Komel Emil, skladatelj, r. 14. febr. 1875 v Gor., u. 14. avg.
1960 tam. Sin vadniškega učitelja in glasbenika Mihaela (gl. čl.), ki mu je dal
tudi prvi pouk v glasbi in orglanju (kot osemletni deček je že orglal). Gimn. je
obiskoval v Gor. (1885–93) in se hkrati učil klavirja pri prof. Gasteigerju,
harmonije, kontrap. in komp. pa pri Danilu Fajglju (PSBL I, 344–45). Čeprav si je
želel, da bi nadaljeval študij glasbe na dun. akademiji, je zaradi staršev po
maturi šel študirat agrarne vede (pomologijo in enologijo) na agronomsko učilišče
v Klosterneuburgu (1893–95). Vendar ga je glasba tako vlekla, da je hkrati začel
obiskovati tudi konservatorij na Dunaju in že 1895 na njem diplomiral v
kompoziciji. Nato je študiral gregorijanski koral v Rimu pri A. De Santiju (1896)
in še nadaljeval glasbeni študij na Dunaju, kjer je tudi naredil državni izpit iz
glasbe (1898). Potem se je vrnil v Gor. in se posvetil izključno glasbi. Najprej
je bil pevovodja PD v Vrtojbi in tam izučil pevski zbor za jubilejni koncert ob
60-letnici obstoja ter zaslovel kot odličen pevovodja. 1901 je bil imenovan za
stalnega pevovodjo Pevskega in glasbenega društva v Gor. (pozneje podružnica lj.
GlasbM), a po ustanovitvi društvene glasbene šole (1902) je prevzel tudi pouk
klavirja, orgel in glasbene teorije na tej šoli in ga obdržal v vsej dobi njenega
delovanja (1902–27, 1945–58), izvzemši čas prve svet. vojne, ko je moral k
vojakom. Ko je faš. onemogočil vsako prosvetno delo in tudi zatrl glasbeno šolo,
se je preživljal s privatnimi lekcijami. Po drugi svet. vojni je poučeval tudi na
slov. učiteljišču v Gor. Nad 60 let pa je orglal v c. sv. Ignacija v Gor. in vsako
nedeljo izvajal na daleč znane koncerte z improvizacijami na orglah. Istočasno je
s svojim pevskim zborom in orkestrom prirejal tudi koncerte z zahtevnimi skladbami
(opere, kantate), organiziral in vodil glasbene tečaje za organiste in pevovodje,
bil ustanovitelj (s Sr. Kumarjem) učiteljskega pevskega zbora v Gor., vodil petje
v škof. malem semenišču, v času faš. pritiska pa poučeval pevce v društvih gor.
podeželja. Po drugi svet. vojni je pripravil koncert, posvečen S. Gregorčiču, in
zanj skomponiral pesem Goriškemu slavčku. Od Zveze
prosvetnih društev Slov. je prejel zlato kolajno za 50-letno kult. delo (1958).
Bil je v prijateljskih stikih s sodobnimi skladatelji (Pietro Mascagni, Lorenzo
Perosi), zlasti z Vinkom Vodopivcem. – K-ove skladbe so zelo dognane, sproščenega
in gibkega glasbenega toka, v melodiji živahno razigrane (ni maral statičnosti v
melodiji), tekoče, dobro harmonične. V gradnji vokalnih skladb, napisanih sicer za
zmogljivost izvajalcev, se K. strogo drži pomena in duha besedila, ne izogiblje pa
se tudi iskanju novih izrazov. Zato so K-ove pesmi sveže, neposredne, učinkovite,
v njih je hkrati čutiti pristnost ljud. pesmi in so zato pogosto izvajane. Napisal
je veliko c. skladb, tako več lat. maš, lavretanskih litanij, križevih potov,
Tantum ergo itd., posebno pa je omeniti pesmi: Pozdravljena,
Brezmadežna; Vsi zbori zadonite; Hitimo, o zemljani; Ponižno stopimo; Podati
hočem ti srce; Veselo pesem naj doni. Sem sodijo tudi številne skladbe za
orgle. Nekatere njegove posvetne zborovske skladbe so zelo zaslovele, tako npr.
Opomin k veselju (za mešani zbor) in Korotanki (za moški zbor), priljubljene pa so tudi njegove uspele
priredbe slov. ljud. pesmi. Posebnost predstavlja vrsta K-vih večjih in
zahtevnejših zborovsko-instrumentalnih skladb v obliki kantat, kot so npr: Vstajenje; Psalm na višini; Kmetova pesem; Goriškemu slavčku;
Fantje na vasi; Obisk pri Vodopivcu idr. K. je svoje skladbe objavljal v
NA (1901), v Zborih (1926–34), v S. Kumarja zbirki Prvi plameni, sedem pesmi za
mešane in moške zbore (Trst 1923) in v zbirkah trž. GlasbM Petnajst zborovih pesmi
(Trst 1920, 1922). Svoje pesmi je prispeval za c. pesmarice GMD, tako 7 skladb za
Božje speve (1929), 6 skladb za Gospodov dan (1930), 7 skladb za Zdrava Marija
(1933) in več skladb za zbirko Ecce sacerdos magnus, posvečeno goriškemu nadškofu
Margottiju (1934). Samostojno je izdal: Missa pro defunctis ad
unam vocem comitante organo vel harmonio (Gor. 1924; Lj. 1941); Fugirane predigre. 50 preludijev (Gor. 1936); Tri božične pesmi za mešani zbor (Lj. 1944). K. je bil tudi
izreden glasbeni teoretik in je zasnoval delo o osnovnih naukih iz harmonije,
kontrapunkta in kompozicije kot ustrezno navodilo o skladanju glasbenega stavka za
pevovodje in organiste. V tisku je žal od treh pripravljenih del izšla le prva
knjiga: Harmonija (Gor. 1934). Faš. oblasti so namreč delo
zaplenile in prepovedale nadaljnje izdajanje. Za Kol GMD je napisal več člankov
(npr. Izvor in razvoj orgel; Duša glasbil; Razvoj glasbe in
naših domačih inštrumentov itd.).
Prim.: SBL I, 493; F. Marolt, LZ 1926, 74–78; I. Grbec, Luč
II, 1928, 66–81; Gabršček I, 28; II, 22, 34, 78–79, 194; Zgod. glasbe, 494; V.
Ukmar, ibid., 514, 523; PDk 1953, št. 41 s sl.; NL 1955, št. 38; Soča 1955, št. 8;
M. Pirnik, SlovJ 1955, št. 7; V. Mirk, NZb 1957, št. 5, pril. str. 25 s sl.; Z.
Jelinčič, PDk 1960, št. 200 s sl.; Soča 1960, št. 33 s sl.; PrimN 1960, št. 35 s
sl.; M. Filej, KolGMD 1961, 115–17 s sl.; Z. Harej, KolGMD 1970, 114–16 s sl.;
Trobina, 187–88, 195; Z. Harej ZbGMD, 92–97; A. Bratuž, KolGMD 1976, 129–33 s
sl.
Lc.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine