Gruden Igo (Ignacij), pesnik in prevajalec, pravnik, r. 18.
apr. 1893 v Nabrežini, u. 29. nov. 1948 v Lj. Oče Franc, trgovec in posestnik,
dolgoletni župan, mati Justina Košuta. Družina je bila številna, imeli so deset
otrok. Lj. š. je obiskoval v Nabrežini, pripravnico za srednjo š. v Trstu, gimn. v
Gor. 1904–12, nakar se je vpisal na pravo na Dunaju, a je že 1914 bil vpoklican in
poslan v Galicijo in na soško fronto, kjer je bil ranjen v komolec leve roke in se
zdravil na kliniki v Gradcu. Po ozdravljenju se je mladi oficir ne udeleži več
vojnih operacij, pač pa po vojni nadaljuje prekinjeni študij na U v Gradcu in
Pragi, kjer je v oktobru 1918 dosegel absolutorij in leta 1921 tu promoviral. V to
dobo spadajo tudi G-ova potovanja po Češkem in Slovaškem ter po Nemčiji. Po
vrnitvi v Lj. postane avskultant pri deželnem sodišču, nato koncipient v
odvetniški pisarni, pozneje samostojen advokat. V tem času se G. druži s penati,
ki se stalno shajajo v gostilni pri Kolovratu in v živahnih ter dolgih, pretežno
nočnih debatah razmišljajo o svetu in umetnosti. V to dobo spada tudi G-ova prva
življenjska zveza z Adelo Haynejevo (1930–34) in malo pred 2. svet. vojno s Pepco
Zajčevo (od 1940). Od 1933, ko so disidenti LZ ustanovili svojo revijo Sodobnost,
se je G. v glavnem javljal v tej reviji in tako je tudi proti koncu tega
desetletja sodeloval z naprednimi kulturnimi delavci v Fronti delovnega ljudstva.
Po ustanovitvi OF se povezuje s kulturnimi in političnimi delavci v OF in na
sodišču zagovarja pred italijanskimi sodniki obtožene antifašiste. Od božiča 1942
do marca 1943 je bil zaprt najprej v šempetrski, nato v belgijski vojašnici v Lj.,
potem so ga It. odpeljali v taborišče Visco v Furlaniji. Kmalu pa je moral tudi od
tu kazensko zaradi ovadbe v taborišče Chiesa Nuova pri Padovi (še vedno 1943),
dalje v taborišče na otok Rab, kjer je dočakal kapitulacijo It. Tudi ko so se
interniranci umaknili z ladjami v nove brigade čez Kvarner v Sjo, je G. ostal na
Rabu in upravljal bolnišnico bivših internirancev. Šele jan. 1944 se je s
partizani umaknil preko Dugega otoka na Vis. Od tu je odpotoval z dalmatinskimi
begunci in ranjenci najprej v Italijo, potem v razna taborišča severne Afrike:
Tolumbatu, Abukir, El Šat. Spočetka je bil skupaj s pristaši kralja Petra II.,
kasneje pa prešel v partizansko taborišče El Šat. Jan. 1945 se je vrnil s štabom
Prve afriške mešane brigade v jsl. bazo Gravina pri Bariju, odkoder je odšel z
letalom v osvobojeni Beograd. Tu je skupaj z M. Borom (PSBL II–III, 104–5) in
Antonom Ingoličem skrbel za slovenske oddaje Radia Beograd. Po vrnitvi v Lj. je
postal pravni referent na ministrstvu za prosveto. Vneto se je spet udeleževal
kulturnega snovanja, obnavljal svoja poznanstva in navezoval stike s kulturnimi,
predvsem književnimi delavci drugih republik in slovanskih dežel, predvsem
Bolgari. V tem času je pisal nove pesmi in pripravljal dopolnjeni ponatis
mladinske zbirke Miška osedlana, pa ga je nenadoma napadla zahbrtna bolezen
(izredno nagla skleroza ožilja), pri kateri je v nekaj tednih nastopila smrt.
Pokopali so ga pri Sv. Križu; v slovo sta mu govorila France Bevk in Venceslav
Winkler. – Na rojstni hiši so mu odkrili spominsko ploščo (1949), po njem
imenovali š. (1967) in prosv. društvo. – G. spada v rod naših devetdesetletnikov,
ki je dal slov. poeziji močan priliv in vzgon. Prvi G-ovi literarni začetki segajo
v gimnazijska leta. Kot tretješolec je še 1907 objavil svojo prvo pesem v Zk (Zimski večer) pod psevdonimom Zorislav, kasneje tudi Zlatko,
leta 1910 že kot Ognjeslav in tudi Ignacij Gruden. Prvo literarno potrditev pa
dobi G., ko postane sodelavec LZ (od 1912) in Sn (1912), objavlja pa istočasno v
NZ in E ter nekaterih drugih revijah; omeniti velja zaradi sodelovanja z
južnoslovanskimi pesniki revijo Književni jug (od 1918). Politično pomembno je
bilo, da je kot Primorec, ki se ni smel vrniti v rodno deželo prav zaradi svojih
protiitalijanskih in narodnoobrambnih pesmi, objavljal tudi v glasilih primorskih
emigrantov, v Istri in Jadranskem koledarju. Veliko priložnostne in druge poezije
mu je prinašalo tudi J. – Za G-ov pesniški vstop v areno slovenske poezije je
izredno in nadvse zanimivo dejstvo, ki nam je že takoj ob vstopu odkrilo nekak
dvojni pesnikov obraz. Prvi svoji zbirki je izdal istega leta. Najprej je izšel
Narcis (1920), zbirka ljubezenske, erotične poezije, in
kmalu zatem Primorske pesmi (1920), obe zbirki pri istem
založniku, v enaki tipografski opremi, ki hočeta že na zunaj pokazati na isto
očetovstvo, ki pa se v notranjosti tudi krepko ločita. Seveda je ta razlika
predvsem v vsebini, v motiviki in v pesnikovem odnosu do tem, ki so pesmi
navdihnile. Če pomislimo, da se je pesnik vrnil iz morije 1. svet. vojne kot njen
direktni udeleženec; če pomislimo, da jo je tudi na lastni koži občutil kot težki
ranjenec, potem le s težavo najdemo odgovor, od kod pesniku moč ali tako
svojevrstna poteza značaja, da je znal v ljubezenskih pesmih tega časa vojno z
vsemi njenimi krutostmi tako temeljito odmisliti. Rahel odgovor nam daje samo
naslov zbirke (Narcis), ki nam kaže,
kako nadvse egocentrično in samovšečno je spesnjena ta knjiga. V nekaterih pesmih
je čutiti Župančičevo pesnenje. Živo nasprotje Narcisu predstavljajo besedila
Primorskih pesmi. Vanje je ujeta najprej vsa toplota in navezanost na Primorsko,
ki je ostala onkraj nove meje in pesniku odtrgana. Čutiti je, da se s posameznimi
pesmimi pesnik živo in prizadeto vrača v rodni kraj, na Kras in Tržaško obalo, da
še enkrat, tokrat človeško, nacionalno in pesniško prizadeto doživi kraje svoje
mladosti, opravila, navade, skratka vse, kar ima posebnega povedati njegova
dežela. In obenem se ti spomini in čustvovanja tudi razrastejo v svojevrsten upor,
poziv na boj. Vendar je prevelika in preveč poudarjena zanesenost in prevelika
aktualnost pesnika zanesla, da je napisal, razen nekaterih prizadetih in uspelih
pesmi, vrsto agitk, ki so sicer v času izida imele velik, naravnost izreden
politično aktivizirajoči pomen in zato tudi odigrale pomembno narodnoobrambno
vlogo, ki pa danes v odmaknjenih razmerah, pesniško komaj da učinkujejo. Dve leti
kasneje, 1922, je zagledala beli dan G-ova mladinska pesniška zbirka Miška osedlana, ki s svojo etnografsko podobo korenini vsa v
kraških tleh, pa je po oblikovni pesniški plati v marsičem dolžnica tedanji
Župančičevi mladinski poeziji, čeprav je G. redno objavljal svoje pesmi v obeh
desetletjih po 1. svet. vojni, vendar vse do 1939. leta pesmi ni zbral v zbirko,
šele tega leta izide pri Slovenski Matici Dvanajsta ura
(zbirka je prejela banovinsko nagrado [1939] in nagrado mestne občine
ljubljanske [1940]). Pesmi v tej knjigi so razvrščene v dva cikla (Odsevi z brega, V vrtincih), ki ju
oklepata uvodna in zaključna pesem (Dvanajsta ura, Silvestrova
zdravica). S to pesniško zbirko je G. dosegel svoj
pesniški vrh. V njej v veliki prizadetosti resničnega pesnika najde odmev takratni
slovenski trenutek, tako rekoč zadnji meseci pred nastopom vojne tragedije na
Slovenskem. Pesmi v zbirki, izpete na elegično noto, se vendar povzpnejo do
obsodbe prihajajoče tragedije, vzbujajo vero v prihodnost, ne samo slovensko,
ampak sveta in še enkrat podčrtujejo G-ovo veliko, neuničljivo človekoljubnost,
saj je vedno verjel v vse ljudi na svetu ter iskreno želel, da bi zavladalo
bratstvo med narodi. V zbirki je tudi prisotna ljubezenska poezija, ki je sedaj
umirjena in resignirana, človeško izredno topla in vse odpuščajoča. Tudi socialna
nota, predvsem v prvem razdelku, je bolj prikaz socialne bede in zapostavljanja,
in ne klic k uporu. Preveva pa te pesmi globoko čustvo pesnikove solidarnosti z
najbolj bednimi in rahlo nakazane želje po izboljšanju socialnega stanja. Nekatere
priložnostne pesmi (V spomin Tomaža Bizilja, Simonu Gregorčiču,
Dr. Ivanu Prijatelju in dr.) razkrivajo G-ovo življenjsko filozofijo in
njegov pogled na pomen kulture za narod. – G-ovo liriko od 1939–1941 vsebuje
zbirka Pesnikovo srce, ki pa je mogla – čeprav pripravljena
za tisk že 1941 – zaradi vmesne druge svetovne vojne iziti šele leta 1946 in sicer
tako, da je še pred njo izšla že G-ova zbirka s pesmimi iz vojnih let (V
pregnanstvo). Za razliko od Dvanajste ure je Pesnikovo srce bolj lirična zbirka;
posvečena je pesnikovemu ljubezenskemu čustvovanju med slovesom od prve, z leti
nesrečne ljubezni, in svetlobo novega srečanja. V zbirki pa se močno javlja 2.
svet. vojna in cela vrsta pesmi obravnava problem ubijanja, sovraštva in bojev med
narodi. Pesnik – morda pod vplivom svoje udeležbe na fronti v prvi vojni? – se
večkrat vrača k ubitim vojakom, vdovam in sirotam v zaledju. Posebno toplo se
spominja umrle matere kakor tudi prijateljev - kulturnih delavcev (Jožeta in
Janeza Plečnika, Frana Albrehta), zaključuje pa zbirko s pesmijo Hčerki, kjer izredno toplo riše zavest svojega pesniškega poslanstva. –
Zadnja izvirna pesniška zbirka, ki jo je pesnik izdal še za življenja, je V pregnanstvo (1945, 19462), ki je v bistvu pesniški dnevnik njegovega potovanja skozi
okupatorjeve ječe (Celica številka pet),
poti v pregnanstvo, – medtem ko je posameznim večjim taboriščnim postojankam
posvetil kar cele cikle (Visko, Padova, Rab, Afrika). Zadnje tri pesmi, ki zaključujejo zbirko, pa pojejo o
vrnitvi v domovino in o zmagovitem boju (Slovenska
zemlja). Zbirko je zaradi takratne povojne
slovenske aktualnosti, še posebej pa zaradi humanizma in človekoljubnosti, ki jo
preveva kljub strahotam, ki jih je doživel, dosegla izreden uspeh in v nekaj
mesecih izšla v drugi izdaji. – Že kmalu po pesnikovi nenadni smrti je leta 1950
(na ovitku 1949) izšel zajeten izbor G-ove lirike. Pripravil ga je pesnikov
prijatelj Fran Albreht, spremno besedo (Življenje in delo Iga Grudna) pa je
prispeval Filip Kalan [Kumbatovičl. Izbor obsega okoli 200 pesmi, se pravi
približno eno petino tega, kar je G. napisal (okoli 1000 pesmi). Istega leta
(1949) je izšla tudi drobna knjižica otroških pesmi Na Krasu,
ki je nekaka 2. izdaja Miške osedlane iz 1922. Izbor
je pripravljal že sam G., dokončal pa ga je F. Albreht. Iz zbirke je čutiti, da so
bile izločene pesmi, v katerih je bilo kaj nabožne motivike in da je ta še drugje
zabrisana. Izbor je doživel več ponatisov (1958, 1967, 1972). Tu je treba omeniti
še, da je bil G. urednik pesniške rubrike v Cicibanu, da je priredil skromno
zbirko Župančičevih Ugank (1947) in da se je čisto do smrti vneto posvečal
prevajanju tujih pesnikov (Branko Čopič, Ježeva hiša, 1949; Josip Pavičič, Pesem o
življenju in svetu, 1949), predvsem pa je v celoti prevedel pesmi Bolgara Hrista
Boteva (doslej v rkp.). Izbor G-ove lirike je pripravil Igor Gedrih (Mladinska
knjiga, 1966) z naslovom Pesnikovo srce, v katerem je v
treh ciklih (Primorska zemlja, Ljubezenska lirika, Odsevi časa) zbral 40 naslovov
(pesmi) in jih opremil s pregledno besedo in opombami. Drug droben izbor je J ozek ima hiško (1966). – Posamezne G-ove pesmi so
prinašale tudi vidnejše in obsežnejše slovenske antologije, tako: Slovenska
sodobna lirika (1933), Slovensko berilo (1942), Kri v plamenih (1951, 19612), Pesmi o morju (1955), Za celo leto
(1960), Pesmi za otroke (1963), Iz roda v rod duh išče pot (1969), živi Orfej
(1970), Socialna lirika (1972), Sončnica na rami (1975) in še katera. G-ove pesmi
so prevedene v albanščino, angleščino, bolgarščino, češčino, francoščino,
italijanščino, madžarščino, makedonščino, nemščino, poljščino, ruščino,
slovaščino. Poleg tiskanih, so v rkp še nekateri prevodi v it. (F. Dakskobler).
G-ove pesmi so tudi na nekaterih govornih ploščah (1970). Doprsni kip, delo Zdenka
Kalina, je bil odkrit v Nabrežini 1978; ob tej priložnosti tudi spominska značka.
Od nov. 1976 plošča z G-ovimi verzi, vzidana nad nabrežinskim portičem.
Prim.: krstne matice v Nabrežini; spomini sestre Polde
Gruden por. Brazdil; M. Jarc, LZ 1921, 180–2, 185; SN 12.4.1922; Z.
Kveder-Demetrović, Jugoslavenska njiva 1922, II, 30–2; A. Debeljak, SN 29. 4.
1923; Danton Francevič [=A. Debeljak], Jutranje novosti (Lj.) 29. 4. 1923; IS 22.
2. 1925; SBL I, 269; ASK 130, VIII; F. Koblar, v: Slovenci v desetletju 1918–1928,
Lj. 1928, 651; Slodnjak, Pregled; A. Ocvirk, LZ 1938; -o [=B. Borko] J 20. 4.
1939; J 7.11.1939; V. Pavšič, LZ 1939, 299–303; L. Legiša, Dejanje 1939, 295–300;
Slovenski dom 9. 2. 1940; SN 2. 3. 1940; D. Šega, Sdb 1939, 178–81; V. B[artol],
LdT 24. 5. 1946; 1. 2. 1946; SPor 1. 12. 1948; DEn 3. 12. 1948; Tov 3. 12. 1948;
M. Ravbar, PDk 4. 12. 1948; C. Zagorski, NO 1949, 1–2; F. Albreht, v knjigi: I.
G., Na Krasu, Lj. 1949, 43–4; F. Kumbatovič, v knjigi: I. G.: Pesmi, Lj. 1949
(1950), 267–327; isti, NS 1949, 345–63; L. Legiša, NS 1949, 1002–7; B. Borko, SPor
25.4.1949; A. Budal, PDk 29. 11. 1949; K., Vestnik (Mrb) 28. 1. 1950; B. Borko, NS
1950, 374–5; F. Albreht, NS 1950, 160–3; in, Vestnik 20. 5. 1950; F. Filipič, NO
1950, 121–2; M. Brecelj, Nova pota 1950–51, št. 6; isti, SlovJ 26.11.1954; isti,
p. t. št. 50; PDk 4. 8.1955; P. BrazdilGruden, SPor 24.11.1958; EJ 3, 628;
Bibliografija rasprava, članaka i književnih radova 5, 1960, 714; J. Furlan, PDk
18. 4. 1965; PDk 30. 11. 1965; D. Šega, v knjigi: Drago Šega, Eseji in kritike,
Lj. 1966, 38–47; Dokumenti slovenskega gledališkega muzeja št. 8–9, str. 186; PDk
26; mar. 1967; Slodnjak, Slovstvo; Matajur 15. 1. 1970; ZSS VIII, 20–1 in pass.;
Pogačnik-Zadravec, knj. 5–8; Slodnjak, Obrazi; LPJ 2, 314–6 (z bogato
bibliografijo in seznamom prevodov v tuje jezike; avtorja S. Bunc, F. Dobrovoljc);
J. Vidmar, Obrazi, Lj. 1979, pass.; Postavitev spomenika ob 30-letnici smrti I.
G., Nabrežina 1978.
Brj.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine