Novi Slovenski biografski leksikon
DERMOTA, Anton, politik, publicist, pravnik (r. 1. 1. 1876, Železniki; 3. 5. 1914, Gorica, Italija). Oče Jakob Dermota, kmet, mati Frančiška Dermota, r. Klemenčič. Nečak Valter Dermota, teolog, pedagog.
V Ljubljani je obiskoval gimnazijo (1889–96), pravo je študiral v Pragi do 1902, promoviral je 1905. Kot pravniški praktikant je služboval pri ljubljanskem sodišču, po opravljeni obvezni praksi 1904 pa kot praktikant in odvetniški koncipient pri Ivanu Tavčarju v Ljubljani. Jeseni 1906 je za kratek čas nadomeščal obolelega Josipa Kušarja v Kranju. 1907 je zbolel za tuberkulozo in se zdravil v Voloskem. 1908 je odšel za odvetniškega koncipienta v Gorico k Henriku Tumi. Z njim sta bila v hladnih odnosih, ker mu je Tuma preveč vsiljeval svojo voljo; očital mu je, da ni nikoli sprejemal marksizma. V Gorici je 1912 odprl lastno odvetniško pisarno.
V gimnazijskih letih je bil član dijaške skupine literatov Zadruga, se je pa vse bolj približeval socialnim nazorom Janeza Evangelista Kreka. Med študijem prava v Pragi je postal pristaš idej Tomáša Masaryka, poslušal je njegova predavanja iz filozofije in sociologije. Po razpadu slovenskega kluba se je družil s hrvaškimi in srbskimi študenti v klubu Šumadija, sodeloval je pri njihovem glasilu Nova doba (izhajalo od 1898). Pod vplivom Masarykovih idej se je razvil v radikalnega meščanskega demokrata z etičnim idealom kot alternativo krščanstvu. Realistično smer je utrjeval tudi po vrnitvi v domovino. Septembra 1900 so mladi radikali v Ljubljani sklicali shod vseh, ki so bili nezadovoljni s tedanjimi razmerami. Januarja 1901 je Dermota s skupino slovenskih izobražencev, predvsem nekdanjih študentov iz Prage, izdal poslanico narodu, brošuro Kaj hočemo, ki je idejno vplivala predvsem na mladino. Zaradi prizadevanja za umsko in etično napredovanje posameznika so 1904 v Ljubljani ustanovili ljudsko izobraževalno društvo Akademija, Dermota je postal njegov tajnik. Zagovarjal je pomen izobrazbe, Akademija je prirejala predavanja v Idriji, Ljubljani, Novem mestu, Cerknici in Radovljici. 1909–12 je bil urednik prve slovenske socialne revije Naši zapiski, ki je postala najpomembnejša slovenska družboslovna revija – zanjo je tudi sam prispeval veliko člankov in esejev. 1913 je uredništvo prevzel Tuma, dal reviji podnaslov socialistična in ji odvzel širino.
Po neuspelem poskusu ustanovitve slovenske gospodarske (realistične) stranke, saj med mladimi liberalci zanjo ni našel zadostne podpore, je pred 1906 vstopil v Jugoslovansko socialdemokratsko stranko (JSDS). V času boja za enako in splošno volilno pravico pred državnozborskimi volitvami 1907 je aprila istega leta v ljubljanskem Mestnem domu nastopil na predvolilnem zborovanju skupaj z Etbinom Kristanom in Ivanom Cankarjem. Kot kandidat je sodeloval na državnozborskih volitvah 1907 in 1911. Na tivolski konferenci (november 1909) je bil proti kulturno-jezikoslovnemu jugoslovanstvu.
V prvem desetletju 20. stoletja je v sodelovanju z Dragotinom Lončarjem in Albinom Prepeluhom skušal teoretično utemeljiti slovenski tip socializma. O marksizmu je imel pomisleke, predvsem o diktaturi proletariata. Nikakor pa ni sprejemal klerikalizma in prav tako ne liberalizma in materializma. Kljub svetovnonazorskim razlikam je ostal član JSDS.
Deloval je tudi na literarnem področju, prevajal je iz češčine, pisal v različne liste in revije, kot so bili Rdeči prapor, Zarja, Delavski list, Narodni gospodar, Slovan, Omladina in od vsega začetka Slovanský přehled, v katerem je češke bralce seznanjal o slovenskih problemih. Prepričan je bil, da slovenski narod ne bo propadel, če se bo njegova zavednost in kultura dvigala vedno više. Med drugim je v svojem stanovanju 1912 priredil prvo razstavo slovenskih goriških slikarjev. Bil je oster nasprotnik neoilirizma.
Na njegovi rojstni hiši v Železnikih so junija 1979 odkrili spominsko ploščo.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine