Dobrila Juraj, poreško-puljski in tržaško-koprski škof,
apostol Istre, r. 16. apr. 1812 v vasici Ježenje pri Tinjanu v Istri, u. 13. ;jan.
1882 v Trstu. Sin siromašnih staršev Ivana, kmeta, in Katarine Zivčič je obiskoval
osn. š. v Tinjanu, ki jo je vodil kpl. Ivan Radetič, nemško pripravnico v Pazinu,
humaniora (4.–6. gimn.) v Karlovcu, filozof. (7.–8. gimn.) in teolog, v Gor. Trž.
škof Matej Ravnikar ga je 11. sept. 1837 posvetil v duhovnika in poslal za kpl. v
Mune v Čičarijo in od tu za kpl. v Hrušico. Ker se je odlikoval po izrednih
zmožnostih in vrlinah, ga je škof 1839 poslal v Avguštinej na Dunaj. Na dunajski U
je 1842 z odličnim uspehom doktoriral iz teologije. Vrnil se je v Trst in bil kpl.
in nemški pridigar pri Novem Sv. Antonu ter katehet in ravnatelj dekliške š. Leta
1849 je bil imenovan za ravnatelja novega trž. semenišča za bogoslovce
četrtoletnike in za prof. pastoralne teologije. Trije prvi letniki so ostali v
gor. bogoslovju. V letih 1852–53 je zavladala v Istri strašna lakota. D. je
sestavil dobrodelni odbor in zbral za lačne v Istri nad 50.000 florintov. 1854 je
postal kanonik in stolni žpk v Trstu. Ko je v Poreču umrl škof Anton Peteani,
Goričan po rodu, ga je lj. knezo-škof Anton Alojzij Wolf priporočil cesarju Francu
Jožefu za škofa v Poreču: »Veličastvo! Dobrila je za to škofijo najbolj vreden in
sposoben. Prav je, da tako verno ljudstvo dobi po tolikih stoletjih škofa, ki mu
bo oznanjal evangelij v materinem jeziku!« Pij IX. ga je 12. okt. 1857 imenoval za
poreško-puljskega škofa in gor. nadškof Andrej Gollmayer ga je 2. maja 1858 v Gor.
posvetil v škofa. Tako je novi poreško-puljski škof po dolgih stoletjih prvi
spregovoril svojim rojakom v hrv. jeziku. Svoj prvi pastirski list je 16. maja
1858 izdal tudi v hrv. jeziku (ZD 1858, 89). Kot kmečki sin je zastavil vse svoje
moči, da zapuščeno ljudstvo v Istri versko, narodno in gospodarsko dvigne. Z
narodom je živel v tako tesnem stiku, da je kmetom delil boljša semena in žveplo
za žvepljanje trt, sam je na svojem vrtu obrezoval sadno drevje, tako da so ga
nasprotniki porogljivo nazivali »il vescovo contadino«. Udeležil se je I.
vatikanskega cerkvenega zbora (1869–70) in je podobno kakor trž. škof Jernej Legat
ter križevski unijatski škof Jurij Smičiklas podprl djakovskega škofa
Strossmayerja, ki je zaradi ekumenskih razlogov nasprotoval proglasitvi papeževe
nezmotljivosti. Vendar je D. pozneje uradno objavil vse koncilske zaključke in
tudi to versko resnico. Kot škof poreško-puljski in kasneje tržaško-koprski je bil
virilist, član dež. odbora v Poreču od 6. apr. 1861 do smrti. Dež. zbor v Poreču
ga je izvolil za poslanca v dunajskem parlamentu (1861–1867). V deželnem zboru v
Poreču je Dobrila podprl predlog posl. Mata Jurinca, naj bodo sejni zapisniki tudi
v hrv. jeziku, a it. liberalna večina je predlog odbila; zagovarjal je uporabo
hrv. jezika v šolah, uradih, zavodih itd.; nastopal v polit., gospodarskih in
socialnih vprašanjih, o stroških za gradnjo c. in župnišč, o cestah in
bolnišnicah, o dež. štipendijah za dijake, o znižanju drž. davkov za Istro. Zlasti
se je potegoval za slov. in hrv. šole, naj vsi uradniki znajo tudi hrv. in slov.
jezik, toda it. večina je redno vse to odbijala. Tudi kot poslanec v dunajskem
parlamentu je zagovarjal hrv. in slov. narodne pravice, govoril o dajatvah in
zemljiški knjigi, zahteval ustreznih ukrepov, da se odpravi beda v Istri, kjer so
ljudje jedli hrano brez soli. Sodeloval je tudi s češkimi poslanci. Na oster napad
v dež. zboru v Poreču je D. odgovoril: »Slovani, ki tvorijo dve tretjini istrskih
prebivalcev, še spijo, toda, gospodje, kdor spi, še ni umrl. Ta se bo zbudil. A
najbolj uspešno sredstvo, da se zbudijo, je kršitev njihovih naravnih pravic«
Avstrij. ministru Ungeru, sovražniku Slovanov, pa je zaklical: »Gospodje, tri
stvari so, v katerih značajen človek ne popušča. Mati ni rodila Dobrile, da bi
popuščal v zadevah vere, narodnosti in zvestobe cesarju!« Po 17-letnem delu v
Poreču je bil 25. maja 1875, po smrti trž. škofa Jerneja Legata, imenovan za
trž.-koprskega škofa. Tako je med Slovenci deloval nad 20 let. Tudi v Trstu je
nadaljeval z verskim, dobrodelnim in narodnim delom. Navezal je stike s hrv. in
slov. narodnimi delavci, ki so se borili za napredek svojega ljudstva na narodnem,
polit. in gospodarskem polju. Že 1848 se je vpisal v »Slavjansko društvo«, kasneje
je kot trž. škof podpiral številne slov. pobude; tako je pozdravil ustanovitev
Slov. matice in bil njen član. Bil je pravičen tudi do Italijanov, naglašal pa je,
da mora bolj skrbeti za Hrvate in Slovence kot zanje, ker da so bolj potrebni
njegove pomoči. Zaradi rodoljubja in neustrašenega nastopa si je nakopal mnogo
nasprotnikov, a tudi ti mu niso mogli odreči spoštovanja zaradi velike
nesebičnosti. Nadvse si je prizadeval, da bi vzgojil čim več narodno zavednih
duhovnikov in laikov. Bistre dečke je pošiljal v osn. š. v Kastvu in potem v reško
ali senjsko gimn. Bil je soustanovitelj »Bratovščine hrv. ljudi u Istri«, s
sedežem v Kastvu, ki naj bi podpirala istrske dijake. Snoval je semenišče za
istrske dijake in v ta namen vložil veliko vsoto, ki si jo je bil z velikim
varčevanjem prihranil. Ker ni mogel načrta izvršiti zaradi pomanjkanja sredstev in
nasprotovanja, je namenil denar za dijaške ustanove. Sam je ustanovil 80
štipendij, nekaj za slov. dijake. Delal je za povzdigo ljudskega šolstva, pošiljal
med ljudi knjige za pobudo narodne zavesti in širjenje ljudske izobrazbe: med
Hrvate knjige Društva sv. Jeronima v Zgbu, med Slovence pa knjige Družbe sv.
Mohorja v Clcu. Istrski Hrvati niso imeli političnega lista. Na nasvet dr. Janeza
Bleiweisa je sodeloval pri ustanovitvi lista »Naša Sloga«, ki ga je urejeval trž.
duhovnik Anton Karabaić. List je izhajal sprva (1870) dvakrat na mesec, nato je
postal tednik in je izhajal do prve svetovne vojne. Ko je bil D. ravnatelj v trž.
semenišču, je spisal molitvenik Oče, budi volja tvoja!
(Trst 1854; do leta 1964 17 izdaj). Ta molitvenik je postal med Hrvati
»narodna čitanka«, iz katere so se otroci učili branja. Sestavil je tudi
molitvenik za mladino Mladi bogoljub, ki pa je izšel po
njegovi smrti 1889. Cesar Franc Jožef ga je odlikoval 1862 z redom železne krone
za zasluge na versko-prosvetnem področju. V rkp. je zapustil zgodovino prvega vat.
cerkv. zbora. Škof Strossmayer, s katerim je D. študiral v Avguštineju na Dunaju
in mu je do smrti bil velik prijatelj, je večkrat rekel, da je bil D. od samega
Boga poslani apostol Istre. V NG 1926 so bila objavljena Nekoja
pisma biskupa D-e.
Prim.: SBL I, 138; N 1858, 167; ZD 1882, 36, 44; Kres 1882,
120; LZ 1882, 123; Cvjetko Rubetić, Vjekopis dr. J. D., Zgb 1882; Biskup dr. J. D.
Spomen knjiga stogodišnjice njegova rodženja, Pazin 1912; Stojan Brajša, Prinosi
za poznavanje Dobriline dobe, Hrvatska škola, Lj. 1916, 114–123; Oberški, Bogosl.
Smotra 1924, 29; Nikola Žic, D. u istarskom saboru, Zgb 1936; Vinko Rapotec, Škof
dr. J. D., politik in voditelj Istranov, PDk 1952, 148–9; F. Barbalić, Prvi
istarski sabori (1861– 1877), Zgb 1954; Stojan Brajša, škof J. D. istrski
preroditelj, KolGMD 1965, 29 s sl.; Božo Milanović, Hrvatski narodni preporod u
Istri, I., Pazin 1967, 211–254 in 319–21; Spomin slovesnega kronanja... 1896,
Plesničar 392.
Brajša
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine