Klodič Maks, vitez Sabladoski, inž., graditelj železnic, r.
13. avg. 1875 v Trstu, u. 11. nov. 1953 v Lj. Oče Anton, šolnik in pisatelj (gl.
čl.), mati Matilda Pagliaruzzi iz Kobarida. Osn. š. in nižjo gimn. je dovršil v
Trstu, 4-letno pomorsko akademijo na Reki, maturiral je na realki v Gor. 1894. Na
Tehnični visoki š. na Dunaju je 1901 diplomiral za inž. in stopil v službo pri
drž. železnicah. Najprej je bil gradbeni adjunkt pri direkciji drž. železnic v
Beljaku, odšel za gradbenega vodjo h gradnji bohinjske železnice in predora, 1905
je bil prestavljen h gradnji železnice čez Ture, 1909 kot nadzorni konstruktor h
gradnji belokranjske železnice, kjer je projektiral mnogo mostov. 1915 je prišel k
direkciji drž. žel. v Trstu, ki je bila takrat zaradi vojne v Lj. Tukaj je
povečeval žel. naprave, zgradil več premikalnih postaj in prometne trikotnike v
Lj. med gorenj., dolenj. in južno železnico. Vojaško poveljstvo je zahtevalo nujno
zgraditev normalnotirne dovozne železnice od Logatca čez Hotedršico in Godovič do
Črnega vrha. V nekaj mesecih je bil precejšen del proge proti Godoviču že
dogotovljen (I. Mohorič, 293), zaradi prebitja bojne črte pri Kobaridu pa so dela
ustavili. Za vojsko je gradil tudi nove železnice med Gorico in Trbižem. 1918 ga
je Narodno veće iz Zagreba postavilo za tehničnega podravn. pri direkciji drž.
žel. v Lj.; 1919 je postal šef inšpektorata tam, 1920 podravn. v direkciji drž.
žel. v Zagrebu. V letih 1923–24 je bil v službi pri zagorskem hrvaško-belgijskem
premogokopnem podjetju Concordia v Zagrebu, istočasno pa je deloval kot izvedenec
pri gradnji železnic in luk. 1924 se je vrnil na prejšnje mesto pri železnici v
Zgb, 1925–27 je bil v prometnem ministrstvu član raznih komisij za razširitev žel.
mreže v državi, 1927 upokojen in imenovan za izvedenca pri gradnji novih železnic
s sedežem v Bgdu in s področjem v Makedoniji, Dalmaciji in Sloveniji; proti koncu
1927 je bil imenovan za pomočnika ravn. pri direkciji drž. žel. v Lj., nato ravn.
do upokojitve. K. je bil s Hrovatom in Kavčičem duša borbe za zvezo Slovenije z
morjem preko Kočevja in Črnomlja mimo Vrbovskega na Srpske Moravice. Vsi trije so
izdelali načrt in 1922 ga je vlada uzakonila. Proti temu načrtu so sestavili še
pet drugih, zato je bila 1926 v Bgdu. žel. konferenca. V slov. delegaciji je bil
tudi K., ki je predlagal, naj se delegacija »zedini za uzakonjeno progo
Kočevje-Stari trg-Vrbovsko« (Mohorič, 407), vendar ni uspel, 1927 pa jo je
prometno ministrstvo z nekaterimi spremembami sprejelo. K. je načeloval pri
izdelavi načrta za progo Dubica–Ogulin–Drežnica–Vinodol–Sušak, oz. Malinska na
otoku Rrku, in izdelal načrt luke Martinščice. V jeseni 1928 mu je Generalna
direkcija drž. žel. poverila nalogo, da na kraju samem preveri osem raznih variant
za povezavo Savinjske doline s kamniško progo. K. jih je obdelal in jim dodal
stroške in gosp. poročila (opis v Mohoriču, 418–19). Istega leta je po naročilu
Direkcije za graditev železnic preštudiral teren, sestavil načrte in poročila za
progo Domžale–Škofja Loka in od tod do it. meje v dveh variantah (Mohorič,
420–21). že pred zadnjo vojno je začel propadati žel. viadukt pri Borovnici na
progi Ljubljana–Postojna, »zato je žel. direkcija naročila ing. M. K., da izdela
načrt variante za žel. zvezo z Borovnico brez viadukta. K. je leta 1928 izdelal
naročeni generalni načrt.« Med zadnjo vojno je bil viadukt porušen in »takoj leta
1945 so začeli pripravljati graditev nove proge na podlagi K. načrta... Prometno
ministrstvo je 19. jun. 1945 odobrilo dopolnjeni Stibilj-Klodičev načrt« (Mohorič,
501). Jun. 1939 so začeli graditi progo Črnomelj–Vinica–Vrbovsko. Progo je gradilo
državno režijsko podjetje Odbor za graditev proge Črnomelj–Vinica. Preds. je bil
K., a zaradi vojne proge niso dogradili. Sept. 1940 je predlagal, naj se vzame za
rešitev lj. železniškega vozlišča »poglobitev za podlago nadaljnjega študija in
naj jo biro tehnično tudi podrobno izdela« (Mohorič, 432). Na mestu je pregledal
še načrte in sestavil podrobna poročila za progi Kamnik–Polzela in
Šempeter–Motnik–Domžale. Izdal je naslednje knjige: Nova
železnica s Koroškega skozi Karavanke, Bohinjske gore in čez Kras v Trst.
(Kratek opis v tehničnem in turističnem oziru. Lj. 1906). V knjigi je 10 slik
in načrt ozemlja, po katerem teče železnica; založilo jo je SPD; Geologisches Detaillängenprofil des Wocheinertunnels mit einem Beitrag über
die Wasserverhältnisse im Tunnel, Akademie der Wissenschaften, Wien 1906;
Der Bau des Wocheiner-, Karawanken- und Tauerntunnels v
Allgemeine Bauzeitung (Wien 1911–12); Železniška zveza Slovenije
z morjem (Lj. 1922); Izlaz Slovenije na more i pitanje
luke na Kvarneru (Zgb 1924); Železniška zveza Slovenije
s Sušakom (Lj. 1926). O žel. zvezi Slovenije z morjem in drugih
železniško-prometnih vprašanjih je pisal v J, S, SN, Tehnični list, PrimL, Obzor
idr. V mladosti je tudi slikal (gl. čl. o bratu Pavlu).
Prim.: SBL I, 463–64; J. C. Oblak, Nova železnica s
Koroškega..., LZ 1906, 567; PV 1907, 40 o knjigi Nova žel. s Koroškega...;
Spominski almanah slov. strokovnih pisateljev, publicistov in projektantov, Lj.
1939, 295; I. Mohorič, Zgodovina železnic na Slovenskem, Lj. 1968, 293–94, 407,
418–21, 432, 459, 501 (inž. K. je dal gradivo za to knjigo); slika IS 1928, 147;
Je umru v Ljubljani inž. M. K., Matajur IV, 16.-30. nov. 1953, 2.
Jem.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine