Kafol (Caffou, Coffol, Kofol) Filip Jakob, duhovnik,
pridigar, nabožni pisatelj, politik, r. 4. jul. 1819 (popravi SBL I, 421) na
Pečinah pri Tolminu in tam u. 29. febr. 1864. Oče Anton (iz čepovanske rodbine),
kmet, mati Marija Klemenčič. Osn. š. opravil v domačih krajih, gimn. v Gor.
(1835–39). 1841 stopil v gor. sem., 21. sept. 1845 posvečen v duhovnika. Nekaj let
kaplanoval v Ročinju in Volčah, 15. mar. 1854 postal kapl.. v Batujah na
Vipavskem. Ker v vasi ni bilo š., je K. poučeval mladino v farovžu. Ko je 1855 na
Goriškem razsajala kolera, je K. neutrudno skrbel za bolnike iz Batuj in iz
bližnjega Sela. Dobil je zato pohvalno pismo od Namestništva v Trstu. 1857 je
dosegel, da se je Selo odcepilo od kamenjske župnije in se pridružilo Batujam, ki
so postale samostojna župnija. Istega leta je K. iz neznanih razlogov zapustil
Batuje in odšel v Celje k lazaristom. Iz Celja se je v avg. odpravil v pariško
sem. očetov lazaristov z namenom, da bi postal misijonar sv. Vincencija. Po
končanem noviciatu je apr. 1858 odpotoval iz Pariza in se vrnil preko Marseilla in
skozi It. (maja je bil tudi v Rimu, kjer je prejel blagoslov papeža Pija IX., in v
Loretu) na Štajersko. Tam je bil nastavljen za ljudskega misijonarja pri Sv.
Jožefu v Celju. Šibko zdravje in nemirni značaj sta ga prisilila, da je izstopil
iz družbe. Vrnil se je na Tolminsko, najprej kot župni uprav. v Nemški Rut
(1858–59), nato jun. 1859 kot vikar v rojstno vas Pečine (1859–64). V tistih letih
je K. nameraval sezidati v Gor. cerkev za gor. Slov. in slov. zavod za majhne
otroke. Zaradi njegovega neutrudljivega delovanja na verskem in prosvetnem polju
ga je vsa Tolminska poznala in visoko cenila. 1861 je bil izvoljen za poslanca v
gor. dež. zbor in se tam uveljavil kot eden najboljših govornikov. Na zasedanju
gor. dež. zbora 10. apr. 1861 je zahteval, naj se zapisnik seje piše tudi v slov.
jeziku, in je zato po nasvetu poslanca A. Goriupa (PSBL I, 452) postavil pismen
predlog. Na seji, ki je bila 22. apr., se je razvila na podlagi omenjenega
predloga splošna in ostra debata o rabi jezikov v dež. zboru. It. poslanec Doliac
je ob tej priložnosti priznal, da je treba tudi slov. govornikom prepustiti rabo
materinega jezika, ker imajo vsi poslanci enako pravico govoriti v jeziku, v
katerem bolje izražajo svoje misli. Na isti seji je K. v slov. utemeljeval predlog
za gradnjo ceste Sv. Lucija–Cerkno, prosil, da bi se odpustile davčne doklade k
ces. davkom za prebivalce bovškega, cerkljanskega in tolminskega okraja ter
zahteval, da bi zbor vzel v pretres postave, ki so prepovedovale kozjerejo in tako
povzročale veliko škodo manj premožnim kmetom. 25. jun. 1861 je odložil poslanski
mandat, »ker se je po deželi govorilo, da so bile volitve poslancev povsod bolj
ugodne in uspešne kakor na Tolminskem«, in »ker se ne zlagajo dolžnosti poslanca z
opravili duhovske službe na Pečinah«. Istočasno se je tudi odpovedal zahtevam,
katere je postavil na seji 22. apr. Na Pečinah je K. začel hudo bolehati in je
zato povsod iskal zdravja. V začetku 1864 je prosil za premestitev v solkansko
župnijo, da bi prišel v milejše podnebje. Želja se mu ni izpolnila, ker ga je že
febr. dohitela smrt. K. je bil dopisnik N v letih 1848, 1849, 1861. Pisal je tudi
v ZD (psevdonim Pečan) 1850, 311; 1851, 198 (pesem Dan XVI.
listopada 1851 po Goriški nadškofiji); 1853, 143 in 164. K. je bil zelo
cenjen govornik in njegove pridige, ki se odlikujejo po ognjevitosti, veliki
govorniški sili in lepem jeziku, spadajo med najboljše v slov. slovstvu. V Drobt.
1852, str. 43–50, je objavil pridigo Marija naša ljubezniva
mati. Naslednje leto je objavil zbirko pridig Domači
ogovori po nedeljskih evangeljih za verne ljudi na deželi (Clc 1853,
I-II). Nato so izšli Domači ogovori po prazniških evangeljih za
verne ljudi na deželi (Lj. 1856). Nekaj let pozneje pa je objavil Večne resnice v pogovorih za ljudske misijone po slovenskih
deželah (Gor. 1861–62, I-II). K. se je bavil tudi z zgod. rojstnega kraja.
V SV, Clc 1863, 8, str. 3–28, je izšel spis Cerkvica sv. Mohora
na Tolminskih Pečinah. Po K-ovi smrti je SPj objavil še nekaj njegovih
pridig (1865, 1876, 1877). K. je zapustil več rokopisov: Častiti
gospodje Lazaristi (do VII. pogl.), Razlaganje
evangeljiev in listov za vse nedelje in praznike (spisan za 3/4 leta), Zgodovina tolminske grofije. Začel je tudi katekizem Krščanski nauk za misijon, a dela ni dokončal. Njegovo
knjižnico je podedoval nadšk. kancler Štefan Kafol.
Prim.: LibBapt. na Pečinah; žpk. kronika v Batujah; osebni
arh. dr. R. K.; Juventus... (Gymnasium) 1835–39; SBL I. 421; F. Blažič, Kratka
povestnica gor. nadšk., Clc 1853; SPj 1857, 149 in 1859, 382; Sejni zap. 1861, 7,
16; NadškAGor., Šematizmi; ArchProv., sezione II, sottosez. I, fascic. 2; N 1861,
152, 24243 in passim; 1864, 80; ZD 1850, 211; 1851, 198; 1853, 143, 164; 1856, 3;
1861, 62–63; 1862, 70: 1864, 64, 276; 1871, 316; UG 28. febr. 1864; Glas 20. sept.
1872; Glaricini, 302; Kociančič, Hist. Archid.; FoliumGor 1882, 315; Rutar, Tolm.,
208–09; Gabršček I, 58, 160–61; S. Stanič, Filip Jakob Kofol, KolGMiD 1939, 65–66;
SlovPrim 20. sept. 1945; Moder, 111, 113, 125; B. Marušič, Razvoj polit. življenja
gor. Slov. od uvedbe ustavnega življenja do prvega polit. razkola, ZČ 1969, 1/2,
7–11; JKol 1977, 205–06, 209–10.
Vh
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine