Janez Svetokriški, rojen v plemeniti družini kot Tobija
Lionelli, kapucin, pridigar in književnik, začetnik slov. homiletike, r. 1647 v
Sv. Križu na Vipavskem, u. 18. okt. 1714 v Gor. v 50. letu redovniškega življenja
in v 67. letu starosti. Otroška leta je preživel v rojstnem kraju, kjer je prišel
v stik z oo. kapucini, ki so se preselili v Sv. Križ malo pred njegovim rojstvom
1634. Še zelo mlad se je odločil za redovniško življenje v vrstah kapucinov
štajerske province. Po enoletnem noviciatu, ki ga je opravil na Reki, je 17-leten
naredil prve redovne obljube in si privzel ime brat Janez Krstnik. Po bogoslovnem
študiju je postal pridigar »Provinciae Styriae concionator«. Pod tem imenom ga
poznamo iz vseh dosegljivih dokumentov. Pridigarsko službo je razvil na obsežnem
področju slov. zemlje, saj ga je služba gvardijana vodila od Trsta (1679) do Sv.
Križa na Vipavskem (1682), Ljubljane (1684), Trsta (1686), Novega mesta (1688),
Gorice (1693). Sv. je bil v prvi vrsti pridigar. Z govorjeno besedo je uresničeval
smernice tridentinskega koncila, ki je zapovedal duhovnikom, da morajo govoriti
vernikom vsako nedeljo in praznik. S pridigo je uresničeval tudi program svojega
reda, ki je pridigarsko službo cenil kot svoje naj plemenitejše opravilo. Kakor se
je reformacija naslonila na pisano besedo in z njo pri nas utemeljila slov.
knjižni jezik, tako se je kat. obnova naslonila na govorjeno besedo in z njo
uveljavila slov. jezik, žlahtnila nravi in hrabrila preizkušeno ljudstvo v dobi
pogostnih kug, vojska in revščine. Sv. se je kot pridigar še posebej izkazal.
Ljudstvo ga je vzljubilo in zvesto poslušalo v vročini in mrazu, kakor sam pravi v
pridigi »Slovo od Ljubljane«. Tudi sobratje duhovniki so njegovo pridigarsko
sposobnost visoko cenili. V slovenskem predgovoru k 1. zvezku Svetega priročnika (SP) pravi, da so ga drugi mašniki večkrat prosili, da
bi jim posodil svoje slov. pridige, da bi si jih prepisali, ali pa, da bi jih
»drukat pustil«. Postavil si je obsežen program in ga v sedemnajstih letih skoraj
v celoti uresničil. Izdal je pet debelih zvezkov pod naslovom Sacrum Promptuarium – Sveti priročnik na 2896 straneh. Prva dva zv. sta
izšla v Benetkah v tiskarni Zacharije Conzattija. Oba nosita letnico 1691, čeprav
je mogel drugi iziti šele 1695, ko je dal kapucinski general Bernardin dovoljenje
za natis. Ostali zv. so izšli v Lj. v tiskarni Janeza Marije Mayra. Tretji zv.
nosi letnico 1696, četrti 1700 in peti 1707. Tretji zv. je mogel v celoti iziti
šele 1698, ko je škof. cenzor Ivan Dolničar podpisal dovoljenje za natis. Tiskanje
SP so omogočili razni meceni, katerim je Sv. posvetil posamezne zv.: novomeški
prost Friderik Hieronim grof. Lanthieri, deželni oskrbnik Jurij Žiga Gallenberg,
jurist Frančišek Albert baron Pelzhoffer, Peter Anton Codelli de Fahnenfeld in
Anzelm Kimovec, prior kartuzijanskega reda v Bistri. Prvi, drugi in peti zv.
obsegajo pridige za nedelje c. leta in glavne praznike Kristusa Gospoda in bl. D.
Marije. V tretjem zv. so pridige za praznike in v četrtem za razne priložnosti.
Pripravo na spoved in razlago božjih zapovedi, ki bi po prvotnem načrtu morali
iziti v posebnem zv., je pritegnil v drugi zv. Govori o cerkvenih zapovedih, ki
jih je tudi napovedal, so izpadli iz programa. Oblika pridig je tematična z jasno
razvidno razčlenitvijo: tema, uvod, jedro, sklep. Razen treh primerov so vse teme
iz sv. pisma v lat. jeziku in slov. prevodu. Vsebina pridig je zelo pisana: verski
nauk, oprt na sv. pismo in c. očete, se neprestano prepleta z vsakdanjim
življenjem in številnimi zgodbami iz starejših in novejših avtorjev. Povsod je
razvidno izrazito moraliziranje. Držal se je pravila, ki ga je svojim bratom dal
sv. Frančišek, naj ljudem govorijo o grehih in krepostih, o plačilu in kaznih
(prim. SP IV, 3). O grehih in krepostih je govoril, kakor se kažejo v življenju
človeka, družine in družbe. V jeziku in pravopisu se je naslonil na knjižno
tradicijo iz protestantske dobe. V pomoč so mu bile Kastelčeva Observationes v
Nebeškem cilju. Te je povzel in skoraj v celoti objavil pod naslovom Observationes in scriptione et lectione idiomatis carniolici
iuxta antiquos libros carniolicos et slavos. Natisnjene so v 1. zv. SP
takoj za slov. predgovorom. Te so bile zanj edina slovnica slov. jezika, kar mu je
povzročalo veliko težav tako v pravopisu kakor v jeziku. Številne nedoslednosti v
pravopisu, pogostne nemške tujke in narečne posebnosti kažejo, s kakšno težavo je
uresničeval načelo, ki si ga je bil postavil, da bo pisal, kakor so Slovenci
govorili, »quia scribendum est more gentis, loquendum vero more regionis«. SP
pomeni častno nadaljevanje velikih prizadevanj slov. protestantov in obsežno
pomnožitev slov. tiskanih knjig. Delo Sv-ega je prvo obsežnejše izvirno lit. delo
v slov. literaturi. Pobudo in zgled je dobil pri Italijanih, vendar zaman iščemo
pridigarja, po katerem bi bil Sv. krojil svoje pridige. Zunanja oblika SP z
obširnim podnaslovom, posvetilom, odstavkom »Ad benevolum lectorem«, obširnim
kazalom, uporabo številnih citatov iz sv. pisma, c. očetov, klasikov in drugih
pisateljev sicer močno spominja na podobne it. priročnike, vendar je vsebina tako
slov., da ne moremo dvomiti o izvirnosti SP. Sv. je gotovo poznal in bral
Segnerijev Gruaresimale. O tem priča slov. predgovor v 1. zv. SP, ki je delno
povzet po Segnerijevem. V razčlenitvi in zgradbi govorov kakor tudi v obdelavi
snovi je Sv. popolnoma samostojen. Posluževal pa se je raznih zbirk zgledov in po
predmetu zbranih misli, kot npr. Magnum speculum exemplorum, Instructissima
bibliotheca moralis concionatoria. O tem ne govori samo množica citatov,
nedoslednosti v citiranju, ampak tudi njegova izjava: »Jest bi mogal lahku s 1000
exempelni poterdit le-to resnico, zakaj bukve so polne takoršnih exempelnov« (SP
III, 336). SP je imel velik vpliv na c. govorništvo na Slov., saj je bil skoraj
pol stoletja edini tovrstni priročnik v slov. jeziku, po katerem so mogli segati
slov. duhovniki. Odločilno je vplival tudi na poznejše slov. lit. prizadevanje. Še
dolgo dobo so pridigarski priročniki zavzemali prvo mesto v slov. lit. Zgledu in
spodbudi, ki jo je Sv. zapisal v predgovoru k 1. zv., sta sledila kapucin p.
Rogerij in jezuit Jernej Basar. Na vprašanje, zakaj je Sv. tako uspel s svojo
pridigo, moramo v prvi vrsti reči, da odseva iz njegovih pridig velika ljubezen do
ljudi, katerim je govoril. V zadnjem govoru 4. zv., kjer se poslavlja od
Ljubljane, je njegova ljubezen do zvestih poslušalcev dobila še posebno čustven
prizvok. Vse njegovo delo je prežeto z izrednim posluhom za stiske in slabosti,
trpljenje in veselje ljudi. Čeprav pogrešamo v SP marsikatero lokalno in časovno
pripombo, vendar v njem močno odmevajo verske, gosp. in polit. razmere proti koncu
17. stol. Versko življenje je tedaj cvetelo zlasti v ljudskih pobožnostih,
številnih praznikih, češčenju sv. R. T., procesijah, romanjih, jubilejih. Gosp. in
polit. razmere pa so bile žalostne. Moč stanov in vpliv plemstva sta se sicer
zmanjšala zaradi absolutističnih prizadevanj habsburških vladarjev, vendar je v
bistvu ostajal fevdalni red z desetino in tlako. Bremena so se celo večala zaradi
neprestanih vojn in turških vpadov. Neprestano izžemanje je kmete gnalo v obup in
upor. Večji ali manjši kmečki upori so se ponavljali skozi vse 17. stol.
Družbenega reda Sv. ni odkrito obsojal, odločno pa je bičal krivice, ki so jih
»žlahtniki« delali ubogemu ljudstvu, če bi mogli, pravi v 1. zv., bi svoje kmete
odrli in njih kože prodali (prim. SP IB, 145). S podobno ostrino obsoja trgovce in
bogatejše kmete, ki izkoriščajo stisko najrevnejših in jih z oderuštvom mečejo na
cesto. Značilno, da kmečkih uporov niti ne omenja. Kako je Sv. čustvoval s
poslušalci, kažejo zlasti govori o treh največjih nadlogah: kugi, lakoti in
vojski, ki so kot bič zadevale zlasti preprosto ljudstvo. Ti govori so nastali v
času resnične stiske. V njih se Sv. razodeva bolj prerok kot teolog. S preroško
močjo kliče ljudi k spreobrnjenju in poboljšanju. Če se spravijo z Bogom, jim
zagotavlja učinkovitost prošnje in rešitev iz nadloge: grozovitega Turka bo Bog
pregnal iz naše dežele, Mati božja, zdravje bolnikov, jih bo rešila strašne kuge
in nebeški Oče bo blagoslovil njive in vinograde, da bodo obilno obrodili. Sv. je
nastopal s prepričljivostjo človeka, ki se zaveda svojega poslanstva. To je dajalo
posebno moč njegovemu govoru. V prvi pridigi 4. zv. se sam primerja prerokom, ki
jih je Bog pošiljal božjemu ljudstvu stare zaveze, in apostolom, ki jih je Jezus
poslal po vsem svetu oznanjat evangelij. Božja beseda mu je bila neprecenljiv
zaklad, ki dela ljudi modre in pravične. V pridigi Sv-ega so poslušalci morali
začutiti odrešujočo moč božje besede. Pri Sv-em je opazna še druga privlačna
poteza: vse njegove govore prevevata velika vedrina in krščansko veselje. Tudi
težka in resna vprašanja je znal poživiti z umirjenim humorjem. Kršč. vero je
dosledno prikazoval kot največjo dobrino, ki uresničuje vsa naša hrepenenja in
prinaša zato pravo veselje. Te poudarke zasledimo zlasti v govorih o Jezusovem in
Marijinem rojstvu, o velikonočnih skrivnostih, o duhovniškem in redovniškem
poklicu, v odstavkih o večnem življenju, o zakramentih in drugih sredstvih za
dosego večne sreče. Upravičeno govorimo o apologiji krščanskega veselja v pridigah
Sv-ega. To ni bilo samo izraz njegove živahne narave, ampak se je kot glasnik
veselega oznanila dobro zavedal, da bo nalogo najbolj izpolnil, če bo dobrine, ki
jih oznanja, povezal z veseljem. Nastopil je kot pravi kapucin z duhom sv.
Frančiška, pevca sončne pesmi. S svojim izrazitim čutom za opazovanje in
občudovanje narave in življenja je v SP zapustil nekaj pravih biserov slov. proze.
Uspeh našega baročnega pridigarja moremo pripisati tudi njegovemu umetniškemu
talentu. Slog njegove pridige odkriva resničnega umetnika govorjene in pisane
besede, ki je dobro poznal umetniški okus svoje dobe in nove smeri umetniškega
ustvarjanja. To je bila doba razgibanih zlatih oltarjev in prvih baročnih cerkva.
Tudi SP je delo, v katerem se kaže barok v vsem svojem razcvetu. Že utrip
razgibanega verskega življenja, ki ga čutimo v njegovih govorih, dalje zgradba
govorov, zlasti pa razgibanost, ki jo dosega z besednimi igrami, pregovori,
presenetljivimi zasuki in duhovitostmi, z govorniškimi vprašanji in vzkliki itd.,
vse to so osnove baročnega duha, ki ga je Sv. mojstrsko dojemal in iz njega
ustvarjal. Iz njegovih govorov je za tisti čas dihala nenavadna svežina po vsebini
in obliki. Vprašanje zase je, koliko je Sv. podlegel praznoverju svoje dobe. Iz
kratkih odstavkov o praznoverju v SP moremo sklepati, da je bil pod vplivom
srednjeveškega ljudskega pojmovanja o posebnih zvezah, ki jih imajo nekateri
ljudje s hudičem. Prav tako je bil prepričan, da morejo hudiči povzročiti točo in
raznašati kugo. Bil je pač otrok svoje dobe. Temu se še Valvasor v svoji Slavi ni
izognil.
Prim.: J. Balič, O. Ivan Krstnik od Sv. Križa, slov.
propovednik, E 1883, 91–93; isti, Kje, kraj in od koga se je rodil o. Ivan
Svetokriški?, Gor. 1908, 25–27; Marn XXI, 44–51; V. Bele, O. Ivan Svetokriški, M
III (1922), 15; J. Bratina, Janez Svetokriški in jezuit Segneri, Cas IX (1915),
21–28; J. Glonar, Med reformacijo in romantiko, LZ 1916, 262 idr.; isti, J. S.,
SBL I, 375–76; F. Kidrič, Zgod., pass.; M. Rupel, Sacrum Promptuarium Janeza
Svetokriškega, Lj. 1937; isti ZSS I, 261–325; J. Šlebinger, O. Ivan Krstnik od Sv.
Križa, slov. propovednik. Ponatis iz Izv. c. kr. višje gimn. v Novem mestu
1908–1909; A. Slodnjak, Pregled, 28–29; isti, Slovstvo, 46–48; F. Stelè, F.
Kidrič, Zgodovina slov. slovstva (ocena), Čas XXIV, 334–338; A. Stroj,
Dvestoletnica smrti slov. pridigarja o. Iv. Svetokriškega, Duh. pastir XXXI, 601;
A. Vetrih, Krščanstvo kot dobrina v spisih Janeza Svetokriškega (disertacija)
1964; Pogačnik-Zadravec I, 215–19; J. Kos, Pregled slov. slovstva, Lj., 1974,
51–53; EJ IV, 456–57.
A. V.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine