Novi Slovenski biografski leksikon
EHRLICH, Martin (Davorin Ehrlich; David Ehrlich), duhovnik, teolog (r. 7. 5. 1871, Žabnice (Camporosso), Italija; u. 5. 4. 1929, Celovec, Avstrija). Oče Ivan Ehrlich, gostilničar, mati Magdalena Ehrlich, r. Mikosch. Brat Lambert Ehrlich, teolog, etnolog, nečaka Albin Ehrlich, posestnik, lesni trgovec, in Janez Ehrlich, jezuit, misijonar, nečakinja Gabrijela Ehrlich, zdravnica, misijonarka.
Po končani ljudski šoli v Žabnicah se je vpisal na humanistično gimnazijo v Celovcu (1881–89) in v tamkajšnjem škofijskem bogoslovnem semenišču nadaljeval študij teologije (1889–93). Poleti 1893 je prejel mašniško posvečenje in postal duhovnik celovške (krške) škofije. Septembra je obhajal novo mašo v domači župniji v Žabnicah. Nato je na dunajskem bogoslovnem zavodu Avguštinej (Augustineum) nadaljeval teološki študij (1893–97) in ga julija 1897 sklenil z doseženim doktoratom iz teologije. Po vrnitvi z Dunaja je opravljal duhovniško službo v domači škofiji. Bil je kaplan v Pliberku (1897–98) in Beljaku (1898–1900) ter prefekt v Marijanišču v Celovcu (1900–02), kjer je v deželni gluhonemnici tudi poučeval verouk. Dunajski nadškof Anton Josef Gruscha ga je januarja 1902 imenoval za podravnatelja avstro-ogrskega romarskega gostišča v Jeruzalemu v Sveti deželi. Tam je preživel skoraj devet let. Najprej je bil podravnatelj (1902–06), zatem pa predstojnik (prefekt) gostišča (1906–10), ko je nasledil predstojnika Franza Fellingerja, poznejšega pomožnega škofa latinskega patriarhata v Jeruzalemu. Ehrlichovo delo v gostišču je obsegalo sprejemanje romarjev iz Avstro-Ogrske. Zaradi dobrega znanja slovanskih jezikov je bil posebni spovednik romarjev iz slovanskih dežel. V času svojega službovanja je rad sprejemal tudi slovenske skupine in posameznike. Septembra 1910 je sodeloval pri izvedbi prvega vseslovenskega romanja v Sveto deželo pod vodstvom ljubljanskega škofa Antona Bonaventure Jegliča. Dvakrat (1907 in 1910) je gostil avstrijsko cesarsko vojno mornarico. Med svojim bivanjem v Jeruzalemu se je ob spodbudi cerkvenih predstojnikov zavzeto posvečal svetopisemskemu študiju. Zaradi visoke izobraženosti, ki je poleg strokovnega znanja vključevala tudi njegovo dobro poznavanje tujih jezikov, je bil poleti 1910 imenovan za profesorja Svetega pisma nove zaveze na celovškem bogoslovnem učilišču in se po končanem slovenskem romanju septembra 1910 z rojaki vrnil v domovino. Po vrnitvi v Celovec, kjer je preživel naslednjih deset let, je opravljal delo profesorja (1910–20) in se kot duhovnik zavzemal za pravice slovenskega prebivalstva na avstrijskem Koroškem. 1911 je z bratom Lambertom v takratni Ahacljevi ulici ustanovil Slovenski dijaški dom in postal njegov voditelj. 1912 je postal odbornik Mohorjeve družbe in po koncu prve svetovne vojne, ko se je založba preselila na Prevalje, njen predsednik (1919). Javno je podprl zahteve majniške deklaracije (1917) in jih poskušal približati krškemu škofu Adamu Hefterju, ki je 1918 slovenskim duhovnikom prepovedal politično agitacijo. Ehrlich je kot voditelj in član različnih škofijskih odborov spodbujal versko življenje med Slovenci. V različnih krajih je ustanavljal in vodil Marijine družbe za Slovenke ali sprejemal novinke (Globasnica, Vogrče, Kazaze, Tinje, Ukve). Kot voditelj koroškega odseka za pripravo mednarodnega evharističnega kongresa na Dunaju je poskrbel za udeležbo koroških Slovencev na dogodku (1912). Deloval je tudi v pripravljalnem odboru krške škofije za katoliški shod v Ljubljani (1913). Pri cerkvenih predstojnikih je užival visoko spoštovanje, zato je bil imenovan za konzistorialnega svetnika in poročevalca v konzistoriju krške škofije (1913). Po dolgoletnem in plodnem delovanju v Celovcu je po odločitvi škofa Adama Hefterja nastopil novo službo župnika (prošta) in dekana v Tinjah (1920–28), kjer je v zahtevnih razmerah obnovil razpadajočo župnijsko cerkev in povezal narodnostno mešano župnijsko občestvo. 1926 je postal predsednik Sodalitete, združenja slovenskih duhovnikov na Koroškem, kar je ostal do smrti. Istega leta je vodil dunajsko romanje v Sveto deželo. Maja 1928 je bil imenovan za kanonika in se oktobra pridružil krškemu stolnemu kapitlju pri celovški stolni cerkvi. Kot kanonik je opravljal tudi službo škofovega delegata ob različnih priložnostih. Umrl je kmalu po selitvi v Celovec, pokopan je v grobnici celovških kanonikov v cerkvi sv. Ruperta. Pogrebni govor je imel kanonik Valentin Podgorc.
Pomembni imenovanji in odlikovanji cerkvenih in državnih oblasti sta bili predvsem posledica njegovega duhovniškega delovanja. Že v času njegovega bivanja v Jeruzalemu ga je papež imenoval za prelata (1909), avstrijski cesar pa mu je podelil oficirski križ reda Franca Jožefa in ga tako povzdignil v viteza cesarskega reda.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine