Jereb Peter, skladatelj, r. 1. avg. 1868 (op. ur.: 1. jul. 1867) v Cerknem, u. tam (op. ur.: v Litiji) 3. okt. 1951. Oče Ivan (op. ur.: Anton), kmet, mati Neža Pregelj (op. ur.: Marijana Flander). Ko je po dovršeni ljudski š. v rojstnem kraju izgubil starše, ga je
stric vzel k sebi v Tunjice pri Kamniku. Ker je kazal očiten glasbeni talent, saj
se je violino učil igrati še v Cerknem, ga je stric priporočil p. Angeliku
Hribarju, ki mu je posredoval temeljit pouk v glasbeni teoriji in ga spravil v
orglarsko š. v Lj. (1884–87). Po odlično dovršeni š. je bil najprej pomožni
organist v Litiji (1887–89), potem je služboval kot glasbenik pri vojaški godbi
97. pešpolka v Pulju (1889–92) in nato nad 40 let opravljal službo občinskega
tajnika in organista v Litiji (1892–1933), ko je stopil v pokoj. Ves ta čas je bil
tudi pevovodja znanega pev. društva Lipa v Litiji. J-ove odlične posvetne skladbe
(v glavnem zborovske) so zgrajene v narodnem duhu in slone zlasti s svojo
sentimentalno liričnostjo na slov. ljud. pesmi. Zato so postale zelo popularne,
zlasti na podeželju. Njegove c. skladbe so liturgično zelo ustrezne in so pisane v
duhu cecilijanske reforme. V splošnem J-ove skladbe karakterizira preprostost
oblike, iskreno doživljena in zelo prikupna melodika, izredna barvitost harmonije,
solidna tehnika kompozicijskega stavka in smisel za klen pevski značaj ter finese
vokalnih delnic. Samostojno je izdal zbirko 10 moških in mešanih zborov (1924),
posamezne skladbe pa je objavljal v CG in v NA. Vendar je obilica njegovih skladb
ostala v rokopisih, čeprav so jih pevovodje številnih podeželskih pevskih zborov
rokopisno razmnoževali in jih pogosto izvajali. Od c. skladb je omeniti: Graduale in festo s. Joachim za moški zbor (1897), motet Bone pastor za moški zbor (1914), Ave
Maria za mešani zbor (1915), od posvetnih pa iz vrste zelo priljubljenih
zborov: Šentjanževa; Pelin-roža; Kam si šla, mladost ti moja;
Napitnica; Prepelica; Na Posavju; Vetrček moj; Zimska itd.
Prim.: SBL I, 406; Zbori II, Lj. 1926, 48; J. Glonar,
Poučni slovar I, 515; R. Hrovatin, Zgod. glasbe, Lj. 1948, 489–90, 494; V. Ukmar,
ibid., 514; D. Cvetko, ME I, 747; 2. izd., II, 1974, 265; isti, Historijski razvoj
muzičke kulture u Jsli., Zgb 1962, 444, 480, 485, 508; KL Sje I, 68, Trobina, 99,
114–15.
Lc.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine