Novi Slovenski biografski leksikon
DEŽMAN, Karel (Dragotin Dežman, Karel Deschmann, Karl Deschmann, Carl Dežman, Carl Deschmann, Calo da Deschmann, Dragotin Dezhman; domnevni psevdonimi Jocosus Hilarius der Jüngere, Blum, Mefistofeles), muzealec, politik, arheolog, naravoslovec, pesnik, publicist (r. 3. 1. 1821, Idrija; u. 11. 3. 1889, Ljubljana). Oče Klemen Dežman, sodni aktuar, mati Terezija Dežman, r. Schlegel. Sestra Serafina Dežman, meteorologinja, stric Mihael Dežman, trgovec, mecen, nečakinjin mož Ladislav Benesch, slikar, zbiratelj.
V zgodnjem otroštvu se je po očetovi smrti 1824 z družino preselil v Ljubljano k stricu, bogatemu trgovcu, zavednemu Slovencu, podporniku Franca Metelka in zagovorniku metelčice Mihaelu Dežmanu. Ta ga je 1831 skupaj z bratom Andrejem poslal v Salzburg na gimnazijsko šolanje. Vzgajali so ju v zavodu Collegium Mariano-Rupertinum, ustanovi za pomoč dijakom in študentom v stiski. Po stričevi smrti 1834 sta se vrnila v Ljubljano, kjer je Dežman obiskoval zadnje tri razrede gimnazije (1834–37) in licej (1837–39). Študij je nadaljeval na Dunaju. Sprva je študiral medicino, se po daljši bolezni 1840 prepisal na pravo, vendar študija ni končal. Ob študiju se je ves čas ukvarjal z različnimi področji naravoslovja in ohranjal stike z domovino. Bil je med prvimi naročniki Kmetijskih in rokodelskih novic (Novic) urednika Janeza Bleiweisa, v katerih je 1844–49 objavil več pesmi. Pesmi je objavljal tudi v Sloveniji (1848–49). 1849 se je kot doktorand prava (za dosego doktorata ni izpolnil vseh študijskih obveznosti) vrnil v Ljubljano in se kmalu po prihodu zaposlil kot učitelj kmetijstva na liceju. S pravnikom, agronomom in posestnikom Jožefom Orlom je dosegel, da je ta pouk potekal v slovenščini. 1851–52 je na ljubljanski klasični gimnaziji poučeval fiziko in matematiko ter na posebnem tečaju do 1856 tudi kmetijstvo. Novembra 1852 je postal kustos Deželnega muzeja za Kranjsko in ga vodil do smrti.
Po povratku z Dunaja je še naprej objavljal pesmi (Koledarčik slovenski, 1851–55), ki tako vsebinsko kot oblikovno sodijo med boljše tistega časa. Iz njegovega opusa sta najbolj znani Še Slovenija ni zgubljena (1848) in Proklete grablje (1854). Slednja, ki obsoja narodno odpadništvo, je bila pozneje sodobnikom asociacija na Dežmanov politični razvoj. Grablje so postale satirični simbol zanj, simbol nemškutarstva in renegatstva ter eden prvih stereotipov slovenske karikature. Manj znane so njegove nemške pesmi.
Bogata in raznovrstna je bila Dežmanova publicistika. Objavljal je poročila o knjižnih novostih, komentarje o političnem dogajanju, polemike (mdr. z Wiener Zeitung o Slovencih in slovenski stranki na Kranjskem, s Filipom Jakobom Rechfeldom o poimenovanjih Slovenec in slovenski jezik), objavil je življenjepis Valentina Vodnika, daljše besedilo o Franu Miklošiču in staroslovanskem jezikoslovju itd. Članke je objavljal predvsem v Bleiweisovih Novicah, ki jih je 1849 ob njegovi odsotnosti tudi urejal. Krajši čas po odhodu prvega urednika Slovenije Mateja Cigaleta na Dunaj jeseni 1849 je urejal tudi ta politični časopis. Ob tem je sestavil naravoslovno terminologijo za nemško-slovenski del Wolfovega dvojezičnega slovarja, sodeloval pri prevajanju občega državnega zakonika in pomagal Bleiweisu pri sestavljanju beril. Na Dunaju in v prvih letih po povratku je imel velik vpliv zlasti na mladino, ki ga je štela za svojega voditelja. Po prehodu iz slovenskega v nemški tabor je svojo publicistiko objavljal v Laibacher Zeitung, Laibacher Tagblatt in Laibacher Wochenblatt.
Ker je želel znanstveno delovati, se je 1849 včlanil v Društvo Kranjskega deželnega muzeja (Verein des krainischen Landes-Museum, predhodnik Muzejskega društva za Kranjsko). Ena od dejavnosti društva so bila predavanja, ki se jih je kot poslušalec in predavatelj o naravoslovnih temah redno udeleževal. Prizadeval si je, da bi zaživelo že dalj časa načrtovano društveno glasilo, v katerem je imel namen objavljati članke z različnih področij naravoslovja in domoznanstva. Bil je član Historičnega društva za Kranjsko (Der historische Verein für Krain), v katerem je kmalu prišel v spor z vodilnima članoma Etbinom Henrikom Costo in Davorinom Trstenjakom. Kritično se je odzival zlasti na spise Trstenjaka in Petra Hicingerja ter na uredniško delo Coste, ko je ta od 1856 opravljal funkcijo tajnika društva ter hkrati urejal društveno glasilo Mittheilungen des historischen Vereins für Krain. Njegove kritike niso ostale brez polemičnega odmeva in s Costo sta se dokončno razšla.
Mesto kustosa deželnega muzeja je zasedel kot že uveljavljen naravoslovec. Muzej je z njim pridobil vrhunskega strokovnjaka in tedaj hkrati zavednega Slovenca. To je bilo pomembno, saj na vodilnih položajih ustanov slovenskih izobražencev skoraj ni bilo. Ukvarjal se je predvsem z botaniko. V okviru muzejskega društva je imel predavanje o botaničnih novostih na Kranjskem, odkril je drugo rastišče Blagajevega volčina na Jetrbenku, za katerega so desetletja domnevali, da raste le na Polhograjski gori, raziskoval je bogato rastlinstvo Ljubljanskega barja (mdr. botanične sestavine šote), Polhograjskih dolomitov in Iške ter pisal o rastlinah, ki so na Kranjsko prišle od drugod, o najnižjih rastiščih alpskih rastlin in drugih temah, povezanih z rastlinsko geografijo. V zoologiji je bila v ospredju njegovega zanimanja ornitologija. Ukvarjal se je tudi s paleontologijo in mineralogijo. Novo službeno mesto mu je omogočilo, da je muzeju v prvem obdobju vodenja vtisnil izrazit naravoslovni pečat. Navezal je stike s številnimi domačimi in tujimi naravoslovci – sprva s kranjskimi in tujimi botaniki, mdr. z Valentinom Plemlom, Jurijem Dolinarjem in Pijem Titusom Vendlom. Botaniki, s katerimi je sodeloval, so muzeju podarili številne primerke rastlin, herbarijske pole in celotne herbarije. Te donacije in njegove lastne herbarijske pole, najstarejša je iz 1839, so bile osnova za muzejski herbarij, ki ga je zasnoval kmalu po prevzemu vodenja muzeja. Iz Dežmanove ohranjene korespondence so razvidni njegovi stiki s številnimi pomembnimi naravoslovci, ki so se poleg botanike ukvarjali tudi z drugimi področji naravoslovja oziroma so bili specialisti za posamezna nebotanična področja naravoslovja, mdr. s Ferdinandom Jožefom Schmidtom, Josefom Ullepitschem, Josipom Stussnerjem, Nikolajem Hoffmannom, Heinrichom Hauffennom in Simonom Robičem. Poleg navezovanja stikov in izmenjave raziskovalnih rezultatov z uveljavljenimi naravoslovci je bilo zanj pomembno izobraževanje mlajših raziskovalcev. Svoje bogato znanje je delil z vsemi, ki so pokazali interes za raziskovalno delo ter se nanj obrnili po nasvet in pomoč, mdr. je bil neformalni mentor naravoslovcu in pisatelju Franu Erjavcu in naravoslovcu Ivanu Tušku.
Dežman se je kot naravoslovec uveljavil tudi izven Kranjske. Za delovanje Kranjskega deželnega muzeja mu je uspelo pridobiti veliko materialne in strokovne podpore zlasti z Dunaja. Tesne stike je navezal tudi z muzeji v Trstu, Celovcu in Gradcu. V času njegovega vodenja je muzej pridobil številne dragocene eksponate in drugo, za delovanje muzeja pomembno gradivo. Bogata je bila zlasti pridobljena strokovna literatura, pa tudi arhivsko gradivo (mdr. izjemno dragocen arhiv dolskih Erbergov). Muzejska knjižnica, obogatena s fondi zasebnih knjižnic plemiških in meščanskih družin, med njimi tudi Dežmanove, je bila med najbogatejšimi na Kranjskem. Pridobitve muzeja je skrbno dokumentiral. O pomembnejših je obveščal javnost v poročilih Društva Kranjskega deželnega muzeja (Jahresheft des Vereines des krainischen Landesmuseums, 1856, 1858, 1862). To publikacijo je tudi urejal in v njej poleg poročil o delu muzeja objavljal tehtne strokovne prispevke, mdr. je podal pregled naravoslovnega raziskovanja na Kranjskem in predstavil delo šestih znamenitih naravoslovcev: Giovannija Antonia Scopolija, Baltazarja Hacqueta, Franza Xaverja Wulfena, Karla Zoisa, Žiga Zoisa in Franca Hladnika. Objavljal je tudi v drugih publikacijah, mdr. v Verhandlungen des zoologisch-botanischen Vereins in Wien, Flora in Mittheilungen des Musealvereines für Krain, glasilu Muzejskega društva za Kranjsko, katerega prvo številko, izšla je 1866, je tudi uredil. V drugi številki glasila, ki je izšla šele 1889, že po Dežmanovi smrti, je bil objavljen njegov obsežen pregled ornitologije na Kranjskem. O svojih najdbah in raziskovalnem delu je redno poročal na srečanjih muzejskega društva. Z objavami v časopisju, zlasti v Laibacher Zeitung, je poskrbel, da je bila o pridobitvah in dejavnosti muzeja obveščena širša javnost. Veliko njegovih naravoslovnih prispevkov, pomembni so zlasti opisi kraških jam, človeške ribice ter kraške favne in flore, je ostalo neobjavljenih in jih hrani Arhiv Republike Slovenije. Kako cenjen je bil med takratnimi naravoslovci, pričajo poimenovanja rastlin, živali in fosilov po njem (rastlina Petasites deschmanni, gliva Sphaerella deschmanni, pajek Neobisium deschmanni, fosilni polž Melongena deschmanni, fosilna riba Palaeorhynchus deschmanni, fosilna rastlina Ficus deschmanni in triasni amonit Joannites deschmanni).
Odkritje kolišč pri Igu na Ljubljanskem barju je Dežmana tako prevzelo, da je večino svojega raziskovalnega dela od poletja 1875 do svoje smrti namenjal arheologiji. Njegova raziskovanja kolišč pri Igu ter železnodobnih grobišč na Notranjskem, Dolenjskem, v Zasavju in Beli krajini sodijo na začetek znanstvenega raziskovanja prazgodovine na Slovenskem. 1875–77 je s pomočjo muzejskega preparatorja Ferdinanda Schultza in odbornika okrajnega cestnega odbora, posestnika iz Lip pri Črni vasi Martina Peruzzija, na območju med Ižansko cesto in Ižco vodil izkopavanja treh kolišč iz 3. tisočletja pr. Kr. Kolišča so bila za Dežmana dokaz za dolgotrajno in večinoma neznano prazgodovinsko poselitev, o kateri nimamo pisnih poročil. Izkopavanja kolišč so bila le uvod v Dežmanovo izjemno obsežno in raznovrstno arheološko raziskovalno in organizacijsko delo. V veliki meri je bilo povezano z ustanovitvijo prazgodovinske komisije pri dunajski akademiji znanosti 1878. V prvem desetletju njenega delovanja je bil Dežman vodilni raziskovalec prazgodovine na Kranjskem. Z geologom in prazgodovinarjem Ferdinandom von Hochstetterjem, prvim predsednikom prazgodovinske komisije, je opravil številne topografske oglede ter z njegovo pomočjo in z denarno podporo komisije organiziral vrsto izkopavanj, sprva na Vačah, nato tudi na Vinjem vrhu nad Belo cerkvijo (šmarješki prazgodovinski kompleks), Magdalenski gori, v Mokronogu, Podzemlju in na drugih železnodobnih grobiščih. Ukvarjal se je tudi z rimsko arheologijo, mdr. je raziskoval rimsko grobišče Neviodunum (Drnovo). Kljub temu da je imelo sodelovanje s komisijo za posledico deljenje odkritega gradiva med Kranjskim deželnim muzejem ter dunajskim naravoslovnim in zgodovinskim muzejem (Naturhistorisches Museum Wien), je Dežmanova zasluga, da Narodni muzej Slovenije danes hrani dragoceno arheološko gradivo (mdr. znamenito situlo z Vač), ki bi brez njegovega posredovanja šlo na Dunaj. Za arheološka izkopavanja in odkup arheoloških najdb od posameznikov (predvsem od arheologa samouka Jerneja Pečnika; situlo z Vač je odkupil od najditelja Janeza Grilca) mu je uspelo pridobiti več donacij Kranjske hranilnice. Te so mu omogočale vsaj delno finančno neodvisnost od Dunaja. O rezultatih arheoloških raziskav na Kranjskem je poročal v revijah dunajske prazgodovinske komisije Mitteilungen der Prähistorischen Kommission in tamkajšnjega antropološkega društva Mitteilungen der Anthropologischen Gesellschaft in Wien. Organiziral je prvi avstrijski antropološki in prazgodovinski kongres, ki je potekal 1879 v Ljubljani. Po njegovi zaslugi je bil muzej vpet v takratne najsodobnejše tokove znanstvenega preučevanja evropske prazgodovine. To se odraža tudi v njegovem obsežnem sistematičnem pregledu prazgodovine na ozemlju Kranjske, ki ga je objavil v vodniku po stalni razstavi deželnega muzeja.
Ko je Dežman prevzel vodenje muzeja, je ta deloval v prostorih takratnega ljubljanskega liceja na Vodnikovem trgu. Ti so z leti postajali vedno bolj neprimerni tako za muzejsko kot raziskovalno dejavnost. Z idejnimi načrti za novo stavbo muzeja se je Dežman začel intenzivno ukvarjati 1879. Po skoraj desetletju velikih naporov in pridobitvi naklonjenosti političnih odločevalcev, ki so zagotovili sredstva za gradnjo (mdr. je cesar Franc Jožef 1882 dovolil, da se muzeju doda ime Rudolfinum, v čast Rudolfa, avstro-ogrskega prestolonaslednika), je bila nova stavba muzeja 1888 odprta za javnost. Ob odprtju je imel Dežman odmeven govor v nemščini in slovenščini. V njem je citiral Valentina Vodnika (»Kranjc, tvoja zemlja je zdrava …«), pozval mladino k znanstvenemu delu in ljubezni do rodne dežele ter izrazil željo, naj bo muzej v času političnih in nacionalnih bojev hiša miru. Za potrebe novozgrajenega muzeja je v nemščini napisal obsežen vodnik Führer durch das Krainische Landes-Museum Rudolfinum in Laibach (1888), v katerem je predstavil razstavno postavitev.
V njegovem političnem delovanju je treba ločiti dve obdobji. V prvem obdobju, do 1861, je bil aktiven v slovenskem taboru, v drugem obdobju, od 1861 do smrti, pa je deloval v »ustavoverni«, nemški stranki. V času študija na Dunaju se je pod vplivom slovenskega nacionalnega romantičnega gibanja priključil slovenski radikalni mladini. Med revolucijo 1848 je podpiral program Zedinjene Slovenije in začel uporabljati ime Dragotin. Bil je med podpisniki spomenice, s katero je štiriinštirideset dunajskih Slovencev od kranjskih deželnih stanov zahtevalo vrsto pravic za Slovence (mdr. slovenske osnovne šole, stolice za slovenščino, kmetijske šole, kreditne zavode za pospeševanje obrti, prevod vseh zakonov v slovenščino, uradništvo, ki popolnoma obvlada slovenščino). Aprila 1848 je sestavil Poziv na narod slovenski proti volitvam v nemški državni zbor v Frankfurtu. Po povratku v Ljubljano v začetku 1849 je postal član in tajnik Slovenskega društva, ki je združevalo narodnozavedne Slovence, njegova glavna naloga pa je bila predvsem skrb za razvoj slovenskega jezika ter napredek slovenske literature in umetnosti. Ko je Bachov absolutizem zatrl živahno politično dejavnost, se je Dežman po prenehanju delovanja Slovenskega društva 1853 umaknil v ozadje in se posvetil predvsem strokovnemu delu. Razočaran nad konservativnostjo in pragmatizmom voditeljev slovenskega narodnega gibanja se je sredi petdesetih let 19. stoletja začel slovenskemu taboru odtujevati. Na to so nedvomno vplivala tako osebna nesoglasja s prvaki kot bistveno drugačen pogled na usmeritev kulturnega razvoja Slovencev v monarhiji. Kljub temu je bil po obnovitvi političnega življenja 1861 kot slovenski poslanec izvoljen v kranjski deželni zbor, v deželnem zboru pa v avstrijski parlament. Sprva je s slovenskimi poslanci še sodeloval in z njimi podpisal peticijo vladi za enakopravnost slovenščine. Po govoru v parlamentu, ki ga je imel junija 1861, sodelovanja ni bilo več. Sicer je še zagovarjal slovenščino v osnovnih šolah, v vseh drugih šolah pa le nemški učni jezik. Opredelil se je proti narodnostnemu boju med Slovenci in Nemci ter trdil, da je nemška kultura višja. S tem govorom je politično prestopil na stran kranjskih Nemcev. V kranjskem deželnem zboru se je pridružil nemški nacionalistični »ustavoverni« stranki ter bil od 1871 nekaj let njen predsednik. Ni bil samo proti vpeljavi slovenščine v srednje šole, temveč tudi proti slovenščini v javni upravi in gledališčih. Bil je proti slovenski univerzi. Odklanjal je federalistično ureditev Avstrije po narodnostih in zahtevo po zedinjeni Sloveniji. Slovencem je očital panslavizem. Ni se strinjal s prohrvaško, jugoslovansko oz. slovansko usmeritvijo slovenskega vodstva. Zaradi civilizacijskega zaostanka je imel približevanje južnim Slovanom za korak nazaj. Poudarjeno odklanjanje panslavizma je postala stalnica njegovih političnih pogledov vse do smrti. Ker se je upiral vplivu duhovščine na politiko in imel za tisti čas napredne poglede (mdr. o razvezi zakona), si je še dodatno nakopal zamero slovenskega konservativnega tabora. Okvir njegovega delovanja je bila Kranjska in prizadevanje za njen napredek. V deželnem zboru je bil zagovornik gradnje cest, železnic, deželne bolnice, sirotišnic in ustanov za sirote (tem je namenjal še posebno pozornost). Prizadeval si je za modernizacijo deželne uprave. Zavzemal se je za mirno sožitje slovenske in nemške kulture na Kranjskem; le sodelovanje naj bi prineslo gospodarski, politični in civilizacijski napredek. Dežmanov politični razvoj, ki je odpiral pot germanizaciji (čeprav je izrecno ni zagovarjal), je sprožil ostre odzive narodnozavedne slovenske javnosti. Napadali so ga v deželnem zboru, tisku (najhujše boje je imel z Bleiweisom, Lovrom Tomanom, Costo, Luko Svetcem in Valentinom Zarnikom), na cesti, mu pošiljali grozilna pisma (nekaj časa so mu morali zagotavljati policijsko zaščito), slovenski dunajski študenti so ga pozivali na dvoboj, z njegovim priimkom so poimenovali pse (enega celo v ljubljanskem semenišču), njegova podoba je bila maska na sokolski maškaradi. Vse to ga, morda tudi zaradi njegovih značajskih potez, ni odvrnilo od 1861 začrtane politične poti.
Kot deželni poslanec je 1861–66 zastopal Idrijo, pozneje veleposestnike. V deželnem zboru je bil glavni nemški govornik. Imel je vrsto govorov o najrazličnejših temah in bil zelo dejaven v različnih odborih deželnega zbora, mdr. v finančnem, gospodarskem, šolskem in zdravstvenem. Bil je soustanovitelj nemškega časnika Laibacher Tagblatt (1868) in njegovega naslednika Laibacher Wochenblatt (1880). Pomagal je ustanoviti več nemških organizacij s protislovenskim programom (mdr. političnega društva Verfassungverein). Dežman se je zelo zanimal za razvoj Ljubljane. 1861–83 je bil ljubljanski mestni svetnik in 1871–74 ljubljanski župan. V času njegovega županovanja so v Ljubljani reorganizirali mestno zdravstvo po zgledu drugih večjih mest, vzpostavljen je bil mestni zdravstveni svet in sprejet zdravstveni statut. Na šolskem področju so razširili obrtno šolo, združeno z višjo realko, in se odločili za gradnjo šole na Barju. V skladu s svojo politično usmeritvijo si je prizadeval za krepitev nemškega vpliva na šolstvo. Vsi šolski nadzorniki v Ljubljani in tudi na Kranjskem so bili v tistem času Nemci, ki niso znali ali hoteli govoriti slovensko. Bil je član sekcije nemškega šolskega društva (Deutscher Schulverein) ter med ustanovitelji društva Krainischer Schulpfennig, 1872–88 njegov predsednik. S funkcije župana je odstopil maja 1874. Prepričan je bil, da mora položaj župana zasesti nekdo, ki mu bo razvoj mesta primarna naloga in poslanstvo.
Ena od dejavnosti, ki ji je Dežman namenjal del svojega časa, je bilo tudi planinstvo. To je bilo tako kot zbiranje ljudskega blaga (mdr. je zapisal Pripovedko o zlatorogu, 1868) povezano z njegovim terenskim delom. 1881–89 je bil predsednik kranjske sekcije nemško-avstrijskega planinskega društva (Deutscher und Oesterreichischer Alpenverein). Pod njegovim vodstvom se je dejavnost sekcije, ki je prej skoraj zamrla, vzpostavila na novo. Organizirali so številna predavanja o gorah in gorništvu, ustanovili planinsko knjižnico, poskrbeli za arhiv sekcije ter organizirali delo na terenu. Uredili in označili so več planinskih poti po vsej Kranjski in gradili planinske koče. 1887 so na planoti pod Triglavom med Begunjskim vrhom, Visoko Vrbanovo špico, Rjavino in Ržjo postavili Triglavsko kočo (Triglav-Hütte) in jo kmalu po odprtju po Dežmanu poimenovali Deschmann Haus/Deschmann Hütte (danes Dom Valentina Staniča). Ob odprtju te koče je imel govor, ki ga je zaključil z besedami: »Und du altvater Triglav strecke deine Hand schützend über unsere deutsche Erde« (In ti, očak Triglav, varuj s svojo roko našo nemško zemljo). Govor, s katerim je Dežman ponovno potrdil sloves narodnega odpadnika, je v slovenskem taboru naletel na močan negativen odziv in pospešil razvoj slovenskega planinstva.
Bil je član ali korespondent številnih društev, predvsem dunajskih, mdr. zoološko-botaničnega društva (Zoologisch-Botanischen Gesellschaft in Wien), geološkega inštituta (K. k. geologische Reichsanstalt) in meteorološkega društva (Österreichische Gesellschaft für Meteorologie), nemškega naravoslovnega raziskovalnega društva Senckenberg (Senckenbergische Naturforschende Gesellschaft), tržaškega naravoslovnega društva (Società adriatica di scienze naturali in Trieste) ter naravoslovnega društva za Štajersko (Naturwissenschaftliche Verein für Steiermark).
Od 1861 je bil častni meščan Idrije, Tržiča in Kočevja ter od 1876 častni član Jadranskega naravoslovnega društva (Società adriatica di scienze naturali in Trieste). Doprsni kip so mu postavili 1890 v Kranjskem deželnem muzeju.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine