Slovenski biografski leksikon
Kosovel Srečko, pesnik, r. 18. marca 1904 v Sežani na Krasu, u. 27. maja 1926 v Tomaju. Ljudsko šolo je obiskoval v Tomaju, kjer je bil oče Anton, doma z Vipavskega, učitelj; 1916 je napravil v Ljubljani izpit čez 1. razr. realke, bil nato redni učenec in 1922 maturiral. Na univerzi v Lj. je poslušal predavanja iz slavistike, romanistike, primerjalne književnosti, umetnostne zgodovine in filozofije. Koncem univ. studija je začelo njegovo zdravje pojemati; preživljal se je z instrukcijami in honorarji; v osmem semestru, v febr. 1926, je radi pomanjkanja in neprestanega prodiranja vase in v svet hudo zbolel, nato okreval toliko, da se je odpeljal domov k staršem, kjer je kmalu umrl. —Za pesništvo se je K. vnel že v zgodnjih šolskih letih, posebno pa 1920 kot petošolec na realki, kjer se je pod vodstvom maturanta Branka Jegliča osnoval lit. krožek »Kres«. Pozneje se je razvijal še v lit. krožku dij. dr. »Preporod«, sam je ustanovil v »Organizaciji srednješolcev iz zasedenega ozemlja« nov lit. krožek in izdajal tiskan dij. list »Lepo Vido«. Kot srednješolec je sodeloval pri Zvončku, Novem rodu, Treh labodih in goriški M; pozneje je postal sotrudnik akad. dij. lista »Vidov dan« in pri revijah M, LZ, DS ter listih Ženski svet in Gruda, a v glavnem je svoje delo osredotočil v »Literarno dramat. krožku ,Ivan Cankarʻ«, snoval lit. in kult. načrte in nekajkrat tudi javno nastopil s programatično borbenimi predavanji in recitacijami. Ta krožek je prevzel borbeno kult. revijo »Mladina«, kjer je bil K. sourednik; tu je najvidneje izpovedal svoj socialni in duhovno borbeni nazor. Dasi ni bil nacionalist v navadnem pomenu, zlasti ne v smislu tedanje narodno politične ideologije, ampak je hotel predvsem kulturno in etično višino z drugimi narodi, si je zamislil slovensko revijo v francoskem jeziku, ki bi branila v širokem svetu slov. narodne pravice. — Še več kakor za javnost je K. pisal zase; neprestano je snoval dramske, novelistične, esejistične in pesniške načrte. Njegova lit. zapuščina je presenetljivo bogata in dokazuje, da je s K.-om umrl eden najrazboritejših mladih duhov in izredno nadarjen pesnik. — Delo 22 letnega visokošolca se v glavnem loči po dvojni orientaciji. Prva je čuvstveno impresivna lirika, ki se opira na tradicijo »moderne«; v nji predvsem prevladuje otožna krajinska pesem Murnova in miselna gibčnost Kettejeva (svobodni sonet), poleg tega se kaže borbena tradicija Cankarjeve življenjske in kult. kritike. V ta prvi okvir spadajo otožne kraške impresije in čuvstveno refleksivni obračuni mladega življenja. Vdanost v opojno lepoto stvarstva, tiha bolečina lastne samote in skrite ljubezni ter otroška misel na mater so najvidnejši vsebinski poudarki v tej liriki; tesnoba sveta, strah pred praznoto sedanjosti, želja v lepo človeško rast in vera v odrešilno moč lepote so programatične misli njegovega kulturnega čuvstvovanja. To mehko lirično dobo je K. hotel 1925 zaključiti z zbirko »Zlati Čoln«, ki ni izšla. Bila naj bi »nagrobnik in opozorilo« na mladeniča, »ki si je drznil v tej dobi govoriti čisto preprosto, odkrito, mehko, zato ker se je izgubil v opojni pomladni noči in blodi po poljani sanj pod zvezdami«, kakor je zapisal v predgovoru. Druga doba se začenja z nastopom v »Mladini«. To je srdit vzpon v boju za socialne, kulturne in duhovne vrednote, obsodba sodobnega življenja in krik po novem človeku. Njegova borbena oblika je esej; njegova pesem je neposreden pogled in krik. (Prim. Mladina I—III), Obsodba socialnega in duhovnega individualizma v preroških slutnjah oznanja propad materialistične Evrope in liho vero v novi čas, v duhovno in socialno človeško skupnost. Toda pred vsem tem leži še mistični Ocean smrti, ki izenači vse žive v vesoljnem kozmičnem potopu. Sporedno z oblikovanjem tega vizionarnega sveta je K. grabil po svoji lastni notranjosti in iskal zadnjega utešenja svojemu nemiru; preko absolutnosti lepote, bratstva in veličastva smrti išče njegov klic poti k osebnemu Bogu in tiplje po njegovi bližini. Zaradi teh absolutnih idealističnih teženj velja K. kot soborec različno usmerjenim mladinskim težnjam svoje dobe. — Njegove izbrane »Pesmi« je prvič izdal krog najožjih prijateljev (Lj. 1927), uredil jih je A. Gspan. Novo preurejeno in dopolnjeno izdajo Pesmi, toda še vedno izbrano, je napravila TZ (Lj. 1931); uvod in opombe je napisal A. Ocvirk. Njegove eseje je v glavnem objavila Mladina I—III. — Prim. še: Tine Debeljak, Križ na gori III, 27–32, 48–56; Fr. Vodnik, DS 1931; A. Gspan, Mladina III, 169–172; Fr. Albrecht, LZ 1927, 695; A. Vodnik DS 1928, 61; J. Vidmar, Kritika II, 70. Nekaj K.-ovih pesmi sta prinesla v prevodu G. Krkleca SKG 1926, 18. knjiga, 186–7, in I. Kallner: Europäische Lyrik der Gegenwart, 209–10 (Verlag Dr. Zahn u. Dr. Diamant, Wien-Leipzig). Slika: ASK 131. Kr.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine