Slovenski biografski leksikon
Gregorčič Simon, pesnik, r. 15. okt. 1844 v Vrsnem pod Krnom na Goriškem, u. 24. nov. 1906 v Gorici. Bil je drugi otrok očeta Jerneja, ki je bil posestnik srednje kmetije, p. d. pri Pomolčku, in v srenji ugleden mož, in matere Katarine. Otroška leta, ki jih je preživel v rojstnem selu visoko nad soško dolino, so mu vdihnila za vse življenje tisto ljubezen do preprostega vaškega življenja in do domačega »planinskega raja«, ki je osnovna poteza njegove poezije. Na Libušnjem, kamor spada Vrsno, mu je bil prvi učitelj vikar Bevk; njegov naslednik Anton G., daljni sorodnik pesnikov, je spoznal dečkovo nadarjenost in pregovoril očeta, da ga je poslal v Gorico, kjer je dovršil normalko in stopil jeseni 1855 v gimnazijo. Prvi razred je radi matematike ponavljal, a drugo leto je postal odličnjak in sprejeli so ga po dovršeni drugi šoli (1858) v malo semenišče. Na gimnaziji se je razen klasičnih jezikov, ki so se mu priljubili za vse življenje, temeljito izobrazil tudi v slovenščini pri duhovniku prof. Ivanu Šolarju, pri katerem se je navzel tudi gorke ljubezni do svojega naroda. S sošolci v malem semenišču (n. pr. Iv. Stresom) se je učil tudi srbohrvaščine in češčine. Nenavadno hitra telesna rast ob hrani, ki v teh razmerah zanj ni bila zmeraj dovolj krepka, je v teh letih povzročila poznejše njegovo šibko zdravje; s 16. letom je četrtošolec G. že dosegel približno tisto velikost, ki jo je imel kot mož. Po zrelostnem izpitu (1864) bi bil šel G. najrajši na vseučilišče študirat klasično jezikoslovje, a ker mu tega gmotne razmere niso dopustile, je po daljšem duševnem boju izpolnil željo staršev in stopil v duh. semenišče v Gorici. Uspeval je odlično tudi v bogoslovnih naukih. Koncem tretjega leta je bil ordiniran (v jeseni 1867) in pel 27. okt. v Libušnjem novo mašo. 1868 je nastopil prvo kaplansko službo v Kobaridu. Čas, ki ga je preživel tu pod domačim Krnom ob zeleni Soči, je bil najlepši v vsem njegovem službovanju. Župnik in dekan Andrej Jekše mu je bil pravi očetovski tovariš, ljudstvo ga je ljubilo, prijateljski je občeval n. pr. v Pinčevi (Pagliaruzzijevi) hiši, iz katere je prav tedaj (1868) šel Pepi, poznejši pesnik in G.-ev prijatelj, v goriške šole; tu je našel v Ign. Gruntarju prijatelja za vse življenje. Ž njim se je z živo vnemo lotil tudi narodnega dela. Ustanovil je že v prvem letu čitalnico, vodil kot dober pevec (baritonist) društveni pevski zbor, prirejal ljudske igre in deloval z vnemo tudi v šoli. Pomladi 1873 se je kobariška idila končala in G. je šel kot kaplan v Rihenberk v solnčno Vipavo. Tu se ni mogel prav udomačiti; župnija je bila obsežna, služba za pesnikovo šibko zdravje zelo težavna, razen tega mu župnik Brezavšček ni bil naklonjen, ker se mu je zdel kaplan na prižnici in zunaj cerkve premehak in predober z ljudstvom. Prava uteha mu je bilo zato, da je mogel časih v dobre 3 ure oddaljeno Gorico v družbo s prijateljem Fr. Erjavcem, ki se mu je pridružil tudi Gruntar, če je o priliki došel iz Kobarida, ali v poznejših letih mladi pesnik Jos. Pagliaruzzi-Krilan. Dasi je vestno vršil svojo duhovnopastirsko službo (pohvalni dekret gor. ordinarijata 21. jan. 1878), si je vendar želel, da se osvobodi neprijetnih razmer; dal se je jeseni 1877 vpisati na Dunaju na vseučilišče, da bi študiral klasično filologijo, oskrbel si je tudi skripta predavanj in hotel jeseni 1878 oditi na vseučilišče, a namere ni izvršil; ponujale so se mu tudi razne službe, tako katehetska na koprskem učiteljišču (1881), domačega duhovnika pri knezu Windischgrätzu na Planini (1881), a jih je odklonil; žal pa mu je bilo pozneje, da se ni odločil prositi za službo tajnika pri MS, ki mu je bila zagotovljena, ako bi se bil oglasil (1881). Ta neodločnost je izvirala iz pesnikove bolezni (srčne hibe), radi katere ga je po cele mesece mučila melanholija in ki se je izpremenila v nov. 1881 v resno nevarnost. Zato si je želel lažje službe in, ko take ni dobil, je stopil o božiču 1881 v začasni pokoj, ki ga je preživel deloma v Rihenberku, deloma v Gorici in pri Gruntarju v Logatcu, ter izdal za veliko noč 1882 prvi zvezek Poezij. Po veliki noči je nastopil vikarsko službo v Gradišču pri Prvačini; a prišel je na to mesto, ki se je pravno šele ustanavljalo, brez dekreta in brez stalne plače; prostovoljni doneski ljudi so bili pičli in neredni, »Poezije« so mu prinesle sicer okrog 1000 gl., a podaril jih je večinoma očetu, da bi rešil rodni dom dolgov; jeseni 1882 si je kupil še nekaj zemljišča in se pri tem zakopal v dolgove. Zato mu je dobro došla enkratna pisateljska ustanova, ki jo je dobil (nekako v marcu 1883), še bolje pa honorar (800 gl.) za drugi natisk I. zvezka »Poezij« (1885). Tako je lahko potoval na Velehrad (k proslavi 1000 letnice Metodove smrti) in v Prago (1885). Že 8. febr. 1887, ko je pravkar (11. jan.) bil prejel nastavitveni odlok, je G. radi bolehnosti prosil za pokoj. Radi sitnosti pa, ki jih je imel z župljani, se je službi odpovedal še pred veliko nočjo 1887 in se preselil v svojo hišo, ki jo je bil že prejšnje leto začel graditi na Hribu v svojem vinogradu (plačal jo je proti koncu leta z Gorupovim honorarjem 3000 gl. za II. zvezek »Poezij«, 1888). Zato so mu odrekli pravico do pokojnine (1888). 1887 je ponovno odklonil službo dvornega kaplana pri Windischgrätzu, kakor je odklonil že, da bi prosil za katehetsko službo na goriški realki in blizu tačas tudi za kuratsko službo v lj. prisilni delavnici. Rajši je »kmetoval« in urejal pesniški del »Slovana« (1887). Na pomlad 1889 je potoval, da bi si utrdil zdravje, s podporo književnega prijatelja v Dalmacijo in Črno goro in nato zopet nastopil vikarsko službo v Gradišču, ki je med tem postala prosta, z namenom, da bi si pridobil pravico do pokojnine. Po ponovni prošnji in dolgem odlašanju je prejel upokojitveni odlok 1899; priznali so mu 680 kron letne pokojnine. Ostal je tudi zdaj »kmet-poet« na posestvu v Gradišču, dokler ni 1901 ponovno obolel, in to zelo nevarno. Tedaj je začutil, da mu je treba zdravnika v bližini, zato je 1903 prodal posestvo in se preselil v Gorico. Tam ga je 16. nov. 1906 med mašo v domači kapeli zadel mrtvoud in kljub skrbni zdravniški pomoči je 8 dni nato nehalo utripati srce »goriškega slavca«, kakor ga je nazivala mladina. Pokopali so ga, kakor je želel, pri Sv. Lovrencu na Libušnjem.
G. se je že na gimnaziji zanimal za slov. slovstvo (posebno je ljubil Prešerna) in se vadil v pesništvu. Iz te gimnazijske lirike, nastale deloma že v 7. šoli (DS 1907, 35), je poslal v počitnicah po zrel. izpitu iz Vrsnega 13 pesmic s skupnim naslovom »Iskrice domorodne« SG.-u. Janežič je 1. okt. 1864 v listnici potrdil prejem in jih objavil v nov. in dec. Med njimi so v prvi obliki nekatere najlepših G.-evih domoljubnih pesmi: Dneva nam pripelji žar (1), Z vencem tem ovenčam Slavo (2), Eno devo le bom ljubil (3), Naša zvezda (6), Mojo srčno kri škropite (7), V eno, oh, se ne druže (8), Ti osrečiti jo hoti (9), Zjasni zvezde mu temne (10), Bratje, v kolo se vstopimo (11). Nastale so največ pod dojmom Jenkove poezije, ki je ne spominjajo samo po značilni trohejski kitici »Obujenk«, ampak večinoma tudi po mehki ritmiki in sanjavi elegičnosti občutja. Jezikovno so tu in tam še okorne, kaze jih celo posamezni izraziti koseskizmi (dlana m. dlan (2), rah m. rahel (13). Iz nekaterih pa že krepko odmeva odločni budniški korak, ki je uglasil nanj pozneje tudi ostale, kolikor jih ni docela odložil, tako iz pesmi »Eno devo le bom ljubil«, »Bratje v kolo se vstopimo«, ki jih je skoro neizpremenjene sprejel v »Poezije« (II). V bogoslovju je sodeloval G. pri domačem pisanem listu »Sloga«, ki so ga po zgledu lj. »Lipe« spisovali goriški bogoslovci 1865 in 1866. Objavil je v njej razen nekaterih prozaičnih sestavkov (DS 1914, 202) tudi pesem »Cvetlice na gomili« (ib., Bes. 1873, P. II); iz bogoslovnih let je tudi akrostihična, sonetu podobna »Daritev« (ZD 1866, 214; LZ 1916, 39), ki jo je zložil prijatelju Francu Smrekarju za novo mašo, razen tega (v SG 1867) pesmi »Moje gosli«, »V gaju«, »Vprašanje« (Na sveti večer, P. I) in »Zagovor«; po G.-evi rokopisni opomnji (DS 1907, 39) je iz tega časa tudi »V celici« (obj. Zvon, 1877). V njih so se že začele oblikovati glavne poteze G.-evega pesniškega lica, poleg domoljubne lirike (V gaju, Vprašanje, Zagovor) se pojavlja verskomiselna meditacija (Cvetlice na gomili), krščansko altruistično usmerjena didaktika (Daritev); kot ljudski pesnik hoče biti učitelj naroda in s pesmijo, zvenečo kot narodna pesem in prožeto z gorko ljubeznijo, užigati srca za večne vzore (Moje gosli); pojavljajo pa se tudi že mrakovi melanholije (V gaju, V celici); vstajajo mu iz bolne telesnosti, a tudi iz duševnih bojev za odpoved in notranji mir v izbranem stanu. Boj med idealizmom G.-evega krščanskoteističnega svetovnega naziranja in pesimizmom njegove melanholične čuvstvene narave, ki je eden glavnih znakov G.-eve poezije, se je s tem pričel. Tudi v oblikovanju in slogu se kažejo že znaki dozorevanja; čuvstva in misli rad simbolizira s prirodnimi pojavi in hkrati prepaja prirodo in njeno življenje z osebnimi svojimi občutji; slog mu že oživljajo značilne nazorne podobe, dasi še niso tako skladne ko pozneje. Pogrešamo pa večinoma še tiste melodijoznosti verzov in kitic, notranje in vnanje oblike, ki odlikuje G.-evo poezijo v najboljši dobi. Čisto očitno se bojuje G. še za jezikovni izraz, celo še za pravilno slovniško obliko; sledov tega boja iz pesmi »Cvetlice na gomili« (Poezije II.) še poznejša pila ni mogla docela odstraniti. V svojem notranjem bistvu že toliko kot ustaljeni pesnik je bil zdaj zrel za formalistično šolo Stritarjevo, ki mu je mogla nuditi prav to, česar še ni imel. Ko je poslal 14. febr. 1870 prve pesmi Stritarju za Zv. (Slovan, 1915/16, 148), je ta eno (Kje sem bil = Vasovalec? P II.) takoj 1. marca (v 5. št.) natisnil in g. R. G.-a hkrati pozdravil v Listnici ur.: »… poslane tri pesmi, naravnost rečeno, so nas prav prijetno osupnile. To je vendar enkrat prava poezija, to je pravi čut; to pride od srca in gre do srca. To niso pesmice skovane za slavo ali Bog ve za kaj; take ne rasto ob srenjskih potih, tudi ne na pašnikih, mora se iti že malo dalje ponje. S tem pa nočemo nikakor reči, da so dovršene, oblika je sem ter tje pomanjkljiva, tako da se ne morejo še tiskati vse take, kakor so.« G. je v »Vasovalcu« (P. II.) res odpravil vse po Str. naznačene hibe in to dosti bolje ko Str. v Zv., tudi ostali dve je popravil v kratkem, zakaj že v 7. št. (1. apr.) je prinesel Zv. pesmi »Sirotke in »Njega ni«. Še trikrat se je oglasil G. v tem letniku, v jun. s pesmijo »Moje nade« (št. 11), v jul. z »Ne tožim in »V mraku« (št. 14), v nov. pa (kot Gorski) s pesmimi »Na Polji«, »V krčmi« (št. 22) in »Novi most« (št. 23). Nasproti glasniški liriki G.-evi pričajo te večinoma drobne pesmice o naravnost presenetljivem oblikovnem napredku. Isto opažamo v tej dobi tudi v pesmih, ki sta jih prinašala »Besednik« (1870–73) in »Zora« (1872–3). Stritarjeva šola, po naukih o formalnih kvalitetah poezije in po njegovih pesmih, pa je bila v tem razvoju le prehodna faza: Stritar kakor tudi Prešeren, Levstik, Jenko, Goethe, ki jih spominja tu in tam kaka G.-eva pesem te dobe, Geibel, ki ga je G. visoko cenil, in nar. pesem, ki jo je ljubil, so mu bili le vodniki na pot, po kateri je dospel sam do tiste uglajenosti, melodijoznosti in preprostosti, ki je značilna za njegove verze; ki pa je hkrati nujni izraz njegove mehke duše, njegovega žensko nežnega pesniškega in človeškega značaja in njegove prav v življenskem obzorju naroda in njegove pesmi snujoče pesniške fantazije. Ni čuda, da so nekatere G.-eve pesmi ponarodele, in to prav nekaj dekliških pesmi iz tega časa (Njega ni, Zvon, 1870; Izgubljeni cvet, Zora, 1872). Tudi motivno je postala G.-eva poezija bogatejša; dosedanji domoljubni in verskomiselni liriki (Pri mrtvaškem odru, Zora 1872) ter krščansko altruistični didaktiki (Siromak, Bes. 1870; Sam, Bes. 1872) se pridružujejo že tudi življenjska filozofska razmišljanja (Kupa življenja, Zora, 1872), objektivna ljubavna lirika (elegični Njega ni, Zvon, 1870; Izgubljeni cvet, Zora, 1872; šaljivi Novi most, Zora, 1870; Svarilo, Zora, 1872) tudi že v obliki vojne pesmi, ki se mu je pozneje tako priljubila (Bitka, Zora, 1872), razen tega prve lirsko pripovedne pesmi, tako romantično slovanoljubna »Hajdukova oporoka« (Bes. 1870), po živo dramatični koncepciji poleg pretresljive biblijske »Jeftejeve prisege« (Bes. 1872) ena najučinkovitejših pripovednih pesmi G.-evih, legendarno »Rabeljsko jezero« (Bes. 1871) in parabolično »Kesanje« (Bes. 1870), poletna »Mavrica« (Bes. 1872), šaljivi »Projekt« (Zora, 1872) in kratkosatirični epigram »Prilika«, (»,Prijatelj` in senca«, ib.). V osebni liriki, izraženi res da bolj v objektivni obliki, pa se pojavlja tudi že tisto značilno G.-evo hrepenenje po domačih hribih, po izgubljeni selski in detinski sreči, ožarjeno z bolestjo moža, ki se je varal v svojih idealih o svetu in ljudeh (Veseli pastir, Bes. 1871; Pri zibelki, Bes. 1872); ta bolest se je razvila v naslednjih letih v bolestno otožnost; ključ do tega razvoja pa nam daje majhna skupina pesmi, ki se loči od ostalih poezij, izražajočih bolj obča čuvstva, kakor jih je doživljal z vročim srcem G. kakor glasnik ljudske duše in nekak narodni pesnik, kot izpoved prav svojega osebnega čuvstvovanja. Tiskane so večinoma v Zvonu 1870. V njih čutimo tisto zdvojenost v pesnikovi duše, ki se je kazala že v bogoslovski pesmi »V celici«, le da je izražena še jasneje in določneje. Že iz gorkega sočutja z zapuščeno deklico v pesmi »Njega ni« slutimo, da so brnele v sozvoku z dekliško bolestjo tudi strune prav osebnega pesnikovega čuvstva, prav jasno pa zveni to čuvstvo iz pesmi »Siroti«. »Na polji«, »V krčmi«. Ljubezen to čuvstvo še ni, a ljubezni zelo sorodno, nekako nehotno, skoro nezavedno hrepenenje dozorevajočega moža po ženski ljubezni. Ni čuda, da je bil duhovnik G. v takem duševnem razpoloženju sprejemljiv tudi za Stritarjevo svetožalje, kot se je upodobilo v »Zorinu«: v turobni pesmi »V mraku« je kar prepesnil občutje, s katerim umeva Zorin nar. pesem »Sijaj, sijaj solnčece« kot nekak »jek splošnega pozemeljskega trpljenja« (Zvon, 1870, 67). Da taka razpoloženja niso bila trajna, dokazujejo veselo ubrani Opomin k veselju, šaljivo Svarilo s Projektom, ki jim je med poznejšimi G.-evimi pesmimi le težko najti enačice. Notranji spor se je v G.-u poostril, ko je 1872 prišla v Kobarid učiteljica Dragojila Milekova (1850 do 1890), ki se je bavila nekoliko tudi s pesnikovanjem, in ju je kmalu združilo in ločilo hkrati globoko, odpovedujoče se medsebojno nagnjenje. Dasi ju je ločil razen lastne volje že v dobro pol leta tudi kraj, sta si ohranila vzajemno, ne zmeraj brezželjno, a hotoma breznadno naklonjenost do konca. Kakor je bilo to čuvstvo plaho in sramežljivo, taka je tudi G.-eva ljubavna lirika. Skoro vseskozi je objektivirana in le kakor skozi gosto tenčico proseva negotovo in nejasno morda tudi osebno čuvstvo, tako v pesmi »Biseri« (Zvon 1876), »Moč ljubezni« (Zvon, 1877), »Tri lipe« (LZ 1881), »Nevesti« (LZ 1883) tako v voj. pesmih (n. pr. Cesarski razglas, Slovo, Vojakove neveste poroka, Zvon, 1879, Dekletova molitev, Zvon 1880), tudi v pripovednih (Romarica, Zvon, 1878); celo iz pesmi »Pogled v nedolžno oko« (Bes. 1873), ki je po izročilu Dragojilinih sorodnikov posvečena njej (LZ 1915, 477; DS 1918, 106), je le težko razbrati osebno ljubavno čuvstvo, in kantati »Ohrani Bog te v cveti« (Z. 1880), ki utegne biti odgovor na Dragojilino pesem »Sloves« in je po Glonarjevi besedi »med G.-evimi subjektivnimi pesnimi ena najsubjektivnejših« (Jadr. almanah za 1923, 169), je vtisnil »Bojan« z opomnjo k »Dekletovi molitvi« (Zvon, 1880, 145) pečat objektivnosti, uvrstivši tudi njo v niz »lanskih Bojanovih pesmi« (vojaških). Le malo jih je nekoliko jasnejših, tako »Zvončku«, »Narave svatba (Gorislav, Zvon, 1877), »Bolnik« II »Ti meni svetlo solnce« (Nezvan, Slovan, 1887), posebno pa »Le enkrat« (Nezvan, Slovan, 1886) in še po Dragojilini smrti Predsmrtnice 16–17 (Poezije, III). Iz vseh zveni bolestna odpoved, najrezkeje iz »Ujetega ptiča tožba« (Zvon, 1877). Lahko razumljivo, da je ta ljubezen, dokler se ni po tihi vdanosti v usodo ublažila, zasenčevala G.-evo dušo s temnimi mrakovi otožnosti, ki se je stopnjevala časih v bolestno turobnost, nalikujočo v nekaterih pesmih za las mrkemu fatalizmu (Lastovkam, Zvon, 1877) ali pesimističnemu svetovnemu naziranju (Človeka nikar, Zvon, 1877, nastala v Kobaridu; Ti veselo poj; Moj črni plašč, Zvon, 1879, Pastir, LZ 1881, i. dr.). Vendar pa se G.-ev »pesimizem« bistveno razlikuje od pesimizma, kakršnega je upodobil v našem slovstvu Stritar s svojim svetožaljem. Dojmilo se ga je mimogrede samo čuvstveno svetožalje Zorina-Wertherja; z miselno zgrajenim, čuvstveno nedoživljenim in zato notranje neresničnim svetoboljem njegove lirike in kritike pa G. nima nič skupnega ne kot pesnik življenskega gorja ne kot pesnik melanholije. Prav tako se loči G.-ev »pesimizem« tudi od filozofskega pesimizma. Res je mračen njegov pogled na življenje, ki ga smatra za gorje, izgubljeno igro, breme, res je »na dnu« skoro »vsake pesmi vsaj kapljica grenkobe« (Stříbrný, SG, 23–31, posebe 26, 30), a vse to gorje ni nujno, ni bistveni zakon človeške narave; G. nahaja tudi v življenju še srečo, a le tam, kjer niso deli v grob pravice, ne pokopali bratoljubja, ne zagrebli vzorov (Moj črni plašč), vidi jo v letih otroške nedolžnosti (Pri zibelki), v preprosti idili planinskega življenja (Veseli pastir) in sam hrepeni po obeh kakor po izgubljenem raju (Pastir), vidi jo tam, kjer kraljuje nesebična in delovna ljubezen v družinskem krogu (Nevesti), tam, kjer se je človek naučil »brzdati in vladati strasti« (Samostanski vratar, LZ 1880; iz poznejših prim. »Pri jezu«, LZ 1882). Zato neutrudno uči sebe in druge bratoljubja, dejanske ljubezni do trpečih ljudi, zatajevanja samega sebe, povrnitve v prvotnost. Saj je prav ta njegova struna tista, ki mu je pela najrajši in najlepše. Res je odkletev sveta od zmot, laži in zlobe, zavisti in srda, krivice in napuha, ki bi jo rad dosegel s svojim ukom, le sen, sen tudi, da bo kdaj vsem zasijalo solnce resnice, da bo grel vesoljstvo kdaj ljubezni žar, kriva je temu slabost človeška (Lete oblaki, sarajevska Nada, 1896), vendar pa sen, ki se da uresničiti vsaj deloma. O tem pesnikovem zaupanju govori jasno tudi 22. pismo Gruntarju (DS 1916, bržčas iz dec. 1881): »Jaz pa sem prepričan, da delo poštenega in značajnega moža brez vpliva in sadu ne ostane! Ako vsako zrno ne rodi, a vsako tudi ne strohni! Delaj naprej in véril se boš, da nisi živel zastonj!« Resnično, docela in za vedno pa se bo uresničil ta sen tam, kjer nam je pravi dom, »kjer sreča biva vedno obstoječa,« onstran groba (Srce sirota, Zvon, 1879; Sreča, II, Slovan, 1886). To ni nikak pesimistični svetovni nazor. To, kar dela G.-a pesnika gorja, je njegova čuvstvenost, melanholija, tisti »temni Savlov duh« (Gruntarju, DS 1916, 84), proti kateremu se je neprestano boril (Na bregu, Zvon 1876, nastal v Kobaridu i. dr.), a ne zmeraj uspešno, saj ni imel svojega vzroka samo v življenju, polnem trpljenja in nezasluženih udarcev (Stříbrný, 30), ampak tudi v telesni naravi pesnikovi, ki je dolga leta bolehal za srčno hibo in radi nje tudi umrl. Le tako moremo pravilno umeti navidezno nasprotje med G.-evim »pesimizmom« in njegovim vseskozi cerkvenim naziranjem. Tudi pesem »človeka nikar« je v tolikokrat krivo tolmačenem sklepu popolnoma skladna z G.-evo kršč. teistično filozofijo.
Tako se je v Kobaridu in v prvih letih v Rihenberku docela razvila G.-eva osebnost in njegov pesniški značaj. V začetku se je vršil ta razvoj bolj na tihem; odkar je prinesla Zora 15. jan. 1873 »Priliko« in »Projekt« in Bes. 15. apr. 1873 »Pogled v nedolžno oko«, vse še iz Kobarida, ni izšla več ko 3 leta ne ena G.-eva pesem. Šele 15. dec. 1876. je prinesel zopet oživljeni Zvon trojico G.-evih (X-ovih) pesmi (»Biseri«, »Na bregu«, »Zaostali ptič«). Toliko bolj pa so bila plodovita naslednja leta. Dasi mu je melanholija časih po več mesecev onemogočala pesniško delo, tako n. pr. zadnje 4 mesece 1877 in sept. 1881 (Gruntarju, o. c. 83, 87), je vendar do začetka 1882 nastala razen pesmi I. zv. Poezij že tudi dobra tretjina II. zvezka. Ko je G. v nov. 1881 huje obolel in se uveril, da ga bo »ta nadloga prej ali slej nagloma pobrala«, je hkrati z mislijo na začasni pokoj začel popravljati svoje pesmi in prirejati rokopis, »da bi vsaj ta stvar ostala za mano kolikor moči brez velikih napak« (Gruntarju, o. c.) in se v zač. 1882 odločil za tisk. Izbral je 53 prejšnjih pesmi, dodal še Uvod, Znamenje (LZ 1. fbr. 1882) in »Oljki« (LZ 1. apr. 1882), ki jo je dovršil z blizu 70 sklepnimi verzi 4. marca (Gruntarju o. c. 257). Za veliko noč 1882 so izšle Poezije I. v 1800 izv. Kritika je navdušeno pozdravila to »zlato knjigo« (Levec, LZ 1882, 312) in bravci so segli po njej s takim veseljem, da se je v 6 tednih prodalo že 1250 izv. (LZ 1882, 381), v dobro pol leta pa vsa zaloga (1. c., 703). Bil je to uspeh, kakršnega dotlej še ni doživel slov. pesnik. Vendar pa je bil ta zvezek usoden za nadaljnji razvoj G.-ev. Ko je prevzel uredništvo »Slovenca« namesto Filipa Haderlapa Jož. Jerič, je list 11. maja 1882 prejšnjo pohvalo »Poezij« preklical, češ »da se premnogi duhovniki slov. popolnoma ne ujemajo z vsem, kar imajo v sebi«, in da kot vzgojitelji smatrajo knjigo za nevarno mladini in napovedal popravo prvotne izjave. 10. jun. 1882 je res izšla, najbrž iz Kržičevega peresa (Ušeničnik, Č 1922, 166), kritika, ki je zbirka tesnosrčnosti, neumevanja, ki meji že na potvarjanje, zamenjavanja čuvstva s filozofijo, mešanja estetičnega in etičnega presojanja z vzgojnim, zanikanja slabotnega, a proti slabosti se borečega človeka v duhovniku. Zoper te očitke se je branil G. (LZ 1882) v posebni knjižici z vrsto 15 pesmi »V obrambo«; a ker je bil bolj čuvstveno ustvarjajoč umetnik kot pa kritično šolan analitik, je sicer spretno zavrnil najbolj grobe napake glede umevanja takih pesmi, kot so Izgubljeni cvet (IV), Izgubljeni raj (VI), Romarica (VIII), O nevihti (IX), Dekletova molitev (XI), kakor tudi glede Lastovk kot izraza spolnega poželenja (VII), ni pa z dovoljno jasnostjo analiziral svojega »pesimizma«, niti ni sam ločil etičnega in vzgojnega stališča, niti ni poskusil pokazati, da je opevanje boja zoper »dvome in zmote« moralno tudi v poeziji duhovnikovi; mimo glavnega problema je šla tudi anonimna deloma zelo spretno pisana polemična brošura »Gregorčičevim kritikom odgovor in pouk« (1882). Tako se velik del njegovih stanovskih tovarišev ni dal prepričati in se postavil na stran Kržičevo. To je občutljivega G.-a zelo potrlo. Po naravi otožnemu je Kržičeva ocena vzela še prvotno naivnost, dušno prostost in odkritosrčnost. Že prej se je bal, da bi se kak pesniški izraz razumel v necerkvenem smislu (prim. LZ 1881, 648), sedaj pa je postal naravnost skrupulozen (Iz. Cankar DS 1916, 146). Še bolj ga je naredila boječega in nesigurnega Mahničeva kritika. Dec. 1884 je izšla namreč 2. izd. Poezij I., neizpremenjena, le z dodano »Dražbo«, »Nevesto«, »Selitvijo« in »Uzori«. Ozlovoljen, da G. nič ni upošteval Slovenčevih ugovorov, s katerimi se je strinjal, je filozofsko in logično-dialektično sijajno, a literarno in psihološko estetično premalo izobraženi temperamentni polemik v »Dodatku« k »Dvanajstim večerom« (Slov. 22. dec. 1884 do 2. jan. 1885) glede »Človeka nikar« ponovil očitek krivoverstva, le še določneje kot Kržič; v tej pesnitvi je Mahnič zasledil panteistični fatalizem (pesimizem), ki da ga je zajel G. iz Stritarjevega svetobolja, in pripomnil, da dišita, »motreni v tej luči močno po panteističnem duhu tudi »Ujetega ptiča tožba« in »V celici« ki sta odmev prav istega duševnega boja kot »Človeka nikar«, zadnja celo že iz bogoslovskih let, torej pred Stritarjem; obsodil je razen tega še nekaj drugih pesmi. Glede literarnega vpliva Stritarjevega svetobolja je imel deloma prav, le da ga ni iskal na pravi sledi n. pr. »V mraku«, v kateri ga je instiktivno slutil Levec prav v nasprotju s čisto osebno liriko ode »Človeka nikar« (LZ, 1882, 437); z očitkom filozofskega panteizma, čeprav nezavednega, pa je segel s svojo logiko nedvomno predaleč, kakor v novejšem času tudi Stříbrný (ki pa taji docela Stritarjev vpliv, o. c. 30. op. 6). V polemiki, ki se je vnela radi članka predvsem o »Človeka nikar« (H. Zorn, Slovenec 1885, št. 46–52; Mahnič, Sl. št. 81–100; Gregorčič, SN št. 107 do 110; Mahnič, Sl. št. 136–140) zopet nihče ni zadel bistva prepornega vprašanja (človek se more čutiti nesrečnega, ne da bi bil panteist in pesimist). Drugače pa je G. dobro označil najbolj šibko točko v Mahničevem deduktivnem dokazovanju, odrekajoč mu zmožnost pravilne analize poetičnih del, posebno lirike (prim. Iz. Cankar, DS 1916, 205). Dasi je ta zavrnitev točno označila »proton psevdos« Mahničeve logične zgradbe, logično formulirana le ni bila, in tako je M. v RK I., 4. lahko ponosno izjavil, da mu nikdo še ene točke ni ovrgel. Kot protest proti »Slovenčevi« in Mahničevi obsodbi se je pričel na drugi strani že 1882 pretiran G.-ev kult, ne zmeraj odkritosrčen, ki duhov ne le ni pomiril, ampak netil sum o pravovernosti »liberalnega duhovnika« G.-a. Njemu pa tudi ta kult ni več vrnil prejšnje naivne neposrednosti, niti prejšnjega veselja do dela. Krive so bile temu tudi denarne skrbi G.-eve (prim. Levčevo pismo Kersniku 9. nov. 1883; Prijatelj, Kersnik II, 436). Od 1882 v njegovih pesmih večinoma ni več prvotne elementarne čuvstvene sile, osebna lirika se je skoro docela umeknila zgolj domoljubni, meditativno didaktični poeziji in številnim prigodnicam. Še zapoje tu in tam kaka pesem prav po Gregorčičevo, kakor »Črni trn« (LZ 1882), »Prekmorska pošta« (Slovan, 1886), »Kmetski hiši«, izmed domojubnih »Naš narodni dom« (Slovan 1884), »Naš čolnič otmimo« (Slovan 1886) s svojim vznesenim sklepom in še ta in ona, a v drugih, zlasti v prigodnicah se začenja že razprezati neka hladna neosebna retorika. 1887 je združil G. s pesmimi iz 1882–1887 (največ iz LZ in Slovana) še večje število takih, ki jih je 1882 bil odložil, in jih izdal kot II. zv., Poezij (jun. 1888). Kritika jih je sprejela različno. V SN (1888, št. 139–141) jih je Iv. Železnikar ocenil zelo laskavo, Mahnič (RK 1889, 78–89) govori o njih spoštljivo in obzirno, a graja, zvest svojim načelom, ljubezenske pesmi, ki naj bi jih duhovnik ne pisal, politične (Velegrajska kuga) in nekatere domoljubne (Blagovestnikom, Prebiral sem pratko, Velikonočna), ker profanirajo svetnike, oz. cerkv. praznike. Mladi DS (1888, 111) je plaho zadrževal svojo sodbo, LZ pa, ki se mu je G. zameril radi sotrudništva pri konkurentu Slovanu, ki je bil med tem že prenehal, je prinesel goli oglas. Ta nezasluženi hlad (Poezij II. zv. stoji še zmeraj visoko nad vso ostalo poezijo svoje dobe razen Aškerca) je zadel G.-a huje nego vsak napad in odtlej se je za blizu poldrugo desetletje skoro popolnoma odtegnil književni javnosti. Nastalo je sicer tudi v tej dobi nekaj pesmi, med drugimi »Prisilna poroka« (sarajevska Nada 1895), drugače pa se je G. bavil bolj s prevajanjem. Podpiral je Iv. Vesela pri končni dovršitvi »Psalmov« (1892), za katere je sam dovršeno prevedel 118. psalm (Hvala božje postave in besede) v 22 pesmih. Prevajal je tudi iz ruskih pesnikov (največ iz Puškina za Veselovo »Rusko antologijo«, 1901) in se bavil s svetopisemsko poezijo. Ko je 1901 zopet nevarno obolel in čutil že bližino smrti, nato pa vendar za silo še ozdravel, je izlil misli in čuvstva, ki so ga navdajala pred pragom večnosti, v »Predsmrtnice«, »Pogrebnice« in »Posmrtnice«, ki so izšle kot III. zv. »Poezij« (1902). V Predsmrtnicah zaživi še tu in tam kako močno občutje, a v Pogrebnicah in Posmrtnicah prevladuje rimana proza. V naslednjih dveh letih je G. dovršil in objavil lep pesniški prevod svetopisemske knjige Job (1904, s psalmom 118.), ki mu je gor. nadškof Fr. Sedej napisal uvod. Potem se je lotil prevoda žalostink Jeremijevih, ki ga je kratko pred smrtjo končal, a ne dovršil. Kot epilog mu je zložil slavospev »Jeremiju preroku-domoljubu«, zadnjo svojo pesem. Posmrtni IV. zv. Poezij (1908, uredil Ks. Meško) nam kaže še enkrat v malem ves pesniški razvoj G.-ev od prvih korakov v SG-u preko Zvona, Besednika, Zore, LZ-a, Slovana do zadnjih let in obsega nekaj izmed najbolj osebnih pesnitev njegovih, ki jih prav radi njihove intimnosti sam ni sprejel v »Poezije«. V prozi je pisal G. le malo, sodeloval je tu in tam pri »Glasu« in »Soči« in objavil nekrologa prijateljema Pagliaruzziju Krilanu (Slovan, 1885) in Fr. Erjavcu (KMD za 1888). Po smrti je doletelo G.-a še zadoščenje za obsodbo Kržičevo in Mahničevo, ko so izšle med izbranimi »Poezijami« (1908, ur. Ant. Medved) pri MD prav vse tiste pesmi, ki so jih toli grajali kot panteistične in pohujšljive.
Prim.: Levec: Zlata knjiga LZ 1882, 312, sl.; G.: Mojemu grajalcu, LZ 1882, 356; V obrambo, n. n. m. 494 sl.; Gregorčičevim kritikom, Slovan 1884, 307 sl.; Mahnič: »Dvanajsterim večerom« dodatek, Slov. 22. dec. 1884 — 2. jan. 1885; Zorn: Človeka nikar, 1. c., št. 46–52; Mahnič, »D. v.« drugi dodatek, 1. c., št. 81–100; Soča 1883, 52; SN 1885 št. 107–110; Mahnič »D. v.« zadnji dodatek, Slovenec 1885, št. 136–140; E 1885, 81–83; Mahnič, RK I. 78 sl.; V spomin petdesetletnice rojstnega dne slov. pesnika S. G., SK št. 28, 1894, 2. izd. 1895 (s sliko); Glaser IV., 32; Bohinjec, DS 1895, 1 sl. (s sliko); S. G. - pesnik krščanski, Danica, 1904, 324–5; Ogorek, Zvonček 1904 (s sliko); Naš list, 1906, št. 70–6; DS 1906, 782; Molè, Omladina, 1906, 129–130; SN 1906, št. 270–73; Kraševec, E 1906, št. 358–9; 1907, št. 2–3; Slovenec, 1906, št. 285; Burger: S. G. življenjepis, 1907. Obširno posmrtno literaturo 1907–8 gl. v Šlebingerjevi Bibliogr. za 1907–1912, 250–2 (najvažnejša Opeka, Iz I. zv. G.-evih »Poezij«, DS 1907, 35 sl., s sliko). Zober (Vl. Knaflič): Orumeneli listi S. G.-u, LZ 1915, 476 sl.; Iz. Cankar, G.-eva pisma Gruntarju, DS 1916, 82 sl.; I. Poboljšar (Iv. Vrhovnik), Rokopis I. zv. G.-evih Poezij, LZ 1916, 37 sl.; Glonar, Govor ob desetletnici G.-eve smrti, LZ 1917, 68 sl.; Grafenauer, DS 1918, 106; Kratka zgod. slov. slovstva, 1920, 228 sl.; dr. D. Stříbrný, S. G., Časop. musea království českého, 1918 in v pos. tisku; slov. prevod (Glonar), Lj. 1922; Glonar, S. G., Jadranski almanah za 1923, 159 sl.; Meško, Listki, 1924, 115 sl. Posmrtni izbori pesmi: S. G. Poezije, ur. A. Medved, MD, 1908; S. G. Poezije I. (Iv. Dornik), 1919; S. G.: Antologija (dr. A. Barac) Naši pisci VII., Zagreb 1924. Slika z Aškercem: IT II, št. 25. Grf.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine