Fajgelj Danilo (spočetka Feigel),
organist in skladatelj, učitelj, r. 19. nov. 1840 v Idriji, u. 8. okt. 1908 v
Gor. (popravi datum smrti v SBL). Oče Andrej, davčni sluga, mati Magdalena Kos von
Ouessen. Nemško osn. š. obiskoval v Idriji, »glavne« š. je opravil z odliko. Po
vsej verjetnosti je obiskoval tudi »nedeljsko« š. Nato je šel na dveletno
učiteljsko pripravnico, ki je bila v Idriji ustanovljena v tistih letih. Najprej
je učiteljeval v Bučki na Dolenjskem (1857–62), naslednji dve leti v Trati na
Gorenjskem, nato v Zalem logu, nakar se je ob koncu šestdesetih let preselil za
učitelja in organista v Tolmin, kjer je ostal polnih 19 let. 1888 je bil premeščen
za nadučitelja v Srpenico. Tu je bil z delom končno zadovoljen in je tudi veliko
ustvarjal, zadevali pa so ga hudi družinski udarci (smrt več otrok, med njimi tudi
sina Franca, obetajočega skladatelja – bogoslovca (gl. čl.). Ko je bil upokojen,
je odšel iz Srpenice in se preselil (1898) v Gor. Ker pa je tu s pokojnino težko
shajal, je iskal še dodatno delo; na glasbeni š. je poučeval klavir in gosli,
hodil orglat v Bilje in Miren, zadnja štiri leta pa je bil pomožni organist pri
Sv. Ignaciju na Travniku, kjer je zadnjič igral še za binkošti 1908. F. je bil
dober in inteligenten učitelj, ki je vestno skrbel za strokovno izpopolnjevanje v
učit. stroki. Iz Tolmina so ga poslali na nadaljevalni tečaj v Gor. in kasneje še
dvakrat po dva meseca na kmetijski tečaj. Za glasbo je F. že kot otrok pokazal
veliko nadarjenost. Že 12-leten se je učil pri odličnem idrijskem goslarju Fr.
Šinkovcu. Kasneje se je z glasbo pobliže seznanil na učit. pripravnici. Ker je v
tistih časih šola spadala pod cerkveno oblast, je bilo orglanje eden glavnih in
obveznih predmetov. Tu ga je poučeval Anton Krašnar. Pod njegovim vodstvom se je
F. tako izuril, da je že po enem letu igral na velike orgle župnijske cerkve,
naslednje leto pa že kar nadomeščal učitelja-mojstra. Na Krašnarjev nasvet je F.
poskusil poiskati službo organista in učitelja v Sv. Križu pri Trstu. Tu so ga po
preizkušnji bili nadvse voljni sprejeti, a F. nenadoma ni hotel ostati in ga je
vleklo na Kranjsko. Ko je služboval na Trati, je imel v sosedu, enciklopedično
izobraženem župniku Dolinarju možnost, izposojati si teoretska glasbena dela, pa
tudi sam je kupoval dragocene priročnike, iz katerih se je sam učil harmonije,
kontrapunkta, instrumentacije idr. Prav kmalu je začel tudi sam komponirati. Prve
skladbe je tiskal v UT. Z glasbo se je namreč F., čeprav amatersko, vendar resno
in vztrajno ukvarjal, tako s teorijo kakor kompozicijo. Zato je daleč prekašal
raven takratnih organistov in se uvrščal med boljše produktivne cerkvene
skladatelje, in to prvenstveno, čeprav je napisal tudi lepo število svetnih
skladb. Njegov skladateljski opus je obsežen, med njim so naslednja dela: Sveta Maša za sopran, alt, tenor in bas (1874), Sveta Maša v F duru (1880), Missa in
honorem St. Josephi (1881), Missa in honorem B.M.V.
(1882), Maša za troglasni moški, ženski ali mešani zbor
(1883), Missa ad unam vocem cum organo (1884), Sveta Maša (Ozri z nebes se v milosti – 1892), Missa lesu, Rex gloriae (1894), Missa in
honorem S. Ceciliae (1898). Številne so njegove darovanjske pesmi
(offertoria): Veni, Sancte Spiritus, Ecce Sacerdos Magnus, Ecce
Dominus, dalje tantumi: Osem Tantum ergov (1887).
Dolga je vrsta njegovih preludijev in fug: Sto mediger za
orgilje, Predigre za orglje ali harmonijum (1885. Op. 15a in Op. 15b.
1887), 40 prediger v cerkvenih tonovih, Postludije za polne
orglje, 12 prediger za orglje ali harmonij (1887), 24
fugiranih pred- in poiger (1887), Orgeljski odmevi
(1889), Postludium za orglje (1896), 52 prediger za cerkveno uporabo (1907) 230 kadenc za
orglje, 33 fug, fuget in verzetov za orglje. V rkp. je ostalo veliko
skladb, med njimi pet latinskih maš, introitus, Rorate coeli, 24 ofertorijev, 5
latinskih motetov, 10 slovenskih cerkvenih pesmi, 3 Lavretanske litanije, 12
tantumov, fuge za orgle, verzeti za orgle, 8 raznih skladb. Med svetnimi skladbami
so Briška budnica, Zehn deutsche Lieder für Gymnasien,
Rokodelska, Tri pesmi. Šaljivi trospev, Kantata tolminska, več
priložnostnih (ob 25-letnici nadškofovanja Gollmayerja, ob cesarjevi srebrni
poroki [1879], ob njegovem prihodu v Lj., ob papeža zlati maši, ob Vodnikovi
proslavi v Šiški, itd.). Uglasbil je Zazulove Jamske odmeve
(1907), ki nosijo oznako »op. 345«. Po izjavi F-eve hčerke pa so bila zložena
dela z oznako »op. 361«. Svoje skladbe je F. objavljal v NA, v številnih glasbenih
antologijah, v CG, v samozaložbi, v prilogi UT, v MusikWoche (1904) itd. Zalagali
pa so mu jih še Fr. Sedej, Cecilijansko društvo v Gor., Fr. Govekar, Blaznikovi
dediči, Glasbena Matica. F. je pred smrtjo (1907) prodal vse svoje skladbe,
tiskane in rokopisne (154 kaligrafično izpisanih zvezkov v teži 17 kg) Nacionalni
biblioteki na Dunaju. Z Janezom Kokošarjem (in deloma Janezom Laharnarjem) je
zbiral stare cerkvene ljudske napeve, tudi iz 18. stol., in jih skrbno
harmonizirano izdal kot Cerkvene pesmi, nabrane med slovenskim
narodom (zv. 1–4, 1885–1893). Pri F-u se je izučil marsikateri kasnejši
orglar in glasbenik. F. je skrbel za organiste tudi tako, da jim je pripravil 100
mediger za orgle v zbirki Slovenski orglavec (1879). Skupaj
s Harmelom, Grčo in nadškofom Sedejem je bil soustanovitelj gor. Cecilijanskega
društva. V Tolminu je bil pevovodja čitalnice, dirigiral je na taborih v Šempasu,
Višnjeviku in v Tolminu. Od naučnega ministrstva je prejel na podlagi predloženih
skladb umetniško štipendijo (1892). Nagrajene so bile tudi nekatere njegove
skladbe; tako je Sveta Maša (Ozri z nebes se v milosti)
dobila častno nagrado Glasbene Matice. Dvakrat ga je nagradilo ministrstvo. Za
osemrazredne ljudske š. je napisal Šolsko pesmarico, prav
tako Cerkveno pesmarico za učence slov. lj. š. (1900). F.
je tudi veliko publicistično deloval. Pisal je v CG, v Gorico, glasbene ocene in
zapiske v LZ. Izumil je nov, pripravnejši tip pedala za orgle. O zamisli je tudi
poročal v tisku, a zanj ni našel izdelovalca. Slika: DS 1909, 454; Cvetko,
Zgodovina 239.
Prim.: LZ 1881, 62; 1885, 735, ovitek št. 4; 1886, 308 in
ovitek št. 4; 1889, 638–9; 1892, 385; 1894, 313; 1907, 317; 1908, 703; 1913,
237–47; Rakuša 139–44; DS 1907, 330; 1909, 454–6, 514–6 s sl.; Slovan 1907, 223;
1909, 30; CG 1908, 81–3; SBL I, 170–1 (Mnt. = Josip Mantuani); Gabršček II, 266;
NE I, 667 (J. M. = Josip Mantuani); Vinko Vodopivec, D. F., CG 1944, 10–2;
Humar-Cvetko-Hrovatin, Zgodovina glasbe, 98, 486, 488–90, 493–4, 496–7; Cvetko,
Zgodovina III, pass. (gl. kazalo) s sl.; Bibl. kazalo LZ (gl. kazalo); Cvetko,
Stoletja 223, 230; ME I, 1958; 19712; Trobina pass.
(gl. kazalo); Andrej Bratuž, Musica sacra slovena nel Goriziano, StudG 1976, vol.
XLIV, 30–1.
Brj.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine