Kokošar Ivan, skladatelj in nabiratelj ljud. napevov, r. v
Hudajužni (Obloke) 13. apr. 1860, u. 16. maja 1923 v Grahovem. Oče Martin, kmet,
mati Marija Drole. Po osn. š. v domači vasi je obiskoval gimn. v Gor. kot gojenec
malega semen. (1871–79) in tam študiral tudi teologijo (1879–83). Tu bil ordiniran
9. sept. 1883. Služboval je kot kpl. v Cerknem (1883–88), nato bil žpk v Šebreljah
(1888–1901) in žpk mestne župnije sv. Ignacija v Gor. (1901–14), od 2. jan. 1903
je bil sinodalni spraševalec. Po upokojitvi (24. febr. 1914) je do smrti živel v
Grahovem in tam opravljal službo vikarja (1914–23). Z glasbo se je začel ukvarjati
še kot gimn. v Gor. in si je pridobil solidno glasbeno znanje pri Mih. Komelu (gl.
čl.) in D. Fajglju (PSBL I, 344–45). V Cerknem je ustanovil pevski zbor, poučeval
petje in izvajal c. skladbe v cecil. duhu. Bil je eden ustanoviteljev Cecilijinega
društva za gor. nadškof. V Šebreljah je nadaljeval glasbeno-pedagoško delo in tam
ustanovil tudi posojilnico, nato je v gor. semenišču poučeval petje (od 1894) in
bil predsednik društva Alojzijevišče (1902–08). Ves ta čas je skrbno nabiral slov.
ljud. pesmi in c. napeve in sodeloval pri odb. SM za nabiranje slov. ljud. pesmi.
Z D. Fajgljem je za gor. CecD pripravil Cerkvene pesmi nabrane
med slov. narodom v štirih zv. (Lj. 1885, 1886, 1888, 1893). J. Aljaž je
eno njegovo harmonizacijo uvrstil v svojo Slovensko pesmarico II. (Clc 1900, 1911;
Prevalje 1923), a Zveza slov. pev. zborov mu je izdala 6 ljud. pesmi v priredbi
Emila Adamiča (Lj. 1924). Sestavil je tudi več venčkov slov. ljud. pesmi in
zapustil veliko in po njem samem izredno urejeno zbirko nad 700 posvetnih in c.
ljudskih pesmi (v NUK in GNI Lj.). Veliko pesmi je sam harmoniziral (triglasno),
po njem zapisane napeve pa so obilno pozneje izkoriščali v svojih priredbah in
harmonizacijah posamezni skladatelji, tako zlasti Mat. Hubad, E. Adamič in njegova
učenca J. Laharnar (gl. čl.) in R. Pahor (gl. čl.), ki je posmrtno objavil njegovo
Zbirko iz Škofje Loke (CG 1925). Pomembno je bilo tudi
K-evo glasbeno pedagoško delo. Sestavil je Najkrajše prehode in
kadence (1882) in Pevsko šolo, okrajšan trudnavod za
podučevanje petja (1892), za šolo pa je priredil primerne napeve (Otroške pesmi – zabavišče slov. otrokom; Zapojmo – preprosti napevi za šolo). K. je znan tudi po svojih glasbeno
teoretičnih člankih v duhu cecil. gibanja v gor. RK, kot so: Nekaj o glasbi sploh (1890), Glasba v cerkvi (1891
in 1892), Glasba – umetnost (1891), Glasba s tekstom (1891), Kdo je dolžan skrbeti za dobro
glasbo v cerkvi? (1893). Sodeloval je s prispevki in dopisi še v drugih
sodobnih časnikih in časopisih (SG, SN, S, Soča idr.). Na K-evem tekstu sloni tudi
anonimna brošura Ljudsko petje v cerkvi (Gor. 1927). – Kot
skladatelj se je K. pojavil že 1882, skladateljsko delo pa je skoraj izključno
usmeril na c. skladbe, ki so tehnično odlične in strogo v cecil. duhu. To so
skladbe, objavljene v CG: Tantum ergo (1882, pril. 2; 1883,
pril. 4; 1897, pril. 11), dve mašni pesmi (1897, pril. 11), Lavretanske litanije (1888, pril. 4), Ave Maria
(1897, pril. 11) in c. pesmi: O Jezus, čudopoln vladar
(1882, pril. 1), Affectus s. Ignatii (ibid., pril. 2),
Jesu dulcis memoria (ibid., pril. 7), O sacrum convivium (1883, pril. 4) in Jesu Redemptor
(1900, pril. 9). Troje K-evih litanij je v zbirki Tantum
ergo ac Litaniae lauretanae (Lj. 1888), en ofertorij v zbirki Offertoria pro festis maioribus anni (Lj. 1889), več skladb
pa je izšlo tudi pozneje (npr. v zbirki Gradualia et offertoria pro maioribus
festis totius anni). V samostojnih tiskih so izšle skladbe: Razglašenje Gospodovo. Dva prizora v smislu cerkvenih molitev, psalmov in
antifon (Gor. 1911); Zdrava Marija! Marijine pesmi za
gorenje glasove (Gor. 1921); Requiem za glas z orglami (Lj.
1927). – V njegovi zapuščini je ostalo še veliko skladb, tako več gradualijev in
ofertorijev za mešani in moški zbor, Asperges me, več Ecce Sacerdos magnus in Te
Deum, nekaj marijanskih antifon, responzorijev, motetov idr. ter dvajset slov.
blagoslovnih pesmi, nekaj Marijinih pesmi, skladba v čast sv. Cirilu in Metodu
itd. Napisal je tudi spevoigro Sveti Trije kralji. K-eve
skladbe so ocenjene v LZ 1886, 308 in v M 1921, 208.
Prim.: NUK in GNI Lj., Kokošarjeva zbirka; NadškAGor.;
Glaser, 286; R. Pahor, CG 1923, 57–59; V. Vodopivec, M 1923, 318 s sl.; KolGMD
1925, 107; M. Zjalić, Crkvena muzika, Samobor 1925, 81; SBL I, 490; J. Mantuani,
Kazalo spisov... v CG 1878–1926, Lj. 1927, 12; Isti, Narodna enciklopedija
srpsko-hrvatsko-slovenačka II, Zgb 1927, 369; Gabršček I, 316; II, 442; N. Kuret,
Slov. knjiga, Lj. 1939, 203; Plesničar, 105; S. Premrl, CG 1942; V. Vodopivec, CG
1943, 79–81; Zgod. glasbe, 489, 491, 516; Cvetko III, 215, 244, 248, 251, 358,
434; Slov. Alojzijevišče v Gor. – 70 letnica. Gor. 1961, 10; D. Cvetko,
Historijski razvoj muzičke kulture u Jugoslaviji, Zgb 1962, 440, 444, 446, 475;
Isti, MuzE II, 38; 2. izd., II, 349–50; Trabina, 99, 112, 118, 127, 177; F.
Bernik, Pisma Frana Levca, III, Lj. 1973, 125, 351; še, J. K., Družina 24. jan.
1982.
Lc.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine