Kociančič Štefan, duhovnik, jezikoslovec, pisatelj in
zgodovinar, r. 25. dec. 1818 v Vipavi, u. 9. apr. 1883 v Gorici. Oče Jakob, kmet,
mati Marjana Uršič, gospodinja. Osn. š. je obiskoval v Vipavi, 1829 se vpisal na
gimn. v Gor. »Dobro se spominjam – pravi v svojih spominih – one žalosti, ki je
polnila moje srce, ko sem prvič prišel od doma v Gorico, da bi obiskoval šole. Tri
ali štiri dni sem neprenehoma jokal in se le polagoma potolažil. To se je potem
ponavljalo še kaka tri leta vedno, ko sem se vračal s počitnic, da bi nadaljeval
študije.« Kot gimnazijec je hodil na počitnice k svojemu bratu, ki je bil vikar na
Bukovem. Pri njem mu je prišla v roke hebrejska slovnica in začel se je z vso
vnemo učiti hebrejščine, ki mu je postala izmed vseh tujih jezikov najljubša. V
četrti šoli se je seznanil z Val. Staničem in se navdušil za slovenščino. V gimn.,
kjer ni bilo ne duha ne sluha o slov., je začel deklamirati slov. pesmi, zavedajoč
se, da ima za seboj veleučitelja, ki sam zlaga pesmi in jih izdaja, še kot študent
je bil 1838 Staničev sotrudnik. Hvaležnost svojemu učitelju je pokazal, ko je ob
stoletnici Staničevega rojstva priobčeval v gor. Glasu (1873) toplo pisane spomine
nanj. Srednje šole je K. z odliko končal 1837 in vstopil v gor. semenišče in bil
posvečen v duhovnika 26. dec. 1841. Eno leto je kot hišni kaplan in inštruktor
služil pri družini okrož. glavarja Gleispacha v Gor. Od 1842–46 je bil za kaplana
v Ločniku pri starem dekanu Jos. Stibielu, čigar »Pridige in druge slov. spise« je
po njegovi smrti izdal (Gor. 1853). 2. nov. 1846 je bil poklican za prof. v gor.
bogoslovje in je tu ostal celih 36 let do smrti. 1875 je bil imenovan za častnega
kanonika, leto pred smrtjo pa za ravn. semenišča. Poleg profesure je ves čas v
semenišču prostovoljno opravljal službo knjižničarja. Knjižnico je v teku let na
novo uredil in jo pomnožil na okroglo 16.000 zvezkov. K-a lahko prištevamo med
največje genije, kar jih je imel slov. narod. Njegova izredna nadarjenost je bila
povezana z veliko vztrajnostjo, pa tudi z neverjetno zmogljivostjo za delo.
Njegova zanimanja so bila mnogostranska, kar pa je verjetno tudi negativno
vplivalo, da ni postal »summus« v nobeni določeni disciplini. Bolj kot
jezikoslovec je bil poliglot. Znani it. slavist Arturo Cronia (PSBL I, 207–08) ga
upravičeno primerja s slavnim kardinalom Mezzofantijem. Popolnoma je obvladal vsaj
16 jezikov, dokaj dobro pa je poznal vsaj drugih 15. Poleg slov., it., nem., lat.
in gršč., ki so mu bile povsem domače, se je uspešno ukvarjal s franc., angl.,
špan., portug., romun., turšč., perzij., koptščino, arab. in seveda z vsemi
slovanskimi jeziki vključno s staroslovanščino. Toda njegov pravi konjiček je bila
hebrejščina in njej sorodni jeziki. Sv. pismo je razlagal samo po originalnih
hebrejskih tekstih. V hebrej. je celo zložil nekaj pesmi, tako npr. tisto na čast
nadškofu And. Gollmayru (PSBL I, 444–46) ob njegovem škofovskem posvečenju. Mnoge
evropske visoke šole so zavidale gor. semenišču, da se lahko ponaša s tako
izrednim poznavalcem hebrejskih in starosemitskih tekstov. Ni čuda, da si je
prijateljsko dopisoval s priznanimi hebrejisti svojega časa; tako s Samuelom
Davidom Luzzattom in s še slavnejšim jezikoslovcem Graziadiom I. Aseolijem (PSBL
I, 20–21). K. pa ni bil samo učenjak. Kot narodno zaveden Slovenec se je zanimal
za vsa verska in kulturna dogajanja med Slov. in jim sledil. Ljubezen do slov.
domovine ga je gnala, da je večkrat prepotoval Koroško, Štajersko in Kranjsko in
se seznanil z Einspielerjem, s Slomškom, z Bleiweisom in še z drugimi pomembnimi
možmi tedanje dobe, od katerih je njegovo domoljubje mnogo pridobilo, ko je dobil
med njimi pravi vpogled v vse naše narodno hotenje in prizadevanje. Vse to ga je
vzpodbudilo, da se je lotil tudi književnega in zgodovinopisnega dela. Napisal je
ali iz tujih jezikov prevedel vrsto šolskih, mladinskih in splošno vzgojnih knjig.
Preučeval je preteklost slov. naroda, še prav posebno se je zanimal za zgod. svoje
ožje domovine in svoje škofije. Pri vsem tem je K. ostal vedno vzor gorečega
katol. duhovnika. Ob njegovi smrti je it. katol. list L'Eco del Litorale (Gor. 12.
apr. 1883) med drugim zapisal: »Bil je ves predan molitvi in študiju... vse
njegovo življenje je bilo cerkev, šola, knjige. Stalno je imel pri sebi Hojo za
Kristusom in jo med kratkimi odmori prebiral. Odtod njegova svetobežnost,
skromnost in ponižnost. Če bi svoji obširni učenosti znal dodati malce tega, kar
imenujemo "savoir faire", bi se bil povzpel v krog najbolj učenih mož svojega časa
v Evropi.« K-eva kulturna zapuščina je ogromna in še zdaj nezadostno raziskana.
Mnoga dela so se izgubila; mnoga so ostala samo v rokopisih (gor. semeniška
knjižnica). Njegove spise lahko razdelimo v štiri skupine, in sicer: a) v verske
in nabožne, b) v šolske in splošno vzgojne, c) v zgod. in biografske, č) v
jezikoslovne. Verske ali nabožne narave so: Pridige in drugi
slovenski spisi, ki jih je po svoji smrti zapustil Jožef Stibiel,
Paternolli, Gor. 1853; Povestnica stare zaveze (prevod po
Fleuryju), 2 dela, Paternolli, Gor. 1852; Vodnik pobožnega
Kristjana (Molitvenik), Clc. 1845, 1867; Tovarš
pobožnega kristjana, Gor. 1856, tudi v skrajšani izdaji pod naslovom Šopek lepih mašnih in drugih molitvic; Kristusovo življenje in
smrt v premišljevanjih in molitvah. To je gotovo najobširnejše K-evo delo,
saj obsega 1397 strani in 2 dela, izdala pa ga je celovška MD 1868 in 1873; nova
izdaja 1905 in 1906; priredil ga je po Gašp. Erhardu. V lat. je izdal Ohservationes chronologicae in Genesis capita 1X1 (Ex Folio
Dioec. Tergeste; De Historia Creationis Mosaica, Gor. 1871
(Extrac. Folio Archid. Gorit.); Observationes biblico-geologicae
in historia creationis Mosaica, Gor. 1875; Tractatus de
liturgia ecclesiae Aquileiensis; Prima hominum aetas, Gor. 1878, idr. Med
vzgojne knjige spadajo: Abecednik za šole po mestih,
Trieste 1846; Podučne povesti. Spisal v laškem jeziku
Fr. Soave, Paternolli, Gor. 1851, 1870, 1876; 26 povesti za
mlade ljudi, Paternolli, Gor. 1847; Povesti, ktere
sta spisala v laškem jeziku H. Parea in A. Bramieri, Paternolli, Gor. 1877; Povestice za pervo začetno šolo, Trst 1846; Sto povestic, berilo za otroke, Trst 1852; Vodnikova Kranjska pismenost okrajšana za male šole, Trst 1847; Mali zaklad duše. Iz češkega, Gradec okr. 1850. Od mnogih
zgod. in biografskih spisov so važnejši: Marija Cel nad Kanalom,
kratek pregled zgodovine te božje poti, Seitz, Gor. 1853; Historia Seminarii Centralis Goritiensis, 1868, Extr. ex Folio Dioec.
Tergest.; Historia Archidioecesis Goritiensis, 1875, ex
Folio Period. Arch. Gorit. V Folium gor. nadšk. 1882 je K. objavil kratke zgod.
župnij Capriva, Kanal, Romans, Šempas, Šempeter, Fiumicello, Prvačina, Ločnik,
Gradiška, Sv. Lucija, Villesse, Batuje, Oglej, Nemški Rut itd. Biografije: Caffou Felix Antonius et Crobath Jos. Fridericus, Mailing,
Gor. 1877; Doctor Nepomucenus Hrast, Mailing. Gor. 1875;
Album 30 sacerdotum XXV presbiteratus celebrantes; Jubilaeum
Historica Dissertiuncula, Mailing, Gor. 1875. Dalje je napisal kratke
biografije o gor. misijonarju in mučencu Janezu Krstniku Mesarju DJ († Tonkin
1723), o Valentinu Staniču, o dekanu Stibielu, o pesniku Matevžu Hladniku itd.
Sodeloval pa je tudi pri Slomškovem Djanju svetnikov božjih. Jezikoslovna
vprašanja je obravnaval v nešteto člankih, ki jih je priobčeval v gor. Glasu in
drugih časopisih. Tako npr. Rezijansko narečje, O začetku
Slovanov, Našim puristom. Najvažnejše delo pa je brez dvoma Specimina lectionis scripturae hebraicae tj. hebrejska
slovnica za njegove učence. Knjiga Specimina je izšla v Gor. 1853 in še v
popravljeni izdaji 1860. Nekatera poglavitna K-eva jezikoslovna dela pa so ostala
samo v rokopisu (knjižnica gor. semenišča). Tako npr. Slovensko-nemški slovar (na
1800 straneh!), ki ga Cronia ocenjuje kot dragoceno delo in obžaluje, da nikoli ni
bilo objavljeno. Pa še turško-nemški slovar; etiopsko-latinski slovar;
staroslovanska slovnica, prevodi bolgarskih ljudskih pesmi itd. K. je objavljal v
Glasu, SB, SPj, šolskem Prijatlu, SV, Besedniku, ZD, v zagrebškem Arkivu za
povestnicu jugoslavensku (1854) itd.
Prim.: L'Eco del Litorale, 12. apr. 1883; D. A. M.(ahnič),
Kres 1883, 276; Rutar, LZ 1883, 331; Podgornik, LZ 1883, 398; ZD 1883, 123; Marn
XXV, 55–58; SBL I, 481–82; B. Marušič, Stopetdeseta obletnica rojstva Š. K., PDk
29. dec. 1968; B. Marušič, Il Friuli Goriziano nelle opere di Štefan K., Società
Filologica Friulana, Udine 1969; A. Cronia, Studi goriziani, vol. XVI, 1954,
18–19; Spominski plošči Š. Kociančiču in Juriju Grabrijanu (v Vipavi), PDk 28.
dec. 1968; Družina, 16. nov. 1980; Dr. Maria Guglielmi in Maniacco, 11 Padre S.
Kociancic e la sua esegesi dell'Esamerone (Doktorska teza, Università degli Studi
di Trieste, Facoltà di Magistero, Anno accademico 1978–1979).
Rij.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine