Kogoj Marij (v krstni knjigi: Julius, Dante, Aloysius),
skladatelj in publicist, r. 20. sept. 1892 v Trstu (r. podatki v SBL, SGL
zgrešeni), u. 27. febr. 1956 v Lj. Oče Štefan iz Kanala ob Soči, kolar, se je
dvajsetleten 1884 priselil v Trst, se tu 5. avg. 1888 poročil s petnajstletno
Tržačanko Angelo Antonio Filippini, začel poklicno propadati in 8. jan. 1898 umrl
za jetiko v trž. bolnišnici. V tretjem letu starosti je bil K. pred 8. mar. 1895
nekaj časa v goriški bolnišnici: v bolezni ali travmi, ki je ni moč dokumentirati,
ker so arh. dokumenti uničeni, je morda iskati enega izmed vzrokov za poznejšo
umsko bolezen. 31. maja 1896 je umrl za meningitisom njegov 8 mes. stari bratec
Marius Franciscus Ioannes. Od tega dne dalje so začeli starši Julija klicati z
imenom rajnega Marija: ker so doma govorili po it., se ga je tudi med slov.
prijatelji odslej držalo ime Mario. Po očetovi smrti je mati zapustila družino
(menda je vse tri otroke zaklenila v stanovanje in izginila – prim. J. Vidmar,
Obrazi, 53). Zapuščene sirote so poslali v očetov rojstni Kanal, kjer je zanje
skrbela občina. Tu je dovršil osn. š., nato so ga poslali v Gor. v gimn. in je
stanoval v Deškem semenišču. Prva leta je uspešno izdeloval, kasneje se je bolj
posvečal kompoziciji kot šoli, zato 8. razr. ni dovršil. Prve nauke v glasbi mu je
dajal učitelj, pevovodja in skladatelj Mihael Zega, največ pa se je izobraževal
sam s pomočjo tedanjih gor. glasbenikov. Prva znana skladba je iz leta 1911 (Ko zarja zjutraj), že v dij. letih pa je izšel v reviji Novi
akordi (XIII) njegov znameniti meš. zbor Trenotek, ki
pomeni v slov. glasbi pravo revolucijo – začetek ekspresionizma. Ur. revije Goj.
Krek je o skladbi zapisal: »če skladateljski naraščaj začne s takimi proizvodi,
smemo gledati v bodočnost polni lepih nad... Res je marsikaj še neokretno, a
marsikateri starejši skladatelj bi bil morda našel tupatam pravilnejši izraz; iskrenejšega, globokejše občutenega pa gotovo ne« (NA XIII,
1914, št. 4, 17). Najbrž so vplivali na njegovo ustvarjanje tudi stiki s sklad.
Stankom Premrlom, na kar kažejo njegovi poskusi cerkvenega ustvarjanja. Nov. 1911
je poslal Premrlu meš. zbor Ave Marija in o njej je Premrl
zapisal: »Omenjena skladba je bila zares skrbno izdelana in vsebuje že prijeten
K-ev slog« (Slov. glasb. revija 1957, 48–49). Iz tega in naslednjih let je še
nekaj c. zbor. in orgel. skladb, ker je v dijaških letih tudi orglal. Stiki s
Premrlom so se nanašali tudi na posvetno pesem. 24. febr. 1914 je pisal Premrlu o
svojem pogledu na obdelavo ljud. pesmi: »Kar se tiče harmonizacije narodnih pesmi,
mislim, da ni harmonizacija sama sebi cilj, nego da ima doseči oni izraz, ki ga
ima pesem v ljudstvu, nekak duh mase« (MuzE). Te nazore kažejo tri zbor. priredbe:
Stoji mi polje, Narodna in Trpeče
srce. Iz Gor. je odšel na Dunaj in se vpisal na glasb. akad. (jesen
1914–18). Prvi dve leti je redno opravil pri Fr. Schrekerju kontrapunkt in
kompozicijo, potem ga je akademija utesnjevala, zato jo je zapustil in privatno
študiral pri Schönbergu instrumentacijo. Preživljal se je s tem, da se je zaposlil
»pri nekam ključavničarju, za katerega je kot nekakšen vajenec prenašal po Dunaju
orodje in tipično ključavničarsko pečico na oglje, včasi pa tudi prevažal vsakršne
potrebščine z vozičkom, kakršni so bili takrat za take namene v rabi« (Vidmar,
52), kljub temu pa je med prvo svet. vojno živel »sredi nepopisne revščine«
(Jelerčič, 156). Vendar je zorel in ustvaril marsikatero delo, ki ga je izdal po
prihodu v Lj., kamor se je preselil v jeseni 1918. V Lj. se je družil s
Podbevškom, katerega je vzel na stanovanje, a mu poleg postelje in »stradanja ni
imel ponuditi ničesar« (Vidmar), in Vidmarjem. Skupaj so zasnovali, urejali in
izdajali revijo mladih Trije labodi (prva št. dec. 1921, druga, zadnja, maja
1922). V njej sta izšla tudi dva K-eva samospeva. K. se je preživljal z glasb.
kritikami za S, pisal pa je tudi v DS, SN in LZ. V tisku je izdal: Troje samospevov (Jaz se te bom spomnila, Sprehod v zimi,
Istrski motiv – 1919), Samospevi (Zvečer, Da sem Jezus,
Gazela – GlasbM 1921), 14 Marijinih pesmi (priredbe – Pevec
1921), Vidmar mu je izdal po Treh labodih Šest klavirskih skladb
in litografski natis dveh zborov: Barčica in Requiem. Za Sofoklejevega Kralja Ojdipa,
ki ga je prevedel prof. Fr. Omerza (Mentor 1917–19) in uprizoril s študenti
škof. klas. gimn. v Zavodu sv. Stanislava v Šentvidu nad Lj., je K. uglasbil
zbore. Zaradi glasb. kritik si je nakopal številne nasprotnike. Stal je na
stališču: »Od dobre kritike se ne sme pričakovati nič več in nič manj, kot da je
resnična.« Postajal je vedno bolj izoliran in lj. »višja« družba je bojkotirala
koncert njegovih del sept. 1920. Tudi GlasbM mu je že po nekaj mesecih odpovedala
poučevanje harmonije in kontrapunkta na svoji šoli. Na Vidmarjevo priporočilo pri
mojstru Hubadu je dobil mesto na lj. konservatoriju za zgod. slov. glasbe. »K. je
ponudbo sprejel in je predaval nemara semester ali dva. Nato je bilo njegovo
pradavateljstvo odstavljeno z dnevnega reda« (Vidmar, 69). Nekaj časa je bil tudi
pevovodja Slavca. Zaradi težkih gosp. razmer se je K. 1922 preselil v Gor. Tu je
vodil s Kumarjem glasb. š., javno nastopal, govoril je npr. na tekmi pev. zborov v
Rihemberku (24. sept. 1922), veliko pa je ustvarjal za mlad. in otroške zbore,
kamor ga je usmerjal Kumar. Ti drobni biseri spadajo med K-eve najboljše skladbe.
Uglasbil je Ribičičevo mlad. igro Kraljica palčkov (Gor.
učit. društvo, Trst 1923), Umetniška založba pa mu je izdala v Trstu 1923 meš.
zbor Nageljni poljski. V jeseni 1923 se je vrnil v Lj. in
dobil 11. mar. 1924 mesto korepetitorja v Operi (1925 je tudi nekaj dirigiral) in
to mesto obdržal do avg. 1932, ko se mu je omračil um. 1924 so izšle v Trstu Otroške pesmi, ki jih je ur. Sr. Kumar (zal. Učit. pev.
zbor, že istega leta je izšla druga, poprav, izd.). Raf. Ajlec je o njih zapisal:
»Med skladatelji stopata v ospredje Kogoj in Adamič« (Grlica 1974/75, št. 1–2, 6).
Ponovno so izšle K-eve Otroške pesmi za mladinski zbor pri
DZS v Lj. 1956 in jih je ur. Mat. Bravničar. – K. je hotel ustvariti tudi slov.
opero. Kmalu po prihodu z Dunaja ga je pritegnil Prešernov Krst pri Savici, iz
katerega je izdelal libreto Bogomila, vendar je načrt
opustil. 1924 so mu naročili, naj napiše scensko glasbo za fantastično, simbolično
dramo Črne maske Leonida Andrejeva, ki jo je prevedel J. Vidmar in uprizorila lj.
D. K. naročila ni izpolnil, ampak je sam napisal libreto in ga uglasbil do 1927,
nekaj odlomkov pa so podali že 1925 na koncertu Kogoj-Bravničar. Lj. O. je
uprizorila K-eve Črne maske 7. maja 1929 pod vodstvom Mirka
Poliča (ponovitev 1957/58 pod vodstvom S. Hubada). Opera je doživela silen odmev.
Vidmar, ki je od blizu spremljal nastajanje opere, ker je K. pogosto pri njem
komponiral, pravi, da predstavlja mogočno glasbeno enoto, ki vsebuje poglavitno
stvar vsega K-ega dela, namreč boj življenjske energije s težko, morda patološko
melanholijo: »V operi se vrste sijajni in pretresljivi viški... skratka, K-eva
opera je stvaritev velikih razsežnosti in je verjetno nemajhnega pomena za zgod.
naše muzike. Poleg tega so nemara Črne maske ob Vojičku Albana Berga edina vidna
opera evropskega muzikalnega ekspresionizma« (str. 73). J. Höfler pa piše o njej:
»K-eva opera Črne maske, v dveh. dej. in petih slikah, je najznamenitejše slov.
operno delo. Težka simbolistična dramska predloga L. Andrejeva z mračnimi
ekspresionističnimi mesti je našla v skladateljevi duhovni razslojenosti
ekvivalenten odmev. Oblikovna struktura opere in njen muzikalni slog deloma
sledita takrat sodobnemu in pomembnemu opernemu ustvarjanju R. Straussa,
razkrojenost glasbenega stavka pa ji daje individualne ekspresionistične črte, ki
ji zagotavljajo aktualnost še v današnjem času« (SGL II, 304). Tretja opera, ki jo
je K. skušal ustvariti, je bila Shakespearova komedija Kar
hočete, vendar mu jo je preprečila bolezen. Izmed skladb je treba še
omeniti: meš. zbor Večerni zvon (CG 1912), prireditev
Flajšmanove Lahko noč (Pevec I, III), samospev Otožnost (Trije labodi), Stoji, stoji mi
polje (Pevec I), Sv. Jurij (NR I), v Grlici pa so
izšle: April, Cicifuj, Pust in Metuljček.
Objavil je tudi nekaj razprav: O umetnosti, posebno
glasbeni (DS 1919), O narodni pesmi (DS 1921), Prosvetna zborovska produkcija pri Slovencih (LZ 1929)...
1932 je začel izgubljati zavest, odpeljali so ga v umobolnico, prišel je ven,
vendar ne več zdrav. J. Vidmar piše o letih bolezni: »Nato se spomnim nenadne
vesti, da so ga odvedli v bolnišnico za duševno bolne. In še kasneje sem ga
srečeval na ulici, kjer se je zgubljeno plašil ali svoje sence ali kandelabrov ali
bogvedi česa še. Seveda ni poznal nikogar več« (str. 75). Kot človek je bil
izredno nadarjen, razgledan, nenavadno zahteven do svoje umetnosti, temperamenten,
kratkoviden. Njegovo življenje še ni raziskano in tudi ne delo. Marijan Brecelj je
izdal Osnutek za bibliografijo M. Kogoja (Ob stoletnici kanalske čitalnice, 1967),
sicer pa so spisi o njem neštevilni, zato bomo navedli le važnejše.
Prim.: St. Premrl, SEL T, 489; P. Merkù, M. K.
šestdesetletnik, NRazgl 25. j un. 1955; Isti, Identiteta in otroštvo M. K., Muz.
zbor. XII, 1976, 50–66; V. Ukmar, Spominu M. K., NZb X, 1955, 3; St. Premrl, Nekaj
spominov na življenje in delovanje M. K., Slov. glasb. revija 1957, 48; Jak. Jež,
O sklad. M. K., Mlada pota 1957/58, št. 9; S. Hubad, Glasbeni problemi K-evih
Črnih mask, GLLjO 1957/58, št. 2, 49–51; H. Leskovšek, K-eve Črne maske, prav tam,
52–62; J. Traven, M. K. kot gledal, kritik, prav tam, 72–75; M. Lipovšek, M. K.,
NSd 1956, 769–77; B. Loparnik, M. K. – kritik, dipl. naloga; Isti, Dramaturška in
kompoz. zasnova K-eve opere Kar hočete, Muz. zbor. II; Isti, M. K., Lj. 1965;
Isti, K-evi pogledi na slov. nar. pesem, Muz. zbor. IV, 1968; Isti, Prvine
melodične dikcije v K-evih otroških pesmih, Muz. zbor. V, 1969; Isti, Slov. sklad.
M. K. in tendence v obdobju 1900–1930, PDk 10. okt. 1976; D. Švara, Operna
ustvarjalnost prim. sklad., Glasb. matica Trst 1909–1969, Trst 1969; Cvetko,
Stoletja in Zgodovina, pass.; C. Cvetko, Opera in njeni mojstri, 1963, 139–41; I.
Klemenčič, K-eva scenska glasba V kraljestvu palčkov, Muz. zbor. VII, 1971; Isti,
Kompozicijski stavek v klavirskih skladbah M. K., Lj. 1976; J. Hofler, SGL II,
303–04; And. Rijavec, Slov. glasb. dela, Lj. 1979, 109–14 s sl.; Jelerčič, 154–58
in pass.; J. Vidmar, Obrazi, Lj. 1980, poglavje M. K., 51–76 in pass.; J. Sivec,
Dvesto let slov. opere, Lj. 1981, 32–36; sliki: S. Šantel na veliki sliki zbora
komponistov (visi v mali filharmonični dvorani v Lj.) in Veno Pilon.
Jem.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine