Gvajc (Gvaiz) Anton, slikar, rojen 21. avgusta 1865 v Lj.,
umrl 3. avgusta 1935 v Brežicah. Bil je sin stavbenika, zbiratelja starin in
arheologa. Po šolanju v Ljubljani si je izbral oficirsko kariero, a že kot mlad
poročnik zapustil vojaško službo, šel v Zagreb, nato pa na Dunaj študirat najprej
arhitekturo, od leta 1887 do 1891 pa slikarstvo na akademiji (J. M. Trenkwald). V
Gor. je bil preds. 2. občnega zbora Muzejskega društva za Goriško. Nato je bil
prof. risanja v Gor. (od 1895). 1901 je bil član izpraševalne komisije za ljudske
in mešč. š. Pred fronto se je umaknil k bratu v Pliberk, ostal na Koroškem ves čas
vojne in 1919 prišel za kratek čas v Trst, pa se kmalu preselil v Mrb, živel tudi
nekaj časa v Slovenj Gradcu. V tem obdobju je bil strokovni inšpektor risanja za
srednje š. v Sji. G. je vseskozi pripadnik realistične š. Tak, kakršen je prišel z
akademije, je ostal celih štirideset let. Osnovni koncept njegove vizije
slikarstva in njene izvršitve je koreninil v strogem realizmu in akademizmu. Tako
so se mimo njega vrstile šole in umetnostni tokovi; bil je priča impresionizmu, ki
pa se ga ni dotaknil (od slov. impresionistov je upošteval le Groharja zaradi
njegove Pomladi). Bil je velik občudovalec Makarta in Feuerbacha. Svoje privatno
življenje je živel z materjo in sestro, ki mu je gospodinjila. V Gor. je npr. imel
sedem sob, negoval cvetlični vrt, imel veliko živali, nad 200 ptic v stanovanju...
V mladih letih je poučeval člane aristokratskih družin. S posebnim škofovim
dovoljenjem je hodil v uršulinski samostan poučevat slikanja neko uršulinko. Bil
je vseskozi strpen in korekten. Gojil ribolov, bil numizmatik, filatelist. Kot
odraz tega mirnega in urejenega življenja so tudi njegove slike polne neke
romantike in težnje po idiličnem prikazovanju motivov, zato so polne cvetlic in
živali (zajčkov, jelenov, srn). Ljubil je barvne efekte. Pokrajino je slikal v
zgodnjih jutranjih urah, z meglicami v daljni perspektivi, predmetov ni podajal
nikoli od blizu. Barve so pri njem strogo harmonične, nobena ne izstopa preveč v
ospredje. Z leti je postajal barvitejši in toplejši v koloritu. V dobi, ko je
bival na jugu, je slikal marine (jadrnice in parnike z rdeče ali črno pobarvanimi
dimniki. V svoji koroški dobi je upodobil veliko motivov s Svinjskih planin,
okolico Pliberka, Pohorsko Podravino, Gorenjsko, Logarsko dolino, Solčavski
predel, ni pa ljubil mariborske okolice. Slikal pa je tudi portrete in se ukvarjal
z ilustracijo. Ustvarjal je v oljni, kakor tudi akvarelni ali pastelni tehniki.
Med njegovimi deli so: Zapuščena pevka, Molitev v sili, Gradba
in hramba jeruzalemskega mesta, Srečanje, Pastirčka, Moje kokoši, Gozd, Češnje
in smokve, Pomlad, V gozdu, Počitek, Mesečina. Razstavljal je večkrat,
tako na: I. slov. umetniški razstavi v Lj. (1900); I. umetniški razstavi v Gor. v
hiši dr. Antona Dermote (jul. 1912); I. razstavi v Jakopičevem paviljonu; 1924 se
je udeležil razstave slov. umetn. v Hodoninu. Razstavljal pa je še v Trstu, Zgbu,
Bgdu, Lj., Mrbu, Sofiji. Bil je vodja kluba Brazda, preds. umetniškega kluba »Ivan
Grohar« v Mrbu. 1900 je prejel posebno odlikovanje. Bil je tudi zastopan na
razstavi slov. slikarstva v dobi realizma (1950).
Prim.: DS 1893, 1894, 1898 (reprodukcije G-čevih slik);
1924 (poročilo o razstavi v Hodoninu); LZ 1900, 625–30, 673–80, 716; 1934, 730;
1909, 496–501, 524–28; Soča 1912, jul.; NE I, 804; Gabršček II, 7, 390, 420;
Razstava slov. slik. v dobi realizma, Lj. 1950 (katalog; z reprodukcijami); Boris
Kranjc, A. G. – slikar brez problematike, NO 1951, 479–481 z reprod.; Šijanec 67;
Stelè, Umetnost v Primorju, Lj. 1960, 108 (z reprod.), 167; ELU 2, 489; Cevc,
Slov. um. 167, 176; Rad. Rehar, Obisk pri slikarju G-u, Jsln 1.2.1931 s sl.
Brj.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine