Klemenčič Milan, slikar, lutkar in scenograf, r. 7. mar. 1875
v Solkanu, u. 5. febr. 1957 v Lj. Oče Štefan, kmet, mati Ana Verdikon. Že v rani
mladosti je osirotel. Tedaj se je v Gor. prvič srečal z Reccardinijevimi lutkami.
Od 1885–89 je obiskoval gor., od 1890 trž. gimn., od 1891 beneško slik. akad. in
1892 akad. Brera v Milanu. 1893 je odšel v München na Schmidtovo slik. š., že po
dveh mesecih je prestopil v Hollosyjevo š. V letnem sem. je bil sprejet na Akad.,
tu je do 1894 hodil v Gysisovo in Herterichovo š. Istočasno je obiskoval gled.
tečaj pri K. Lautenschlägerju. 1895 je odslužil vojaški rok kot enoletni
prostovoljec pri mornarici, nato je še nekaj časa potoval po Egiptu in Bližnjem
vzhodu. Po vrnitvi se je zaposlil kot sodnijski uradnik, vmes pa je 1901 prebil še
en semester na slik. akad. v Münchnu pri Litzenmayerju. Kot uradnik je služboval v
Bovcu in Gor., se 1903 z družino naselil v Šturjah in opravljal službo sodnega
kanclista v Ajdovščini. V prostem času je slikal. Že 22. dec. 1910 je začel z
lutkovnimi predstavami v Malem lut. gled., tako so Šturje postale rojstni kraj
prvega slov. lut. gled. 1912 je K. napisal oklic slov. javnosti, naj podpre
umetniško dovršeno in vzgojno usmerjeno, predvsem mladini, a tudi odraslim
namenjeno ter nad strankarskimi spori stoječe lut. gled. z dobrim tujim, zlasti pa
domačim repertoarjem. Oklic takrat ni izšel, ampak šele 1919. K. je 1913 začel
poučevati risanje in projekcijsko geometrijo na obrtno-nadaljevalni š. v
Ajdovščini, ob izbruhu vojne 1914 je bil vpoklican. Po vojni se je naselil najprej
v Domžalah, nato v Lj., kjer se je popolnoma predal lutkarstvu in od 1920–24 vodil
Slov. lut. gled., v sezoni 1920–21 pa opravljal tudi službo šefa opreme SNG za D
in O. V lut. gled. je sodeloval z I. Lahom, M. Jarcem, I. Šorlijem idr. Po
prenehanju tega gled. se je razočaran posvetil slikarstvu, a se 1936 še enkrat
vrnil k lutkarstvu, ko je v lastnem stanovanju v Lj. prirejal predstave z novimi,
miniaturnimi lutkami. 1930 so ga na ustanovnem kongresu Jsle. lutkarske zveze v
Lj. izvolili za častnega preds., 1932 pa za častnega preds. Jugoslaven.
lutkarskega saveza. – K. je stalno nihal med slikarstvom in lutkarstvom, gotovo pa
je v zadnjem pomembnejši. Upoštevanja vredna je tudi njegova fotografska
dejavnost: z velikim občutkom za dokumentarnost je posnel številne fotografije,
pomembne zlasti za preteklost Goriške okrog 1900 in po njem. K-evo slikarsko delo
obsega krajino in portret, poleg tega še žanr in tihožitje. V njegovem slik.
ločimo dve obdobji: do prve svet. vojne prevladujejo primorski motivi, po njej, ko
je živel v Lj., se je na Prim. še vračal na osnovi starih študij, vendar
prevladujejo sedaj lj. in gorenjski motivi, zanimala pa ga je tudi krajina na
Dolenjskem in ob Jadranu. Enako pomembni kot krajine so portreti, v katerih je že
v Šturjah upodobil nekaj uglednih domačinov, sorodnikov in prijateljev, v Lj. pa
tudi več znanih osebnosti (André Jochmann, 1907; Vaio Bratina, 1910; dr. Alfred
Šerko, 1931; dr. Joža Glonar, 1934; Don Bosco (za salezijance na Rakovniku); Bogo
Leskovic, 1935, itd.). K-evo slikarstvo je realistično, vendar je zlasti pri
krajinah opaziti tudi vplive impresionizma in celo pointilistične tehnike. Pri
portretih je oblikovno trši, ponekod skoraj z ekspresivnim učinkom (dr. J.
Glonar). V manjših delih dekorativnega značaja zasledimo tudi odmeve secesije.
Veno Pilon je K. cenil, saj mu je bil prvi slik. mentor, in ga je nagovarjal,
enako tudi F. Mesesnel, naj pripravi samostojno razstavo, vendar do te za K-evega
življenja ni prišlo. Iz K-evih šturskih let je vredno omeniti prijateljstvo, ki ga
je vezalo z domačinom Avgustom Schleglom (1856–1908), obč. tajn. v Ajdovščini in
županom v Šturjah, ki se je tudi sam ljubiteljsko ukvarjal s slikarstvom. K. je
1907 sodeloval na »prvi slov. umetniški razstavi« v Trstu, 1908 je razstavil tri
krajine v izložbi Gabrščkove knjigarne v Trg. domu v Gor., 1908–10 je razstavljal
v Circolo artistico v Trstu, 1909 v Jakopičevem paviljonu v Lj., 1925 na razst.
portretnega slikarstva v Lj., 1927 na II. razst. umetnin v okviru lj. velesejma,
1930 v okviru Kult. razst. Jul. krajine v Bgdu. Po smrti so bila njegova dela
prikazana 1958 na razst. Avtoportret na Slovenskem, apr. 1970 je GorMuz pripravil
razst. gor. motivov, okt. istega leta pa nekoliko razširjeno razst. v Ajdovščini.
1976 je GorMuz pripravil retrospektivno razst., ki je osvetlila celotno K-evo
umetniško dejavnost. Razstavljena so bila olja, osnutki in študije, scenski in
kostumski osnutki ter lutke. Značilno je, da K. za svoje lutke ni samo snoval
osnutkov, ampak je lutke sam izdeloval, prav tako tudi kostume in scene. Njegove
lutke iz vseh treh obdobij, tj. iz Šturij, iz delovanja Slov. lut. gled. v Lj. in
miniaturne lutke, so še ohranjene. K. se je v repertoarju lut. iger naslanjal
predvsem na tuja dela, medtem ko so domači avtorji, čeprav jih je prosil za
izvirna slov. besedila, slabše zastopani. Iz it. commedie dell'arte je izvajal
npr. Reccardinijevi deli Mrtvec v rdečem plašču in Trojčke iz Damaska, pomagal si
je tudi s prev. iger Franza Poccija (Kralj Lavrin, Začarani princ, Princ Rožencvet
in princesa Lilijana, čarobni dežnik, Gašperčak slikar, Obuti maček, Preizkušnja,
Tri želje, Sovji grad, Čarobne gosli). Slov. lut. gled. v Lj. je 18. mar. 1920
uprizorilo prvo slov. lutkovno igro, Sneguljčico dr. I. Laha, pogosteje pa so bili
delo slov. avtorjev prologi, po navadi aktualno kritično obarvani. Višek K-evega
lutkarstva so nesporno uprizoritve Fausta, ki ga je po tujih virih priredil za
lutkovni oder K. sam. To predstavo in še nekatere druge iz predvojnega repertoarja
so v K-evem stanovanju ponovili z miniaturnimi lutkami tudi še po zadnji vojni, v
sezoni 1951/52 pa so v Mestnem lut. gled. v Lj. igrali Poccijeve čarobne gosli, za
katere je K. izdelal osnutke za sceno in lutke, že 1905 je zasnoval sceno za
D'Annunzijevo Giocondo, ko je v Gor. gostovala ital. gled. igralka in plesalka
Eleonora Duse, 1910 je v Benetkah napravil sceno za odrsko delo La Nave istega
avtorja. Izdeloval je tudi scene za prim. podeželske odre. Med deli uporabnega
značaja je zanimiv npr. osnutek barvne razglednice ob sokolskem shodu 1909 v
Ajdovščini, ki je bila tudi tiskana. V Lj. je za D in O SNG izdelal sceno za Lepo
Vido (1920), Thais (1920), Vesele žene windsorske (1920), Tosco (1920), Sen kresne
noči (1920), Hebblovo Judit (1923), Manon (1944), Robinzon ne sme umreti
(1943–44).
Prim.: Lit. od 1907 do 1976 glej v katalogu razstave Slikar
in lutkar M. Klemenčič, 1875–1957, Nova Gorica 1976, 22–23; prim. še: JAlm 1923,
204; Razstava portretnega slikarstva na Slov. od XVI. stol. do danes, Lj. 1925
(razst. katalog); NRazgl 12, okt. 1957, 470; SGL II, 287–8; Dnevnik 24. nov. 1974;
Delo 11. jun. 1976; Dnevnik 12. jun. 1976; PDk 12. jun. 1976; PrimN 18. jun. 1976;
PDk 27. jun. 1976; PrimN 16. jul. 1976; Delo 5. avg. 1976; osebna zapuščina M. K.
pri Savu in Mojci Klemenčič v Lj.; arh. podatki v Slov. gled. in filmskem muzeju v
Lj. Upodobitve: I. Vavpotič, risba s svinčnikom, 1924 (ni obj.); S. Šantel,
Plamen, 28. jan. 1921, 2, 17; Ilustracija 1930, 5, 176 (avtoportret); S. Šantel,
Ljudski oder 1939–40, 4, 164 (risba iz 1921); B. Jakac, S 19. jan. 1940; S.
Šantel, Dokumenti SGM VIII, 1972, 19, 75 (risba iz 1921); Slikar in lutkar M.
Klemenčič (razstavni katalog), Nova Gorica 1976, 11 (S. Šantel, 1921), 17
(avtoportret).
M. V.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine