Hrast Janez Nep., duhovnik, vzgojitelj in narodnjak, r. 23.
mar. 1830 na Livku, u. 18. sept. 1874 v Gor. Oče Janez je bil kmet, mati Katarina.
Osnovne nauke je dobil kot strežnik pri livškem kuratu Sabladoskem, ki je
ukaželjnega fanta poslal v Kobarid v ljudsko šolo, nato je v Gorici z odličnim
uspehom dokončal normalko, gimnazijo in filozofske razrede (1843–50). Kot dijak se
je preživljal s poučevanjem sinov uglednih družin: Conti, Lanthieri idr. V
egiptovski družini Gebbara je dobil tudi prve nauke v arabščini. Leto 1848 je
mnogim zmešalo glavo, Hrast pa je ostal zvest svojemu namenu, čeprav so mu kot
zelo nadarjenemu fantu ponujali možnosti šolanja na Dunaju za svetni poklic. Po
maturi 1850 je stopil v gor. bogoslovje in bil v tretjem letniku 21. sept. 1853
posvečen, kot četrtoletnik pa je poučeval verouk na normalki. Kot duhovnik je bil
najprej glavni prefekt bogoslovcev, 1854 je postal katehet na realki in začasni
prof. katehetike in vzgojeslovja v semenišču. Nadškof Andrej Gollmayr (PSBL I,
444–46) ga je naslednje leto poslal na Dunaj v Augustineum, kjer je 1858
doktoriral v bogoslovnih vedah. V Gorici je nato postal nadškofov kaplan in kmalu
prof. dogmatike v bogoslovju. Naslednje leto je postal tajnik cerkvenega sodišča
in protokolist v škofijski pisarni. 1861 je postal H. prof. cerkvenega prava in
cerkvene zgodovine ter redni član cerkvenega sodišča. Zato je odložil druge službe
ter se nastanil v semenišču, kjer je ostal do smrti. Tam je dobil še mesto
študijskega prefekta, 1864 pa je postal rektor centralnega bogoslovnega semenišča.
H. je bil najprimernejši mož za to mesto, ker je obvladal vse jezike svojih
bogoslovcev, da se je mogel z vsakim pogovoriti v njegovi materinščini, v slov.,
it., hrv. in furlanščini. Vsem je bil sam najlepši zgled nepristranosti, točnosti
in discipline, njegove odločitve so bile premišljene, jasne in jedrnate, zato so
ga vsi spoštovali. Kljub temu je imel 1866, ko je izbruhnila vojna med It. in
Avst., težave, ker se je med semeniščniki pojavila narodna nestrpnost. H. je
povedal vsem, da narodnost za katoličana ni najvišja dobrina, najvišja vrednota je
Kristusov nauk, zato se ne smejo oznanjevalci Kristusovega miru zaradi narodnosti
med seboj razdvajati. Ukazal je, naj se vsi bogoslovci naučijo vseh jezikov, ter
določil sposobne gojence, da so učili Slovence ital., Italijane pa slov. oz.
srbohrvaščino. V semenišču je podpiral notranji list slov. in hrv. bogoslovcev Slogo in ital. La fantasia. Za
duhovnega voditelja bogoslovcev je poklical dr. Ev. K. Valussija, ki je doštudiral
v Augustineju na Dunaju in postal pozneje škof v Tridentu. Z njim je vpeljal
pobožnost do Matere božje, v maju šmarnice, duhovne vaje, pogosto prejemanje sv.
zakramentov in druge pobožnosti. Prav tako je očetovsko skrbel za telesni blagor
gojencev. Preuredil je semeniško kapelo, da je postala pravi biser. Oskrbel je
nove kelihe, svečnike, preproge, masna oblačila. O počitnicah sept. in okt. 1872
je dal samo stavbo prenoviti in orgle temeljito popraviti. Obnovil je tudi
semeniško knjižnico, ki je štela nad 26.000 knjig, in nabavljal nove. Odprl je
čitalniško sobo, kjer so našli gojenci bogoslovne liste in revije in 4000
priročnikov z različnih področij znanosti. H. je kot zaveden Slov. veliko pisal.
Že kot bogoslovec je spisal večji del Kociančičeve povesti Stari
Urban, ki jo je izdala MD 1853. Kot prof. je pisal v časnik Glas članke o
civilnem zakonu in o drugem. H. je bil začetnik in duhovni vodja kat. pol. gibanja
na Goriškem. List Soča je začel pisati proti veri in Cerkvi, zato je H. začutil
potrebo po katoliškem listu. Vstopil je v osnovalni odbor in tako je začel
izhajati kat. narodni tednik Glas (jun. 1872 – dec. 1875),
ki ga je tudi finančno podprl. Ko so It. ustanovili svoj kat. tednik II Goriziano
(poznejši L'Eco del Litorale), je tudi H. dal zaslombo, ker mu je bila katoliška
stvar vedno pri srcu. Ko je šlo za nakup hiše sedeža Goriškega katoliškega društva
za obe narodnosti, za katero je dal pobudo, je zadevo podprl, prav tako je bil med
ustanovitelji slov. kat. Hilarijanske tiskarne. Po njegovi pobudi je nastalo 1873
Slov. nar. pol. društvo na verski podlagi Gorica. V
Čitalnico je pristopil kot ustanovni član, ko pa je zašla v vode Soče, je iz nje
izstopil. Bil je član Goriške kmetijske družbe, ko pa je začela kazati nestrpnost
do Slov., je odpovedal članstvo. 1874 je sprožil misel, da bi izdajali uradni list
gor. nadškofije, in začel je izhajati Folium periodicum. V
znanstvenih krogih je postalo njegovo ime znano, ko je 1869 izdal pri Seitzu v
Gorici Institutiones Historiae Ecclesiasticae Novi Foederis
auctore R. P. Claro Vascotti Min. Obs. Ref. Provinciae Carnioliae lectore emerito.
Ker je bil Vascotti že mrtev, je H. njegov tekst popravil in razširil. Knjiga je
doživela tak uspeh in priznanje, da so jo uporabljali kot učbenik v semeniščih
avstro-ogrske monarhije. H. je oskrbel še dve izdaji, tretjo 1873, in obe vnovič
popravil in razširil. Zaradi zaslug ga je nadškof 1865 imenoval za aktivnega
konzistorialnega svetnika, 1870 pa še za častnega kanonika. Preveliko delo mu je
spodkopalo zdravje, da je umrl v 45. letu za zlatenico. Duhovniki so mu postavili
v semeniški obednici doprsni kip iz kararskega marmorja, ki ga je izklesal rimski
umetnik Gaud. Procacciante, v izpraševalni dvorani gor. semenišča pa so obesili
njegovo sliko. Njegov latinski življenjepis je napisal Štefan Kociančič, prof.
istega semenišča, in je izšel 1875 v Gorici.
Prim.: NadškAGor in Dokumenti Central, sem. v Gor.; Glas
1874, št. 39; Doctor Joannes Nepomucenus Hrast. Breves notitiae biographicae, quas
collegit et conscripsit Stephanus Kociančič. Ed altera. Goritiae Typis Mailing
edit. 1875 s. sl.; Al Novak, Msgr. dr. J. N. Hrast, Zgod. gor. nadškofije, Gor.
1951, 65–78 s sl.; M. Jevnikar, I. H., KolGMD 1974, 123; SBL I, 340–41.
Močnik
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine