zemlji in miru. Na koncu so otroške pesmi o
materini ljubezni, naravi, praznikih ipd. Pesmi so skrbno izdelane, kitične,
rimane, premišljeno zgrajene, metafore in komparacije izvirne, sodobne.
»Metaforika je, vštevši epitonezo, v skladu s tedanjo dobo razpeta med zunanje
vtisnim impresionizmom in notranje izraznim ekspresionizmom, včasih je slikarsko
občutljiva in barvita, pogosteje psihično intenzivna, nabita in krčevita«
(Mahnič). K. je bolj razumski, premišljujoč pesnik, vendar zmožen tudi toplega
čustvovanja in dejavnega humanizma. – V Njivi je 1919 objavil osnutek za dramo Po turi. Srečko mu je 1. sept. 1924 pisal: »Ti si kakor
ustvarjen za dramo in boš tam naredil, če Bog da, mnogo dobrega.« Vendar ni
nadaljeval v tej smeri, ampak je veliko pisal o dramskih predstavah, tako v E
1918–19 o trž. uprizoritvah, v Vidmarjevi Kritiki 1925–26 o uprizoritvah v lj.
Drami. Trž. UL je zalagal z obširnimi lit. razpravami in kritikami: Pogled na literarno revijalno leto 1921; Stanislavski
(1922); Ivan Meštrovič; Ruski pesniki in revolucija
(1923); Moskovski hudožestveni teatr; O. Župančič in
Veronika Deseniška (1924); Lord Byron (1925, 9
nadaljevanj); Rapsod Štefan Žeromski; Wladislav Reymont; Balzac
(nedovršen, ker so list 1. avg. 1926 nenadoma ukinili). V ŽiS je pisal
večinoma nepodpisane članke z vseh področij, npr. o Župančiču, Cankarju,
Rembrandtu, Chopinu idr., veliko je priobčil tudi iz bratove rkp. zapuščine.
Posamezne razprave so izšle: Slovenska kultura v Jsli (Novi
list, Buenos Aires 1934); Slovenska kultura in Julijska krajina
(Istra, Zgb 1939); Balzac in njegova človeška komedija
(NS 1950); Srečko Kosovel. Ob 25. obletnici pesnikove
smrti (PDk 27. maja 1951); Pesnik s Krasa, upora in smrti
(o Srečkovi liriki in osebnosti) (Tov 1951); Motiv smrti in
socialna tematika v poeziji Srečka Kosovela. Ob 25. letnici smrti kraškega
poeta (NS 1951); Smrt v maju (o Srečkovi bolezni in smrti)
(Tov 1956); Slovenstvo, zamejstvo in druge aktualnosti
(Zaliv 1966); Srečko Kosovel med Ljubljano in Trstom
(Srečko Kosovel v Trstu, Trst 1970). V rkp. je ostala nedokončana razprava o
Shakespearu, njegovih dramah in sonetih. – Z bratom Srečkom sta bila človeško
navezana, spremljal je bratov pesniški razvoj, skušal je nanj vplivati, odsvetoval
mu je izdajo zbirke Zlati čoln, ker se mu je zdelo, da pesmi v celoti še niso
oblikovno in izrazno dognane in dozorele. Ko pa je bratove pesmi bolje spoznal po
Gspanovi in Ocvirkovi zbirki, je začel v mlajšem bratu gledati resničnega in
velikega umetnika, objavljati njegove pesmi in pisati o njem. Ohranjenih je 7
Srečkovih pisem bratu in eno Stanovo Srečku. K. je veliko potoval, 1922 in 1923 je
bil v Nemčiji, 1927 v Parizu, 1928 v Pragi. Poročil se je 1928 s Franico Slatnar,
ki mu je dala hčerko Ano. Psevd.: Gojmir in S, Volgin (v Zori), S. K. (v Plamenu),
R. J. (v Istri).
Prim.: SBL I, 533; SGL II, 318; St. lanež, Zgod. slov.
književnosti, Mrb 1957, 534; V. Pilon, Na robu, Lj. 1965, 16–17; ZSS VI, 102
pass.; Alf. Gspan, Neznani Srečko Kosovel, Lj. 1974, 3 pass.; M. Jevnikar, S. K.,
KolGMD 1977, 64; A. Ocvirk, Kosovelovo ZbD III/l, 466–79; III/2, 1170–77; J.
Mahnič, Stano Kosovel in njegova lirika, PrimSreč IV, dec. 1980–jan. 1981, št. 24,
276–80 (ponatis uvoda v knjigo Zrcala); Isti, pismeno sporočilo 5. avg. 1980;
podatki domačih; slika: ASK 131.
Jem.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine