Slovenski biografski leksikon
Kette Dragotin, pesnik, r. 19. jan. 1876 na Premu na Notr., u. 26. apr. 1899 v Lj. v stari cukrarni. Oče Filip (r. 22. apr. 1849 na Vrhniki), je bil tedaj tam učitelj in organist, nato je služboval še na Colu (1878 do 1880), v notr. Zagorju (1880–89) in u. v Košani 12. apr. 1891, ko je bil Dragotin v prvem letniku pripravnice v Lj. Mati Ana r. Valenčič je u. več let pred očetom. Očeta s poetiško licenco živo popisuje Kette sam v feljtonu »O smrti očetovi«, ki ga je objavil 1896 v Slovencu. Duhoviti in dovtipni oče je brez dvoma odločilno vplival na značaj dečka, ki ni poznal materine vzgoje. Kette sam je trdil, da je zelo očetu podoben. Po očetovi smrti je bil Dragotinov varih materin brat Ivan, trgovec v Trnovem, ki je po vsej priliki tudi skrbel zanj; mnogo ga je podpirala tudi teta, tako da kot dijak ni trpel posebnega pomanjkanja. — V lj. gimn. je vstopil 1888; po dokončani drugi šoli je v 1890/91 prestopil na učiteljišče in z dobrim uspehom dovršil I. letnik pripravnice. To leto je užival tudi drž. ustanovo 50 gld. Najbrž po stričevi in tetini volji, ki sta tudi pozneje pričakovala, da bo študiral teologijo, se je naslednje leto vrnil na gimn. in vstopil v III. b razred. V prvem tečaju 1893/94 je bil kot petošolec kaznovan s štiriurnim zaporom in »manj primernim« v vedenju radi »zlaganja spotekljivih pesmi«. To je bila kazen za politično pesem proti škofu Missiu (objavil Aškerc v Uvodu); naivni dijaški izraz pojasnjuje razmere v tedanjem kulturnem boju, obenem pa tudi jasno kaže Kettejevo tedanjo dijaško orijentacijo. 1895 je bil kot šestošolec 9. aprila črtan, ker ni plačal šolnine. Po pričevanju sošolcev je bil zbolel in opustil je šolo, odločilno je na zadevo najbrž vplival lj. potres, ki je šolo za tisto leto končal. Tesno ga pa je že tedaj vezalo prijateljstvo z Iv. Cankarjem, ki se je potem isto leto ponesrečil pri maturi. Tudi prof. mu niso bili naklonjeni. To dobo je prebil z instrukcijami in podporami, pisal podlistke in snoval velike lit. načrte, dokler ga ni pesnik Iv. Resman otel in pregovoril, da je naslednje leto (1896) šel v Novo mesto, kjer je po sprejemnem izpitu vstopil v VII. šolo. Maturiral je 1898. Ker pa je bil kot sedmošolec potrjen, je moral po maturi mesto na Dunaj za tri leta v Trst k vojakom. Brezupno vojaško življenje ni prijalo niti njegovemu značaju niti njegovemu zdravju. Nakopal si je jetiko in bil 1. apr. 1899 odpuščen. Pred smrtjo je po Aškerčevem posredovanju izročil svojo pisateljsko imovino L. Schwentnerju in določil za svojega dediča Podporno dr. za sl. visokošolce na Dunaju. Sedaj leži v skupnem grobu slov. »Moderne« v družbi s Cankarjem in Murnom pri Sv. Križu v Lj. — Pesniti je bil začel zgodaj. Osemleten je napisal prvo pesem očetu za god. Po pričevanju S. Sardenka je imel v drugi šoli cel album pesmi. Bil je tudi agilen član lj. Zadruge, lit. in pol. dij. društva, in njen poslovni tajnik v letih 1893/94 in 1894/95. Kot zadružan se je menil bolj za literature kakor za politiko, bral svoje pesmi, predaval o literaturi in uvedel in vodil pouk v ruščini. Za njegovo naziranje je značilno, kar je kot tajnik govoril v hudi debati 24. febr. 1895. »Poudariti moram koj s početka, da se naše društvo ravna popolnoma po geslu: ,Bog i narod‘ in da se, kar se tiče verskih razmer, ne bode dalo nikdar voditi od prenapetežev, bodisi te ali one stranke, kar se tiče naroda bode imelo vedno pred očmi njegov blagor; trudilo se bode po svoji moči, da mu pripravi ugled med drugimi narodnostmi, trudilo se bode, da se vsaj dostojno pripravlja za boj za nar. pravice in njegov ugled…« (DS 1920, 13). Član Zadruge je ostal tudi potem, ko so ga v šoli črtali, vendar pa je to leto manj marljivo zahajal vanjo. Tesno prijateljstvo z Iv. Cankarjem in svobodno življenje ga je Zadrugi odtujilo in ko je bil 7. marca 1896 iz nje izključen Iv. Cankar, je tudi K. solidarno izstopil. Prav tedaj se je s svojimi pesmimi pojavil v javnosti. LZ je v maju prinesel prvo pesem »Na blejskem otoku«, njegove mladinske pesmi pa sta prinašala Vrtec in Angelček. Tudi v Novem mestu se je s K. prihodom ustanovila Zadruga, z istim geslom in programom. Zadražani so se spočetka shajali na K.-jevem stanovanju in gojili govorništvo in literaturo. Duša društva in njegova avtoriteta je bil K. Tudi tu je uvedel učenje ruščine, predaval je o literaturi in politiki. Značilno za to Zadrugo je, da je bila naročena na Edinost in da je brezplačno dobivala več izvodov Slovenskega lista. — Iz dnevnikov (izvlečki v Aškerčevem uvodu) vidimo, kako zgodaj je K. hotel priti vsemu do dna. Načrtov za življenje in delo ima vse polno. Poleg ruščine se je oprijel italijanščine, francoščine in angleščine, vse radi literature. Najočitnejši dokaz iskanja prave smeri pa je korespondenca prijateljem, ki se začenja po prihodu v Novo mesto. Razvoj svojih pesniških tovarišev motri s pazno kritičnostjo in jim tudi sam pošilja pesmi v presojo, je poln vere v Cankarja in Župančiča, dvomi o Murnu, večino drugih sodobnikov že tedaj pravično odstavlja v kot. S »subjektivno« poezijo (tedanjo dekadenco) se ne more sprijazniti, odbija ga tudi nastopajoči naturalizem. Išče nove sinteze v umetnosti, nov realizem in čuti, da se mora nasloniti na narod, dočim so drugi iskali oddaljenih in nedomačih snovi. V svojem predavanju v Zadrugi »O lirični poeziji«, je poudaril: Ako pregledamo pesnike, zapazimo, da so največ uspeha dosegli oni, ki so peli naravno, priprosto, narodno. Leto pozneje piše Cankarju: »Zakaj bi sploh ne jemal iz življenja svojega naroda, ne vem. Izraz, obliko pa od drugod niti ne morem jemati, nego od njega. (20. jun. 1897.) Na drugem mestu mu piše: »Ravno zato ker rad spoznavam tuje misli in tuja čustva, so mi tudi nar. pesmi prirasle k srcu (1. jan. 1898). V obliki mu ugaja mirnost in harmonija klasikov (20. jun. 1897), a ve, da je za pravega pesnika prvi pogoj notranja razgibanost, strast. »Ljubezen je strast — neizcrpen vir lirike — pregrešna, pst, to ne sme biti v pesmih katoliških pesnikov. Jeza je strast — neizcrpen vir satir — pregrešna; doli z njo, enthusiazem za karkoli je strast, a brez njega pišejo naši pesniki. Jaz pa nimam kar nič veselja za njihove umetne cvetke, najsi bodejo še tako lepo barvane, ko so pa brez — duhá, ko pa nimajo svojih korenin v srcu človeškem… (1. jan. 1898.) Svojih pesmi bi najbrž ne bil izdal tako kmalu; bolj in bolj ostro je sodil svoje delo: »Zame bi bilo boljše, da nisem stopil v javnost. Spisal bi morebiti manj, a kaj boljšega. In jaz — nočem pisati za denar: to se mi tako zdi, ko da bi prodajal svojo dušo čifutom za rumeno zlato… Skoraj čez vse sonete bi najrajše naredil križ. Aut — aut!« V tem nedatiranem pismu Murnu piše dalje: »Jaz jo grem iskat pravo pot, ki vodi do prave poezije… Iskati bi moral tisto pot zato, ker vodi do resnice, pa ne zato, ker je tam moja sreča.« Pesniška šola mu je bila predvsem lastno življenje, odločilnih vplivov pri njem skoraj ni najti; med starimi klasiki ga je najbolj pritegoval Ovid (prevajal je Amores), občudoval je Homerja, Tassa in Goetheja; mnogo je bral ruske pesnike, zlasti Kolcova; vidneje je vplival nanj Maeterlinck, a ne toliko pesniško kot miselno. Dasi njegova razposajena ljubavna pesem spominja med modernimi na Bierbauma, ga gotovo ni poznal, ker je apriorno odklanjal »dekadenco«. Njegova najznačilnejša oblika je bil sonet, ker je vanj moral ukleniti misel in kljub temu, da je pisal Župančiču (11. avg. 1898), da se jih je naveličal in da bo »poizkusil pobrenkati na druge strune«, je ostal v svojih najboljših pesmih pri sonetu. Dasi ga je mikala tudi proza, in je pisal svoji poeziji odgovarjajoč blesteč slog, se je odločil za poezijo. — V prvih dijaških letih je bil otroško veren, pozneje je doživljal hude duševne krize in na smrtni postelji je del svoje literarne zapuščine uničil. Za njegovo mišljenje je bil značilen Rousseaujev izrek: »Vrnimo se k naravi.« Bil je nenavadno zgodaj zrel duh, tudi v šoli, dasi se ni mnogo menil zanjo. Že v Lj. je veljal za genijalnega. Bil je dobrodušen, tih in skromen, zunanje cel zrel mož, njegova narava pa je bila nervozna in hitra.
K.-jev pesniški tekst se docela ne da ugotoviti. Sestoji iz objavljenih pesmi in zapuščine, marsikaj se je raztrosilo. Svoje mladinske pesmi in basni je priobčeval od 1896 v Angelčku, oz. Vrtcu (psevdon. Siluška), redkejše pesmi je objavljal LZ (ps.: Mihael Mihajlov, Zor, Zvonoslav), a najsvobodnejša njegova poezija, zlasti erotična, je v Novi Nadi od 1897–99. Basni in otroške pesmi se odlikujejo po nežnem čustvovanju in izvirni miselnosti; nobena ni napravljena kot tekst k tujim klišejem, Ogromen pesniški razvoj pa se kaže v ostalih poezijah. Od domovinsko ljubezenske »Na blejskem otoku« do sonetnega cikla »Spomini« je ogromen miselni razmah. V dobrih treh letih javnega pesniškega nastopa je dosegel prvi vrh slov. moderne in podal njen najmnogovrstnejši in najzrelejši tekst. Spočetka je njegova pesem begotna dijaška ljubezenska romantika brez stalnega predmeta; hudomušnost in rahla reflektivnost najde navadno epsko-lirski izraz, bodisi da popisuje vrtoglavega pijančka ali resigniranega zaljubljenega starčka. Bohotno pa se razvije njegova erotika, ko najde svoj osrednji predmet v Angeli (od maja 1897); spočetka je še šegava, nato intimno impresivna, pozneje polna trpkega nemira, dokler se ne zapre v resignirano bolečino in v zrelo razumevanje ženske in življenja. V ozadju te erotike se blesti ostro zarisana idilična dolenjska pokrajina in Novo mesto s Krko in Gorjanci, pozneje pa se nam odpre široki svet s Trstom in morjem — široka objektivnost. Na tej višini imamo tudi zaključek njegovega neprestanega miselnega in religioznega iskanja, sonetni ciklus »Moj Bog«. — Kette je za razvoj naše pesniške oblike velikega pomena. Pretrgal je shematični ritem in uvedel naravno svobodno ritmiko in lahkotni izraz, zato je tudi njega sodobnost štela med »dekadente«. Ritmično svobodnost je prav tako uporabljal v sonetu, vendar pa je našel zopet sonetovo notranje bistvo, tako da so njegovi soneti prvi poleg Prešernovih. Tudi v gazeli je iskal mnogovrstno zunanjo obliko. — Prvi, ki je K. pomen prav razumel in ocenil njegovo vrednost, je bil Iv. Cankar, njegov največji prijatelj. Postavil ga je na višino svetovnih lirikov, poleg Goetheja in Prešerna. Cankarjevi očitki, da je Aškerc za izdajo pesmi popravljal, se ne dado docela razjasniti. Ker nimamo K. rokopisov in se tudi rokopis za 1. izdajo ni ohranil, se ne da ugotoviti, kaj je morda K. že sam popravil. Aškerc je popravljal predvsem pravopis in uredil pesani, kot pravi: po obliki in hronološko; vendar se je hronologije slabo držal. V dopolnitev v II. izdaji zbranega teksta bi bilo še dodati: »O lirični poeziji« (DS 1914, 202), »Ob smrti očetovi« (Slovenec 1896, 23.–30. marca), »Muzek in Puzek« (Vrtec 1897, 21), Zimska romanca (SN 1901, 4.–7. febr.). Ta proza bi se dala spopolniti z nekaterimi podlistki v Slovencu 1896, ki še niso dognani. Burka: Naši dijaki (objavil 1926 P. Strmšek), Ribičan v peklu (Cankarjev Zbornik). Pesmi: Kuplet za abiturientsko veselico (Cankarjev Zbornik 46); V spominsko knjigo (Slovan 1906/7, 321); Romarski berač (Cankarjev. Zbr. sp. II, XXIII). K. je prevajal tudi za Rusko antologijo (str. 14, 46, 185, 193, 218); ohranjen je tudi prevod iz Fausta: Jerica pri kolovratu (Zora 1904). — Prim.: SN 1899, 26. in 27. apr.; Slovenec 1899, 27. apr.; LZ 1899, 312; Zora 1899, platnice; Poezije, uredil A. Aškerc, I. izd. 1900; II. izd. 1907. Ilustr. M. Gaspari, založil L. Schwentner; isto leto ljudska izdaja. (Ocene: I. izd. DS 1900, 411; LZ 1900, 512.; II. izd. DS 1907, 426; LZ 1907, 566; Slovan 1907, 286 in 349); Zora 1904; Iv. Cankar: Konec literarne krčme (DS 1911); Iz. Cankar: Iv. Cankar v »Zadrugi« (DS 1920); R. Mole: Kette v novomeški Zadrugi (Cankarjev Zbornik); Iv. Dolenc: Krekovi izbrani spisi II, 20; Iz. Cankar: Obiski (Iv. Cankar, S. Sardenko); isti: Kettejeva pisma Cankarju (DS 1926); Fr. Albrecht: Spomenik prijateljstvu (Jubilejni zbornik za 50letnico O. Župančiča 17–20); Iv. Cankar, Zbr. sp. II. zvezek (Urednikov uvod XX—XXV); III. zv. 294–313, deloma Literarno pismo 314–18; V. Zupan: Sledovi Maeterlinckove poezije pri Ketteju (Lit. pratika za l. 1914); N. Velikonja: Trenotki ob sonetnem ciklu »Moj Bog« (Zora 1913/14 (op. ur.: 1912/13)); Niko Zupanič: Dragotin Kette (Prilozi za književnost, jezik, istoriju i folklor, Beograd 1922, tudi ponatis); LZ 1928, 256. — Podobe: DS 1907, 426; Aškerc: Poezije spredaj in XXXVII. Kr.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine